Flesvoeding advies
zondag 7 juli 2019 om 20:19
Hallo allemaal,
Een voedingsvraag:
Onze zoon dronk 5x 180 maar liet dan 3-4 flessen 30 ml staan. Nu heb ik aantal keren CB gebeld met de vraag of 4 voedingen een optie is omdat hij royaal slaapt (van 22 tot 8) en met 5 voedingen moet ik hem 's ochtens wekken omdat anders overdag te dicht op elkaar zit, moeten we hem' smiddags wekken voor de fles en heeft hij 's avonds zijn huiluurtje omdat hij nog niet naar bed kan ivm de laatste fles.
Volgens CB kan dat echt nog niet want hij is te jong, door grotere hoeveelheden rekt de maag te snel en het is niet goed voor de organen.
Nu 2 weken later toch 4x 180 +6 (=200) geprobeerd. Het gaat super! Hij kan om 21 na de fles meteen naar bedje en wordt om 8 wakker voor zijn eerste fles. Hij drinkt alle 4 de flessen leeg en heeft geen huiluurtje meer. Hij plast prima.
Maar... Er is een formule waarmee je kan bepalen wat een baby nodig heeft per 24u. Volgens die formule krijgt hij te weinig
Hij weegt 5410 gram (5410x150 = 811 ml) en hij krijgt 800 ml...
Wat nu?! Terug naar de 5 flessen weer terwijl hij het eigenlijk nu goed doet? De volgende stap is 4x 210 maar vind dit nog wat snel, vooral na wat CB zei. Ik weet niet of het echt kwaad zou kunnen namelijk.
Hij is trouwens 12 weken oud.
Een voedingsvraag:
Onze zoon dronk 5x 180 maar liet dan 3-4 flessen 30 ml staan. Nu heb ik aantal keren CB gebeld met de vraag of 4 voedingen een optie is omdat hij royaal slaapt (van 22 tot 8) en met 5 voedingen moet ik hem 's ochtens wekken omdat anders overdag te dicht op elkaar zit, moeten we hem' smiddags wekken voor de fles en heeft hij 's avonds zijn huiluurtje omdat hij nog niet naar bed kan ivm de laatste fles.
Volgens CB kan dat echt nog niet want hij is te jong, door grotere hoeveelheden rekt de maag te snel en het is niet goed voor de organen.
Nu 2 weken later toch 4x 180 +6 (=200) geprobeerd. Het gaat super! Hij kan om 21 na de fles meteen naar bedje en wordt om 8 wakker voor zijn eerste fles. Hij drinkt alle 4 de flessen leeg en heeft geen huiluurtje meer. Hij plast prima.
Maar... Er is een formule waarmee je kan bepalen wat een baby nodig heeft per 24u. Volgens die formule krijgt hij te weinig
Hij weegt 5410 gram (5410x150 = 811 ml) en hij krijgt 800 ml...
Wat nu?! Terug naar de 5 flessen weer terwijl hij het eigenlijk nu goed doet? De volgende stap is 4x 210 maar vind dit nog wat snel, vooral na wat CB zei. Ik weet niet of het echt kwaad zou kunnen namelijk.
Hij is trouwens 12 weken oud.
zondag 7 juli 2019 om 21:41
Ik gaf bv, op een gegeven moment overgestapt naar fv. Kreeg ik ook ineens tabellen met hoeveelheden. Uiteindelijk besloten om vaker kleinere beetjes te geven wanneer ze zelf wilde. De flessen werden vanzelf groter.
Grappig is dat het nu bij ons 2de kindje andersom is. Hij krijgt geregeld gekolfde melk, volgens de formule 60 cc per keer, maar hij is pas tevreden bij 100. Zou ook niet kunnen vanwege zijn maagje; maar eerder is hij niet tevreden.
Ik kreeg tijdens de bv het advies kind niet wakker te maken. Van slapen groeien ze ook. De ene keer geef je na 2 uur weer een fles, de andere keer na 3 of 4 uur. Zorg dat je kindje gewoon lekker slaapt 's avonds, hij komt dan wellicht wat eerder in de ochtend voor voeding.
Grappig is dat het nu bij ons 2de kindje andersom is. Hij krijgt geregeld gekolfde melk, volgens de formule 60 cc per keer, maar hij is pas tevreden bij 100. Zou ook niet kunnen vanwege zijn maagje; maar eerder is hij niet tevreden.
Ik kreeg tijdens de bv het advies kind niet wakker te maken. Van slapen groeien ze ook. De ene keer geef je na 2 uur weer een fles, de andere keer na 3 of 4 uur. Zorg dat je kindje gewoon lekker slaapt 's avonds, hij komt dan wellicht wat eerder in de ochtend voor voeding.
zondag 7 juli 2019 om 21:42
Mijn advies: luister niet teveel naar het cb als je kindje het prima doet.
Hier vonden ze dat ik mijn kindje teveel voeding gaf en ik moest terug in de voeding (ik geloof van 150 terug naar 120 cc) na 4 weken kwam ik terug: ja hij is te weinig gegroeid/aangekomen. Nou toen ben ik daar uit mn plaat gegaan. Heb ook gezegd: dankzij jullie goede adviezen!
Sindsdien luister ik niet meer naar dat soort adviezen. Er is toch altijd wel iets wat niet goed is of waar ze wat op aan te merken hebben.
Ik zou me om die 11 ml echt niet druk maken. En anders zou je kunnen proberen 3x 180 te geven en de voeding voor de nacht 210. Als de kleine vol zit stopt ie wel met drinken hoor.
En als dat goed gaat kan je het s morgens ook geven.
En sowieso niet wakker maken voor een voeding! Als de kleine honger heeft wordt ie vanzelf wakker. Slapen is minstens zo belangrijk!
Hier vonden ze dat ik mijn kindje teveel voeding gaf en ik moest terug in de voeding (ik geloof van 150 terug naar 120 cc) na 4 weken kwam ik terug: ja hij is te weinig gegroeid/aangekomen. Nou toen ben ik daar uit mn plaat gegaan. Heb ook gezegd: dankzij jullie goede adviezen!
Sindsdien luister ik niet meer naar dat soort adviezen. Er is toch altijd wel iets wat niet goed is of waar ze wat op aan te merken hebben.
Ik zou me om die 11 ml echt niet druk maken. En anders zou je kunnen proberen 3x 180 te geven en de voeding voor de nacht 210. Als de kleine vol zit stopt ie wel met drinken hoor.
En als dat goed gaat kan je het s morgens ook geven.
En sowieso niet wakker maken voor een voeding! Als de kleine honger heeft wordt ie vanzelf wakker. Slapen is minstens zo belangrijk!
zondag 7 juli 2019 om 22:45
Mijn dochter had die grotere flessen gewoon nodig. Ze heeft nog nooit een restje melk laten staan. Maar zij vonden dat ik haar verwende met teveel melk. Feit was dat ze met hun richtlijnen qua melk niet te genieten was en als ik deed wat ik dacht dat goed was, was ze veel tevredener. En daarna (en nog steeds) ontkenden ze verborgen reflux waardoor we maandenlang met een ontroostbaar baby zaten die een ontstoken slokdarm had. Wat achteraf ook de nood aan het vele drinken gedeeltelijk verklaart. Een arts onderschreef het godzijdank wel en heeft ons geholpen.Anoniem0894 schreef: ↑07-07-2019 21:12Huh, was er wel wat aan de hand dan? Nou elke vpk daar zegt wat anders. De een zegt dat het slecht is voor de organen, de ander zegt dat wij ouders zijn dus bepalen, weer een ander zegt dat de maag te snel uitrekt en niet goed is enz enz.
Ik heb weinig vertrouwen in cb typjes. Daarom lekker doen wat je goed dunkt.
zondag 7 juli 2019 om 23:00
Oh zo erg he Discover! Hier ook meegemaakt. Hij huilde niet 24/7 dus er was volgens hun niet veel aan de hand. In het ziekenhuis bij de kinderarts (godzijdank heb ik een huisarts die me wel serieus nam en me doorstuurde) moest ik ook nog op mn knieën. Na de medicatie had ik vrijwel meteen een ander kind. Wat een opluchting! Nu is ie er gelukkig aardig overheen gegroeid!Discover schreef: ↑07-07-2019 22:45Mijn dochter had die grotere flessen gewoon nodig. Ze heeft nog nooit een restje melk laten staan. Maar zij vonden dat ik haar verwende met teveel melk. Feit was dat ze met hun richtlijnen qua melk niet te genieten was en als ik deed wat ik dacht dat goed was, was ze veel tevredener. En daarna (en nog steeds) ontkenden ze verborgen reflux waardoor we maandenlang met een ontroostbaar baby zaten die een ontstoken slokdarm had. Wat achteraf ook de nood aan het vele drinken gedeeltelijk verklaart. Een arts onderschreef het godzijdank wel en heeft ons geholpen.
Ik heb weinig vertrouwen in cb typjes. Daarom lekker doen wat je goed dunkt.
zondag 7 juli 2019 om 23:27
maandag 8 juli 2019 om 08:58
Dit. Het cb weet het allemaal zo ontzettend goed. Mij vertelde ze dat mijn dochter te weinig dronk en toen ze rond de 6 maanden was zou ze ook te weinig vast voedsel krijgen. Maarja ik kan haar moeilijk dwingen. Groeit en ontwikkeld zich verder goed. Als een kind blij is, normaal aankomt en groeit is het gewoon goed.Rhododendron schreef: ↑07-07-2019 20:58Het Voedingscentrum adviseert flesvoeding ook gewoon op verzoek te doen, het verbaast mij dat consultatiebureaus nog vasthouden aan die rigide schema's. Ik zou dus lekker kijken naar wat je baby wil en hem niet ervoor wakker maken, maar ook niet forceren om meer te drinken dan hij wil (tenzij hij anders echt te weinig krijgt of slecht groeit).
Overigens is drie uur tussen twee voedingen prima lijkt mij, dan passen vijf voedingen toch makkelijk tussen 8 en 22?
maandag 8 juli 2019 om 08:58
Mijn zoontje is nu 5,5 maanden en krijgt nog geen hapjes. De tijden zijn ongeveer: 7u, 11u, 15u, 18.30. Daarna naar bed.Anoniem0894 schreef: ↑07-07-2019 21:24Toen je 4x 180 gaf. Had hij/zij dan wel al hapjes erbij? Hier namelijk nog niet.
Met 12 weken deed ik dus 5x150: 7,11,15,19,22.
Moet wel zeggen dat ik een ‘perfecte’ baby heb. Als je zegt dat hij het niet op krijgt zou ik gewoon lekker die 150 aanhouden. Of 4 van 180 als hij het redt. Volg je baby:-)
maandag 8 juli 2019 om 09:54
Volgens mij heb je niets te klagen en is er helemaal niets mis.
Je kind slaapt van 21 tot 8. Dat zou ik als basis nemen en dan tussendoor gewoon kijken op hoeveel flessen je uitkomt. En dat kan idd ene keer wat meer zijn dan de andere keer. Of je wakker maakt moet je zelf weten, daar wisselen de meningen gewoon over. Ik laat er zelf overdag iig niet meer dan 4 uur tussen. Maar ergens vind ik dat je ik je handen mag knijpen als je wakker moet maken. Dat betekent dat je een beetje hebt die goed slaapt. Tel je zegeningen en lees de andere topics hier
Hier hanteren ze 140-160 ml/kg dus dan zou je weer wel uitkomen.
En serieus, 11 ml te weinig is natuurlijk onzin.
Je kind slaapt van 21 tot 8. Dat zou ik als basis nemen en dan tussendoor gewoon kijken op hoeveel flessen je uitkomt. En dat kan idd ene keer wat meer zijn dan de andere keer. Of je wakker maakt moet je zelf weten, daar wisselen de meningen gewoon over. Ik laat er zelf overdag iig niet meer dan 4 uur tussen. Maar ergens vind ik dat je ik je handen mag knijpen als je wakker moet maken. Dat betekent dat je een beetje hebt die goed slaapt. Tel je zegeningen en lees de andere topics hier
Hier hanteren ze 140-160 ml/kg dus dan zou je weer wel uitkomen.
En serieus, 11 ml te weinig is natuurlijk onzin.
maandag 8 juli 2019 om 11:33
Mijn zoontje van 4 maanden heeft nog nooit 150ml x zijn lichaamsgewicht gedronken. Het is gewoon een kleine eter. En toch zit hij zowel op lengte als op gewicht boven de curve. Soms drinkt hij een week heel slecht (vooral tijdens sprongetjes) en dat haalt hij daarna in. Dan bied ik hem ook weleens een grotere fles aan. Beweeg gewoon een beetje mee met je kindje en ga je zeker niet druk maken over 11 ml (dat zijn 3 slokken!)