flesweigeren tot in het extreme

15-01-2009 13:29 38 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn zoontje is 4,5 maand oud en krijgt borstvoeding. Ik heb al een dochter die ik ook 11 maanden gevoed heb, dus ik heb wel enige ervaring zou je zeggen

Ondanks dat we al 3 x spruw te pakken hebben gehad en het tongriempje van zoon geknipt moest worden, ging het met de bv best oké. Toen hij ongeveer 8 weken was, zijn we begonnen met het oefenen met de fles. Ik was heel erg blij toen hij het flesje meteen zonder problemen leegklokte. Dochter heeft de fles heel hardnekkig geweigerd dus ik was zo blij dat ons dat nu bespaard zou blijven... Hij kán het dus wel.

Helaas kregen we een heftige spruw-besmetting en is de fles-training even naar de achtergrond gegaan. En vanaf toen is het drama begonnen. Hij weigert, en hardnekkig ook... We hebben ondertussen al 3 flessen geprobeerd (avent, difrax en tommee tippee), verschillende spenen, dental, langzame spenen snellere, voeding halfslapend, juist wakker, door man, door oma, thuis, ergens anders, verse afgekolfde melk, gekoelde melk, voor de tv, dragend op de arm, zittend in de wipstoel, liggend op de commode... niks helpt. Ik ben een paar weken geleden een dag weggeweest naar de sauna, ik was weg van 14:00 tot 1:00 's nachts... meneer heeft al die tijd geen druppel gedronken

Inmiddels zijn we van pure ellende aan het proberen om de melk aan te bieden als papje (met bio-rijstebloem) maar ook dat wordt vrolijk zijn mond uitgeduwd. Het is echt slopend, hij is zo over de zeik, al bij het zién van de fles of het lepeltje.

Ben bang dat hij een soort eet-trauma gaat ontwikkelen. Ik ben daar met mijn dochter altijd heel zorgvuldig mee omgesprongen, eten moet leuk en gezellig blijven. Ze eet dan ook hartstikke goed (zeker voor een 2-jarige in de peuterpuberteit) en ik wil dat ook bij mijn zoontje weer zo doen.

Ik ben weer aan het werk, gelukkig nog halve dagen zodat ik de mogelijkheid heb om hem live te voeden, maar dat is ook niet ideaal. Ik kan nu nooit weg, geen avondje doorzakken (waar ik met 2 kinderen toch ook echt wel weer eens behoefte aan heb) en de papa raakt ondertussen ook gefrustreerd.

Geen idee of iemand nog een tip heeft... tis in ieder geval fijn om mn verhaal even kwijt te zijn.
Geen tips, mijn oudste weigerde de fles ook consequent. Gelukkig leerde ze snel uit een beker drinken (tuitbeker weigerde ze ook, met een maand of 9 dronk ze uit een beker, behalve melk, dat bleef ze weigeren). Ik werkte hele dagen en kon soms op en neer naar het kdv rijden en haar daar dan voeden. Soms ook niet en dan dronk ze niet of hooguit 20 ml. De arts op het CB was er vrij lakoniek onder gelukkig: een baby die doorslaapt redt het ook 8 uur of langer zonder voeding. Nadeel was wel dat dochter 's avonds en 's nachts de schade inhaalde en dat was voor mij vrij vermoeiend.

Maar verder heb ik me er maar bij neergelegd. Als ze echt hardcore weigeren begin je er toch niets tegen en uiteindelijk gaan ze wel uit een beker drinken en is het probleem opgelost. Avondjes weg zaten er niet in helaas, maar dat heb ik later weer ingehaald.

Sterkte ermee, want een lastig probleem is het wel (ik was ook erg blij dat je andere 2 prima uit de fles dronken).
A1mee: Niet vergeten dat die ontzettend aanhankelijke fase niet eeuwig duurt he...

Dat avondje doorzakken komt echt wel weer heel snel...

En geheel tegen mijn eigen principes in...

fruithapjes? Eten? water?

Ik zag je trouwens ook al op het bvforum net! Ik hoop dat je goede tips krijgt...
Allereerst wil ik je even heel veel sterkte wensen. Niets zo frustrerend als een kindje dat niet wil eten...

Misschien heb je de volgende dingen wel al lang geprobeerd, maar ik schrijf ze toch:

Zou je het misschien kunnen proberen met fingerfeeding? Het klinkt een beetje raar aangezien jouw zoontje al 4,5 maand is, maar wie weet helpt het om hem te leren dat er ook op andere manieren melk gedronken kan worden.

En heb je de speen van de fles al eens aan je zoontje gegeven om mee te spelen?

Of bv geven met een tepelhoedje. Dan proeft hij de melk aan jouw borst met de smaak van een speen.

Heel veel succes ermee.

Jules
Lastig he! Ik zou het hele fles-lepel-gedoe maar even laten wat het is, als hij er zo over de zeik van raakt gaat hij het waarschijnlijk niet zomaar wel accepteren.

Mijn dochter van bijna twee is ook altijd een flesweigeraar geweest, allerlei spenen en flessen en voeding geprobeerd, zelfs de zo aanbevolen BreastBottle weigerde ze. Nu was dat in ons geval geen drama omdat ik niet werk, dus ik ben gewoon borstvoeding blijven geven maar toen ze een maand of 7 was ging ze ook de borst weigeren. We hebben ons in allerlei bochten gewrongen om haar te laten drinken, ik heb mijn licht opgestoken bij cb, huisarts, borstvoedingsforum en lactatiekundige, niemand wist een oplossing. Uiteindelijk bleek haar slapend aanleggen te werken, maar dat was een enorm gedoe. Kind in bed, wachten tot ze sliep, syntocinon sprayen(want toeschietreflex kwam niet meer door stress), kind uit bed halen, bidden dat ze niet wakker werd, kind voeden en hopen dat ze niet wakker werd, of zo diep sliep dat ze niet dronk. Dat heb ik nog 3 maanden volgehouden, toen werd ze ziek en lag ze binnen twee dagen uitgedroogd in het ziekenhuis, ruim onderin de gewichtscurve. In het ziekenhuis heeft ze een sonde gekregen en die heeft ze ruim driekwart jaar gehad. Ze heeft prelogopedie gekregen, maar dat hielp niet, ze bleef categorisch vocht weigeren, eten deed ze wel. Heel langzaam aan heeft ze haar aversie tegen drinken overwonnen en een maand of 3 geleden is de sonde er uit gegaan. Ze drinkt nog steeds wat te weinig, maar ze droogt niet uit en heeft geen aversie meer tegen drinken en dat is het belangrijkste.

Ik zou dus gewoon blijven voeden, zorgen dat je zoon drinken niet als iets negatiefs gaat beschouwen en over een tijdje een(tuit)beker gaan proberen, misschien vindt hij dat wel te doen.

Succes!
Thanks voor de reakties.

Jules: ik ben begonnen om hem een speentje aan te bieden, idd met het idee dat ie went aan het siliconen gevoel in zn mondje. Dat leek even te helpen (1 fles) en de keer er op was het weer bal. Fingerfeeden hebben we nog niet geprobeerd, ook omdat hij al 4,5 maand is, en een tepelhoedje durf ik nog niet te gebruiken, er zitten toch ook wat risico's aan vast... maar wie weet, als ik echt wanhopig wordt...

Yora: haha... denk dat ie toch wel voor zn 18e van de bv af is hoor.

Anky: Ik heb zelfs al nieuwe tuitjes voor een beker gekocht om hem daar zo snel mogelijk mee te leren drinken (nou ja, zo snel mogelijk... over een maand of 1,5 -2 dan)
hier was de breastbottle de enige fles die door onze flesweigeraar wel werd geaccepteerd..
Jeetje Luna wat een verhaal! Wat jij beschrijft is echt een horror-scenario zeg. Wat fijn dat je dochter nu langzaamaan wel heeft leren drinken. Is er ooit duidelijk geworden wat de oorzaak van dit alles was bij haar? Het is zo frustrerend als je je kind niet kan helpen om zich over zijn weerstand heen te zetten, helemaal als het de gezondheid zo schaadt.

Het is zo moeilijk om te bepalen wat wijsheid is, ergens wil ik dat hele fles/pap-gedoe even helemaal stil leggen, maar omdat ik nu dus weer werk, kan dat ook niet echt, ik woon een uur rijden van mijn werk, dus als ik weer meer uren ga draaien, krijg ik echt een probleem met live voeden.

*zucht*
Gastouder in de buurt zoeken? Thuiswerken? En tussendoor dan gaan voeden terwijl opa,oma oppassen of tijdens de papadag?

Niet tot zijn 18e??? Nou jaaaa zeg! Maar deze paar maanden kunnen toch een eeuwigheid lijken bedoelde ik als je er zo middenin zit. (En ik ben een echte muts.. maar waar haal je toch de zin vandaan om nu al weer uit te gaan? )
A1mee, je hebt ze misschien bij je dochter al voorbij zien komen, dus wellicht ten overvloede:

- oefen alleen tussen voedingen in, dus als er geen sprake is van honger

- ritualiseer het gebruik van de fles: geef 'm op een vaste plek, in een vaste houding en liefst door iemand anders dan jij. En zorg er daarbij voor dat er duidelijk onderscheid gemaakt wordt met de borst. Dus de borst geef je niet op dezelfde plek en op dezelfde manier als de fles. (Qtie raakte er van in de war als de fles "knus" gegeven werd bijvoorbeeld.)

- cupfeeding: geef de melk uit een bekertje of uit een dopje en laat 'm het als een poesje eruit oplikken. Onder het mom van iets binnen is beter dan niets binnen, alle beetjes helpen. (Fingerfeeding is ook een goede, maar zou ik doen nadat je cupfeeding geprobeerd hebt, omdat het op een kdv lastiger toe te passen is.)

- tuitbeker

Verder is je eigen houding natuurlijk belangrijk. Geef hem niet de kans om verkramping te spiegelen. Probeer ontspannen te blijven: alles mag, niets moet. En al eet hij maar één hapje: uitbundig prijzen! Duwt hij daarna de lepel weg, zet de pap dan weg en probeer het de dag erna of een paar dagen erna opnieuw. Kleine stapjes zijn beter dan geen stapjes en laat hem nadrukkelijk weten dat je die kleine stapjes ook waardeert.

(Pffff... moet ineens denken aan hoe ik Qtie aan de borst heb gekregen. Oéverloos prijzen, alleen al als ze áánhapte. En dan had ze dus nog geen drúppel gedronken. )

Verder is het denk ik goed om te weten dat dit de meest kl*te leeftijd is om een flesweigeraar te hebben. Maar prijs je gelukkig: hij had ook de borst kunnen weigeren. Het gebeurt vaker rond de leeftijd van 4 maanden, vertelde mijn lactatiekundige, dat hetzij fles, hetzij borst geweigerd worden. Meestal komt het ook wel weer goed, zei ze. (Rond negen maanden, de tweede periode dat het gebeurt, is dat een ander verhaal...)

Tot slot: vergeet niet dat je dit soort kwesties ook voor kunt leggen aan een lactatiekundige! Zeker als je overweegt om met tepelhoedjes te gaan klooien werken , kan ik je aanraden om dat onder begeleiding van een lactatiekundige te doen. Het gevaar met tepelhoedjes is dat de drinktechniek aan de borst verslechtert, waardoor je er een probleem bij creëert. Ik zou dat dus pas als laatste optie bewaren.

Oh nee, toch nog iets: hoe bied je de fles aan? Borstvoedingskindjes zijn gewend om eerst aan te happen en daarna pas te kunnen gaan drinken. Het kan zijn, bijvoorbeeld als je de fles oneerbiedig gezegd rücksichtlos in dat mondje douwt, dat je kind daar gewoon door overdonderd raakt en niet weet wat hij met die speen moet doen. Probeer dus bij een fles ook een goede aanhaptechniek te waarborgen. Dat betekent: fles pas in de mond als hij aanhapt (en evt. voorzichtig over de onderlip wrijven met de speen als hij zijn mond niet openspert) en dan de fles zo ver mogelijk in de mond doen, als ware het je borst waar hij een grote hap uit moet nemen.

Voor bv-kindjes is het van belang dat je de speen met de kleinst mogelijke opening gebruikt, omdat ze anders veel teveel melk in een keer binnenkrijgen.

Misschien stond er iets tussen wat je nog níet wist...

Succes ermee!
Nee, ze zijn er nooit achter gekomen waarom ze niet wilde drinken, het was iig niets lichamelijks. Ze is een kind met een enorm sterke wil en ontzettend koppig. In combinatie met onze goedbedoelde pogingen om haar toch aan het drinken te krijgen heeft ze waarschijnlijk haar kont tegen de krib gegooid. Bovendien was de tip om haar slapend aan te leggen(werd aangeraden op het borstvoedingsforum als de oplossing) volgens onze kinderarts en hoofd van het eetteam ook een hele slechte tip. Doordat ze dronk als ze sliep, had ze geen dorstprikkel meer.

Mijn tip is dus, door schade en schande wijs geworden; dring niet aan en laat het fles/pap gedoe voorlopig voor wat het is.
Mijn dochtertje van 9 maanden is ook een hardcore flesweigeraar. Ze heeft mischien alleen de eerste twee keer uit de fles gedronken en daarna niet meer. Ze drinkt inmiddels af en toe water uit een beker en dat gaat best goed maar een fles wil ze echt niet.

Toen we met vast voedsel begonnen heeft ze ook een tijdje geweigerd van een lepel te eten en daarom boden we het in stukjes aan. Op deze manier kreeg ze toch een beetje eten binnen. Inmiddels eet ze wel van een lepeltje en iets grotere hoeveelheden.

Het is inderdaad belangrijk om eten leuk te houden en niet te dwingen. Probeer ontspannen te blijven ook als hij de fles of lepel weigert.

Onze oudste dochter heeft ook een tijd de fles geweigerd maar ze wilde wel uit de Adiri Breastbottle drinken. Het ding ziet er belachelijk uit (google maar eens) maar bij haar werkte het wel.
Ben echt blij met jullie reakties tot nu toe. Ik heb het topic ook eigenlijk vooral geopend zodat de papa vanavond op zijn gemak de reakties eens kan doorspitten. ìk hoef tenslotte die fles/pap niet te geven, maar hij wel (en oma ook).

Qwertu, ik herken bijna alles wat je geschreven hebt, maar nogmaals ik denk dat papa er heel veel aan kan hebben dus bedankt voor je uitgebreide reaktie..

Luna: Ik vrees ook voor zijn sterke karaktertje, ik zie het namelijk ook bij het slaap-ritueel. Hij kan heel boos worden als hij naar bed gebracht wordt... Maar ik troost me maar met de gedachte dat als hij later iets wil bereiken, hij echt zal doorzetten en misschien wel heel ver kan komen... (moet toch iets positiefs blijven zien he)

Yora: yep, ik heb zéker wel zin om weer eens door te zakken, een beetje dan hoor, ik ben waarschijnlijk al heel vroeg moe, maar het gaat om het idee. Een fles wijn leegtanken zonder me zorgen te hoeven maken om mn ventje...

Shyte: bedoel je de adiri breastbottle?
quote:a1mee schreef op 15 januari 2009 @ 13:56:

Het is zo moeilijk om te bepalen wat wijsheid is, ergens wil ik dat hele fles/pap-gedoe even helemaal stil leggen, maar omdat ik nu dus weer werk, kan dat ook niet echt, ik woon een uur rijden van mijn werk, dus als ik weer meer uren ga draaien, krijg ik echt een probleem met live voeden.

*zucht*

Volgens mij weet je heel goed wat wijsheid is. Volgende vraag is hoe je dat met je werk regelt, in plaats van dat als "maar" in te zetten.

Zou je tijdelijk thuis kunnen werken? Kun je het wettelijke recht op kolfverlof inzetten om toch heen en weer te rijden, zodat hij in ieder geval één voeding tussendoor krijgt en je de rest plant vlak voor vertrek en direct na thuiskomst? Kun je ouderschapsverlof opnemen? Is er een creche of gastouder in de buurt van je werk waar je hem (al dan niet tijdelijk) onder kunt brengen?

Ik zou als ik jou was in ieder geval de druk van de ketel proberen te halen. Als ik íets heb geleerd in de drie maanden dat ik Qtie aan de borst heb geprobeerd te krijgen, dan is het wel dat druk (hoezeer je dat ook denkt te kunnen verbergen) alleen maar averechts werkt.

Ga er vanuit dat hij niet uit de fles drinkt (dus: ga uit van de situatie zoals die nú is) en probeer de oplossing te zoeken in jouw schema in plaats van in iets waar hij duidelijk aversie tegen heeft.

En ja, ik weet het, ik heb makkelijk praten zonder baan. Maar ik heb ooit wel gewerkt en heb toen ook moeten leren dat werken uiteindelijk minder belangrijk is dan je eigen welzijn, of zoals bij jou: het welzijn van je kind. Dus ga er vanuit dat deze situatie tijdelijk is (straks gaat hij er dingen naast eten en kun je wellicht zonder drinken overdag al een heel eind komen) en probeer voor die paar maanden een andere oplossing te vinden, waarbij uitgangspunt is dat hij niet verandert. Alleen op die manier haal je de druk er ècht af en krijgt hij de kans om in zijn eigen tempo anders te gaan drinken dan aan de borst.
De Breastbottle was mosterd maar jullie typen ook zo snel!
Oh, mijn vorige post is misschien weer wat minder handig voor papa om te lezen.

Maar ben het wel echt helemaal met Luna eens. En dat dus ook vanuit mijn eigen ervaring van een borstweigeraar en vervolgens een flesweigeraar. Mijn dochter heeft ook een heel sterkte eigen wil. Als die haar kont tegen de krib gooit, dan ben ik simpelweg uitgepraat. Het enige wat hier helpt in die situatie is me erbij neerleggen dat het niet werkt zoals ik in de kop had, omdat haar kop nog net een slaggie sterker is dan de mijne. (En vanwege gebrek aan taalvaardigheid vooral ook wat minder voor rede vatbaar. )
Ik ga zelf ook wel eens 's avonds weg en als ze dan wakker wordt (dat gebeurt helaas nog steeds) weet mijn man haar vaak toch weer in slaap te krijgen zonder voeding.
Dat is ook waar Qwertu, gelukkig werk ik nu nog halve dagen en is het dus goed om mijn werktijden heen te plannen. Ik kan gebruik maken van kolfrecht (en ga dat ook doen als ik boven die halve dagen uitkom) alleen... ik heb na de bevalling van dochterlief 8 maanden thuis gezeten met BI, toen raakte ik heel snel zwanger van zoon, en ben ik weer uitgevallen door BI. Ik ben zo blij dat ik weer kan werken, dat ik moeite heb om nu weer bij mijn baas te moeten aankloppen met dit probleem. Ben ik eindelijk weer op de been, krijgen we dit gehannes :'(
Die van mij heeft ook zo'n sterke eigen wil. Ze heeft momenteel ook een fase dat ze niet in haar bedje wil slapen. Het liefst wil ze nu alleen maar staan.En nog steeds: als het eten haar niet bevalt eet ze ook echt niets.
erg he, hoe koppig die kleintjes kunnen zijn! Nou stond ik zelf ook wel vooraan toen eigenwijsheid werd uitgedeeld, en papa stond volgens mij vlak achter me dus als je dat optelt... dan krijgen we vast nog een hoop te stellen met zoon!
Q wat ben ik blij dat jij bestaat! Onze Gijs is dan wel geen hardcore flesweigeraar, maar het gaat neit met liefde zeg maar Hij is meer een tietenman (net als zijn vader)..... Ik ga je stukkie aan de man laten lezen, die geeft 'm nml als ik mijn "stap"avond heb de fles. Vorige week was het hier ook weer bal.... Van 17 u tot 23 u NIKS gedronken (17u had ik 'm nog gevoed en daarna bleef hij de fles weigeren tot ik thuis kwam). Ik had niet zo heel veel stress; hij kan langer zonder melk want hij slaapt 's nachts minstens 10 uur (lekker) maar de man wat totaal in paniek. Niet echt bevorderlijk natuurlijk. Maar aan jouw tips hebben we wel wat!

A1mee; ik kan je dus niet helpen alleen zeggen dat ik weet waar je mee zit. Voordeel hier is dat ik ouderschapsverlof heb tot hij 5,5 maand is, dus nog even te gaan (Gijs is volgende week 4 maanden).

Sterkte ermee!
quote:Ris schreef op 15 januari 2009 @ 14:18:

Q wat ben ik blij dat jij bestaat!

Ik ben er zelf ook best content mee.

Nee, zonder dollen: relaxt blijven is het sleutelwoord inderdaad. Ook voor de papa's dus.
Balen he als ze zo weigeren.. doet mijn zoontje ook. Gelukkig drinkt hij nu wel uit een beker, zo'n Difrax met een uitsparing. Dat is voor mij in ieder geval een oplossing als ik een paar uur wegben. Dan krijgt hij toch iets binnen en de rest haalt hij daarna in bij mij.
quote:a1mee schreef op 15 januari 2009 @ 14:16:

Ben ik eindelijk weer op de been, krijgen we dit gehannes :'(

Moedeloos word je daarvan hè?

't Verandert niets aan de situatie, maar ik voel wel met je mee.

...

En? Helpt het al?
Same here!

Mijn zoontje is nu ook 4,5 maand. Mijn dochter was ook flesweigeraar, dus ik ben bij hem met 3 weken begonnen met de fles. Tot 8 weken ging dat goed en hierna weigerde hij van de ene op de andere dag..... frustrerend.

Hij drinkt nu, na 3 weken op de creche, daar wel 120 cc op een hele dag(met veel moeite en huilen) thuis drinkt hij nog niets. Ik kan dus ook nooit echt weg. Ik ga volgende week weer werken en dan moet hij dus hele dagen naar de creche. Het vervelende bij dit alles is, dat hij een groeistilstand/achterstand heeft.

Hij slaapt wel vaak al vrij vroeg, dus wij zijn wel uit eten geweest. Ik probeer me er ook bij neer te leggen en te denken: mijn tijd komt nog wel!!!

Wat je het beste kan doen is de lactatiekundige bellen (kijk op www.borstvoeding.com voor een bij jou in de buurt) die hebben liters tips! Na het lezen van je post lijkt het mij goed dat je zorgt dat de fles weer leuk wordt, dus aanbieden na de voeding, zonder strijd en maak er een spelletje van.

Heel veel succes en ik weet precies hoe je je voelt hoor!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven