Foliumzuur...onzin of werkt het echt?

21-01-2009 19:59 77 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn vriend en ik willen dit jaar gaan beginnen met onze eerste baby.

Ik stop medio begin Maart met de pil.

Kan ik gelijk foliumzuur slikken of mag dat pas naar enkele maanden

Waarom moet dit eigenlijk?(heb namelijk iets tegen medicatie en pillen slikken)

Iemand ervaringen met Foliumzuur?
Foliumzuur is ook gezond als je niet zwanger bent.
Hallo,

Ik ben 6 keer zwanger geweest, 3 x eindigde de zwangerschap tussen 6 en 9 weken in een miskraam, die 3 x slikte ik wel foliumzuur, de 3 x daarna ging alles prima en heb ik geen foliumzuur gebruikt, maar wel na de 1e controle bij de verloskundige een Gravitamon.
Daar kun je, hoe rot ook voor jou, niets uit afleiden, Ef2000. Het lijkt nu alsof je zegt dat Foliumzuur miskramen veroorzaakt. Het verlaagd het risico op een kind met Spina Bifida. En het is zoals Nippo zegt sowieso gezond, ook voor niet zwangeren.
Wat Supersmollie zegt vind ik ook :)
quote:26nieks schreef op 21 januari 2009 @ 20:16:

Je zou echt een beetje eigenwijs zijn het niet te doen!

Hoezo 'eigenwijs' ???? Zegt 'DES-dochter' jou iets?

Volg niet zomaar als een mak schaap! Als je gewoon gezond eet (groentes, etc, google even op foliumzuur en eten) dan krijg je echt meer dan genoeg binnen hoor! Al die suplementen zijn echt nergens goed voor..........ja voor 1 ding: de zakken van de producent.

Vroeger zei men ook dat de het slikken van DES (medicijn) goed was voor de zwangere vrouw. Dus halve volkstammen aan de DES en we weten waar dat toe heeft geleid.
Jeez Schilderspalet, weer zo'n domme post van jou. DES is hele andere koek dan foliumzuur. En ga nu niet weer iets doms roepen en dan wegwezen. Of je discussieert, of niet, maar dat geschreeuw de hele tijd en dan weer weggaan is redelijk dodelijk voor de discussie.
Inad en ik zijn echt twee verschillende personen.
supersmollie, er is maar 1 manier om om te gaan met dit soort forummers kolder, en dat is negeren. Werkelijk, een mening ergens over hebben is leuk, maar onzin rondbazuinen en pretenderen dat je de waarheid in pacht hebt, te dom voor woorden.
quote:Supersmollie1 schreef op 31 januari 2009 @ 16:15:

Jeez Schilderspalet, weer zo'n domme post van jou. DES is hele andere koek dan foliumzuur. En ga nu niet weer iets doms roepen en dan wegwezen. Of je discussieert, of niet, maar dat geschreeuw de hele tijd en dan weer weggaan is redelijk dodelijk voor de discussie.

Dat wist men toen nog niet. Destijds werd DES ook 'voorgeschreven/geadviseerd' door deskundigen.

Sjee Supermollie, wel eens van fatsoensnormen gehoord.......niet gelijk zo 'schelden' ja. Ik citeer 'domme post' en 'weer iets doms roepen'. Lijkt mij anders net zo dodelijk voor een discussie als mijn 'domme post'.........of mag ik dat projectie van jouw kant noemen.
Ja, Arwen, je hebt echt helemaal gelijk. Ben nog zo opgefokt door hele domme posts van deze nobody in een ander topic dat ik me even niet in kon houden.
quote:arwen173 schreef op 31 januari 2009 @ 16:19:

supersmollie, er is maar 1 manier om om te gaan met dit soort forummers kolder, en dat is negeren. Werkelijk, een mening ergens over hebben is leuk, maar onzin rondbazuinen en pretenderen dat je de waarheid in pacht hebt, te dom voor woorden.Hoe zit het dan echt? Vertel, vertel, vertel, vertel. O grote meester
Moest een beetje om je titel lachen, in de zelfde categorie:

Vitamines; feit of fictie?

Transvet; écht slecht of gewoon een hype

Bewegen; moet dat nou zo nodig?
quote:Supersmollie1 schreef op 31 januari 2009 @ 16:21:

Ja, Arwen, je hebt echt helemaal gelijk. Ben nog zo opgefokt door hele domme posts van deze nobody in een ander topic dat ik me even niet in kon houden.Cursus 'angermanagement' misschien iets voor je?
Wat is DES

DES is een medicijn dat tussen 1947 en 1975 is voorgeschreven aan vrouwen. Redenen voor het voorschrijven van DES waren onder meer dat het miskramen tegen zou gaan of dat het zou helpen bij problemen om zwanger te worden. DES werd voor en tijdens de zwangerschap gebruikt. Helaas bleek na verloop van tijd dat het slikken van DES negatieve gevolgen kan hebben voor de kinderen die zijn geboren uit de zwangerschappen waarin DES was gebruikt. Zo hebben dochters uit een DES-zwangerschap een verhoogde kans op miskramen ook na de 13e week van de zwangerschap (meestal komt een miskraam in de eerste 13 weken voor en daarna vrijwel niet meer), een verhoogde kans op een buitenbaarmoederlijke zwangerschap, en een verhoogde kans op een veel te vroeg geboren baby. Ook hebben DES-dochters kans op bepaalde zeldzame vormen van kanker aan de vagina en baarmoedermond. DES-zonen hebben geen problemen met de vruchtbaarheid, maar zij kunnen wel afwijkingen aan de geslachtsorganen hebben.

Supersmollie1 en arwin173.

Speciaal voor jullie heb ik enige info opgezocht en hier neergezet. Ik neem het jullie niet kwalijk hoor dat jullie vinden dat ik 'domme post' doe.

Lekkere 'domme' info he, komt zo van een medische site.......en 'ja' ik weet toch echt hoe een computer werkt. Knap he! En nog blond ook.

Maar goed...........................
schilderspalet, ik weet heel goed hoe des werkt en wat voor gevolgen des heeft. Des is inderdaad heel schadelijk, maar om foliumzuur en des te vergelijken, hoe verzin je het.
Schilderspalet, knap hoor. Maar wat ís DES dan?? Een medicijn is mij iets te vaag.

Ach... waarom vraag ik het... De vorige keer dat ik jou iets vroeg was je ook zo weg.
Oh ja, en Schilderspalet, als je toch bezig bent en het allemaal zo goed weet, kun je hier dan ook even komen vertellen hoe we élke dag 400 microgram foliumzuur uit onze gewone voeding kunnen halen?
En wederom, ik weet nu al welk antwoord er gaat komen. Namelijk geen. Daar is onze Schilderspalet namelijk zo goed in. Iets heel hard roepen, oh, kijk mij eens slim zijn, en wat loop ik toch niet als een mak schaap achter de rest van de kudde aan. En dan, dan wordt het iets inhoudelijker en weg is ze.
quote:arwen173 schreef op 31 januari 2009 @ 16:31:

schilderspalet, ik weet heel goed hoe des werkt en wat voor gevolgen des heeft. Des is inderdaad heel schadelijk, maar om foliumzuur en des te vergelijken, hoe verzin je het.

Aha, dat is een iets andere reactie.

Ik vergelijk alleen de manier van 'voorschrijven' met elkaar. Als je even van je rancuneuze troon afstapt zul je lezen dat ik doel op de mate van het volgen van voorschriften/advies als een 'mak schaap'.

Net zo min als appels niet met peren te vergelijken zijn, is DES niet met foliumzuur te vergelijken. Nergens 1 zin die dat onderschrijft.

Maar goed.

Dus.............................
De Gezondheidsraad adviseert vrouwen die zwanger willen worden, en zwanger zijn. een supplement foliumzuur en vitamine D in te nemen.

Van de site van de Gezondheidsraad:

Naar een optimaal gebruik van foliumzuur

21 februari 2008 -

Foliumzuur is een microvoedingsstof die we allemaal nodig hebben, maar die vooral van belang is voor vrouwen die zwanger willen worden. Een extra inname van 400 microgram per dag, vanaf vier weken voor tot acht weken na de conceptie, kan helpen voorkomen dat in de foetus een neurale buisdefect ontstaat – een aandoening waarbij de wervelkolom of het schedeldak niet goed is aangelegd. Veel vrouwen weten dit ook, en een groeiend aantal slikt dan ook rond de conceptie foliumzuur. Toch is er nog veel te winnen. Dat geldt in het bijzonder bij vrouwen met een niet-Nederlandse achtergrond of een lage opleiding. Van hen slikt driekwart geen extra foliumzuur. Daarom is gerichte voorlichting nodig, en het opzetten van een programma voor preconceptiezorg. Dat laatste valt overigens ook om andere redenen aan te bevelen, zo bleek uit een recent Gezondheidsraadadvies over dat onderwerp. Het advies over foliumzuur wordt vandaag aangeboden aan de minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport.
quote:Schilderspalet schreef op 31 januari 2009 @ 16:37:

[...]

Aha, dat is een iets andere reactie.

Ik vergelijk alleen de manier van 'voorschrijven' met elkaar. Als je even van je rancuneuze troon afstapt zul je lezen dat ik doel op de mate van het volgen van voorschriften/advies als een 'mak schaap'.

Net zo min als appels niet met peren te vergelijken zijn, is DES niet met foliumzuur te vergelijken. Nergens 1 zin die dat onderschrijft.

Maar goed.

Dus.............................Ja hoor, we gaan nog precies dezelfde route. Iets zeggen, en dan een paar posts beweren dat je dát nooit hebt gezegd.
quote:Supersmollie1 schreef op 31 januari 2009 @ 16:32:

Schilderspalet, knap hoor. Maar wat ís DES dan?? Een medicijn is mij iets te vaag.

Ach... waarom vraag ik het... De vorige keer dat ik jou iets vroeg was je ook zo weg.

Schat, als jij normaal op mijn post kunt reageren wil ik je een antwoord geven. Heb jij niet in de gaten dat als je mijn post voor 'dom' uitmaakt en ergens nog een keer het woord 'dom' gebruikt ik dan toch echt afhaak.

Bij voorkeur, en dit is een uitzondering, reageer ik niet op mensen die mijn posts 'dom' vinden ZONDER dan ook maar het 'waarom' te willen weten.

Maar jij bent echt heer en meester hoor, o grote geweldige
quote:Supersmollie1 schreef op 31 januari 2009 @ 16:39:

[...]

Ja hoor, we gaan nog precies dezelfde route. Iets zeggen, en dan een paar posts beweren dat je dát nooit hebt gezegd.

O zucht...............

Ik zou het fijn vinden als jij mij vanaf nu maar gewoon negeert. Is voor jou prettiger en geeft je meer rust denk ik.
schilderspalet, je kan wel van allerlei middelen erbij gaan halen die ooit voorgeschreven zijn, wat dacht je van softenon? en dat dan dus als argument gebruiken om nu geen foliumzuur te slikken. Moet je allemaal lekker zelf weten, ben wel benieuwd hoe jij aan je informtie komt, allemaal van die technische engelse kennis van je?
smollie, laat maar gaan joh. Schilderspalet, slik jij toch geen foliumzuur? kan mij niet schelen hoor.
quote:Schilderspalet schreef op 31 januari 2009 @ 15:46:

[...]

Hoezo 'eigenwijs' ???? Zegt 'DES-dochter' jou iets?

...

Sjesis, jij hebt echt geen BENUL waar je over spreekt hè?
maar schilderspalet, ben toch wel benieuwd, wat eet jij om aan voldoende foliumzuur te komen?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven