Foster parents kindje?

01-10-2009 11:13 23 berichten
Alle reacties Link kopieren
Een tijd terug was ik in Thailand en ben daar helemaal verliefd geworden op ALLE kindjes daar. Het waren 1-voor-1 schatjes en ondanks dat ze vaak in armoede leefde, waren ze blij en vriendelijk en leken ze erg gelukkig. Alle Thai zijn vreselijk vriendelijk en beleefd, dit is daar de hele instelling van de mensen. Ik heb daar veel bewondering voor heb en kon er ook echt van genieten. Het is gewoon een geweldig volkje!

Vriend en ik hebben toen al gezegd: als blijkt dat wij geen kinderen kunnen krijgen, dan gaan we proberen een Thais kindje te adopteren.

Nou zou ik graag nú al iets willen doen, en zat ik te denken aan iets van het foster parents plan ofzo. Geen idee meer of dat nog bestaat, maar daarom zou ik graag jullie ervaringen horen.

Wie weet een organisatie waar we kunnen helpen om een kind of een gezin (in Thailand) te 'onderhouden'? Wel graag zo, dat je een 'eigen' kind/gezin krijgt en dus niet dat je als donateur maandelijks geld schenkt en dit in de grote pot verdwijnt (hoewel ik absoluut geloof dat hier goede dingen mee gedaan worden).

Alle tips en ideeën zijn welkom.
Foster Parents Plan was een aantal jaren geleden toch zeer negatief in het nieuws vanwege al het geld dat verdween in de zakken van de directie?
Ze brengen het alsof je een eigen kind krijgt, en dat is dus niet zo.
En terecht, overigens. Zou toch wat zijn, dat een kind/gezin in het dorp gesteund wordt en hun buurmeisje niet.
Ik zou mocht je een organisatie kiezen, eerst eens een financieel jaarverslag opvragen en kijken hoeveel geld er daadwerkelijk daarheen gaat. Ik denk dat je misschien beter kunt kijken naar particuliere initiatieven, misschien mensen die daar heen gaan om spullen te brengen?
Volgens mij doet Plan Nederland het nog steeds op zo'n manier en anders Dorcas (ik weet dat mijn ouders daar zo'n kindje hebben).

Bij Plan kun je in ieder geval precies zeggen waar je je geld naar toe wilt laten gaan: gezondheidszorg, onderwijs voor meisjes ed.

Ik vind dit betere opties dan daadwerkelijk adopteren...
quote:Kastanjez schreef op 01 oktober 2009 @ 11:24:

Volgens mij doet Plan Nederland het nog steeds op zo'n manier en anders Dorcas (ik weet dat mijn ouders daar zo'n kindje hebben).

Bij Plan kun je in ieder geval precies zeggen waar je je geld naar toe wilt laten gaan: gezondheidszorg, onderwijs voor meisjes ed.Plan Nederland is dezelfde organisatie als Foster Parents Plan. Ze hebben na alle negatieve publiciteit hun naam veranderd.
Vroeger toen ik nog 'thuis' woonde hadden wij ook Foster Parents 2 kindjes in Afrika. Mijn ouders hadden en één en ik had er één. We schreven ook brieven naar elkaar. Toen dit in het nieuws kwam, dat het geld nooit aankwam zijn we ermee gestopt.
Als je het nuchter bekijkt, lost alcohol niets op.
Is Kiva misschien iets voor je?

http://www.kiva.org/
ik steun World Vision. Bij Dorcas kun je ook Grannies (oma's) steunen, dát is origineel!
Inderdaad, Foster Parents Plan is een flink aantal geleden Plan Nederland geworden, dat was na die negatieve berichten. Kijk wat dat betreft dan ook in een jaarverslag van een dergelijke organisatie waar ze hun geld aan besteden.

Overigens was het vroeger zo dat je met een kind / familie contact had, maar dat de hele gemeenschap ondersteund werd van het geld. Je betaalt dus niet direct voor de school van het kind, maar om een school in de buurt te laten bouwen, zodat alle kinderen naar school kunnen. Maar je wordt wel op de hoogte gehouden van de ontwikkelingen van dat ene kind, door contactpersonen die er in de buurt zitten.
Ja het heet nu ook niet meer Foster Parents Plan, maar Plan (Nederland). Ze hebben geloof ik wel veel veranderd aan de organisatie en de gang van zaken.

Mooi idee trouwens dat je iets wil doen! Je zou ook kunnen kijken naar particulier initiatieven, die heb je best veel op dat vlak. Daarmee heb je een directer contact dan wanneer je via een grote organisatie kinderen steunt. Het is net wat je prettiger vindt... Ik werk zelf bij een 'grotere' organisatie en natuurlijk doen we veel goeds met donatiegeld, maar het is wel minder persoonlijk natuurlijk.
Mijn ouders hadden er vroeger ook een via foster parents, maar na alle schandalen hebben ze nu een kindje die ze steunen via een heel klein projectje van een kennis. Deze kennis gaat daar regelmatig zelf heen en heeft dan ook voorlichtingsavonden erover hoe het met de kinderen gaat etc. Misschien kun je zoiets in je buurt vinden?
Ik heb ook een fosterparents kindje ( nu plan) en af en toe krijg ik een brief met foto en ik stuur af en toe een brief. Geld wordt besteed aan het hele dorp.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Bedankt voor jullie reacties! Als ik dat zo hoor over (Foster parents) Plan (Nederland), dan zou ik dat niet zo snel doen. Misschien is een kleinere organisatie inderdaad beter. Ik ga eens kijken op de sites die jullie hebben doorgegeven.

In ieder geval lijkt het me leuk om op de hoogte gehouden te worden en te kunnen volgen wat er gebeurt. Tieger, zoals jij het omschrijft lijkt het me ook prima hoor. Laat de hele school dan maar meegenieten i.p.v. alleen 1 kind. Maar het lijkt me in ieder geval leuk om zo iemand te kunnen volgen. Alsof je een neefje/nichtje hebt, haha!
Er is ook een goeden-doelen keurmerk. Ik weet dat er veel kleinere initiatieven zijn die iets soortgelijks doen, maar ken alleen in Midden Amerika. Ongetwijfeld zit er in Thailand ook zoiets.
Ik sponsor een (afrikaans) kindje via een kleine organisatie in de VS die georganiseerd word door vrijwilligers. Je betaald een maandelijks sponsorbedrag en dat wordt besteed aan het lesgeld en aan een lunchprogramma waar het kind dan aan mee kan doen. Verder is deze organisatie erg persoonlijk omdat je via een webshop spullen (kleding, schoolboeken, schoenen etc) kan kopen voor 'jouw' kind. Je maakt het geld via de webshop over en in het land zelf word dit artikel voor het kindje gekocht en jij krijgt een paar weken later een digitale foto van 'jouw' kindje met de kleding aan die jij gekocht hebt. (of met de spullen die jij gekocht hebt)

Ook kan je schrijven zovaak je wilt en schrijven de kinderen 3x per jaar terug. De wat oudere kinderen die zelf kunnen schrijven zonder al te veel hulp mogen hun sponsors ook vaker schrijven dus dat is leuk.

Er is een actief messageboard voor contact met de organisatie en andere sponsors. Op deze manier worden vaak als een groep leuke dingen bedacht voor de kinderen of wordt er geld ingezameld voor een bepaald doel. (laats bijv. waren er nieuwe rekenmachines nodig)

De school bestaat uit een basisschool (8jr), middelbare school (4jr.) en heeft ook een weeshuis. Alle kinderen uit het weeshuis zitten op deze school maar er zijn ook veel kinderen die gewoon thuis wonen. Het maandelijks sponsorbedrag voor een basisschoolkind dat thuis woont is het laagst, iets meer betaal je voor ene middelbaar schoolkind omdat de schoolkosten duurder zijn. Je kunt ook een kind in het weeshuis sponsoren maar omdat dat bedrag hoger ligt per maand (incl. schoolgeld) kan je ook met 2 sponsors samen 1 kind in het weeshuis sponsoren.

Je kan, zoals sommige sponsors doen, de school en 'jouw' kindje ook bezoeken.

Ohja, het gaat om een school in een sloppenwijk in een grote stad, opgezet door een Afrikaanse man die zelf ook naar school is geweest dankzij een sponsorprogramma.

(Weet niet of ik hier reclame mag maken, ondanks dat het voor ene goed doel is dus als je meer info en een link en e-mailadres van hun wilt hebben stuur mij dan even een mailtje: studievragen@hotmail.com)

p.s. Als je gaat sponsoren via hun kun je zelf aangeven of je een basisschoolkind of een middelbare scholier wilt sponsoren.En of het ene kindje uit het weeshuis betreft of niet. (of liever een meisje of jongen) en ze matchen je dan met een kindje zonder sponsor. Je krijgt dan zijn/haar foto en een brief met basisinfo over dit kind. (leeftijd, klas, thuissituatie, favoriete schoolvak, hobby en schoolprestaties van het voorgaande semester)

In principe blijf je voor de rest van dit kinds schooltijd zijn of haar sponsor. Je maandelijkse sponsorbedrag gaat naar de school (in de vorm van scholgeld en lunchgeld en helpt dus de hele school en niet alleen dit specifieke kind) wat je via de school's webshop koopt is wel enkel voor jouw kind. (vandaag ook de foto met het kind met het artikel) Wil je via de webshop een artikel kopen voor een willekeurig ander kind kan dat natuurlijk ook en geef je dit aan in de webshop. Cadeautjes per post sturen mag ook en hoe je dat eht beste kan doen krijg je te horen als je begint met sponsoren. (betaling bij afhalen pakketten werkt daar iets anders namelijk) Zelf vind ik dat erg leuk om af en toe een leuk shirtje voor mijn sponsorkindje te kopen of bij de Bart Smit wat schoolspullen of ene knutselsetje mee te nemen. Voor mij geeft dat ookw at meer het gevoel dat ik echt voor een soort nichtje iets koop waardoor het 'dichterbij' komt dan wanneer je enkel geld overmaakt.

Een keer per jaar krijg je een foto van je kindje (buiten de webshopfoto's om) en na elk schoolsemester (3x per jaar) krijg je de schoolvorderingen en cijfers van het kind + zijn of haar brief.
Compassion en Woord en Daad hebben ook zulke projecten. Van Woord en Daad weet ik dat het behoorlijk doorgelicht is en heel goed bekend staat. Wel is het een behoorlijk christelijke organisatie en dat moet je wel willen.
Wij sponsoren een kindje via Compassion. Een klein jongetje uit Thailand. Van compassion weet ik dat veel van je gegeven geld ook daadwerkelijk bij het kind, het gezin en de omgeving daar terecht komt. Het maakt mij niks uit, of ze er speelgoed voor kopen, schoolspullen, kleding, en wanneer de andere kinderen in het dorp er ook beter van worden is dat alleen maar mooi. Wij krijgen regelmatig brieven en krijgen die ook terug, geweldig!

Compassion is ook een christelijke organisatie, de kinderen krijgen ook godsdienstonderwijs. Wij zijn zelf ook Christen dus staan hier natuurlijk achter. Maar als je zelf niet-christen bent kan ik me voorstellen dat je dat misschien niet wilt...
Misschien is SOS kinderdorpen nog wat voor je? Weet niet of die in thailand werken...
Mijn ouders hebben ook jarenlang een Foster Parents kindje gehad op de Dominicaanse Republiek. Je "krijgt" dan een kindje toegewezen, maar ondertussen help je alle kinderen in het dorp, en ook het dorp zelf, ligt aan de verschillende projecten.

Toen mijn broertje en zusje en ik jonger waren werden wij ook wel met dit project betrokken; we maakten tekeningen voor "ons" kindje ver weg, en we stuurden foto;s op.

Mijn ouders zijn na de negatieve publiciteit van FPplan zelf naar de DR gegaan om te kijken wat er daar op locatie gedaan werd met het geld dat zij opstuurden.

Ze ontmoetten "ons" kindje en zagen hoe hij daar leefde en wat voor projecten FPplan daar had opgezet. Ons FPkindje woonde samen met zijn oma in een heel klein hutje en zij deelden een matras. Toen mijn ouders met handen en voeten en gebaren vroegen of hij onze tekeningen had ontvangen tilde hij de matras op en haalde de tekeningen er onder vandaan. Die tekeningen en foto's van de mensen die hem hielpen waren voor hem heel kostbaar!

Ik heb van m'n ouders begrepen dat dit voor hen heel emotioneel was!

Oftewel ; het kan ook goed gaan. Ik zelf heb niet zoveel meegemaakt van de negatieve berichten omdat ik toen nog veel jonger was, en weet niet in hoeverre het op andere plaatsen wel fout is gegaan. Maar in ieder geval is dit een positief verhaal.

Succes met het maken van een keuze, en heel mooi dat je op deze manier kinderen wilt helpen!

Liefs Feun
Sinds alle andere namen ook genoemd worden zal ik het ook maar doen; het gaat om www.galileeschool.org een school en weeshuis in Nairobi, Kenia.
quote:delphicat schreef op 01 oktober 2009 @ 11:29:

[...]

Plan Nederland is dezelfde organisatie als Foster Parents Plan. Ze hebben na alle negatieve publiciteit hun naam veranderd.

Maar niet alleen hun naam ook hun werkwijze. Ik heb via Plan Nederland een kindje in Zimbabwe 'geadopteerd' Ik mocht inderdaad kiezen waar mijn geld naar toe ging, en ik heb er voor gekozen om te zorgen voor goede medische zorg en onderwijs. Ik krijg eens in de zoveel tijd een brief, tekening en een foto van 'mijn zoontje' en hij schrijft dan ook daadwerkelijk dat er nu een school staat waar ook meisjes heen mogen (dat wilde ik ook graag) en dat er een kliniek word gebouwd zodat ze niet zo ver hoeven te lopen. Toch wilde ik eerst zien en dan geloven en dus ben ik er twee jaar geleden heen gegaan en heb met mijn eigen ogen gezien dat er nu een klein dorpsschooltje is waar ALLE kinderen heen mogen en dat de kliniek toen in aanbouw was. Er zal nog best wel geld verdwijnen maar dat houd je toch.

Als je dat echt niet wilt dan kun je eens kijken naar World Servants alleen is daar niet de mogelijkheid om een kindje te 'adopteren' Je kunt daar wel zelf deelnemen aan de projecten (en als het voor jou allemaal haalbaar is zeg ik: Doen!)

Verder hebben mijn ouders jaren geleden een kindje geadopteerd via FP in de Dominicaanse Republiek. Ook wij zijn daar heen geweest en hebben onze tekeningen, foto`s, kaartjes, cadeautjes en brieven gezien. En ook wij hebben toen gezien dat het allemaal best wel mee viel en dat er uiteindelijk heel veel geld naar de dorpen gingen waar die kindjes woonden. Helaas is 'ons' kindje toen overleden tijdens een zware aardbeving en hebben we nooit meer opnieuw een kindje geadopteerd.
belbe wijzigde dit bericht op 01-10-2009 16:23
Reden: typen na een slapeloze nacht is wel eens moeilijk...
% gewijzigd
Erger u niet, verwonder u slechts!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven