Gaan slapen, erbij blijven of weggaan?

07-02-2009 21:41 32 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi,

Heb even een vraagje.

Zoontje is net 2 en wilde zoiezo nooit alleen in slaap vallen,

is ook nog nooit gelukt hoor maar goed....

Nu hebben we een heel fijn bedritueel en dat gaat ook prima,

na ons 'dagkletsje' gaat het licht uit en ga ik verderop in 'n stoel zitten tot hij slaapt, dat duurt ongeveer 10/15 minuutjes en kan ik gewoon weggaan omdat hij slaapt.

Nu s'nachts geen paniek meer omdat ik niet meer in de stoel zit, hij weet dat ik wegga als hij slaapt en vindt dat prima.

Eigenlijk allemaal prima zoals het gaat maar ik vraag me alleen af hoe andere moeders dat doen met een 2 jarige?

Wat is jullie manier van 'gaan slapen'?

Misschien dat ik wat ideetjes kan opdoen en uberhaupt of ik het wel moet veranderen aangezien we er eigenlijk geen probleem mee hebben dat hij op deze manier lekker gaat slapen.
pfff sorry, kan me niet inhouden vandaag:

sowieso!
Ik breng kind naar bed met verhaaltje, geef kus, dek toe en ga weg. Ze komt er wel eens uit, maar daarin zijn we streng, zonder veel omhaal leggen we haar weer in bed.

Als jij je prima voelt bij je slaapritueel, dan hoef je niks te veranderen natuurlijk. Ik hoop alleen wel dat hij je niet gaat claimen als hij ouder is, want dat zie ik bij vrienden. Oudste kind van bijna 7 kan nog steeds nauwelijks zelf inslapen en dat zou ik wel vervelend vinden geloof ik.
Ik ben nooit naast het bed gaan zitten van mijn dochter. Zij is nu twee jaar en vier maanden en slaapt altijd alleen in. Ik vind het belangrijk dat ze dit alleen kan. Zo kan ze dag verwerken en lekker zelf in slaap vallen.

Af en toe is het een probleem, maar over het algemeen gaat ze lief liggen en valt ze zelf in slaap. Ze gaat ook uit logeren etc. en dan zit ik er ook niet bij. Mijn dochter heeft zich heel lang in slaap gehuild, maar dat was ook een stukje verwerking van de dag. Ik zou toch proberen dat hij alleen in slaapt. Hoe lang wil je dit volhouden?
Als je er geen probleem mee hebt zou ik, zeker gezien je andere topic van laatst, maar even niets veranderen.

Gaan slapen gebeurt hier ook alleen, ben een hele flauwe moeder die zelfs geen liedje zingt of verhaaltje leest. Tanden poetsen, pyjama aan, dikke kus en slapen. (Maar hij mag wel zijn nachtlampje aan en als hij er om vraagt blijft de deur op een kier.)

Ideaal, bedritueel duurt bij elkaar nog geen vijf minuten, vooral ook handig als je visite hebt of nog weg moet.
Parel, ik ken je voorgaande "problemen" en die zijn zo herkenbaar voor ons. Ook daarom vernader ik zo weinig mogelijk in rituelen, omdat dan de heleboel weer "uit de hand loopt".

Dus wanneer dit goed gaat, zou ik dit mooi nog een tijd aanhouden en dan over een tijd evt kijken of je wat kunt veranderen in bedtijdrituelen. Maar goed dat is mijn mening en ervaring, en misschien ook wel "angst". Moet er niet aan denken dat de nachten door een verandering onzer zijds op eens weer vreselijk zijn.
Bij ons gaat het op dezelfde manier als bij Freya 25. Geen gezeur dikke kus en knuffel en slapen.

Maar als je het geen probleem vindt.....als hij straks 16 is wil hij echt zijn moeder niet meer naast zijn bed hebben.
quote:Amy27 schreef op 07 februari 2009 @ 21:58:

Parel, ik ken je voorgaande "problemen" en die zijn zo herkenbaar voor ons. Ook daarom vernader ik zo weinig mogelijk in rituelen, omdat dan de heleboel weer "uit de hand loopt".

Dus wanneer dit goed gaat, zou ik dit mooi nog een tijd aanhouden en dan over een tijd evt kijken of je wat kunt veranderen in bedtijdrituelen. Maar goed dat is mijn mening en ervaring, en misschien ook wel "angst". Moet er niet aan denken dat de nachten door een verandering onzer zijds op eens weer vreselijk zijn.

Ja precies, hier zit ook een beetje mijn angst.

Ik ben voorlopig niet van plan om het te veranderen hoor want er

komt binnenkort al een grote verandering aan die heftig voor hem zal zijn gezien de achtergrond en dan wil ik dat hij erop kan vertrouwen dat dat voor straks de enige 'verandering' is.
quote:Sanmi schreef op 07 februari 2009 @ 21:50:

Hoe lang wil je dit volhouden?Oh vertrouw er maar op dat ik behoorlijk wat kan volhouden na afgelopen 2 jaar
Wij zeggen rond een uur of 19:00 tegen onze dochter (in dec 2 jaar geworden) dat we naar boven gaan, ze loopt dan zelf de trap op terwijl wij achter haar lopen en eenmaal boven rent ze door naar haar kamertje.

Soms wilt ze niet naar boven maar dan is ze wel snel ´om te lullen´ met zoiets van ´Mama wilt graag zien ofdat Tijgertje nog in je bed ligt, ga je mee?´

Op haar kamer kleden we haar om in haar pyjamaatje loopt ze naar de badkamer om tandenpoetsen en nog wat water te drinken.

Dan leggen we haar in bed, stoppen haar in en geven haar de drie knuffels waarmee ze slaapt en haar speen in dr hand (mag ze alleen in bed hebben)

We hebben dan een aantal zinnen die zij af maakt zoals:

´Mama doet heel veel van jou....?´

zij:´Houden´

´En kan jou niet....?

zij:´Missen!´

´Morgenvroeg krijg je...?´

zij: ´Pap!´

´En nu gaan we...?´

zij:´Slapen´

´En we willen je niet meer...?´

zij: ´Horen´

´Zo is dat, weltrusten lieverd, lekker slapen´

zij: ´Lekker slapen!´

Nu is het niet zo dat het precies altijd zo moet gaan, als iemand anders haar op bed legt zoals de oppas of 1 van de opa´s/oma´s (en ik doe het weer net anders dan mn man bijv.) en/of ze slaapt ergens anders dan geeft het gelukkig geen problemen.

Toen ze een ongeveer een jaar oud was hadden we wel een strikt slaapritueel maar daar zijn we snel vanaf gestapt omdat ze, om maar een voorbeeld te noemen,

zo gewend was geraakt dat we bij het naar bed gaan het melodietje van de babyfoon aanzetten zodat ze moeilijk ging slapen als we ergens waren en we de babyfoon niet bij hadden.

Vanaf toen zijn mijn man en ik om buurten haar op bed gaan leggen, zonder echt een vast ritueel.

Ik zelf zou het lastig vinden om erbij te moeten blijven zitten, vind dat ze zelfstandig in slaap moet kunnen vallen.

Maar als jij/jullie het geen probleem vinden dan is het toch goed?

Hoe gaat het eigenlijk als jullie zoontje uit logeren gaat?
Uit logeren gaat niet, maar dat heeft echt een reden.

Heeft flinke verlatingsangst ws ontstaan door een zwaar 1e 1,5 jaar maar daar wordt nu aan gewerkt.
Ow, okay... maar niet om t 1 of ander, maar als je t ritueel toch zo wilt laten omdat jullie mannetje t dr nu goed op doet, waarom dan dit topic?
Pffff zwaar voor je Parel27! Weet niet van de hoed en de rand maar klinkt heftig in ieder geval.

Slaapritueel hier voor 2,5 jarig meisje. 's-middags geen, dikke knuffel, toestoppen, rolgordijnen dicht en weg. 's-Avonds, afhankelijk van wie haar naar bed brengt. Papa speelt een spelletje kiekeboe met haar knuffels en zingt 1 of 2 liedjes. Ik lees een verhaaltje voor. Daarna weer dikke knuffel, toestoppen, rolgordijnen dicht, licht uit en wegwezen. Gaat razendsnel dat naar bed brengen bij ons.
dat zei ik in de openingspost al;

wil gewoon graag weten hoe andere ouders het doen met een kindje van deze leeftijd.

Wij hebben helaas amper vrienden met kinderen dus dan hoor je niet vaak iets over slaaprituelen e.d.

In de toekomst willen we er uiteraard wel iets mee gaan doen want het moet niet heeeeeeul lang gaan duren natuurlijk

Maar als ik heel eerlijk ben dan is die 10 minuutjes bij hem zitten voor mij ook heerlijk hoor, even helemaal niks en hij praat niet eens meer maar gaat gewoon lekker slapen.
quote:TheNurse schreef op 07 februari 2009 @ 22:23:

Ow, okay... maar niet om t 1 of ander, maar als je t ritueel toch zo wilt laten omdat jullie mannetje t dr nu goed op doet, waarom dan dit topic?

Het liet me ook niet los na het lezen van een onderzoekje in Jonge Ouders o.i.d. dat 70% van de ouders bij het kind blijft tot het slaapt!

Vind ik bizar veel, dacht dat wij de enige waren
Ahzo.

Maar dan is het toch prima!

Zo hebben wij nèt de nachtvoeding van onze jongste eraf gehaald na 14 maanden, meestal vond ik het ook wel iets hebben, dat ´s nachts keutelen met mn kleine meisje maar op een geven moment is het genoeg geweest. (mede doordat ik 32 wkn zwanger ben van onze derde)

Succes met jullie kereltje!
Serieus? 70%?

Jee, dat is veel ja, wist ik ook niet.

Maar goed, ook hier niet veel mensen/stellen met kleine kids
quote:parel27 schreef op 07 februari 2009 @ 21:41:

Hoi,

Eigenlijk allemaal prima zoals het gaat maar ik vraag me alleen af hoe andere moeders dat doen met een 2 jarige?

Wat is jullie manier van 'gaan slapen'?

Ik flikker ze allebei in bed, geef ze een kus en ben weg. Duurt alles bij elkaar zo'n dertig seconden. Moet er niet aan denken dat ik eerst een heel bedritueel af moet werken
quote:fleurtje schreef op 07 februari 2009 @ 22:36:

[...]

Ik flikker ze allebei in bed, geef ze een kus en ben weg. Duurt alles bij elkaar zo'n dertig seconden. Moet er niet aan denken dat ik eerst een heel bedritueel af moet werken

Ook niet omkleden?

Handig, trek je ze de volgende ochtend kant en klaar uit bed!

Tip vd dag!
Ghehhe..fleurtje

Nou, hier gaat het zo: (zoontje van bijna 3)

Ik zeg dat hij naar bed moet. Hij loopt zelf de trap op. Ik doe zijn pyama aan. Ik poets zijn tandjes. Ik was zijn gezicht en handjes.Hij gaat zelf in bed liggen. Ik lees een boekje voor (Nijntje op school is de favoriet van de afgelopen weken, elke dag hetzelfde) en daarna geef ik hem heel veel kusjes, doe het muziek geval aan en zeg elke avond dezelfde woordjes:

'Weltrusten, slaap lekker, tot morgen, hou van jou' en dat zegt hij dan na. Daarna valt hij zelf in slaap en hoor je hem niet.

Ok, 's nachts komt hij er nog wel een aantal keer uit, dat afleren is nu mijn volgende project.
I`ve learned so much from my mistakes.. I`m thinking of making a few more.
quote:TheNurse schreef op 07 februari 2009 @ 22:39:

[...]

Ook niet omkleden?

Handig, trek je ze de volgende ochtend kant en klaar uit bed!

Tip vd dag!Ze gaan idd vaak naar bed in het shirt van overdag. Slaapzak erover heen en klaar. En ja, soms is het andersom, dan wil dochter Hello Kitty pyjama aan naar kdv. Van mij mag ze. Mag ze daar zelf uitleggen waarom ze in haar pyjama naar de creche komt.
Wij gaan als m'n dochter naar bed is gegaan en het hele bedritueel klaar is (voorlezen en nog even kletsen) altijd gelijk weg. In periodes dat ze slecht sliep bleven we erbij liggen tot ze sliep maar zolang dat niet hoefde sloten we de slaapkamerdeur en dan boven nog even rommelen of gelijk naar beneden.

Fleurtje toch, Foei!
Onze oudste is een maand geleden 2 geworden en heeft sinds een maand of 2 een peuterbed.

We lezen meestal samen een verhaaltje op haar bed en daarna mag ze zelf nog even lezen en gaan we weg. Het licht op de gang is genoeg voor haar om te lezen. Meestal hoor je haar dan een kwartiertje "lezen" en zingen en daarna gaat ze vanzelf slapen.

Nu ze in het peuterbed ligt is ze veel rustiger omdat ze zelf meer regie heeft. Ze wordt niet gedwongen om in bed te blijven.

Heel af en toe is ze iets langer wakker en knipt dan nog wel eens haar nachtlampje aan. In de avond vind ik haar dan met allemaal boekjes op haar bed en het lichtje nog aan.

Ik heb trouwens wel eens bij zo'n Nanny programma gezien hoe ze het heel rustig afbouwden dat er iemand op de kamer zat. De moeder ging toen elke dag ietsje meer richting de deur zitten tot ze op een gegeven moment op de gang zat.

Mocht je er ooit vanaf willen dat je er bij moet zitten dan is dat een optie.

Maar zolang dit voor jullie werkt en het is maar 10 minuutjes is het ook prima lijkt me.
Fleurtje:

Zo kan het ook ja Scheelt iig wel de tijd van t omkleden.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven