Gedoe om een traktatie...

20-09-2017 13:12 311 berichten
Onlangs ben ik naar school geroepen voor het volgende.

Mijn dochter weigert namelijk sommige traktaties en dat mag niet?
Op maandag en dinsdag heeft ze de ene leerkracht waar ze de ogen dicht moeten doen en dan pas zien wat ze krijgen, vaak geeft ze het weg.
Andere dagen zegt ze weleens "nee dankjewel."
Nu word ik aangesproken op dat traktaties weigeren en weggeven kwetsend is. En ook niet leuk voor kinderen die dan maar een traktatie hebben ten opzichte van de enkeling die er nu twee heeft.

Ik vind het maar gezeur dat een meisje van 8 alles moet accepteren aan lolly's en stuiterballen als ze een eigen wil heeft.
Is dat bij jullie op school ook zo?
Ik heb gezegd van dat het thuis dan weg wordt gegooid als het mee moet en je dan beter iemand anders er gelukkig mee kan maken maar daar wordt afwijzend op gereageerd.
Alle reacties Link kopieren
Paulien75 schreef:
20-09-2017 13:32
Klinkt als een verwend nest je kind.
Ik vind het ook knap triest dat je als ouder zijnde dit asociale gedrag goedkeurt.
Laat haar gewoon de traktatie aannemen en zich niet zo arrogant gedragen .Nog nooit gehoord dat kinderen een traktatie weigeren.
Ik kan me helemaal voorstellen dat de leerkrachten er doodziek van worden, je zou toch zo'n kind in je klas hebben en dan ook met zo'n moeder brrr.
Wat is er asociaal aan?

Meeste kinderen zijn het vaak al heel snel vergeten, gaan weer over tot de orde van de dag ook degene die de traktatie geeft.

In dit geval is het de leraar of de lerares die er een probleem mee heeft, er wordt vanwege bepaalde godsdiensten
ook van alles geweigerd door kinderen zeg daar maar eens van dat ze verwend zijn dan wordt het pas een gezellige
klas.
Alle reacties Link kopieren
SorghvlietDenHaag schreef:
20-09-2017 13:25
Ze heeft liever dingetjes met kaas dan hele zoete dingen... En de cadeautjes die weleens worden uitgedeeld vindt ze niet altijd leuk.
En dan te bedenken dat er 30 kinderen in een klas zitten, met 30 zeurende ouders..
Alle reacties Link kopieren
Marmo schreef:
20-09-2017 13:51
Wat is er asociaal aan?

Meeste kinderen zijn het vaak al heel snel vergeten, gaan weer over tot de orde van de dag ook degene die de traktatie geeft.

In dit geval is het de leraar of de lerares die er een probleem mee heeft, er wordt vanwege bepaalde godsdiensten
ook van alles geweigerd door kinderen zeg daar maar eens van dat ze verwend zijn dan wordt het pas een gezellige
klas.
Gaat het topic die kant op?
anoniem_320683 wijzigde dit bericht op 20-09-2017 13:53
0.71% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik vind dat een kind prima een traktatie beleefd mag afslaan.
Waarom niet?

Ik neem ook niet altijd eten wat mij aangeboden wordt klakkeloos aan.
Prima om je kind te leren dat je niet alles aan hoeft te nemen aan eten, mits je het beleefd aangeeft.

Leerkrachten weigeren ook traktaties bij het rond gaan in de klassen onder het mom, anders worden we tonnetje rond van al die dagelijkse traktaties,
Alle reacties Link kopieren
Ik kan me niet herinneren dat er leerkrachten waren die de traktatie van een jarig kind weigerden. Wel dat ze het niet zelf opaten, dan werd het verloot in de klas.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Nouschi schreef:
20-09-2017 13:40
"Nu word ik aangesproken op dat traktaties weigeren en weggeven kwetsend is. En ook niet leuk voor kinderen die dan maar een traktatie hebben ten opzichte van de enkeling die er nu twee heeft"

Nou duidelijk toch! Het is kwetsend, de juf spreekt je erop aan, dus kind opvoeden.. Regel van school, klaar.
Regel van school?

Dat je chocomel moet drinken en traktaties moet aannemen/opeten?
Geloof er niks van. Eerder zelfverzonnen regels van juf.
Susan schreef:
20-09-2017 13:54
Ik kan me niet herinneren dat er leerkrachten waren die de traktatie van een jarig kind weigerden. Wel dat ze het niet zelf opaten, dan werd het verloot in de klas.
Is ook raar.
Alle reacties Link kopieren
Fee-de-Goede schreef:
20-09-2017 13:56
Is ook raar.
Dat gebeurde niet waar de jarige bij was. Die zat zelf niet in de klas, die ging de klassen rond.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
SorghvlietDenHaag schreef:
20-09-2017 13:25
Ze heeft liever dingetjes met kaas dan hele zoete dingen... En de cadeautjes die weleens worden uitgedeeld vindt ze niet altijd leuk.
Zo? Diva much?
Ondanks dat je denkt dat je dochter beleefd is, is ze dat dus niet. Ik vind haar nogal verwend overkomen en haar manier van handelen is kwetsend en reden voor onrust binnen de groep. Waarom dan toch vasthouden aan die manier?
Zo snel zal het niet gebeuren dat de hele klas een traktatie weigert. Ik zie overigens op verjaardagen Ed vaak genoeg een kind iets weigeren. Nog nooit een ander kind moeilijk over horen doen. Krijg het idee dat dit meer in de hoofden van de ouders zit, dat het voor kinderen kwetsend is.
Belachelijk, dus een vegetariër mag geen plakje smeerworst weigeren?
Ze kan gewoon zeggen: dank je wel maar ik sla even over. Niks kwetsend aan. Het idee alleen al.
Alle reacties Link kopieren
Als je dochter gewoon netjes bedankt zie ik er geen probleem in. Ik neem ook niet alles aan wat mij wordt aangeboden. Thuis weggooien vind ik helemaal onzin. Laat de jarige er dan iemand anders blij mee maken.

Maar inderdaad zoals als andere al roepen. Stoppen met die traktaties. Wa een gezeur geeft het toch. Gewoon even zingen, hiep hiep, kaart van de juf en de klas en klaar!
Alle reacties Link kopieren
Ik vind dat je best beleefd een traktatie mag weigeren. Mijn eigen 'trauma' hierover (wel eens eerder in een soortgelijk topic gepost): als kind lustte ik geen chips (nu helaas wel :$ ) en ruim de helft van de klas trakteerde altijd op zakjes chips. Die daarna meteen werden opgegeten (overblijven werd niet gedaan, dus tassen en broodtrommels waren er niet). Ik weigerde dus elke keer de traktatie met een 'nee dankjewel'. Nooit op aangesproken, totdat de juf in groep 6 het blijkbaar zat was. Zij dwong mij het zakje aan te nemen en op te eten. Wat voelde ik me beroerd en ongelukkig.
Dus ja: mijn kinderen mogen van mij alles, beleefd, weigeren.
Het is beter om een kaars aan te steken dan de duisternis te vervloeken
Alle reacties Link kopieren
Fee-de-Goede schreef:
20-09-2017 13:56
Regel van school?

Dat je chocomel moet drinken en traktaties moet aannemen/opeten?
Geloof er niks van. Eerder zelfverzonnen regels van juf.
Ook goed. Regel van juf dus klaar.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Ik lees dat veel scholen trakteren hebben afgeschaft. Dat is nieuw voor mij.

Onverpakt bedoeld TO denk ik een bekertje chocomelk mee?
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het ook niet kwetsend.
Ik begrijp de juf niet zo goed eigenlijk.


Als een kind het als kwetsend ervaart, misschien dat kind leren dat het niets over haar zegt als iemand beleeft weigert.
En dat dat gewoon oke is van de ander, om dat netjes te mogen doen.
Paulien75 schreef:
20-09-2017 13:32
Klinkt als een verwend nest je kind.
Ik vind het ook knap triest dat je als ouder zijnde dit asociale gedrag goedkeurt.
Laat haar gewoon de traktatie aannemen en zich niet zo arrogant gedragen .Nog nooit gehoord dat kinderen een traktatie weigeren.
Ik kan me helemaal voorstellen dat de leerkrachten er doodziek van worden, je zou toch zo'n kind in je klas hebben en dan ook met zo'n moeder brrr.
??
Het is verwend prinsessegedrag, pak het aan, bedank netjes en stop t in je tas.
Alle reacties Link kopieren
AnnA_C schreef:
20-09-2017 14:05
Ik vind dat je best beleefd een traktatie mag weigeren. Mijn eigen 'trauma' hierover (wel eens eerder in een soortgelijk topic gepost): als kind lustte ik geen chips (nu helaas wel :$ ) en ruim de helft van de klas trakteerde altijd op zakjes chips. Die daarna meteen werden opgegeten (overblijven werd niet gedaan, dus tassen en broodtrommels waren er niet). Ik weigerde dus elke keer de traktatie met een 'nee dankjewel'. Nooit op aangesproken, totdat de juf in groep 6 het blijkbaar zat was. Zij dwong mij het zakje aan te nemen en op te eten. Wat voelde ik me beroerd en ongelukkig.
Dus ja: mijn kinderen mogen van mij alles, beleefd, weigeren.
Dat gaat uiteraard nergens over. Het kan zijn dat je iets niet lust, maar dan neem je het mee naar huis. Opeten hoeft natuurlijk niet.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Alle reacties Link kopieren
Op een verjaardag wordt taart ook vaak geweigerd wordt door de visite.
Gewoon door volwassenen.
Dat is dan weer niet onbeleefd ? Heb nog nooit meegemaakt dat iemand dank je wel zegt en het in zijn tas stopt :D

Eerlijk gezegd vind ik het onbeleefder iets aan te pakken en het thuis weg te gooien, of het na 1 hap in de prullenbak gooien.
Hier worden alle traktaties is de tas gestopt. Alle...dus eten en non-food. Thuis uitgepakt en vaak laat ik stiekem de meuk verdwijnen. De eettraktaties zijn het toetje die dag.
consuelabananahammok schreef:
20-09-2017 14:16
Op een verjaardag wordt taart ook vaak geweigerd wordt door de visite.
Gewoon door volwassenen.
Dat is dan weer niet onbeleefd ? Heb nog nooit meegemaakt dat iemand dank je wel zegt en het in zijn tas stopt :D

Eerlijk gezegd vind ik het onbeleefder iets aan te pakken en het thuis weg te gooien, of het na 1 hap in de prullenbak gooien.
Dit inderdaad. En als mijn collega's trakteren zeg ik vaak genoeg "nee, dankje".
SorghvlietDenHaag schreef:
20-09-2017 13:25
Ze heeft liever dingetjes met kaas dan hele zoete dingen... En de cadeautjes die weleens worden uitgedeeld vindt ze niet altijd leuk.
Het gaat niet om je dochter, het gaat om de jarige. Zo moeilijk is dat toch niet?
Alle reacties Link kopieren
lisaviva schreef:
20-09-2017 14:19
Het gaat niet om je dochter, het gaat om de jarige. Zo moeilijk is dat toch niet?
Exact!
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Alle reacties Link kopieren
Zou jij het niet lullig vinden voor jouw kind als andere kinderen HAAR traktatie weigeren?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven