Gedrag leerkracht

09-01-2020 14:10 80 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik lees hier eigenlijk altijd mee, af en toe schrijf ik iets, maar ik heb vanmorgen iets meegemaakt waar ik toch wat andere meningen over nodig heb.

Ik sport in een sportschool waar ook een sportzaal/grote gymzaal bijhoort. Daar waren vanmorgen (net als anders) de basisschool kinderen aan het sporten.

Na het sporten ga ik douchen en tijdens het afdrogen hoor ik een leerkracht met stemverheffing praten tegen een jongen van ik schat een jaar of 7. De leerkracht ging hier best wel lang mee door, want ik was aangekleed en stapte de kleedkamer uit en de jongen werd nog steeds toegesproken door de leerkracht. Ik heb de leerkracht en de jongen dus ook gezien. Op dit moment waren de andere kinderen ook in de gang aan het wachten, en er was nog een leerkracht/stagiair oid. Dus die hebben het ook allemaal gezien en gehoord.

Wat zit mij niet lekker.... dat de leerkracht eigenlijk enorm tekeerging tegen de jongen. Ik nuanceer het door te schrijven dat diegene met stemverheffing sprak, maar eigenlijk was het schreeuwen. De leerkracht hield de jongen vast aan zijn bovenarm, en stond vlakbij zijn gezicht. De leerkracht herhaalde meermaals dat hij de leerkracht moest blijven aankijken.

Het ging over een voorval tijdens de gymles. De jongen had het spel verloren, moest op de bank gaan zitten en toen had hij iets van "kutspel" geroepen. En de leerkracht bleef maar herhalen dat als hij niet tegen zijn verlies kon, dat hij dan maar moest oprotten . En de volgende keer gewoon in de gang kon blijven zitten, hij mocht niet meer/nooit meer meedoen. En vanmiddag zou de leerkracht de opa van de jongen bellen, om het één en ander te bespreken. Allemaal heel dreigend. Ik vond het echt heel naar. Maar misschien overdrijf ik dus... graag jullie mening...
lilalinda schreef:
09-01-2020 15:17
kan dat? een klacht indienen?
TO is niks van dit kind
Waarom zou dat niet kunnen? TO heeft de situatie aanschouwd en weet wat er gebeurd is. Dergelijk gedrag van een leraar is niet goed te praten en ik vind dat de schoolleiding daarvan op de hoogte gesteld moet worden zodat zij eventueel iets kunnen ondernemen. Ik denk juist dat als een wildvreemde, die niets is van het kind en enkel de situatie gezien heeft, een klacht indient, dat meer indruk maakt dan een boze vader of moeder.
lilalinda schreef:
09-01-2020 15:17
kan dat? een klacht indienen?
TO is niks van dit kind
.
Hoeft niet direct een klacht te zijn, ze kan haar zorg uitspreken over wat ze gezien heeft.
GinnyJones schreef:
09-01-2020 15:21
Waarom zou dat niet kunnen? TO heeft de situatie aanschouwd en weet wat er gebeurd is. Dergelijk gedrag van een leraar is niet goed te praten en ik vind dat de schoolleiding daarvan op de hoogte gesteld moet worden zodat zij eventueel iets kunnen ondernemen. Ik denk juist dat als een wildvreemde, die niets is van het kind en enkel de situatie gezien heeft, een klacht indient, dat meer indruk maakt dan een boze vader of moeder.
ben er even ingedoken, maar een klacht-indienen, kan alleen door: Ouders, leerlingen, docenten, directies, besturen en vertrouwenspersonen

Maar TO kan natuurlijk wel de school bellen en om uitleg vragen/haar verhaal doen
Ik zou absoluut contact opnemen met de school. Dit gedrag is niet te rechtvaardigen en echt schadelijk voor een kind. En dan gaat het nota bene om een docent.
Bellen met de school.
wittereiger schreef:
09-01-2020 15:31
Ik zou absoluut contact opnemen met de school. Dit gedrag is niet te rechtvaardigen en echt schadelijk voor een kind. En dan gaat het nota bene om een docent.

En de rest van de klas die er om heen stond. Zo'n leerkracht zou mij als kind erg intimideren (als volwassene nog steeds trouwens)
lilalinda schreef:
09-01-2020 15:24
ben er even ingedoken, maar een klacht-indienen, kan alleen door: Ouders, leerlingen, docenten, directies, besturen en vertrouwenspersonen

Maar TO kan natuurlijk wel de school bellen en om uitleg vragen/haar verhaal doen
Ah wat fijn dat je het hebt opgezocht. Dan is dat alvast duidelijk.

Tsja, het zit mij gewoon nog steeds dwars, maar ik wil het wel doordacht en met een goede reden doorzetten. Ik zou inderdaad de school kunnen bellen, en het verhaal kunnen doen. Een klacht hoeft van mij niet meteen, dat is ook niet mijn insteek.

Dat wou ik vanmorgen ook met de leerkracht: als volwassenen met elkaar in gesprek gaan.
Er wordt hier helemaal voorbij gegaan aan waarom de leerkracht zo tekeer ging tegen het kind. Weet jij veel, misschien had íe al 3 keer een klasgenoot geschopt, een ander uit de ringen getrokken en toen ook nog kutspel geroepen.

Ik vind het dan wel gerechtvaardigd dat een leraar een lijn trekt. Ik denk dat juffen en meesters dat vaker zouden moeten doen, in plaats van pappen en nathouden. Soms is goed de grenzen aangeven weleens heel hard nodig.

Maar goed, dat weten we niet, als het je niet lekker zit, to, dan zou ik eerst de leerkracht zelf eens aanspreken. Dat je je afvraagt of het wel helemaal goed gaat. Lijkt me eerlijker dan een klacht indienen, zeker omdat je niet weet wat er is gebeurt.
ninanoname schreef:
09-01-2020 15:39
Er wordt hier helemaal voorbij gegaan aan waarom de leerkracht zo tekeer ging tegen het kind. Weet jij veel, misschien had íe al 3 keer een klasgenoot geschopt, een ander uit de ringen getrokken en toen ook nog kutspel geroepen.

Ik vind het dan wel gerechtvaardigd dat een leraar een lijn trekt. Ik denk dat juffen en meesters dat vaker zouden moeten doen, in plaats van pappen en nathouden. Soms is goed de grenzen aangeven weleens heel hard nodig.

Maar goed, dat weten we niet, als het je niet lekker zit, to, dan zou ik eerst de leerkracht zelf eens aanspreken. Dat je je afvraagt of het wel helemaal goed gaat. Lijkt me eerlijker dan een klacht indienen, zeker omdat je niet weet wat er is gebeurt.
Dan nog dient een leraar zich aan het pedagogische klimaat van de school te houden en zeker geen arm vast te houden en zo in zijn gezicht te zijn, om indruk te maken...
Ik zou het ook melden dat je dit gedrag van een leraar niet wenselijk vindt en of dit ook zo hoort bij een openbare plek zoals een sportclub.
ninanoname schreef:

dan is het nog steeds uiterst onprofessioneel gedrag, en moet je de geschiktheid van de leerkracht in twijfel trekken als hij met zo'n situatie niet kan omgaan
ninanoname schreef:

ohja, het is vast een klote-kind, probleemgezin etc etc
Maar dat rechtvaardigt niet, Minuten-lang, met toeschouwers een kind toeschreeuwen
Dymphnatam schreef:
09-01-2020 15:43
dan is het nog steeds uiterst onprofessioneel gedrag, en moet je de geschiktheid van de leerkracht in twijfel trekken als hij met zo'n situatie niet kan omgaan
kan zijn, maar dan vind ik het nog steeds eerlijker om het onder 4 ogen te bespreken dan om een klacht in te dienen. Leerkrachten zijn ook gewoon mensen he. Iets privé bespreken is menselijk, zeker wanneer je iemands gedrag de maat wilt nemen.
Misschien is er een goede reden dat de leerkracht zo deed, misschien ook niet.
In elk geval is dit geen goede reclame voor de school.

Ik zou bij de school dan ook zeker melden wat je hebt gezien, dan heb jij je plicht gedaan. Aan hen om het intern verder uit te zoeken (of niet, als dat de normale gang van zaken is daar) en evt maatregelen te nemen.
nootboek wijzigde dit bericht op 09-01-2020 15:51
8.12% gewijzigd
ninanoname schreef:

Klinkt meer alsof de leraar over de schreef ging, hij kan nog zo vervelend zijn, je moet als volwassene je geduld bewaren en protocollen volgen, je mag nooit een kind vastpakken afblaffen en dreigen met acties.
Je spreekt je ongenoegen uit en volgt stap 2, bespreken met de leraar van zijn klas of met zijn opa.

Ik had zeker even luidruchtig mijn keel geschraapt en ernaast gaan staan om het te stoppen, en neem maar even contact op met school en vertel duidelijk dat het te ver ging, ik zou je daar als ouder erg dankbaar om zijn.
nootboek schreef:
09-01-2020 15:50
Misschien is er een goede reden dat de leerkracht zo deed, misschien ook niet.
In elk geval is dit geen goede reclame voor de school.

Ik zou bij de school dan ook zeker melden wat je hebt gezien, dan heb jij je plicht gedaan. Aan hen om het intern verder uit te zoeken (of niet, als dat de normale gang van zaken is daar) en evt maatregelen te nemen.
Er is nooit een goede reden voor zulk gedrag.
Heel fijn dat je actie onderneemt en hier advies vraagt. Ik hoop dat je op zijn minst melding gaat maken van het voorval bij de directie of bestuur van de school.
ninanoname schreef:
09-01-2020 15:46
kan zijn, maar dan vind ik het nog steeds eerlijker om het onder 4 ogen te bespreken dan om een klacht in te dienen. Leerkrachten zijn ook gewoon mensen he. Iets privé bespreken is menselijk, zeker wanneer je iemands gedrag de maat wilt nemen.
TO dient geen klacht in, ze belt gewoon even de school en vraagt om uitleg
ninanoname schreef:
Iemand de maat nemen? Net of ze iemand opzocht om lekker de maat te nemen dan dat ze ingewenst inloopt op een raar tafereel en niet weet wat ze moet doen, niet de boel omdraaien zeg.
Ik vind het een heel goed idee om die school te bellen en je zorgen te uiten. Een zevenjarig kind aan de arm grijpen en minutenlang toe te schreven vind ik volslagen over de schreef en machtsmisbruik. Zo ga je niet met zevenjarigen om, als je er iets positiefs mee wil bereiken. Zo'n docent is ongeschikt voor zijn vak en op zijn minst handelingsverlegen ten opzichte van dit kind.
ninanoname schreef:
dus die leraar heeft recht op 1 op 1 bespreking - terwijl hij het recht nam om minutenlang een klein kind toe te schreeuwen en plein public?

Plus: TO heeft hem ter plekke aangesproken, dat hielp niet echt.
ninanoname schreef:

Ze heeft geprobeerd in gesprek te gaan, maar dit werd genegeerd
Wij hadden iets soortgelijks met de sport van kind, tegelijkertijd was daar een school aan het gymmen.
Die juf was echt niet lekker, zowel tegen haar eigen klas als tegen andere kinderen.
We hebben nagevraagd welke school dat was bij de beheerder en meerdere ouders hebben gemaild.
Die had precies dit gedrag, en ook schelden en heel nare opmerkingen. Er waren jongere meiden, ik denk stagiaires mee, die allerlei verantwoorde interventies uitvoerden nadat zij zo los ging, die meiden vinden het ook duidelijk heel erg voor de kinderen.
Zij riep zelf een keer dat wij niet begrepen hoe het was om les te geven op bijzonder onderwijs toen ze er een keer op werd aangesproken en heeft ook gedreigd de politie op wat ouders af te sturen die een jongetje in bescherming namen waar tegen werd gekrijst en geschud.
Het mailen heeft wel geholpen, ze doet nu poeslief.
Dus dat zou ik zeker doen, dit aangeven bij de school en medestanders zoeken.
Hier rende steeds een klas kinderen over de straat ipv over de stoep, leerkracht sjokte erachteraan. Na dit een paar gezien te hebben heb ik een mailtje naar de directie gestuurd, al was dit niet de school waar onze kinderen op zaten. Ik schreef er in waarom ik me zorgen maakte en wat ik verwacht van een school/leerkracht, dus veiligheid onder schooltijd. Ik kreeg een keurig mailtje terug waarin ik werd bedankt voor m'n bezorgdheid.

Dus TO ik zou dit gewoon doen!.
lilalinda schreef:
09-01-2020 15:24

Wij hebben een keer met een groep moeders (en een vader) over kinderen gemaild die wij niet kenden naar een school waar onze kinderen niet opzaten. We kregen keurig antwoord en excuses en diegene gedroeg zich daarna voorbeeldig.
Star² schreef:
09-01-2020 14:26
Ja echt he! Net zo irritant als: 'Want?' en 'pardon?'.
Exact!
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven