Geen middagslaapje meer

08-01-2009 12:47 41 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn dochter wordt binnenkort 3 jaar en tot een maandje terug sliep ze tussen de middag met gemak 2-3 uur. Ze had toen nog wel een speen (alleen met slapen) maar die hebben we er dus uitgefaseerd.

Sinds ze geen speentje meer heeft doet ze geen middagslaapje meer. Behalve dat ik dat rustmoment voor mezelf enorm mis merk ik ook dat zij het nodig heeft want als ze niet slaapt wordt ze rond een uur of 4-5 's middags strontvervelend.

Op de creche slaapt ze ook niet meer maar leggen ze haar op een matrasje waar ze een uur lang stil op moet liggen. Dat gaat daar heel goed. Ik heb dat thuis met op de bank liggen geprobeerd maar hier lukt het niet, ze komt er steeds vanaf. Van mij mag ze nu boven op bed liggen met de gordijnen een stukje open zodat ze een boekje kan lezen maar dat wil ze ook niet en blert nu al een halfuur lang de sterren van de hemel. Broertje van anderhalf ligt in de kamer ernaast en alhoewel hij stil is en slaapt denk ik niet dat hij erg relaxed kan liggen met zijn huilende zus.

Hoe oud waren jullie kinderen toen het middagslaapje eruit ging en hoe hielden jullie kinderen het goed uit tot bedtijd (hier 1900 uur)? Iemand nog tips voor me om wel een rustmomentje in te bouwen?
Poep, wie heeft jou gescheten?
Bijna 3 jaar is toch een heel normaal moment om de hele dag wakker te blijven? Ik zou haar gewoon even rustig op de bank leggen, ergens op de dag. Doe ik met dochterlief ook, als ze niet wil slapen, of vaak wil ze dan iets later, een uur of 3, wél even slapen in bed.
Heel ontaard hoor, maar gewoon op de bank leggen met een kussen en een deken voor de tv. Zo slapen ze niet maar rusten ze wel uit. Het is echt een kwestie van wennen hoor. Wel valt het me op dat je schrijft dat ze tot een maand geleden wel twee tot drie uur sliep. Dat vind ik best veel voor die leeftijd, misschien dat daarom de overgang wat te groot is voor haar.
Mijn dochter is net 2 en heeft er meestal geen zin meer in om tussen de middag te gaan slapen. De gastouders brengen haar ook niet altijd naar bed en meestal gaat dat hier erg goed.

Haar vervelendste moment is dan als ik aan het koken ben en dan zet ik haar meestal even op de bank met een dvdtje en wat drinken en iets te eten.

Als ik weet dat het in de avond anders zal gaan en ze later naar bed zal gaan of als ze het echt echt even nodig heeft dan ga ik er gewoon even bij liggen en dan slaapt ze wel

maar dat is vast niet de oplossing die je zoekt
Zo zou ik het ook doen: een uurtje tv laten kijken, eventueel met een dekentje en een knuffel erbij. Mocht die kleine toch in slaap vallen dan is het ook prima toch?

Die van mij is net twee en slaapt ook echt nog drie uur, soms langer... Sjeee wat zal ik het missen als dat over is.
Je kan de ene dag wel en de andere dag geen middagslaapje doen, zo krijgt ze wat meer rust dan het helemaal afschaffen.

Na verloop van tijd doe je meer dagen zonder dan met...en niet veel later zal ze het helemaal niet meer nodig hebben.

Voor jou wel lastig want een beetje rustmoment op een dag is wel lekker maarja eens houdt op!
Ik kan me helemaal inleven dat het voor jou vervelend is dat ze niet meer slaapt, want je eigen rustmomentje is dan ook weg... en dat is juist zo heeeeerlijk! Die van mij is net 2 en ik ben ook altijd blij dat ik tussen de middag een kleine 2 uur voor mezelf heb.

Maar bijna 3 is toch wel een normale leeftijd voor kinderen om het middagslaapje te schrappen?

Wat jij nu al doet vind ik een goed idee en het idee dat hier geopperd werd ook. Tussen de middag óf even in je bed met een boekje oid, óf even op de bank met een dekentje voor de tv. Misschien niet helemaal pedagogisch verantwoord, maar dan houdt ze het de rest van de dag misschien wél gewoon uit.

En misschien is het handig om in deze 'overgangsfase' haar 's avonds wat vroeger naar bed te brengen? Ik weet van mijn vriendin dat ze haar kinderen om half zeven al laat slapen. Dan líggen ze dus al. Ze probeert half zes warm te eten, daarna de kids te douchen en ze na een boekje naar bed te brengen. Werkt daar heel goed, maar haar dochter is net 4 en zit pas op school, is dus bek af 's avonds...

Succes!
quote:mmmoi25 schreef op 08 januari 2009 @ 13:04:

Ik kan me helemaal inleven dat het voor jou vervelend is dat ze niet meer slaapt, want je eigen rustmomentje is dan ook weg... en dat is juist zo heeeeerlijk! Die van mij is net 2 en ik ben ook altijd blij dat ik tussen de middag een kleine 2 uur voor mezelf heb.

Maar bijna 3 is toch wel een normale leeftijd voor kinderen om het middagslaapje te schrappen?

Wat jij nu al doet vind ik een goed idee en het idee dat hier geopperd werd ook. Tussen de middag óf even in je bed met een boekje oid, óf even op de bank met een dekentje voor de tv.

Misschien niet helemaal pedagogisch verantwoord, maar dan houdt ze het de rest van de dag misschien wél gewoon uit.

En misschien is het handig om in deze 'overgangsfase' haar 's avonds wat vroeger naar bed te brengen? Ik weet van mijn vriendin dat ze haar kinderen om half zeven al laat slapen. Dan líggen ze dus al. Ze probeert half zes warm te eten, daarna de kids te douchen en ze na een boekje naar bed te brengen. Werkt daar heel goed, maar haar dochter is net 4 en zit pas op school, is dus bek af 's avonds...

Succes!Dat laatste kan ik afraden, tenzij je ervan houdt om 5 uur 's ochtends op te staan...
mijn kinderen waren beiden rond de 2 toen ze ophielden met hun middagslaapje. Het duurde daarna nog een maand of 3, 4 voordat ze niet meer chagerijnig werden aan het eind van de middag.
Louise, ik deed het ook zoals je het nu doet.

Terwijl mijn ene zoontje met 3 nog echt 's middags sliep, was de ander toen hij 2 was steeds wakker 's middags.

(Tweeling, en de één heeft ook nu nog meer slaap nodig dan de ander)

En ik deed ze allebei tegelijk naar bed 's middags, waarbij de een dus echt sliep, en de ander inderdaad boekjes mocht lezen.

In het begin vond hij dat ook niet leuk, maar later wist hij niet beter, en rustte op die manier echt wel uit.

En inderdaad, dat rustmoment voor jezelf is gewoon ook lekker.

Als ze 's middags hangerig wordt, dan zou ik wel even de tv aanzetten of een dvd-tje of zo.

Succes!
@Zwieber: De dochter van TO gaat nu om zeven uur naar bed, dan kan half zeven toch best wel zonder om vijf uur wakker te worden? Als ze 's middags niet slaapt is ze dan ook waarschijnlijk meer moe 's avonds en kan ze er best wat vroeger in. Nu heb ik een makkelijke slaper, die slaapt 13 uur 's nachts, hoe laat je haar er ook in legt

Ff iets van hout opzoeken...
Nou, heb ze net na Zwiebers reactie uit bed gehaald en ben met haar op de bank Barbapapa gaan kijken. Ben nu net opgestaan omdat zoontje wakker is geworden (vééééeéééééélstevroeg, balen).

Ben nu dus shitchaggrijnig en heb een flinke pot koffie gemaakt, hopelijk trek me dat door de rest van de middag heen.

Oh, wat waren die slaapjes lekker. Bedankt voor de reacties, ik kom straks nog even terug op het forum.

*gaat vermoeid zoon uit bed halen*
quote:louise1 schreef op 08 januari 2009 @ 13:42:

Nou, heb ze net na Zwiebers eerste reactie uit bed gehaald en ben met haar op de bank Barbapapa gaan kijken. Ben nu net opgestaan omdat zoontje wakker is geworden (vééééeéééééélstevroeg, balen).

Ben nu dus shitchaggrijnig en heb een flinke pot koffie gemaakt, hopelijk trek me dat door de rest van de middag heen.

Oh, wat waren die slaapjes lekker. Bedankt voor de reacties, ik kom straks nog even terug op het forum.

*gaat vermoeid zoon uit bed halen*
quote:Zwieber schreef op 08 januari 2009 @ 13:06:

[...]

Dat laatste kan ik afraden, tenzij je ervan houdt om 5 uur 's ochtends op te staan...

Dat moet je natuurlijk even uitproberen. Hier zijn de terroristen nog heel lang na het eten naar bed gegaan. Om 18.00 gingen we naar boven en om 18.30 was alles stil en slapend. En om 7 uur of 7.30 werden ze pas weer wakker

Heerlijk.

Pas sinds een maand of 2 rekken we het tot na het jeugdjournaal. ( ze zijn 6 en 7 )

Ook hebben ze allebei tot en met hun 4e regelmatig flink geslapen s middags.

De autist hield ik s middags zelfs regelmatig van school omdat hij dood moe was. Tutje sliep tot vorig jaar op woe.mi. vaak nog bij.

Blijkbaar hebben mijn kinderen veel slaap nodig.

( jongste helaas niet, dat is niet zo'n goeie slapert. Maar ach, dan heb ik dat ook eens mee gemaakt. )
Zo ! En dan kunnen we nu weer allemaal normaal doen....
quote:Eowynn_ schreef op 08 januari 2009 @ 12:50:

Bijna 3 jaar is toch een heel normaal moment om de hele dag wakker te blijven? Ik zou haar gewoon even rustig op de bank leggen, ergens op de dag. Doe ik met dochterlief ook, als ze niet wil slapen, of vaak wil ze dan iets later, een uur of 3, wél even slapen in bed.

Ik weet niet wat normaal of niet normaal is, maar geen middagslaapje na je derde jaar is natuurlijk niet een wet van meden en persen (??wat het in godsnaam dan ook betekent??). Dochter is nu 3,5 jaar en tukt 8 van de 10 keer nog rustig anderhalf (soms zelfs twee) uur weg.

Als je kind het nodig heeft, zou ik gewoon streng zijn en dan maar weer terug gaan op het je gaat rusten (of dat dan slapen of wat anders is moet ze zelf weten) en dat doe je in stilte. Dus ik zou tegen je dochter zeggen dat het zo gebeurd en dat ze anders (verzin maar wat) geen tv kijkt vanavond. Maar dat ze het dus niet moet verzinnen om een uur te gaan jengelen, want thuis gebeurt hetzelfde op de creche en maakt ze ook geen stennis. Heel duidelijk bepalen in deze dat jij de voorwaarden creeert en niet andersom. En hoe ze het in haar bed invult moet ze dan maar zelf bedenken.

En dit net zolang, totdat je de indruk hebt dat ze wel goed zonder slaapje of rustmoment kan.
Mijn dochter slaapt niet meer 's middags vanaf dat ze ruim 2 was. Enkele keer werp ik haar erin als ze echt moe is, anders even met een dekentje op de bank tv kijken.

Ze is nu ruim 3.

Ik vind het heerlijk, zoon is 9 maanden en slaapt nog 2x per dag. Anders zou ik nergens meer naartoe kunnen als ze nog wel zou slapen. Dan zouden ze elkaar precies afwisselen.

Louise, ik snap niet zo goed waarom je nu stikchagerijnig en z moe bent... Omdat ze wakker zijn? Omdat je je 'me-time' kwijt bent? In plaats van zitten mokken kun je ook wat leuks gaan doen, is gezelliger voor allemaal denk ik.

En vanavond om een uur of 8 heb je vast weer alle tijd voor jezelf, niet?
*heeft een flinke slok koffie achter de kiezen en beide kinderen zitten nu samen op de bank dvdtje te kijken voor zolang dat dat goed gaat*

Ik merk wel dat ze nu 's ochtends langer slaapt dus op die manier haalt ze het weleens in.

We zijn al wekenlang heel stellig met dat ze rustig een uurtje in haar bed mag lezen maar het is voor haar heel moeilijk om dat stilletjes te doen. óf ze gaat toch heel hard huilen omdat ze niet alleen wil zijn óf ze gaat luidkeels liedjes zingen etc en dat vind ik ook weer niet relaxed omdat zoontje in de kamer ernaast ligt.

Probleem is toch al dat de twee kinderen steeds in elkaars vaarwater spelen en je dus de godganse dag bezig bent politie te spelen. Ik kan nog geen twee aardappelen achterelkaar schillen of ik moet weer optreden en dat is erg vermoeiend. In het tijd dat de kinderen dus een uurtje of 2-3 lagen te tukken kon ik even snel wat huishoudelijke dingen doen, koken of forummen en dat gaat nu niet meer zo makkelijk. Nou ja, gaat wel want er lig er eentje te tukken (normaal gesproken dan) en dochter moet vanaf nu dus verplicht rustig een dvdtje kijken maar toch was het fijner om ze beide even op bed te hebben.

*moet weer even optreden*
Half zeven of zeven uur maakt niet uit, maar wat ik merk bij Zwiepje is dat hij soms in slaap valt rond een uurtje of 4. En niet wakker te krijgen is. Echt niet. Kan een trein langrazen en 10 ambulances... Als hij dan wakker te krijgen is na een uur, soms nog later, doe ik hem uiteraard ook later naar bed. Mooi dat dat dus niet werkt want hop om vijf uur is ie dan wakker. Wisselt per kind, uiteraard.
Boro, jij verveelt je nooit he, met je kinderen?
Dochter was nog geen 2 1/2 jaar toen ze 's middags niet meer sliep, niet echt vreemd dat jouw dochter van bijna 3 niet meer slaapt. Het is even wennen, zowel voor mama als dochter.

Mijn dochter heeft ook in het begin even uitgerust voor de televisie, maar na een paar weken ging het prima.

Ze is wel eerder gaan slapen, waar ze eerst om 19:00 uur naar bed ging, ligt ze nu 18:30 uur vaak al in bed. En gelukkig, ze wordt er niet eerder wakker van.
Soms lukte hier (dochter ook bijna 3) een kleine powernap aan het eind van de middag. Of ik plan uitstapjes zo dat ze zo tegen 4 uur in de auto een dutje doet.

Tegewoordig probeer ik haar juist aktief te houden als de vermoeidheid toeslaat. Helpen met koken werkt op het moment perfect. Komt ze bij me zitten op het aanrecht, mag ze gesneden en geschilde ingredienten in pannen en bakjes doen, lepels aangeven, de senseo en het aanrecht schoonmaken met een doekje - als je het een beetje handig aanpakt heb je er nog echt wat aan ook . En met een beetje geluk heeft ze al een halve maaltijd op tegen de tijd dat we aan tafel gaan.
zoon was net 2 (en ik net bevallen....) toen hij stopte met slapen, dochter ruim 3. allebei hebben een periode nodig gehad om te wennen zonder slaapje (dus waren moe en sjaggerijnig eind van de middag). Je moet daar gewoon even doorheen. En het politie-agentje spelen...tsja, dat hou je nog wel even waarschijnlijk (lekker opbeuren d he ). Koester de tijd met je oudste alleen en ga gewoon huishouden doen, ook daar moeten ze mee leren omgaan.
Bij ons speelt t gelukkig nog niet. zoon is bijna 2,5 en slaapt nog bijna elke middag 1,5 tot 2 uur (soms in t weekend bijna 3 omdat ie moe is van van alles)

Ik vraag me soms wel af hoe t moet als ie eenmaal naar school gaat.

Nu gaat hij 3 dagen per week naar de creche en daar slaapt hij 1,5 uur. Op de andere dagen haalt ie dan vaak wat slaap in.

Als hij over 1,5 jaar naar school gaat slaapt ie natuurlijk helemaal niet meer s middags, maar hij gaat dan wel 3 dagen naar de BSO en we zijn dan pas 18.15 uur thuis. Als je dan nog wilt eten en badderen/spelen kan hij er niet voor 19.45 inliggen en als ik t hier zo lees is 18.30 eigenlijk een fijnere bedtijd!

Nou ja, we zien t dan wel. Je kunt je natuurlijk niet over alles al 1,5 jaar vantevoren druk gaan maken (op woensdag en vrijdagmiddag dan maar een extra slaapje ofzo?)

groetjes!

emma
Tja, chagerijnig vanwege slaaptekort. Slaap al maanden (eigenlijk al jaren) maar een paar uurtjes per nacht.

Toen ze nog middagslaapje deed ging ze weleens pas om halfacht naar bed maar nu doen we haar dus echt mooi om 7 uur naar bed.

Aan het einde van de dag nog naar bed werkt totaal niet; ook al is het maar een uurtje dan wil ze pas rond halftien 's avonds gaan slapen en daar hebben we echt geen zin in.

En over dat politieagentje spelen; dat dat nog even duurt heb ik vaker gehoord
quote:Emma01 schreef op 08 januari 2009 @ 14:20:

Bij ons speelt t gelukkig nog niet. zoon is bijna 2,5 en slaapt nog bijna elke middag 1,5 tot 2 uur (soms in t weekend bijna 3 omdat ie moe is van van alles)

Ik vraag me soms wel af hoe t moet als ie eenmaal naar school gaat.

Nu gaat hij 3 dagen per week naar de creche en daar slaapt hij 1,5 uur. Op de andere dagen haalt ie dan vaak wat slaap in.

Als hij over 1,5 jaar naar school gaat slaapt ie natuurlijk helemaal niet meer s middags, maar hij gaat dan wel 3 dagen naar de BSO en we zijn dan pas 18.15 uur thuis. Als je dan nog wilt eten en badderen/spelen kan hij er niet voor 19.45 inliggen en als ik t hier zo lees is 18.30 eigenlijk een fijnere bedtijd!

Nou ja, we zien t dan wel. Je kunt je natuurlijk niet over alles al 1,5 jaar vantevoren druk gaan maken (op woensdag en vrijdagmiddag dan maar een extra slaapje ofzo?)

groetjes!

emmaOh ik reken gewoon op een supermoe kind als Zwiepje naar school gaat. Ze hebben gelukkig een relax/slaaphoek op de bso. Hij zal twee dagen gaan, di en do. Ik denk dat hij'woensdagmiddag gewoon lekker zal gaan bijslapen. Aan de andere kant, je weet maar nooit met dat kind van mij, wellicht heeft hij energie teveel.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven