geldkado 4 jarige

14-04-2011 07:56 125 berichten
Zondag gaan wij naar de verjaardag van de dochter van vrienden van ons. Ze wordt 4. Haar ouders hebben gevraagd of iedereen geld wil geven om een groter, nader te bepalen, kado voor haar te kopen maar nu wil ik het wel een beetje leuk inpakken. Iemand een leuk idee?
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben bij school een speelgoed winkel, die heeft dozen voor jarige, kan een jarige zelfs zijn eigen doos vullen en dan komen de genodigde daar een speeltje uit kopen, ideaal.

En kinderverjaardagen hier komt alleen familie en goede vrienden en die geven zeker meer dan 10,- uit voor een kadootje.
Je moet ook wel dingen weggooien he FV

Nee ik snap je helemaal, maar toch vind ik voor een 4 jarige geld vragen voor iets nader te bepalen gewoon ongehoord.

Een kind hoort kado's te krijgen met zijn verjaardag of dat nou meuk is of niet, daar ben je als ouder zijnde toch nog wel zelf bij.

Op feestjes krijg ik wel eens meuk, maar met de gewone verjaardag niet eigenlijk.
Ik vind het zo vreemd dat de mening die men heeft of cadeautjes op kinderverjaardagen die willen opdringen aan mensen met een andere mening.

Ik vind het niet boeien of ik het nu leuker vind om cadeautjes te geven aan een kind omdat 'het zo hoort', ik vind het boeien (in het geval dat ik het vraag) wat het kind of de ouders vinden. Wie ben ik dan om te bepalen om recalcitrant een cadeautje te kopen wanneer men om geld vraagt?

Zelf vind ik het ook leuker hoor, om een cadeautje te geven, maar als mij om geld vraagt dan geef ik geld en 'verpak' ik het voor de leuk in het veelgenoemde 'meukcadeautje' ;-p
@ himalaya, als je het zo stelt snap ik je heel goed, ik kreeg een lijst onder mijn neus geduwd met de mededeling dat ik nog daar of daar uit kon kiezen. Dat is mij in het verkeerde keelgat geschoten.
Overigens vraag ik mij uit nieuwsgierigheid ook af hoe cultuurgebonden het is

Een vriendje van mijn zoon geeft aan elk kind waar hij voor een kinderfeestje uitgenodigd wordt een envelop met 10 euro. Naast alle cadeautjes die mijn zoon kreeg op zijn kinderfeestje, vond hij een heus heel volledig briefje van 10 euro onwijs cool!

(Dit jongetje is overigens Antilliaans, cultuur daar? Of gewoon toeval?)
quote:zusenzoo schreef op 14 april 2011 @ 14:24:

Wij hebben bij school een speelgoed winkel, die heeft dozen voor jarige, kan een jarige zelfs zijn eigen doos vullen en dan komen de genodigde daar een speeltje uit kopen, ideaal.

En kinderverjaardagen hier komt alleen familie en goede vrienden en die geven zeker meer dan 10,- uit voor een kadootje.Dat verschilt bij ons wel, en op het kinderfeestje komen natuurlijk sowieso ook kinderen die gewoon schoolvriendjes zijn en waar ik dus verder niet close mee ben ofzo.
Am Yisrael Chai!
quote:zusenzoo schreef op 14 april 2011 @ 14:26:

Je moet ook wel dingen weggooien he FV

.

Dat weggooien is hier altijd een drama, want ondanks dat het dus 4 jaar onaangeroerd in de kast ligt mag het dan niet weg "want dat heb ik van die-en-die voor mijn verjaardag gekregen!"

Dat is hier het onherroepelijke lot van de "kinderen zijn al blij met een doosje stiften" cadeaus. Die eindigen steevast ongebruikt of kapot in de vuilnisbak.
Am Yisrael Chai!
Oh, ik ben een rotmoeder, ik gooi dat weg als ze op school zitten.
Hahaha, ja, dat doe ik ook, hoor, maar dat doe ik wel met pijn in mijn hart. Ik vind het zelf namelijk ook zonde om tien ongeopende potjes klei of zes ongebruikte pakjes stiften weg te mieteren. Dus soms geef ik het maar weg, aan school of BSO ofzo, maar dat vind ik ook niet leuk, om verjaardagscadeaus dan maar weg te geven. Dus vandaar dat ik vaak om geld vraag, dan wordt er namelijk van dat geld iets gekocht wat ook echt een verjaardagscadeau voor mijn zoon is.
Am Yisrael Chai!
quote:zusenzoo schreef op 14 april 2011 @ 14:36:

Oh, ik ben een rotmoeder, ik gooi dat weg als ze op school zitten.Ik niet hoor, heb er van begin af aan in gehamerd dat wanneer iets kapot is je het weg moet gooien. Ik moet eerder opletten dat hij mijn, in zijn ogen, kapotte spullen niet weggooi wanneer ik even een boodschap doe...
Kent iemand hier het spreekwoord Je mag een gegeven paard niet in de bek kijken???

Ik laat het ook aan de ander over wat hij/zij wil geven en leer mijn dochter blij te zijn met alles, ook al vindt ze het wat minder. Er komt misschien een tijd dat ze het wel leuk vindt en zoniet dan misschien wel iemand die hier komt spelen....

Je weet ook niet wat een ander te besteden heeft dus laat een cadeau aan de ander over en wees tevreden!
Ik begrijp dat het niet leuk is om geld te geven, zou er zelf geen probleem van maken, maar ik zou het ook nooit vragen.

Maar: je krijgt vaak wel ontzettend veel troepcadeautjes. En als je kind dan heel graag iets groots en duurs wil hebben dan is dit wel een goede oplossing. Want 9 van de 10 keer liggen alle verjaardagscadeautjes binnen een half jaar bij het oud vuil omdat het kapot is. Ik heb zelf de gewoonte om puzzels/gezelschapsspelletjes/knutselspullen te geven. Dat wordt tenminste gebruikt. Hoop ik dan
quote:tibor schreef op 14 april 2011 @ 14:47:

Kent iemand hier het spreekwoord Je mag een gegeven paard niet in de bek kijken???

Ik laat het ook aan de ander over wat hij/zij wil geven en leer mijn dochter blij te zijn met alles, ook al vindt ze het wat minder. Er komt misschien een tijd dat ze het wel leuk vindt en zoniet dan misschien wel iemand die hier komt spelen....

Je weet ook niet wat een ander te besteden heeft dus laat een cadeau aan de ander over en wees tevreden!Het gaat helemaal niet om wel of niet tevreden zijn, mijn zoon is inderdaad met alles altijd gewoon blij, het simpele feit dat het een cadeau is maakt hem al blij. Maar ik heb geen oneindig groeiend huis, dus je kán niet alles bewaren. En ik vind het onwijs zonde om dingen te krijgen waar een ander geld en tijd en moeite voor gedaan heeft, waarvan ik bij het uitpakken al zie "dat wordt een enkeltje prullenbak". Ik heb serieus nog cadeaus van 4 verjaardagen geleden liggen waar nooit naar omgekeken is en wat ook vast nooit meer gaat gebeuren, maar wat maar in die kamer blijft liggen omdat ik het niet over mijn hart kan verkrijgen het weg te mieteren omdat het "van die en die voor mijn verjaardag!" was. Had diegene dezelfde 10 euro in een envelopje gestopt, dan was dat opgegaan aan iets waar wel mee gespeeld wordt. Dan kan je wel zeggen "een gegeven paard niet in de bek kijken", maar dat paard had dan beter lekker in de wei kunnen blijven staan ipv hier te staan verpieteren. Ik leer mijn zoon namelijk ook dagelijks dat we hier geen dingen verspillen en dat alles wat we eten, dragen, hebben, mee spelen geld kost en dat je daar zuinig mee/ dankbaar voor moet zijn omdat geld niet aan bomen groeit.
Am Yisrael Chai!
FV, ik heb 1 bak voor de stiften/potloden/linealen. Vol=vol. De rest gaat écht met een grote boog de vuilnisbak in (inderdaad onder schooltijd en soms nog in de verpakking).

Oh ja, ik gooi ook verzamelingen van supermarktfiguurtjes weg, net als de (gelukkig zeer incidentele) MacMeuk. Als ze er (hoogop 1 keer) naar vragen dan ligt het op 'zolder'.
...
Ik ben dan nog wel niet toe aan die feestjes, ik zou afhankelijk van de leeftijd eerst een speeltje geven, daarna waarschijnlijk een tegoedbon van een speelgoedwinkel.

Ik vind het overigens wel te ver gaan dat sommigen van jullie "meuk" ongeopend weggooien. Iemand had het over stiften, potloden etc.

Geef het dan aan een school, bso of de voedselbank, de mensen van de laatst genoemde afhankelijk zijn zullen daar héél blij mee zijn.
Een tegoedbon vind ik eerlijk gezegd best onnadenkend. Wellicht met het idee erachter dat er dan zeker speelgoed gekocht wordt (wantrouwend!), maar bedenk wel dat je op die manier bonnen van verschillende speelgoedketens krijgt die niet onderling uitwisselbaar zijn (hier bijvoorbeeld een grote Blokker speelgoedwinkel, Bart Smit, Intertoys, Toys r Us en Top One Toys).

Dus tenzij er specifiek om bonnen van een bepaalde keten wordt gevraagd, zou ik dat niet doen.
De meeste ongeopende meuk is van die schrijfsetjes van 79 cent bij de Action. Inhoud:

- een potlood waarvan de punt al afbreekt als je er naar kijkt

- een miniscuul klein notitieblokje dat na de eerste keer gebruiken al uit elkaar valt

- een liniaaltje van 15 cm, tjsa daar hebben we er al 10 van

- een gum die niet gumt

- een puntenslijper met bot mes (of in het verkeerde formaat)

School en BSO willen dat echt niet hebben. Soms doe ik nog wel eens wat naar de kringloop.
...
quote:Jippertje schreef op 14 april 2011 @ 16:01:

Een tegoedbon vind ik eerlijk gezegd best onnadenkend. Wellicht met het idee erachter dat er dan zeker speelgoed gekocht wordt (wantrouwend!), maar bedenk wel dat je op die manier bonnen van verschillende speelgoedketens krijgt die niet onderling uitwisselbaar zijn (hier bijvoorbeeld een grote Blokker speelgoedwinkel, Bart Smit, Intertoys, Toys r Us en Top One Toys).

Dus tenzij er specifiek om bonnen van een bepaalde keten wordt gevraagd, zou ik dat niet doen.Ja, dat hebben wij nu dus (zoon was vorige maand jarig). Vier bonnen van vier verschillende winkels, dus bij elke winkel moet hij zelf geld bijleggen of iets kleins kopen. Lesje voor volgend jaar dus, dat we er voortaan de speelgoedwinkel bij moeten zeggen zodat hij met zijn bonnen dan in 1 winkel iets groots kan kopen.
Am Yisrael Chai!
quote:Banba schreef op 14 april 2011 @ 11:53:

Een DS voor 6 jarigen? Ben ik nou zo ouderwets, of is dat wel érg jong?Je loopt achter... De buren gaven hun 5 jarige een Ds hiero...
quote:zusenzoo schreef op 14 april 2011 @ 14:36:

Oh, ik ben een rotmoeder, ik gooi dat weg als ze op school zitten.Dat top ik: doe ik als ze geheel onwetend in hun warme nestjes liggen te slapen. Foei ons!
Als kinderen ergens voor sparen of om bepaalde bonnen vragen dan vind ik dat geen probleem. Ouders die geld willen voor iets 'nader te bepalen' doe ik niet aan mee. Maar dat komt misschien ook omdat dat (in mijn omgeving) vooral vaak is bij gezinnen die altijd geld tekort komen en dan krijgt het kind uiteindelijk dus niets. In die gevallen geef ik vaak toch een cadeautje of, als ik denk dat ik het kind daar meer een plezier mee doe, een speelgoedbon.

Dochter is net 6 geworden en die wilde heel graag boekenbonnen. Vonden ook heel veel mensen vervelend, want een 6-jarige met een boekenbon.. Dochter is er juist heel erg blij mee en die heeft zich uitstekend vermaakt tijdens het uitzoeken afgelopen zaterdag. 7 boeken rijker en dolgelukkig kwam ze de boekhandel uit.

Zoon is 3, maar nu al heftig aan het sparen. Het mannetje wil heel erg graag de playmobilschool. Hij spaart er zelf al voor vanaf dat hij zakgeld kreeg (3de verjaardag in navolging van zijn grote zus), koopt nooit snoepjes of onzin, wnat bij alles zegt ie nee dat is voor mijn playmobilschool. En hij wil voor zijn verjaardag heel graag centjes om die school te kunnen kopen. Dat hoeft waarschijnlijk tegen die tijd niet meer, ik vermoed dat ie hem dan al bij elkaar heeft en dan kan hij aanvullingen op de school vragen, maar ik vind het bij zo'n duidelijke wens wel gerechtvaardigd als je ook al zijn ze klein toch geld vraagt.
Snap overigens niet wat er zo erg aan is als een kind zo jong een DS heeft. Wat mis ik?
quote:Jippertje schreef op 14 april 2011 @ 19:36:

Snap overigens niet wat er zo erg aan is als een kind zo jong een DS heeft. Wat mis ik?Geen idee. Ik heb er zelf 1 (al heel lang) en had eind vorig jaar de dsi XL voor mezelf gekocht. Mijn oude weggelegd, beplakt met leuke stickers, die zou dochter voor d'r 6e verjaardag krijgen. 2 dagen voor d'r verjaardag ging ik hem opladen en bleek dat ie haperde (en vaak is dat bij die dingen wel het begin van het einde). Dat vond ik zielig (een heel gewenst cadeau krijgen en dan dadelijk na 2 maanden stuk) en heb dus alsnog een nieuwe voor d'r gekocht. De oude is nu aan zoontje van 3 jaar gegeven. Beiden zijn er verschrikkelijk blij mee. Zijn er heel voorzichtig mee en spelen er graag op, maar met mooi weer rennen ze direct naar buiten, de ds is in hun ogen echt voor rotweer als vervanging van een uurtje tv-kijken en voor hele lange autoritten. Komende zomer gaan we weer een rondje midden-europa rijden, in 4 etappes leggen we dan zo'n 3500km af, dan is een ds best fijn om te hebben als kind
ik ben zo iemand die "meuk"geeft..

ik ga naar een winkel en kies wat leuks uit.
Vind het sowieso nooit leuk om geld te geven tenzij er specifiek om gevraagd wordt, maar voor een kind van 4? ik weet het niet hoor maar vind het een beetje apart . Heb niet alle reacties gelezen en wellicht is het antwoord voor het cadeau al gegeven maar heb er beetje apart gevoel bij. Erg dubbel wellicht maar ik had het wel een leuk idee gevonden om geld over te maken op haar spaarrekening zodat ze er bijvoorbeeld later van kan studeren en daarnaast een kleinigheidje te geven voor haar verjaardag.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven