geweldloos verzet
donderdag 1 november 2018 om 07:11
Iemand bekend met deze methodiek?
Wij willen onderzoeken of dit eventueel bij ons past.
Dit omdat wij momenteel met een puber in huis zitten waarvan we echt niet meer weten wat te doen. In verband met herkenbaarheid en privacy wil ik er niet te veel over uitweiden maar vooral horen of mensen hier bekend mee zijn. Op internet kan ik er niet veel over vinden.
Wij willen onderzoeken of dit eventueel bij ons past.
Dit omdat wij momenteel met een puber in huis zitten waarvan we echt niet meer weten wat te doen. In verband met herkenbaarheid en privacy wil ik er niet te veel over uitweiden maar vooral horen of mensen hier bekend mee zijn. Op internet kan ik er niet veel over vinden.
donderdag 1 november 2018 om 07:26
Ik zou dat wel willen maar er leest familie mee. Ik ben op zoek naar mensen die ervaring met deze methode hebben. Iedereen die hier mee zou beginnen of al begonnen is heeft daar een hele goede redenen voor en geen milde puber problemen thuis.
Ik vind online wel het een en ander over de methode maar heel weinig ervaringsdeskundige aan het woord ( wel casussen)
Ik vind online wel het een en ander over de methode maar heel weinig ervaringsdeskundige aan het woord ( wel casussen)
donderdag 1 november 2018 om 07:38
Ik ken in mijn naaste omgeving twee gezinnen die er veel aan hebben.
Een gezin die nu er middenin zit met een kind van 10 en een gezin die het heeft ingezet bij een toen 18 jarige.
Maar geen eigen ervaringen.
Degene met de toen 18 jarige werkte zelf als pedagoog met jeugd en had een verder heel leuk gezin, alleen jongste vertoonde heel extreem gedrag.
Zij en haar man en omgeving vinden het erg hard werken maar zeer indrukwekkend.
Het gezin met het jongere kind zit er middenin en vinden het vooral nog erg zwaar.
Bedenk je wel dat een deel van de oplossing ligt in het opengooien van het probleem, niet dat je alles op het www moet gooien op een voor jou niet handig tijdstip, dat bedoel ik niet.
Maar ik heb nu twee van de bijeenkomsten meegemaakt waarin er openheid van zaken aan de omgeving wordt gegeven en dat is erg pittig.
Een gezin die nu er middenin zit met een kind van 10 en een gezin die het heeft ingezet bij een toen 18 jarige.
Maar geen eigen ervaringen.
Degene met de toen 18 jarige werkte zelf als pedagoog met jeugd en had een verder heel leuk gezin, alleen jongste vertoonde heel extreem gedrag.
Zij en haar man en omgeving vinden het erg hard werken maar zeer indrukwekkend.
Het gezin met het jongere kind zit er middenin en vinden het vooral nog erg zwaar.
Bedenk je wel dat een deel van de oplossing ligt in het opengooien van het probleem, niet dat je alles op het www moet gooien op een voor jou niet handig tijdstip, dat bedoel ik niet.
Maar ik heb nu twee van de bijeenkomsten meegemaakt waarin er openheid van zaken aan de omgeving wordt gegeven en dat is erg pittig.
donderdag 1 november 2018 om 08:31
donderdag 1 november 2018 om 08:35
Iedereen is op zijn eigen voordeel uit, bedenk dat goed. Als het van levensbelang is om bij een bepaalde groep te horen dan komt dat op de eerste plaats en is veel belangrijker dan de bedilzucht van ouders die het toch allemaal niet begrijpen en die zich al heel lang van hun slechtste kant hebben laten zien.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
donderdag 1 november 2018 om 08:38
Als ouder wil je een bepaald resultaat bereiken; een bepaald respons. Dat bedoel ik met overhalen.JonathanStrange schreef: ↑01-11-2018 08:31Dit gaat niet over overhalen. Het woord 'geweld' slaat in dit geval op het kind, dat gewelddadig of (zelf)destructief gedrag vertoont.
donderdag 1 november 2018 om 08:50
Waar héb je het over?! Op welk topic reageer je?retrostar schreef: ↑01-11-2018 08:35Iedereen is op zijn eigen voordeel uit, bedenk dat goed. Als het van levensbelang is om bij een bepaalde groep te horen dan komt dat op de eerste plaats en is veel belangrijker dan de bedilzucht van ouders die het toch allemaal niet begrijpen en die zich al heel lang van hun slechtste kant hebben laten zien.
Dit zijn ouders die extreem probleemgedrag ervaren met hun puber, zo te lezen. Er is een methode die 'geweldloos verzet' heet waarbij de ouders het kind op een geweldloze (want: in reactie op het kind, dat gewelddadig gedrag vertoont) manier laten weten dat dit gedrag niet langer wordt geaccepteerd. Ook wordt dit naar de omgeving duidelijk gemaakt, zodat kind niet langer steun of support van het destructieve gedrag ervaart. Dit helpt zowel ouder als kind en gaat níet met geweld gepaard.
TO, ik heb alleen op afstand ervaring met deze methode en kan je dus helaas niet veel inzicht bieden. Wel sterkte en succes, het gezin dat ik op afstand ken, heeft er heel veel aan gehad.
donderdag 1 november 2018 om 09:12
De term doet idd anders vermoeden en wij hebben ons ook goed moeten inlezen en het boek moeten bestellen om te begrijpen wat ze nou eigenlijk zeggen. Wat wij hebben geleerd is dat het een hele intense maar liefdevolle manier is om te zeggen: wij nemen onze rol als opvoeders terug maar we blijven naast je staan want we houden van je.
Dus: wij keuren jouw gedrag af maar houden onvoorwaardelijk van je. Dit wordt gedaan dmv een brief voorlezen, gebruik maken van je netwerk en sit-ins houden en zwijgen en de persoon zelf op een later tijdstip met oplossingen van zijn of haar gedrag te laten komen. Ook, of vooral tijdens woede uitbarstingen en rodevlaggen gedrag blijf je fysiek aanwezig maar ga je elke vorm van discussie uit de weg.
Waar ik behoefte aan heb is ervaringsdeskundige die hier zouden willen delen hoe het voor hen was en wat ze er aan hebben gehad en hoe het nu is.
https://kiind.nl/verbindend-gezag/
Dus: wij keuren jouw gedrag af maar houden onvoorwaardelijk van je. Dit wordt gedaan dmv een brief voorlezen, gebruik maken van je netwerk en sit-ins houden en zwijgen en de persoon zelf op een later tijdstip met oplossingen van zijn of haar gedrag te laten komen. Ook, of vooral tijdens woede uitbarstingen en rodevlaggen gedrag blijf je fysiek aanwezig maar ga je elke vorm van discussie uit de weg.
Waar ik behoefte aan heb is ervaringsdeskundige die hier zouden willen delen hoe het voor hen was en wat ze er aan hebben gehad en hoe het nu is.
https://kiind.nl/verbindend-gezag/
donderdag 1 november 2018 om 09:17
Medeforummer Hamerhaai heeft ooit deze link geplaatst en het verhaal maakte best grote indruk op mij: https://www.wattpad.com/15542245-het-le ... win-altijd
donderdag 1 november 2018 om 09:54
Ik heb er niet voor geleerd maar afgaand op wat ik over deze methode heb gelezen lijkt het me het enige wat helpt. Zelf heb ik het geluk dat mijn kind rond haar 10e over de agressieve buien heen groeide, andere manieren vond om haar frustratie te uiten. Maar in de jaren daarvoor heb ik wel ervaren dat hard tegen hard alleen maar leidt tot nog meer agressie. Dat heb ik dus maar een enkele keer geprobeerd. Verder was het vooral een kwestie van uitzitten en voorkomen dat er gewonden vallen.
Sterkte! Het lijkt me echt vreselijk als je dat met een grote puber moet doorstaan. Ik heb me zelf nooit echt bedreigd gevoeld, maar had wel in mijn achterhoofd dat ze ooit 15 zou worden en groter en sterker dan ik.
Sterkte! Het lijkt me echt vreselijk als je dat met een grote puber moet doorstaan. Ik heb me zelf nooit echt bedreigd gevoeld, maar had wel in mijn achterhoofd dat ze ooit 15 zou worden en groter en sterker dan ik.
donderdag 1 november 2018 om 13:50
Moeilijk he? Je ziet je kind worstelen maar je zit er als gezin inmiddels zo diep in dat je bang wordt voor je eigen kind. En hoe ouder hij wordt hoe intenser zijn emoties. Omdat ons kind alles naar binnen slaat heb ik wel eens nachtmerries over de verstrekkende gevolgen daarvan. En omdat wij er echt niet meer uitkomen en al veel langer hulp hebben, is dit een beetje onze laatste hoop. Mensen om ons heen weten niet hoe erg het echt is. We gaan deze week van start met het voorlezen van de brief. Ik zie er als een berg tegenop om eerlijk te zijn.
donderdag 1 november 2018 om 13:51
Jezus wat heftig!retrostar schreef: ↑01-11-2018 09:17Medeforummer Hamerhaai heeft ooit deze link geplaatst en het verhaal maakte best grote indruk op mij: https://www.wattpad.com/15542245-het-le ... win-altijd