groeicurve: wanneer zorgen maken?

27-04-2009 16:35 31 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn dochter is nu drie maanden en ik ben dus net weer bij het cb geweest, waar ze uiteraard gemeten en gewogen is. Qua lengte volgt ze keurig de middenlijn, maar qua gewicht stevent mevrouw van de +1 lijn naar de -1 lijn. Nu reageert ze prima, lacht, beweegt enzovoorts. Ik voed haar op verzoek en ze lijkt na een voeding genoeg te hebben. Ze komt keurig om de drie uur en slaapt sinds een week door. Maar wanneer moet ik me zorgen gaan maken over het achterblijven van haar gewicht?

Mijn zoon zat qua lengte op de +1 lijn en qua gewicht op de -1 lijn, maar dat was zo vanaf het begin en hij volgde zijn lijn prima. Bij beiden vindt het cb dat ik bij moet/moest gaan voeden met kv. Bij zoon nooit gedaan, en bij dochter zou ik dan eerder meer aan gaan leggen. Maar is dit echt nodig? Is haar ritme volgen niet voldoende?

Ik krijg haar curves niet hierheen geplakt zonder haar naam, dus dan maar gewoon even de cijfertjes:

3/2/2009: 4065 gram en 51 cm

2/3/2009: 4355 en 55 cm

27/4/2009 5045 en 61 cm
Heb je haar cijfers al ingevuld op de curve van de WHO? Te vinden via Groeicurve BV.

Dit is de groeicurve gebaseerd op kinderen die (hoofdzakelijk) borstvoeding krijgen. Misschien dat ze hier wel meer het lijntje volgt?

Ik vind het moeilijk je te adviseren. Ik zou denk ik zelf in eerste instantie proberen meer aan te leggen, eventueel lactatiekundige bellen. Zou ze blijven 'dippen' qua gewicht, dan kan je altijd nog kv gaan geven.
Yep, die wilde ik dus ook plakken . Misschien is lactatiekundige bellen een goed idee, hoewel ik niet het idee heb problemen te ondervinden met de voeding. Ze pakt goed, ze drinkt goed, ze is tevreden natijd en ik heb geen lat van borsten of tepels. Zélfs het kolven gaat (voor mijn doen) goed. Dus behalve de vraag mbt het cb-lijntje van dochter en haar eventuele ondergewicht heb ik geen vragen... zijn lk hier ook voor te consulteren?

(Heb bij de eerste 14 maanden bv gegeven. Wat niet wil zeggen dat ik alles goed doe hoor, qua bv, maar ik heb het idee dat ik wel ongeveer weet waar ik op moet letten...)
Mijn dochter is vanaf het begin heel klein en heel licht geweest (nu nog trouwens) maar onze huisarts zei altijd: zolang ze bij elke controle langer en zwaarder is dan de keer ervoor: geen drukte om maken.

Ik mocht me pas zorgen maken als ze afviel, en dat is nooit gebeurd. 50 gram in drie maanden is óók groeien.

Met 1 jaar woog ze 7,6 kilo, als dat je misschien geruststelt.

En dat alles op BV, een blije en tevreden baby.
he roque, goh 3 maanden al weer!

ik zou me persoonlijk nog geen zorgen maken. het is je tweede, dus je herkent dingen eerder, ze is tevreden, drinkt goed, plast goed neem ik aan, ontwikkelt zich goed, en is gewoon wat dun. Hou het wel in de gaten, misschien is haar energie nu in haar lengte gaan zitten en trekt het bij, maar nu al gaan bijvoeden met kv lijkt mij wat voorbarig.
Ha. Mijn dochter is een maand ouder dan de jouwe, maar heeft dezelfde cijfers. Ik zou me er niet te druk over maken. Zolang ze tevreden is en groeit, maakt het volgens mijn cb weinig uit.
Ik ben zelf CB arts, en ik zeg altijd aan ouders: het BEGINgewicht zegt eigenlijk meer over JOU dan over je kind (hoe goed je moederkoek is, zeg maar). Daarna gaat het kind in de eerste maanden vaak een eigen lijntje zoeken, die dus hoger of lager kan liggen dan het begingewicht.

Daarnaast hebben volledig borstgevoede kindjes vaak een dip rond de 3 maanden.

Het zakken in de curve HOEFT hoeft dus zeker niet zorgelijk te zijn.

Aan de andere kant: 1 kilo erbij sinds 3 feb is inderdaad niet veel.

En de stelling die ik hier lees: zolang ze maar niet afvallen is het wel goed, dat is nou ook wel weer wat kort door de bocht, hoor!

Ik begrijp uit je verhaal dat je kindje vrolijk en alert is en zich goed ontwikkelt. Dat zijn belangrijke positieve signalen!

Als je die bijvoeding liever nog niet geeft, kun je inderdaad de lactatiekundige te vragen met je te komen meekijken. Zij kan het best beoordelen of de borstvoeding goed genoeg loopt en of je kind er genoeg uit haalt. En bijvoorbeeld je kindje vòòr en na de voeding wegen om eens te kijken hoeveel ze nou eigenlijk drinkt. En misschien over 1 of 2 weken weer wegen op het CB of die lactatiekundige of ze wel blijft aankomen.

Dat zou MIJN advies zijn, maar ik heb je kindje natuurlijk niet gezien. Kortom: dalen in de curve hoeft zeker niet erg te zijn, maar misschien wel goed om te checken of ze nou eigenlijk wel genoeg binnen krijgt (voor haar dan).

Heel veel succes ermee!
anoniem_80327 wijzigde dit bericht op 27-04-2009 19:13
Reden: kleine aanvullingen
% gewijzigd
Wees altijd jezelf. Tenzij je een eenhoorn kan zijn. Wees dan een eenhoorn.
Hoi!

Ons dochtertje begon op 4170 gram en zit ook rond de onderste lijn in de curve. Ik heb een paar keer huilend op het CB gezeten omdat de arts vond dat ze niet genoeg groeide. We waren voor iets anders bij de kinderarts en we hebben hem de mening van het CB voorgelegd. Hij zuchtte diep... Hij heeft ons gerustgesteld: kindjes zoeken in hun eerste jaar een plekje op de curve. Wat ze kunnen en hoe ze zich ontwikkelen is belangrijker dan hun gewicht. Afvallen is geen goed teken, maar ontwikkelen kost veel energie! Kijk goed naar je kindje, is hij/zij tevreden dan is dat al een heel belangrijk teken!

Ik ben trouwens pas bij 6 maanden begonnen met voorzichtig bijvoeden met fruit (ook ivm allergie). Soms zat ik op 12 voedingen per dag, soms op 10 of op 8 en nu tel ik ze niet eens meer. Als je echt twijfelt zou ik even advies vragen aan een lactatiekundige. Daar zijn ze voor, hoor!
Broedkippetje, dank je wel! Ik heb haar laagste gewicht niet vermeld. Dat was (uit mijn blote hoofd) 3600 gram. Wat dat betreft is ze vanaf haar laagste gewicht dus ongeveer anderhalve kilo gegroeid.

Lieke, hai! Jouw meisje heeft dezelfde cijfers? Dus jij hebt ook een lange slankerd ? Nouja, goed te horen dat jij je geen zorgen hoeft te maken in elk geval ;) .

Tinkerbell, vaste voeding ga ik sowieso niet geven voor de zes maanden. Het ging hier om bijvoeden met kunstvoeding. Wat ikoverigens ook niet van plan ben.

Ik denk dat ik wel even naar het volgende weeguur ga (mits mogelijk qua dag en tijd: kan moeilijk bij net weer werken meteen weer vrij nemen hiervoor) en als ze niet voldoende aangekomen is, toch maar een lk laat komen... Maar eigenlijk maakte ik me totaal geen zorgen (tot het bezoek aan het CB vandaag..).

Overigens liep ze volgens de verpleegkundige ook iets achter met de sterkte van haar nekje (kon ze nog niet voldoende optillen ofzo). Maar dat heeft toch niets te maken met gewicht? Of heb ik dat nou mis?
O, en hé Arwen ! Hoe ist? Drie maanden alweer ja... Moet volgende week alweer aan het werk. Time flies.
Ach ja. De nek. Als ik mijn zoon op die leeftijd op zijn buik draaide dan waren er drie mogelijkheden:

1. Hij begon keihard te huilen na een halve minuut

2. Hij deed 2 halfslachtige pogingen en liet hoofd daarna liggen. Sabbelde vrolijk op handje.

3. Hij begon keihard te huilen na een halve minuut

Ik heb hem iedere dag minstens een minuut of 5 op z'n buik gehad, maar nooit van harte omdat ik het zielig vond (zie opties 1 en 3). En opeens: tada! Had hij het licht gezien en houdt zijn hoofd (en inmiddel borstkas) lange tijd omhoog. Hij vindt het zelfs leuk.

Heeft naar mijn weten niets met gewicht te maken, wel met de 1. de sterkte en 2. de zin van het kindje. Komt goed!
Ik had ook zo'n kind en er werd altijd zorgelijk gekeken als ze haar wogen, ze groeide het minimum per week (80 gram ofzo, hoeveel is dat ook alweer?). Bij mijn nieuwe cb deden ze er grappig genoeg helemáál niet moeilijk over. Daar zagen ze wat ik ook zag: een heel beweeglijk, actief, alert, vrolijk meisje. Wat een verademing. Inmiddels is ze bijna 6 en nog steeds een tenger ding en erg licht voor haar leeftijd (16 kilo bij 1.10).
Nee, geen zorgen maken. Mijn dochter was gemiddeld van gewicht bij geboorte, groeide de 1e maand keurig volgens het lijntje, en zakte de 2e maand af richting de onderste groeicurve. Was toen ook even stress (gaf ook volledige bv, op vezoek), maar het is wat iedereen zegt, zolang je dochter goed poept en plast, en tevreden is, dan is er waarschijnlijk niets aan de hand.

Ze is nu ruim 2 en een echt kleintje, weegt 9,5 kilo bij ca. 80 cm, zeg maar gewicht en lengte van een 1-jarige. (Volgt nu volgens mij de -5 lijn).
quote:roque schreef op 27 april 2009 @ 20:51:

Broedkippetje, dank je wel! Ik heb haar laagste gewicht niet vermeld. Dat was (uit mijn blote hoofd) 3600 gram. Wat dat betreft is ze vanaf haar laagste gewicht dus ongeveer anderhalve kilo gegroeid.

Lieke, hai! Jouw meisje heeft dezelfde cijfers? Dus jij hebt ook een lange slankerd ? Nouja, goed te horen dat jij je geen zorgen hoeft te maken in elk geval ;) .

Tinkerbell, vaste voeding ga ik sowieso niet geven voor de zes maanden. Het ging hier om bijvoeden met kunstvoeding. Wat ikoverigens ook niet van plan ben.

Ik denk dat ik wel even naar het volgende weeguur ga (mits mogelijk qua dag en tijd: kan moeilijk bij net weer werken meteen weer vrij nemen hiervoor) en als ze niet voldoende aangekomen is, toch maar een lk laat komen... Maar eigenlijk maakte ik me totaal geen zorgen (tot het bezoek aan het CB vandaag..).

Overigens liep ze volgens de verpleegkundige ook iets achter met de sterkte van haar nekje (kon ze nog niet voldoende optillen ofzo). Maar dat heeft toch niets te maken met gewicht? Of heb ik dat nou mis?

Aha! Anderhalve kilo klinkt al een stuk beter!

Dan zou ik zeggen: ga zo door, volg je gevoel, maar zo'n extra check-up (weegmoment) om te kijken of ze op een gegeven moment wel een lijntje 'pakt' en niet blijft dalen, zou ik zelf wel aanraden.

Dat opheffen van het hoofdje hoeft zeker niets met het gewicht te maken te hebben! Dat is een kwestie van oefenning... En ook helemaal geen ramp, als je haar overdag af en toe op de buik legt (niet tegen heug en meug hoor) komt dat vanzelf.

Overigens wil ik enige nuance brengen in dat andere posts zeggen: mijn kindje was ook klein/mager/slank, of mijn huisarts/kinderarts zei zusenzo, DUS is er met jouw kindje niets aan de hand... In de geneeskunde in het algemeen, en bij kinderen in het bijzonder, is er niets zo belangrijk als de 'klinische blik' en het totaalbeeld van het kind. Bij het ene kind ben ik met precies dezelfde 'cijfers' wél gealarmeerd, bij de andere niet.

Niet om jou te alarmeren, wat je beschrijft over je kindje klinkt allemaal heel positief (vrolijk, alert, goede ontwikkeling, je andere kindje was ook een 'sprietje', etc), en jouw gevoel over je kindje zegt heel veel, maar het is natuurlijk wel 'maatwerk' en je kunt je niet zomaar spiegelen aan de buurvrouw, als je begrijpt wat ik bedoel.

Succes!
goeie posts broedkippetje! mooi dat je je in het hol van de leeuw waagt hier met nuttige adviezen en toch wel geruststellende woorden.
Dank je wel, Arwen!
Ha, wilde ik net zeggen! Leuk dat er een keer een arts van het cb post! Er is vaak zoveel commentaar op cb's (terecht soms denk ik). Je zou bijna vergeten dat er ook "goeie" mensen rondlopen...
Enige feiten en nuance in alle meningen lijkt me inderdaad goed Overigens ben ik ontzettend positief over 'mijn' cb. Goede adviezen, er wordt goed geluisterd en vooral aangeraden ook je gezonde verstand te volgen.

Roque, Poppejans is wel slank en heeft ook een lange bouw, maar ze is een kleintje hoor, lengte -1 en gewicht -2 op de curve. Ach, ze heeft het niet van een vreemde, zullen we maar zeggen. Ze loopt nagenoeg gelijk met mijn groeicurve (mijn moeder heeft alles bewaard) en bovenal is ze supervrolijk, heel beweeglijk en sterk en slaapt goed, dus ik vind het wel prima.
Hallo Roque,

toeval of niet: ik ben gisteren met mijn dochtertje van 2 maanden naar het cb geweest en heb te horen gekregen dat ze te weinig was aangekomen en te weinig was gegroeid. Haar ontwikkeling is helemaal goed. Ze is een sterk, alert en vrolijk meisje. Slaapt goed, poept en plast uitstekend, drinkt goed. De arts en verpleegkundige waren heel aardig, er is niets gezegd over bijvoeden (ik geef volledig bv). Ze was in 1 maand van 3535 gram naar 3670 gram gegaan (geboortegewicht 3250). Ik heb het advies gekregen per voeding 2 borsten aan te bieden. Tot nu toe dronk ze steeds maar 1 borst, op advies van de kraamhulp omdat ik erg veel melk heb. Over 2 weken gaan we haar weer wegen, hopelijk is ze dan aangekomen. Overigens werd er niets gezegd over curves, maar haar eigen lijntje vlakt af en dat is niet goed. Ik heb haar gegevens ook ingevoerd in de WHO-curve op borstvoeding.com en ook daar komt ze niet aan de onderste lijn.

Ben gistermiddag begonnen met 2 borsten per keer en ik heb het idee dat ze nu het tweede deel van de voeding actiever drinkt en dus waarschijnlijk ook meer binnen krijgt. Eerder moest ik haar vaak wakker maken tegen het einde van de voeding, misschien kreeg ze de laatste restjes uit 1 borst er niet goed uit. Ik wil ook nog advies van een lactatiekundige inwinnen.

Ik hoop dat het goed gaat met jouw dochter! Zo te lezen wel hoor. Je topic en de reacties hebben me wel gerustgesteld!
Ik heb niet alle reacties gelezen... Maar: een kind kan eerst in de lengte groeien, later in de breedte. het gaat niet altijd geleidelijk aan. Ik zou me helemaal geen zorgen maken.

Onze dochter liep +2 met lengte, -1 met gewicht. En ze is gezond, vrolijk, groeide regelmatig onregelmatig en het komt allemaal goed!
Volg je hart. Dat klopt.
Goh luxaflex, dezelfde opties als bij mijn dochter dus . IK oefen elke dag even met haar, maar het enige wat ze doet, is énorm hard gaan huilen . Komt vanzelf wel goed, lijkt me .

Broedkippetje, ik ben ook erg blij met je nuances. Mijn cb (nee, laat ik het nuanceren: mijn verpleegkundige op het cb) is erg van het vasthouden aan statistieken. Met mijn zoon kwam ik er ook altijd ongeruster vandaan dan dat ik er heen ging. En hoewel ik dat in mijn achterhoofd heb, merk ik dat ik me tóch weer zorgen ga maken. Heb de curve van zoon en dochter naast elkaar gelegd, maar zoon volgde echt zijn eigen lijntje, terwijl het lijntje van dochter bijna vlak is. Maar inderdaad: ze is wél 10 cm gegroeid. Daar is ook energie voor nodig uiteraard. En ze is erg actief: ik baker haar in omdat ze anders wakker wordt van haar eigen zwaaiende armpjes en beentjes, óf gewoon niet in slaap valt. En ook dat kost energie.

Heb vanmorgen echter toch bedacht de lk maar eens te bellen (heb haar nog niet te pakken gekregen): baat het niet, schaden zal het ook niet .
Ik heb niet alles gelezen en misschien ben ik mosterd maar als je kindje niet zo heel hard groeit met drinken om de 3 uur en 's nachts doorslapen, zou je eens kunnen overwegen om haar een keer of 2 per dag aan te leggen op JOUW verzoek. Want waarschijnlijk zal ze harder groeien als ze vaker drinkt. Jouw lichaam heeft dat ook snel genoeg in de gaten en zal meer melk gaan aanmaken.

Ter gersutstelling: die WHO curve eens invullen. Dank klinkt het vaak direct minder dramatisch.

Extra aanlegmomenten kunnen zijn: voor of na een slaapje, of als je zelf toch op de bank zit met een boekje. De meeste baby's drinken maar wat graag als het ze aangeboden wordt. In iedergeval nog niet beginnen met bijvoeding, want wie is er nou ooit aangekomen van groente en fruit?

Oh, je kunt prima een lk raadplegen voor achterblijvende groei. Blijkbaar is er iets te verbeteren. Ik ben er ook een keer geweest toen Kleine een half jaar was en ze had absoluut goeie adviezen. Ik moet de factuur niet declareren, want die wordt voor 75% vergoed.
Mijn dochter kwam vooral de eerste weken erg weinig aan (met 6 a 7 weken was ze pas weer op geboortegewicht). Dat in combinatie met nog een aantal dingen maakte dat ik me wel zorgen maakte (ondanks dat ze erg goed dronk). Ik heb toen bij de thuiszorgwinkel een paar dagen een weegschaal gehuurd om te kijken hoeveel ze tijdens een voeding nu precies dronk. Dat bleek meer dan voldoende en ze plaste ook goed (tip: een goede plasluier kun je met een flinke plof op de grond laten/horen vallen). Ik was toen weer redelijk gerustgesteld.
Als je je zorgen blijft maken huur dan gewoon een weegschaal. En dan hoef je heus niet na elke voeding te wegen want daar kun je je zelf ook gek mee maken.

Ik heb wel gehad dat mijn zoon na de voeding minder woog dan daarvoor.

Maar zeker als je gaat werken en het niet zo makkelijk is om even binnen te lopen bij het CB kun je zelf een weegmoment uitkiezen. Bv. 1x per dag of 1x per week. Zo kun je het zelf makkelijk in de gaten houden en zie je ook beter het verloop.
quote:roque schreef op 28 april 2009 @ 13:54:

Broedkippetje, ik ben ook erg blij met je nuances. Mijn cb (nee, laat ik het nuanceren: mijn verpleegkundige op het cb) is erg van het vasthouden aan statistieken. Met mijn zoon kwam ik er ook altijd ongeruster vandaan dan dat ik er heen ging.

Dat kan héél irritant zijn.

Een beetje nuance en oog voor het unieke van ieder kind is juist bij het CB belangrijk.

Nogmaals: ik heb jouw kind niet gezien (en moet me dus eigenlijk verre houden van medische adviezen ), maar je plan lijkt me prima. En als ze over 1-2 weken, met hulp van de lk- nog steeds zakt in de lijn, kun je altijd nog gaan bijvoeden.

Succes!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven