groeicurve: wanneer zorgen maken?
maandag 27 april 2009 om 16:35
Mijn dochter is nu drie maanden en ik ben dus net weer bij het cb geweest, waar ze uiteraard gemeten en gewogen is. Qua lengte volgt ze keurig de middenlijn, maar qua gewicht stevent mevrouw van de +1 lijn naar de -1 lijn. Nu reageert ze prima, lacht, beweegt enzovoorts. Ik voed haar op verzoek en ze lijkt na een voeding genoeg te hebben. Ze komt keurig om de drie uur en slaapt sinds een week door. Maar wanneer moet ik me zorgen gaan maken over het achterblijven van haar gewicht?
Mijn zoon zat qua lengte op de +1 lijn en qua gewicht op de -1 lijn, maar dat was zo vanaf het begin en hij volgde zijn lijn prima. Bij beiden vindt het cb dat ik bij moet/moest gaan voeden met kv. Bij zoon nooit gedaan, en bij dochter zou ik dan eerder meer aan gaan leggen. Maar is dit echt nodig? Is haar ritme volgen niet voldoende?
Ik krijg haar curves niet hierheen geplakt zonder haar naam, dus dan maar gewoon even de cijfertjes:
3/2/2009: 4065 gram en 51 cm
2/3/2009: 4355 en 55 cm
27/4/2009 5045 en 61 cm
Mijn zoon zat qua lengte op de +1 lijn en qua gewicht op de -1 lijn, maar dat was zo vanaf het begin en hij volgde zijn lijn prima. Bij beiden vindt het cb dat ik bij moet/moest gaan voeden met kv. Bij zoon nooit gedaan, en bij dochter zou ik dan eerder meer aan gaan leggen. Maar is dit echt nodig? Is haar ritme volgen niet voldoende?
Ik krijg haar curves niet hierheen geplakt zonder haar naam, dus dan maar gewoon even de cijfertjes:
3/2/2009: 4065 gram en 51 cm
2/3/2009: 4355 en 55 cm
27/4/2009 5045 en 61 cm
dinsdag 28 april 2009 om 14:24
En nog even een typische CB-opmerking: ik vind het tof van je dat je zo hecht aan de BV! Hartstikke goed, want bij de meeste vrouwen gaan dat allemaal niet vanzelf.
(Hierbij niets negatiefs gezegd willen hebbende over vrouwen die niet zo hechten aan BV of het niet kunnen/willen/mogen geven of wat dan ook).
(Hierbij niets negatiefs gezegd willen hebbende over vrouwen die niet zo hechten aan BV of het niet kunnen/willen/mogen geven of wat dan ook).
Wees altijd jezelf. Tenzij je een eenhoorn kan zijn. Wees dan een eenhoorn.

dinsdag 28 april 2009 om 15:16
Broedkippetje, zou ik dit topic heel brutaal mogen misbruiken om je een vraagje te stellen (ik woon in het buitenland en kom dus niet bij een CB)?
Mijn dochter is 15 maanden en heeft al sinds haar geboorte een wat apart 'aankom'patroon. Ze eet en drinkt als een bootwerker, maar groeit (zowel in lengte als gewicht) erg stapsgewijs. Zo staat ze maanden stil (tussen 6 maanden en 10 maanden kwam ze niets aan en groeide ze ook amper) om dan ineens weer een enorme spurt te maken en ineens een paar kilo aan te komen. Mijn oudere kinderen deden dat ook wel, maar véél minder extreem.
Omdat ze zich verder prima ontwikkelt maak ik me geen zorgen (meer), maar ik vroeg me af of het vaker voorkomt.
Mijn dochter is 15 maanden en heeft al sinds haar geboorte een wat apart 'aankom'patroon. Ze eet en drinkt als een bootwerker, maar groeit (zowel in lengte als gewicht) erg stapsgewijs. Zo staat ze maanden stil (tussen 6 maanden en 10 maanden kwam ze niets aan en groeide ze ook amper) om dan ineens weer een enorme spurt te maken en ineens een paar kilo aan te komen. Mijn oudere kinderen deden dat ook wel, maar véél minder extreem.
Omdat ze zich verder prima ontwikkelt maak ik me geen zorgen (meer), maar ik vroeg me af of het vaker voorkomt.
dinsdag 28 april 2009 om 19:48
Tja, op zich zie ik dat wel vaker, maar meestal bij peuters en kleuters. Sowiezo komen die relatief gezien minder snel aan; in je eerste jaar ga je van gemiddeld 3.5 naar gemiddeld 10 kilo, dus word je 3x zo zwaar. Zo'n explosieve groei heb je daarna niet meer, en inderdaad gaat het bij oudere kinderen vaak 'schoksgewijs', en dan vaak afwisselend in de lengte en dan weer in de breedte (gewicht dus).
Maar al zo jong, en tussen 6 en 10 maanden haast niets aankomen/groeien, da's wel apart.
Maar tegelijk denk ik: ze eet goed, ontwikkelt zich goed.
Ik ga er even vanuit dat ze vrolijk en actief is, niet opvallend vaak ziek, niet erg veel spuugt/overgeeft en een normale ontlasting heeft?
Zo ja, en ze zit nu voor haar leeftijd ongeveer op een normale lengte en gewicht, dan zou ik me ook geen zorgen maken. Gewoon haar eigenaardigheidje, denk ik!
Maar al zo jong, en tussen 6 en 10 maanden haast niets aankomen/groeien, da's wel apart.
Maar tegelijk denk ik: ze eet goed, ontwikkelt zich goed.
Ik ga er even vanuit dat ze vrolijk en actief is, niet opvallend vaak ziek, niet erg veel spuugt/overgeeft en een normale ontlasting heeft?
Zo ja, en ze zit nu voor haar leeftijd ongeveer op een normale lengte en gewicht, dan zou ik me ook geen zorgen maken. Gewoon haar eigenaardigheidje, denk ik!
Wees altijd jezelf. Tenzij je een eenhoorn kan zijn. Wees dan een eenhoorn.

dinsdag 28 april 2009 om 20:00
Dank voor je antwoord Broedkippetje. Ze is toen ze net geboren was onderzocht op wat ziektes/syndromen (vanwege wat kleine aangeboren aanwijkingen) en toen heb ik me wel zorgen gemaakt (het duurde 6-7 weken voordat ze weer op haar (forse) geboortegewicht zat) en toen heb ik me wel zorgen gemaakt. Maar ondertussen zijn die zorgen helemaal weg. Ze ontwikkelt zich niet supersnel, maar wel gestaag, is zeer actief, onderzoekend, altijd hongerig, vrolijk enzovoorts.
"Gelukkig" worden de babies hier tussen 5 maanden en een jaar niet gewogen en heeft dus niemand zich echt zorgen gemaakt. Maar apart blijft het wel (ik zal haar morgen weer eens wegen bedenk ik me, ze heeft ineens spekbenen gekregen ).
"Gelukkig" worden de babies hier tussen 5 maanden en een jaar niet gewogen en heeft dus niemand zich echt zorgen gemaakt. Maar apart blijft het wel (ik zal haar morgen weer eens wegen bedenk ik me, ze heeft ineens spekbenen gekregen ).
woensdag 29 april 2009 om 16:18
Heel herkenbaar. Bij mij ging het met drie maanden net zo. Mijn dochter is inmiddels ruim zes maanden en woog vorige week 6220 gram. Geen zwaargewicht dus. Ik geef nog steeds bv (5 voedingen per dag en ongeveer iedere vier uur) en ze is duidelijk tevreden.
Laat je niet van de wijs brengen door het cb en vul inderdaad de WHO-curve eens in. Bij bv is het normaal dat je vanaf 3 maanden een afvlakking van de lijn krijgt.
Laat je niet van de wijs brengen door het cb en vul inderdaad de WHO-curve eens in. Bij bv is het normaal dat je vanaf 3 maanden een afvlakking van de lijn krijgt.