groente en fruithapjes

12-04-2012 13:53 18 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hey allemaal, misschien een suffe vraag.... Net begonnen met groente- en fruithapjes te geven aan mijn dochter van 5 maanden. Ik probeer er een beetje regelmaat in te brengen door een vaste volgorde aan te houden. Maar nu lees ik overal dat 's ochtends fruit wordt gegeven en eind van de middag groente. Om niet te hard van stapel te lopen, geef ik nu 1 keer per dag een hapje en 1 keer pap, maakt het nou echt wat uit dat ik 's ochtends een groentepureetje geef?? Dat heeft zo'n kleintje toch niet door....? Nu doe ik het zo, tijden zijn bij benadering, afhankelijk van honger/slaapjes; (De hoeveelheid KV is wat ik aanbied, maar ze drinkt ze zelden leeg, varieert van 100-180 cc)

5.30; BV

8.00; 60cc KV+rijstebloem

10.00; 200 cc KV

12.00; fruit of groente

14.00; 200 cc KV

18.00; BV

20.00; 200 cc KV

Tsja... zeg het maar, lijkt dit ergens op? Heel raar om 's ochtends groente te geven??
Maakt niks uit hoor! In Belgie is het geloof ik standaard om groente in de ochtend te geven. Wat je zelf al zegt, voor zo'n kleintje maakt het niks uit
vroeger aten mensen toch ook warm tussen de middag? (-: geen probleem hoor...

Ik gaf mijn zoon ook altijd tussen de middag of uurtje of 12 de groente hap omdat hij savonds daarvoor vaak te moe was.
Ik zou fruit hapje smorgens geven en savonds groente hapje, kind moet wel leren dat groente avond hap is. De meeste deden dit zo die ik ken. Maar waarom geef je kind smorgens groente hapje dan ?
Vooral toen mijn kinderen nog maar 1 hapje kregen, deden wij het een beetje willekeurig. De ene keer kregen ze appel en de andere keer courgette bij wijze van. Ook wij gaven dit 's ochtends ( zo omstreeks 10:30 uur)
Dat maakt toch niet uit? Normaal gesproken zal je kind je geen proces aandoen als je 's ochtends groente geeft Ik kan me wel voorstellen dat je dingen die mogelijk een allergische reactie kunnen geven, liever 's ochtends geeft.

Ik zou alleen bij zo'n kleintje niet een voeding helemaal vervangen door pap of een fruit/groentehap, ze hebben de melk nog veel harder nodig, hapjes zijn voor erbij om aan de smaak te leren wennen.
Ik was bij de eerste in het begin ook enorm moeilijk aan het doen, want groente om 10, dat kon echt niet!

Duurde even voordat ik me realiseerde dat ik het mezelf enorm moeilijk aan het maken was; niet vlak vóór een fles, niet vlak ná een fles, niet te moe...

Uiteindelijk gewoon groente of fruit gegeven zoals het uit kwam
quote:MrsLoveable schreef op 12 april 2012 @ 14:05:

Ik zou fruit hapje smorgens geven en savonds groente hapje, kind moet wel leren dat groente avond hap is. De meeste deden dit zo die ik ken. Maar waarom geef je kind smorgens groente hapje dan ?Waarom zou groente een avondhap zijn? Kun je groente alleen 's avonds eten?
Lijkt me een prima schema.

Alleen, waarom geef je rijstebloem?
Tuurlijk maakt dat niks uit. Al geef je je kind 's ochtends een aardappel, het is echt niet 's ochtends giftig en 's middags pas veilig om te eten ofzo.

Prima juist om nieuwe hapjes 's ochtends te introduceren. Dan heb je de hele dag de tijd om te zien of het goed gevallen is.
Onze dochter is nu 6 maanden en zit in dit schema:

7.00 uur kv 200 cc

10.00 uur fruithap

12.30 uur kv 200 cc ( over een maandje wordt dit 150 cc en een broodje)

15.00 uur ligahap en 150 cc diksap

17.30 uur groente

19.30 uuur kv 200 cc met rijstebloem

Een maand geleden kreeg ze nog een fles meer, toen kreeg ze de flessen om 7.00/ 11.00/ 15.00 en 19.00, en dan de fruithap om 10.00 uur en de groente om 17.00 uur. Toen ik net begonnen was, kreeg ze van beide een paar hapjes, dat werd steeds wat meer.
quote:Naski schreef op 12 april 2012 @ 15:06:

Lijkt me een prima schema.

Alleen, waarom geef je rijstebloem?

Geef een papje van rijstebloem van een bordje, bij wijze van 'ontbijt' en wennen aan eten met een lepel.

Ergens werd ook gevraagd waarom ik sochtends groente geef. Ik geef dus nog maar 1 hapje per dag en wil verschillende dingen geven en juist ook de groentes. Om dan telkens maar van tijd te wisselen met een hapje leek me niet handig.

En ik dacht het al; ik denk er te moeilijk over...
Ik snap die schemaatjes nooit zo... hier krijgt de kleine vanaf 6 maanden gewoon iets te eten rond de tijd dat ik zelf eet, en wat hij dan krijgt is een beetje hetzelfde als wat ik zelf eet (meestal is dat 's ochtends brood, 's middags brood, namiddag een stuk fruit en 's avonds avondeten)
quote:chihiro schreef op 12 april 2012 @ 19:37:

Ik snap die schemaatjes nooit zo... hier krijgt de kleine vanaf 6 maanden gewoon iets te eten rond de tijd dat ik zelf eet, en wat hij dan krijgt is een beetje hetzelfde als wat ik zelf eet (meestal is dat 's ochtends brood, 's middags brood, namiddag een stuk fruit en 's avonds avondeten)

Ja, zo klinkt het heel logisch, maar toen ik nog nieuwbakken ouder was, werkte dat allemaal niet zo. Zoon sliep vaak als ik aan het eten was, of hij had net een fles gehad...

Uiteindelijk dus maar gewoon een hapje gegeven als het goed uit kwam.
Mijn zoontje is nu 6,5 maand en hij krijgt rond 13 uur groente en rond 18 uur fruit. Rare volgorde misschien, maar dit werkt het beste. 's Middags is hij nog vrolijk en zeer bereid om gekke nieuwe smaakjes te proberen. Zo tegen de avond wordt hij moe en dan een nieuwe soort groente introduceren werkt niet. Fruit vindt hij erg lekker dus dat gaat er 's avonds ook wel in. En als hij over een maandje ofzo wat meer gewend is aan al die smaakjes wisselen we het wel weer een keer om.

Hier trouwens wel lang met schemaatjes gewerkt, niet omwille van het schema maar omwille van zoon die een soort ingebouwde kookwekker had die exact om de zoveel uur afging.... De afgelopen weken wordt dat een heel stuk minder en kunnen we meer gaan voeden hoe het uitkomt. Superhandig!

Ons huidige 'schema' (niet heel vast hoor, maar dan heb je een beetje een idee):

07:00 uur - 250 ml boekweit-, rijstebloem- of speltpap

11:00 uur - 230 ml fles

13:00 uur - groenteprakje

15:30 uur -230 ml fles

18:00 uur - fruitprakje en beetje yoghurt of kwark

20:00 uur - 230 ml fles

Hij krijgt overigens geen borstvoeding meer maar kunstvoeding. En de yoghurt/kwark vindt hij nog niet echt lekker; groente- en fruit wel.
quote:Jorina schreef op 12 april 2012 @ 19:48:

Ja, zo klinkt het heel logisch, maar toen ik nog nieuwbakken ouder was, werkte dat allemaal niet zo. Zoon sliep vaak als ik aan het eten was, of hij had net een fles gehad...

Uiteindelijk dus maar gewoon een hapje gegeven als het goed uit kwam.Als hij slaapt, sla ik dat moment gewoon over. Als hij net de borst heeft gehad, krijgt hij wel gewoon wat voor zijn neus (hij eet misschien niet veel, maar kan wel lekker oefenen). Zoveel krijgt hij trouwens nog niet binnen, het meeste belandt op de grond
Maakt niet uit, hoor. Een kind interesseert het echt niet of het nou 's ochtends of 's avonds groenten krijgt. Zeker in het begin is toch voornamelijk bijvoeding, dus dan gaat het alleen maar om het wennen.

Wij zijn met groenten begonnen, omdat ik begrepen had dat fruit meer risico op allergische reacties geeft. Zoon kreeg daarom 's avonds wat stronkjes broccoli, of een gekookt worteltje ofzo. Maar dat kwam gewoon toevallig zo uit 's avonds, daar zat verder geen diepgewortelde redenering achter.
What if I fall? Oh but my darling, what if you fly?
quote:Chryssa schreef op 12 april 2012 @ 23:11:

Wij zijn met groenten begonnen, omdat ik begrepen had dat fruit meer risico op allergische reacties geeft. Hier hetzelfde, om die reden. Pas toen hij aan een stuk of zes groentes gewend was zijn we met fruit begonnen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven