Groep 1 overdoen

13-02-2020 18:22 137 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal

Mijn dochter is eind september 4 geworden en met school begonnen. Helaas erg veel ziek geweest en veel school gemist. Keel en neus amandelen zijn eruit en net hersteld van de griep afgelopen maand dus hopelijk nu niet meer ziek! Misschien was ik ook te makkelijk met thuishouden. Niet helemaal fit dan mocht ze thuis blijven. Spijt van nu achteraf.

Juf had het er vandaag over dat ze misschien groep 1 over moet doen omdat ze veel gemist heeft. Vroeg waar dat hem in zat en ze noemde het thema van deze periode als voorbeeld. Niet erg duidelijk voor me. Ik oefen met haar met schrijven. Tellen en de kleuren kan ze.

Ook had de juf het over geen aansluiting in de groep omdat ze er weinig is. Ze heeft 1 vriendin waar ik haar over hoor. Zitten samen in de kring en handjes vast maar buiten spelen doet dochter meestal alleen. In de kring durft ze nog weinig te zeggen en kijkt de kat uit de boom.

Is het niet te vroeg om dat nu al te zeggen groep 1 overdoen? Of is dat miss het beste? Ik wil niet pushen dat ze naar groep 2 moet maar vind het lastig om te weten wat het beste voor dochter is. Ze zit in een combinatieklas groep 1 en 2. Komt dit vaker voor?

Wat zouden jullie doen?
Alle reacties Link kopieren
Misschien een wake up call dat ze teveel thuis blijft. Vanaf nu anders mer omgaan dan en over een tijdje een nieuw gesprek aangaan om te vragen hoe het nu gaat.
Vraag dan ook maar meteen wat de juf ervan vindt dat je oefent met schrijven. Dat is namelijk helemaal niet nodig voor groep 1.

En ziek is ziek dus als ze nu de griep krijgt thuis houden maar bij een gewone verkoudheid kunnen kinderen gewoon naar school.
Alle reacties Link kopieren
Still-i-Rise schreef:
13-02-2020 19:40
Wauw, sommige reacties hier.. :lol:

Bij ons op school is het ook een groep 1/2. Kind is van december dus mocht op 5jarige leeftijd na de zomervakantie niet door naar groep 3.
Een extra jaartje kleuteren in groep 2. Hartstikke prima! Liever wat langer kleuteren dan dat ze op latere leeftijd blijven zitten omdat ze het uiteindelijk niet kunnen bijbenen.

Ik zou dochter daarom een extra kleuterjaar gunnen.
1. December is wat anders dan september.
2. Uit onderzoek blijkt dat een jaar langer kleuteren niks oplevert. Ja een voorsprong op korte termijn en op lange termijn dus niks. Sociaal niet en cognitief niet.

Ik was een novemberkind dat een extra jaar kleuteren werd ‘gegund’. Verveelde me in groep 3 kapot. Had allang leren lezen toen de rest van de klas leerde hakken en plakken. Op je hurken moeten lopen is minstens net zo vervelend als op je tenen.
Ik kan me voorstellen dat juf het nu al noemt, zodat je straks niet voor verrassingen komt te staan. Ik kan me ook voorstellen dat de juf als argument heeft gegeven dat je dochter nu niet goed mee kan komen: cognitief niet en in de groep niet, Of dat de juf dat niet kan zien, omdat je dochter de continuiteit in haar onderwijsproces mist.

Vraag nog een gesprek aan waarin je vraagt wat de argumenten zijn voor doubleren in groep 1 en wat jij er aan kunt doen om dat te voorkomen. Extra lang kleuteren is in 9 van de 10 keer zinloos.
sprietgras schreef:
13-02-2020 19:46
1. December is wat anders dan september.
2. Uit onderzoek blijkt dat een jaar langer kleuteren niks oplevert. Ja een voorsprong op korte termijn en op lange termijn dus niks. Sociaal niet en cognitief niet.

Ik was een novemberkind dat een extra jaar kleuteren werd ‘gegund’. Verveelde me in groep 3 kapot. Had allang leren lezen toen de rest van de klas leerde hakken en plakken. Op je hurken moeten lopen is minstens net zo vervelend als op je tenen.
Dat kan ik me goed voorstellen. Echter ga ik er vanuit dat de leerkracht van TO's dochter een goede inschatting maakt.
Wat mijn eigen kind betreft is er inderdaad een kleine voorsprong maar vooralsnog niet zo groot dat er verveling optreedt.
Alle reacties Link kopieren
sprietgras schreef:
13-02-2020 19:46
2. Uit onderzoek blijkt dat een jaar langer kleuteren niks oplevert. Ja een voorsprong op korte termijn en op lange termijn dus niks. Sociaal niet en cognitief niet.
Er zijn ook onderzoeken die zeggen dat de oudste kinderen in een klas (in NL zijn dat dus de kinderen die geboren zijn in januari, februari en maart, de onderzoeken kun je vinden als je zoekt op “autumn kids”) uiteindelijk later een betere baan hebben.
Alle reacties Link kopieren
wolkewitje schreef:
13-02-2020 20:12
Er zijn ook onderzoeken die zeggen dat de oudste kinderen in een klas (in NL zijn dat dus de kinderen die geboren zijn in januari, februari en maart, de onderzoeken kun je vinden als je zoekt op “autumn kids”) uiteindelijk later een betere baan hebben.
Klopt, maar die onderzoeken gaan altijd uit van de kinderen die regulier de oudste zijn. Niet van kleuterverlengers/zittenblijvers.
Quincy2 schreef:
13-02-2020 19:38
Misschien is het wel een verkapte manier van zeggen dat je haar niet zo vaak thuis moet houden.

Maar dat hangt ervan af hoe vaak ze daadwerkelijk niet geweest is. Over af en toe een dagje niet zeurt niemand, dus ik neem aan dat het echt flink meer is geweest? Af en toe een dagje wel?
Zelf dacht ik ook in deze richting. Het lijkt om iets meer dan 2x een weekje afwezigheid te gaan (maar misschien schat ik dat verkeerd in).
wolkewitje schreef:
13-02-2020 19:40
Ik vind het altijd een raar idee dat kinderen sociaal vaardiger of mondiger zouden worden door ze een jaar te laten zitten.

Bij het ene kind kan het goed uitpakken, het andere kind kan er misschien juist onzeker van worden. Of het kind is gewoon een beetje een einzelgänger of verlegen.

Mijn zoon zit inmiddels in groep 8, die heeft nog steeds weinig vrienden in zijn klas en speelt bijna elke pauze alleen. Als dat de maatstaf geweest zou zijn om naar groep 2 te mogen, zat hij waarschijnlijk nu nog in groep 1.
Ik las laatst mijn basisschool rapport terug en viel me op dat 8 jaar op een rij ieder commentaar bestond uit: Taart zou wat meer deel mogen nemen aan de groep, ze doet nu vooral haar ding aan de zijlijn.

Ja, daar was ik ook het gelukkigst ja. En nu, 25 jaar later nog steeds. Het beeld dat ieder kind midden in de kudde moet staan om aan het sociale plaatje te voldoen is dus helaas nog niet veranderd.
Quincy2 schreef:
13-02-2020 19:38
Misschien is het wel een verkapte manier van zeggen dat je haar niet zo vaak thuis moet houden.

Maar dat hangt ervan af hoe vaak ze daadwerkelijk niet geweest is. Over af en toe een dagje niet zeurt niemand, dus ik neem aan dat het echt flink meer is geweest? Af en toe een dagje wel?
Waarom zou juf dat zo omslachtig brengen? Ze kan dan toch gewoon zeggen dat het goed zou zijn als ze vaker naar school kwam?
Alle reacties Link kopieren
Of het verstandig is om al dan niet te doubleren kun je vast ook zelf inschatten.
Ik begreep vorig jaar wel van juf van zoon dat een basisschool het niet kan verplichten om je kind te laten doubleren (kregen we het om de een of andere reden over)
Er wordt gezegd dat blijven zitten inzin is als ze in een combinatieklas zit maar hier ben ik het niet mee eens.

Bij overgang naar groep 2 wordt er volgend jaar heel veel van haar verwacht. Eisen waar ze aan moet voldoen, ipv lekker spelen zonder verplichtingen.
Wanneer ze nu niet lekker in de groep ligt, erg op zichzelf is en heel onzeker is kan dat best moeilijk zijn om ook aan die verplichtingen te kunnen voldoen. Leren gaat het prettigst als je ook goed in je vel zit.

Schrijven hoeft ze nu nog niet te kunnen. Sterker nog, je kunt het haar ook verkeerd aanleren. Laat dat aan school over en werk aan haar sociale vaardigheden. Hou haar niet meer zo vaak thuis zodat ze aansluiting kan zoeken met de groep. Wie weet veranderd er nog iets, er zijn nog een paar maanden te gaan.
Je kunt je hele leven nog blijven zitten, erg vervelend als je zo jong al zonder concrete redenen achterstand oploopt. Nog een keer blijven zitten op de middelbare school en je bent 20 als je gaat studeren. En dan is het wel een wereld van verschil.
Alle reacties Link kopieren
rumforviva schreef:
13-02-2020 20:54
Waarom zou juf dat zo omslachtig brengen? Ze kan dan toch gewoon zeggen dat het goed zou zijn als ze vaker naar school kwam?
...omdat ze anders groep 1 moet overdoen.

Tja, ik was er niet bij, geen idee. Misschien is het al eens gezegd en niet overgekomen, kan ook.
rumforviva schreef:
13-02-2020 21:06
Je kunt je hele leven nog blijven zitten, erg vervelend als je zo jong al zonder concrete redenen achterstand oploopt. Nog een keer blijven zitten op de middelbare school en je bent 20 als je gaat studeren. En dan is het wel een wereld van verschil.
Want? Ik ben meerdere keren blijven zitten op de middelbare school. Na het behalen van mn MBO was ik 21 toen ik aan mn HBO begon.
Op mn 25ste afgestudeerd en met 26 een "echte" baan. M.i. een normaal pad.
Alle reacties Link kopieren
rumforviva schreef:
13-02-2020 21:06
Je kunt je hele leven nog blijven zitten, erg vervelend als je zo jong al zonder concrete redenen achterstand oploopt. Nog een keer blijven zitten op de middelbare school en je bent 20 als je gaat studeren. En dan is het wel een wereld van verschil.
Nah, dat valt wel mee. Ik was bij mijn tweede studie 23 en niet eens de oudste. Veel waren er ook 21/22, want verkeerd gekozen op hun 18e ;-)

Je weet nu nog helemaal niet hoe je dan bent.
Quincy2 schreef:
13-02-2020 21:11
Nah, dat valt wel mee. Ik was bij mijn tweede studie 23 en niet eens de oudste. Veel waren er ook 21/22, want verkeerd gekozen op hun 18e ;-)

Je weet nu nog helemaal niet hoe je dan bent.
Het gaat er niet om dat je niet de oudste was, maar wel dat je op school nog tussen de 17-jarigen zit. Daar ben je dan wel echt ouder.
Still-i-Rise schreef:
13-02-2020 21:10
Want? Ik ben meerdere keren blijven zitten op de middelbare school. Na het behalen van mn MBO was ik 21 toen ik aan mn HBO begon.
Op mn 25ste afgestudeerd en met 26 een "echte" baan. M.i. een normaal pad.
Ja, voor je eerste baan maakt het geen drol uit nee. Maar als je lid wordt van een vereniging bijvoorbeeld wel.
Hoe vind je zelf dat je dochter is tov anderen? Ik zou om een betere onderbouwing vragen. Het zou mij namelijk niet zozeer gaat over dát ze een jaar over gaat doen maar waarom. En waarom deze keuze niet pas na Groep 2.

Toch interessant om te lezen dit onderwerp. Mijn dochter is van december en ik zou het voor haar fijn vinden als ze groep 2 nog een keer gaat doen. Mits ze zich niet Gaat vervelen.
Maar ze is in haar doen en laten veel jonger dan de rest. Nu is de rest ook 3 maanden tot een jaar ouder en is dochter de oudste van het gezin (zie daar ook verschil in). Ze is ook klein van stuk dus letterlijk moet ze opboksen tegen oudere kinderen ik wil voorkomen dat dat ook op mentaal vlak gaat gebeuren.
Alle reacties Link kopieren
rumforviva schreef:
13-02-2020 21:15
Het gaat er niet om dat je niet de oudste was, maar wel dat je op school nog tussen de 17-jarigen zit. Daar ben je dan wel echt ouder.
Dat kan, maar dat hoeft niet. Je weet nu nog niet hoe (on)volwassen je dan bent.
Na de 4e klas is sowieso niet iedereen even oud meer, want dan is er van alles blijven zitten of heeft eerst een ander diploma gehaald.
Zou tegen de leerkracht zeggen dat je kind tot aan de zomervakantie gewoon groep 1 draait en dat ze wat jullie betreft na de vakantie gewoon 2 gaat doen en mocht je dan in de loop van het schooljaar merken dat ze echt nog niet toe is aan gr3 dat ze dan gr2 over doet. Hier op school zijn dit schooljaar redelijk wat kinderen (geboren tussen juli en december ‘13, dus al zes of dat in eerste maanden van het schooljaar geworden) in de kleuterklas gebleven maar dat zijn dus allemaal kinderen die gr2 “over doen”.

Groep 1 over doen zie ik vooral als iets voor instromers, zoals mijn januari-kind, zit nu in 1 maar ga er vanuit dat ie pas na de zomervakantie een “officieel” vol jaar groep 1 draait.
Alle reacties Link kopieren
Tiana_76 schreef:
13-02-2020 19:43
Precies.

De enige juiste reden om een kind te laten zitten is dat er een cognitieve achterstand is die binnen dat jaar ook goed in te halen is.

Je gaat een kind toch ook niet laten versnellen omdat het sociaal vaardiger is dan de rest van de klas?

En toch gebeurt het.

Bij mijn oudste is afgelopen jaar exact hetzelfde gebeurd. Ook een vroeg herfstkind, en ook heel veel ziek geweest (ca het halve jaar) en ook niet zo sociaal vaardig (vond de juf).
Bij ons had de juf het zo voorzichtig verwoord in eerste instantie dat het ons helemaal niet duidelijk was dat dit de bedoeling was. Onze oudste is cognitief juist prima op lijn met groep 2, maar is regelmatig weigerachtig door perfectionistisch gedrag. Daardoor was moeilijk te testen of het begrip er wel was.

Aan de ene kant baal ik van hoe dit alles heeft kunnen gebeuren, want in de oude klas zijn kinderen overgegaan die pas in maart instroomden. Die dus niet eens een halfjaar hebben meegedraaid en nu in groep 2 zitten. Wat ik nu merk is dat de oudste nu cognitief trager ontwikkelt. Het taalgebruik en cognitie is slechter dan vorig jaar toen ie veel thuis was en ik veel samen (voor)las en spelletjes deed. Wel is er meer interesse in cijfers nu.
Aan de andere kant, het is niet de grootste en zo wordt ie niet compleet overruled door zijn klasgenoten nu en straks. Dat vind ik wel fijn.
Maar we zitten er nu veel meer bovenop, want we willen goed weten hoe zijn ontwikkeling nu verloopt. We hebben nu ook meer contact met de IB’er en de juf om goed in de gaten te houden hoe het gaat. Want voor hetzelfde geld kan ie wel naar groep 3 komend jaar.

Dus wat ik jou zou aanraden TO, is zorg op korte termijn voor een gesprek met de juf en de IB’er. Laat ze duidelijk criteria opstellen op basis waarvan je kind overgaat. Tegelijkertijd zou ik ook in de gaten houden hoe het gaat en een nieuw gesprek inplannen voor over twee-drie maanden en een aan het eind van het schooljaar. Blijf erbovenop zitten als je invloed wil hebben op wat er uitkomt.
Let op! Als ze in groep 1 al blijft zitten dan kan de t/m groep 8 niet meer doubleren. Ik zou haar altijd laten doorstromen naar groep 2 en als het dan ECHT niet gaat nog een jaar kleuteren. Maar die beslissing nu dus nog NIET maken...
Saartje70 schreef:
13-02-2020 21:33
Let op! Als ze in groep 1 al blijft zitten dan kan de t/m groep 8 niet meer doubleren. Ik zou haar altijd laten doorstromen naar groep 2 en als het dan ECHT niet gaat nog een jaar kleuteren. Maar die beslissing nu dus nog NIET maken...
Dat klopt niet. Ze mogen op de basisschool zitten tot het kalenderjaar waarin ze 14 worden.
Quincy2 schreef:
13-02-2020 19:38
Misschien is het wel een verkapte manier van zeggen dat je haar niet zo vaak thuis moet houden.

Maar dat hangt ervan af hoe vaak ze daadwerkelijk niet geweest is. Over af en toe een dagje niet zeurt niemand, dus ik neem aan dat het echt flink meer is geweest? Af en toe een dagje wel?
Dat was ook mijn eerste gedachte. Ik denk dat als je haar gewoon iedere dag naar school laat gaan (tenzij koorts/diarree/overgeven) dat ze dan gewoon met de rest van de groep meekan, volgend schooljaar. Je werkt het 'isolement' zo wel in de hand, door haar veel thuis te laten. Niet meer doen, dan komt het vanzelf goed allemaal.
Alle reacties Link kopieren
Tiana_76 schreef:
13-02-2020 19:28

TO, vecht ervoor dat ze toch naar groep 2 gaat. Straks in groep 3 komen er nog kinderen uit de andere kleuterklassen bij en verandert de hele dynamiek van de groep weer. Kleuters ontwikkelen zich soms zo snel, het kan na de vakantie ineens een heel ander kind zijn.
Eens! Ik werk in het basisonderwijs in een kleutergroep en het moet wel heeeel raar lopen wil ik iemand in groep 1 laten zitten. Helemaal in combigroep 1/2. Ik zou haar volgend jaar groep 2 laten doen en dan eind van dat jaar kijken of ze naar groep 3 mag of dat ze dan uiteindelijk groep 2 overdoet.

Daarnaast zou ik wel proberen haar gewoon netjes naar school te sturen. Kinderen missen echt veel als ze een weekje of twee thuis zijn...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven