Groep 1 overdoen

13-02-2020 18:22 137 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal

Mijn dochter is eind september 4 geworden en met school begonnen. Helaas erg veel ziek geweest en veel school gemist. Keel en neus amandelen zijn eruit en net hersteld van de griep afgelopen maand dus hopelijk nu niet meer ziek! Misschien was ik ook te makkelijk met thuishouden. Niet helemaal fit dan mocht ze thuis blijven. Spijt van nu achteraf.

Juf had het er vandaag over dat ze misschien groep 1 over moet doen omdat ze veel gemist heeft. Vroeg waar dat hem in zat en ze noemde het thema van deze periode als voorbeeld. Niet erg duidelijk voor me. Ik oefen met haar met schrijven. Tellen en de kleuren kan ze.

Ook had de juf het over geen aansluiting in de groep omdat ze er weinig is. Ze heeft 1 vriendin waar ik haar over hoor. Zitten samen in de kring en handjes vast maar buiten spelen doet dochter meestal alleen. In de kring durft ze nog weinig te zeggen en kijkt de kat uit de boom.

Is het niet te vroeg om dat nu al te zeggen groep 1 overdoen? Of is dat miss het beste? Ik wil niet pushen dat ze naar groep 2 moet maar vind het lastig om te weten wat het beste voor dochter is. Ze zit in een combinatieklas groep 1 en 2. Komt dit vaker voor?

Wat zouden jullie doen?
Alle reacties Link kopieren
Ik sta er wel van te kijken. Bij ons werd juist gezegd van houd je vierjarige maar lekker thuis als het nodig is.
Niet veel gedaan, maar ze zijn pas 4.
Vanaf 5 jaar kun je ze niet meer thuis houden en heb ik benieuwd hoe je dochter zich ontwikkeld. Wellicht groeit ze dan zo dat ze prima door kan naar groep 3. Misschien ook niet maar dat lijkt me echt iets voor dan.

Mijn dochter is van december en dus een vroege leerling. Zij werd een anderhalve jaars na de zomervakantie om te kijken wat het beste paste. Uiteindelijk wat langer gekleuterd.
Alle reacties Link kopieren
Heb je dat tijdens de 10 minuten gesprek gehoord? Mijn dochter is ook van september en ook heel vaak ziek geweest. Heb er niet eens over nagedacht dat ze het moet overdoen, maar door je topic denk ik daar nu wel aan. Maar hier zit ze ook in een combinatie klas, zou dat dan heel veel uitmaken?
Alle reacties Link kopieren
mommy2014 schreef:
13-02-2020 23:36
Heb je dat tijdens de 10 minuten gesprek gehoord? Mijn dochter is ook van september en ook heel vaak ziek geweest. Heb er niet eens over nagedacht dat ze het moet overdoen, maar door je topic denk ik daar nu wel aan. Maar hier zit ze ook in een combinatie klas, zou dat dan heel veel uitmaken?

Maakt niet uit. Onze oudste zat/zit ook in een combinatieklas en is toch in 1 gebleven, maar mag wel met allerlei 2 dingen meedoen.
Alle reacties Link kopieren
Mijn dochter is van eind september. Zij is wel bij de kleuters gebleven. Dus nu 3e jaar Kleuters.
Ik zie probleem niet zo.
Je merkt volgend jaar toch vanzelf of ze er wel of niet aan toe is om naar groep 3 te gaan.
Iedereen doet net of 1 jaar meer of minder uitmaakt voor de rest van je leven.
Of je later gelukkig wordt, wat mijn inziens het gene is wat je nastreeft voor je kinderen. Lijkt me niet af te hangen van een jaar meer of minder poppenhoek.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het zo raar dat ik zelfs twijfel of het wel echt waar is. Wat leren kleuters van 4 nou in groep 1? En hoeveel weken is ze wel niet thuis geweest als ze dit zeggen?

Wij hebben zelfs een reis van 5 weken gemaakt omdat het nog kon en dat was geen probleem, en onze oudste is echt geen haantje de voorste op school of sociaal. Speelde ook vooral aan de zijlijn, maar dat was normaal voor veel kleuters zei de juf.

Hele rare school TO.
Alle reacties Link kopieren
Girafjes schreef:
13-02-2020 21:54
Eens! Ik werk in het basisonderwijs in een kleutergroep en het moet wel heeeel raar lopen wil ik iemand in groep 1 laten zitten. Helemaal in combigroep 1/2. Ik zou haar volgend jaar groep 2 laten doen en dan eind van dat jaar kijken of ze naar groep 3 mag of dat ze dan uiteindelijk groep 2 overdoet.

Daarnaast zou ik wel proberen haar gewoon netjes naar school te sturen. Kinderen missen echt veel als ze een weekje of twee thuis zijn...

Wat missen ze dan precies?

Het enige dat ik kan bedenken is de structuur van het naar school gaan en het groepsgevoel/thuisvoelen maar dat lost zich vanzelf op met de tijd, ervan uitgaande dat het eenmalige periode is van veel ziekte, niet dat het hele jaar door zo gaat.
Dubbeljus schreef:
14-02-2020 00:57
Wat missen ze dan precies?

Het enige dat ik kan bedenken is de structuur van het naar school gaan en het groepsgevoel/thuisvoelen maar dat lost zich vanzelf op met de tijd, ervan uitgaande dat het eenmalige periode is van veel ziekte, niet dat het hele jaar door zo gaat.
Sommige kinderen hebben een ontzettend kleine woordenschat en moeite zichzelf uit te drukken. Als je als ouder een kind hebt dat goed meekomt en waarmee je volwaardige gesprekken kan voeren, dan is dat lastig voor te stellen. Wat in het geval van TO speelt, weet ik niet, dat zou de leerkracht moeten kunnen uitleggen.

TO, ik zou aan de juf aangeven dat je dochter gekwakkeld heeft en dat je reden hebt om aan te nemen dat het vanaf nu beter gaat met haar gezondheid. Vraag ook duidelijk op welke gebieden ze een achterstand heeft en hoe ze deze kan inlopen. Het is wel belangrijk dat school echt duidelijk kan maken waar het mis gaat. Als ze dat niet kunnen, dan zou ik niet op voorhand akkoord gaan met doubleren. Het is wel belangrijk dat ze vanaf nu regelmatig naar school gaat, maar dat had je zelf al bedacht.
Alle reacties Link kopieren
jo12345 schreef:
13-02-2020 19:23
Kinderen uit september/oktober bleven vroeger meestal een jaar langer in groep 1. Zo vreemd is dat niet.
nee joh, kinderen uit september zijn aan het begin van het schooljaar gelijk in de klas, die missen dan toch niks van groep 1? mijn kinderen zijn van begin en half september en daar is nog nooit sprake van geweest.
OT; in zou haar ook naar groep 2 laten gaan. je hebt best kans dat als ze nu goed in haar ritme komt dat ze zo op normaal niveau zit en meer aansluiting vindt omdat ze de kinderen vaker ziet
Don't cry, buy a bag and move on.
Alle reacties Link kopieren
Op de school waar ik werk is het onderscheid tussen groep 1 en 2 niet zo strikt. De kinderen werken veelal op hun eigen niveau. Een kind groep 1 laten overdoen is hier dys niet aan de orde, maar een jaartje langer laten kleuteren wel.
Alle reacties Link kopieren
Ik wist oprecht niet dat dit bestaat.. groep 1 moeten overdoen.
Ik zag groep 1 altijd meer als een 'opstartjaar' waar gedurende het jaar ook nieuwe 4 jarige bij komen.
En omdat de leerplicht pas begint bij 5 jaar, snap ik niet wat het zou toevoegen om zo'n 1e jaar overnieuw te doen met nieuwe kindjes die veel jonger zijn en net beginnen.
Ik dacht altijd dat pas halverwege groep 2 de inschatting gemaakt kon worden of het kind klaar is voor groep 3.
Ik krijg zoals sommige hier ook wel het idee dat de Juf dit heeft gezegd als een soort waarschuwing m.b.t het vele verzuim. Maar dat is een gevoel.
De ene leerkracht is daar feller op dan de ander..
Alle reacties Link kopieren
sugarmiss schreef:
13-02-2020 18:56
Belachelijk dat juf nu al zegt dat ze blijft zitten.

Als er meerdere scholen in de buurt zijn dan zou ik kind van school halen en naar een school laten gaan waar ze niet zulke rare ideeën hebben zoals kinderen laten zitten in groep 1.
Eens. Mafkezen! Wat gaan zij er aan doen om jou kind voor september klaar te stomen voor groep2?!?
Alle reacties Link kopieren
e.j schreef:
13-02-2020 23:56
Mijn dochter is van eind september. Zij is wel bij de kleuters gebleven. Dus nu 3e jaar Kleuters.
Ik zie probleem niet zo.
Je merkt volgend jaar toch vanzelf of ze er wel of niet aan toe is om naar groep 3 te gaan.
Iedereen doet net of 1 jaar meer of minder uitmaakt voor de rest van je leven.
Of je later gelukkig wordt, wat mijn inziens het gene is wat je nastreeft voor je kinderen. Lijkt me niet af te hangen van een jaar meer of minder poppenhoek.
Jij gaat nog wel merken dat die van jou een jaar ouder is dan de rest. De eerste paar jaar nog niet maar als er richting pubertijd gegaan wordt ga je dat echt wel zien.
En verderop een jaar overdoen is nu helemaal geen optie meer hè. Dan zou mij niet lekker zitten
In ieder geval je kind niet als een prinsesje wegzetten. Ze leren echt wel wat in groep 1. Ziek is thuis blijven en als ze half is dan gewoon naar school. Gaat het niet dan ophalen.

Maar schooljaar is nog maar vier maanden. Goed juist dat het besproken wordt. Het is geen vaststaand feit maar wel een eyeopener richting to. Nu kun je samen met de leerkracht kijken hoe ze gewoon mee kan naar 2.

Hoor je niks en opperen ze het in april dan mopperen ze weer dat het te laat is en je dan niets meer kunt doen.

Hier jongste over naar 2 en terug naar 1. Beste beslissing ooit, maar dat geldt voor ons kind. Kijk wat het nodig heeft in plaats van de geijkte paden.
Alle reacties Link kopieren
Wat een onzin!
Geef dat kind gewoon de kans om zichzelf te ontwikkelen en om aansluiting te maken met de groep. Grote kans dat ze nu grote sprongen zal maken!

Een jaar opnieuw doen kan altijd nog...
*Sjaan* schreef:
14-02-2020 07:32
Eens. Mafkezen! Wat gaan zij er aan doen om jou kind voor september klaar te stomen voor groep2?!?

Tja, was het maar zo simpel. Met wat extra aandacht, oefening en begeleiding kun je best wat bereiken, maar niet voor elk kind is dat mogelijk. Kind kiest zijn eigen tempo en is dan ineens wel zo ver, of niet. Bij kind van TO zou de vraag volgens mij moeten zijn hoe dochter in september 2021 klaar gaat zijn voor groep drie en hoe ze dat samen (ouders en school) kunnen gaan aanpakken.

Kind kan misschien juist wel naar groep 2 als er een plan is hoe de achterstand in de eerste maanden aangepakt kan worden. Groep 1 en 2 in een jaar doen.
Alle reacties Link kopieren
*Sjaan* schreef:
14-02-2020 07:35
Jij gaat nog wel merken dat die van jou een jaar ouder is dan de rest. De eerste paar jaar nog niet maar als er richting pubertijd gegaan wordt ga je dat echt wel zien.
En verderop een jaar overdoen is nu helemaal geen optie meer hè. Dan zou mij niet lekker zitten
Dit is echt een onzinredenering.
Het moment waarop kinderen gaan puberen kan geloof ik tot wel 4 jaar uiteen lopen, dan maakt een jaar leeftijdsverschil echt niet uit.

Overigens ben ik over het algemeen geen voorstander van doubleren, in welke groep dan ook, omdat uit onderzoek overduidelijk blijkt dat het op termijn niks oplevert.
Een kind dat wat trager leert blijft trager, ook na doubleren. Die zal dus een lager uitstroomniveau hebben.

Uitzondering lijkt me wel als een kind heel veel gemist heeft door bijv ziekte, maar in groep 1 lijkt dat me dan weer geen argument.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Iets missen in groep 1? Laat me niet lachen. Dat was vroeger kleuterschook.
En groep 1 bjj mijn kinderen, daar leerden ze echt niets hoor. Of het moet enorm veranderd zijn in 15 jaar.
Alle reacties Link kopieren
Dat lijkt me wel wat voorbarig en raar om nu al te zeggen dat groep 1(!) overgedaan moet worden tenzij er echt sprake is van een ontwikkelingsachterstand. Dat laatste zal wel nietwaar dan hadden jullie het zelf wel geweten en er geen topic over geopend. Ik zou hier toch niet klakkeloos in mee gaan en willen dat kind gewoon naar groep 2 gaan, kun je over 1.5 jaar nog eens kijken hoe het gaat; dat is 25% in levensjaren later en zal een enorm verschil maken ten opzichte van nu! En bij rigide docente die zich aangevallen voelt oid misschien toch ook even rondkijken bij andere scholen.
Solomio schreef:
14-02-2020 07:56
Dit is echt een onzinredenering.
Het moment waarop kinderen gaan puberen kan geloof ik tot wel 4 jaar uiteen lopen, dan maakt een jaar leeftijdsverschil echt niet uit.


Overigens ben ik over het algemeen geen voorstander van doubleren, in welke groep dan ook, omdat uit onderzoek overduidelijk blijkt dat het op termijn niks oplevert.
Een kind dat wat trager leert blijft trager, ook na doubleren. Die zal dus een lager uitstroomniveau hebben.

Uitzondering lijkt me wel als een kind heel veel gemist heeft door bijv ziekte, maar in groep 1 lijkt dat me dan weer geen argument.

Dit dus! Onze dochter verloor in groep acht de aansluiting met een groot deel van de klas doordat zij nog helemaal geen ontluikende puberteit had en veel anderen wel. Dochter is een kind uit februari dus absoluut niet de jongste in de klas in kalendermaanden. Leeftijd zegt niet altijd iets over de ontwikkeling.
pipootje schreef:
14-02-2020 07:58
Iets missen in groep 1? Laat me niet lachen. Dat was vroeger kleuterschook.
En groep 1 bjj mijn kinderen, daar leerden ze echt niets hoor. Of het moet enorm veranderd zijn in 15 jaar.

Dat er geen lesjes met werkbladen worden gedaan betekent niet dat ze niets leren.

In groep 1 is er veel aandacht voor de spraak/taal ontwikkeling, woordenschat etc. Als het goed is gebeurt dat ook thuis en daardoor heb je niet echt door welke bijdrage school daar aan levert.

Verder is er veel aandacht voor samenspelen en hoe je dat het beste kunt doen. Wat kinderen in groep 1 leren is veel maar tegelijk redelijk onzichtbaar bij kinderen die zich redelijk gemiddeld ontwikkelen. Het valt vaak juist pas op als de ontwikkeling anders verloopt.

Soms is dat best lachen met ouders als kinderen woorden hebben geleerd die de ouders niet kennen. Lang geleden kwam een ouder vragen wat kantelen waren. Het thema was ridders en kastelen en een ander kind had het woord kantelen gebruikt. Ik had daar op ingehaakt dus alle groep-1-kinderen kenden toen dat woord.

Als ouder heb je vaak niet door hoeveel woorden je kind op school leert omdat je niet bijhoudt hoeveel woorden je kind kent. Tot je kind dus thuis komt met een woord dat je zelf niet kent.
Alle reacties Link kopieren
Solomio schreef:
14-02-2020 07:56
Dit is echt een onzinredenering.
Het moment waarop kinderen gaan puberen kan geloof ik tot wel 4 jaar uiteen lopen, dan maakt een jaar leeftijdsverschil echt niet uit.

Overigens ben ik over het algemeen geen voorstander van doubleren, in welke groep dan ook, omdat uit onderzoek overduidelijk blijkt dat het op termijn niks oplevert.
Een kind dat wat trager leert blijft trager, ook na doubleren. Die zal dus een lager uitstroomniveau hebben.

Uitzondering lijkt me wel als een kind heel veel gemist heeft door bijv ziekte, maar in groep 1 lijkt dat me dan weer geen argument.
Grappig dat je dit zegt... Ik ken iemand die heel veel ziek was, maar twee klassen heeft overgeslagen, juist omdat hij weinig op school was. Hij leerde thuis beter en sneller dan op school en mocht na een lang ziekbed weer een jaartje overslaan...
Still-i-Rise schreef:
13-02-2020 19:40
Wauw, sommige reacties hier.. :lol:

Bij ons op school is het ook een groep 1/2. Kind is van december dus mocht op 5jarige leeftijd na de zomervakantie niet door naar groep 3.
Een extra jaartje kleuteren in groep 2. Hartstikke prima! Liever wat langer kleuteren dan dat ze op latere leeftijd blijven zitten omdat ze het uiteindelijk niet kunnen bijbenen.

Ik zou dochter daarom een extra kleuterjaar gunnen.
Maar dat is dus niet hetzelfde. Want jouw kind zou hoe dan ook 2,5 jaar kleuteren. Er is dus geen sprake van een jaar extra in jouw situatie. Een jaar extra zou 3,5 jaar zijn.
raffa schreef:
14-02-2020 10:31
Maar dat is dus niet hetzelfde. Want jouw kind zou hoe dan ook 2,5 jaar kleuteren. Er is dus geen sprake van een jaar extra in jouw situatie. Een jaar extra zou 3,5 jaar zijn.
Hoe zo zou een kind van december hoe dan ook 2.5 jaar kleuteren? De 1 oktober grens is al een aantal decennia afgeschaft, dus zo logisch is dat niet.
Andersom schreef:
13-02-2020 19:33
Dat zal heus niet zo gezegd zijn. Nu is overigens wel het moment dat zulke besluiten worden genomen. School kan besluiten om een kind nu met extra aandacht op voldoende niveau te krijgen of om kind mogelijk te laten blijven zitten.

Soms lopen kinderen die achterstand enigszins vanzelf in omdat elk kind zich op zijn eigen tempo ontwikkeld dus ook al wordt er nu niet extra in dit kind geïnvesteerd kan het nog steeds zo zijn dat ze einde van het schooljaar wel ver genoeg is.

Persoonlijk zie ik meer in het overdoen van groep 2. Dan kan ze nu al een heel jaar wennen aan wat doelgerichter 'werken' in de klas.
Niveau? Doelgerichter werken? Het kind is 4!!! Het enige wat een kind van vier moet is lekker spelen met andere kinderen.

En natuurlijk hou je je kind veel thuis als het zo vaak ziek is. Wat een onzin dat het dan een 'achterstand' oploopt, waarin dan, kleurtjes herkennen? Het is niet eens leerplichtig, kom op.

Als je dochter hersteld is en vanaf nu weer vaker aanwezig is er helemaal niks aan de hand. Dan kan ze ook rustig haar sociale wereldje op school uitbreiden, nog tijd genoeg.

Als school gefocust is op werkhouding, taakjes, en prestaties zou ik zelf grote twijfels hebben.

Een kleuter is GEEN schoolkind.
e.j schreef:
13-02-2020 23:56
Mijn dochter is van eind september. Zij is wel bij de kleuters gebleven. Dus nu 3e jaar Kleuters.
Ik zie probleem niet zo.
Je merkt volgend jaar toch vanzelf of ze er wel of niet aan toe is om naar groep 3 te gaan.
Iedereen doet net of 1 jaar meer of minder uitmaakt voor de rest van je leven.
Of je later gelukkig wordt, wat mijn inziens het gene is wat je nastreeft voor je kinderen. Lijkt me niet af te hangen van een jaar meer of minder poppenhoek.
Tja, mijn kinderen zijn van eind september en eind november en hebben beide minder dan 2 jaar in de kleuterklas gezeten. Ik zie het probleem van doorstromen ook niet zo.

Probleem van blijven zitten zonder plan zie ik wel. Zitten blijven doe je omdat iemand een (set aan) vaardigheden mist. Alleen laten zitten, het zelfde aanbieden en dan hopen dat het goed komt vind ik geen plan. Dus zolang de juf niet aangeeft wat ze dan gaan doen om te zorgen dat het kind van TO volgend jaar wél de dingen leert die ze moet leren vind ik blijven zitten geen goed plan. OVerigens zou ik ook graag willen weten wat er de komende maanden gaat/moet gebeuren om te zorgen dat ze die vaardigheden beter onder de knie krijgt. Als dat al nodig is, want alleen buitenspelen kan een probleem zijn als een kind niet weet hoe het contact met andere kinderen legt, maar het kan ook helemaal geen probleem zijn als het kind het gewoon fijner vindt om alleen buiten te spelen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven