Groep 1 overdoen
donderdag 13 februari 2020 om 18:22
Hoi allemaal
Mijn dochter is eind september 4 geworden en met school begonnen. Helaas erg veel ziek geweest en veel school gemist. Keel en neus amandelen zijn eruit en net hersteld van de griep afgelopen maand dus hopelijk nu niet meer ziek! Misschien was ik ook te makkelijk met thuishouden. Niet helemaal fit dan mocht ze thuis blijven. Spijt van nu achteraf.
Juf had het er vandaag over dat ze misschien groep 1 over moet doen omdat ze veel gemist heeft. Vroeg waar dat hem in zat en ze noemde het thema van deze periode als voorbeeld. Niet erg duidelijk voor me. Ik oefen met haar met schrijven. Tellen en de kleuren kan ze.
Ook had de juf het over geen aansluiting in de groep omdat ze er weinig is. Ze heeft 1 vriendin waar ik haar over hoor. Zitten samen in de kring en handjes vast maar buiten spelen doet dochter meestal alleen. In de kring durft ze nog weinig te zeggen en kijkt de kat uit de boom.
Is het niet te vroeg om dat nu al te zeggen groep 1 overdoen? Of is dat miss het beste? Ik wil niet pushen dat ze naar groep 2 moet maar vind het lastig om te weten wat het beste voor dochter is. Ze zit in een combinatieklas groep 1 en 2. Komt dit vaker voor?
Wat zouden jullie doen?
Mijn dochter is eind september 4 geworden en met school begonnen. Helaas erg veel ziek geweest en veel school gemist. Keel en neus amandelen zijn eruit en net hersteld van de griep afgelopen maand dus hopelijk nu niet meer ziek! Misschien was ik ook te makkelijk met thuishouden. Niet helemaal fit dan mocht ze thuis blijven. Spijt van nu achteraf.
Juf had het er vandaag over dat ze misschien groep 1 over moet doen omdat ze veel gemist heeft. Vroeg waar dat hem in zat en ze noemde het thema van deze periode als voorbeeld. Niet erg duidelijk voor me. Ik oefen met haar met schrijven. Tellen en de kleuren kan ze.
Ook had de juf het over geen aansluiting in de groep omdat ze er weinig is. Ze heeft 1 vriendin waar ik haar over hoor. Zitten samen in de kring en handjes vast maar buiten spelen doet dochter meestal alleen. In de kring durft ze nog weinig te zeggen en kijkt de kat uit de boom.
Is het niet te vroeg om dat nu al te zeggen groep 1 overdoen? Of is dat miss het beste? Ik wil niet pushen dat ze naar groep 2 moet maar vind het lastig om te weten wat het beste voor dochter is. Ze zit in een combinatieklas groep 1 en 2. Komt dit vaker voor?
Wat zouden jullie doen?

vrijdag 14 februari 2020 om 17:59
Dubbeljus schreef: ↑14-02-2020 17:07Mijn 4-jarige zou hier dus echt dóódongelukkig van geworden zijn! Dan kan jij het wel ‘spelen’ vinden maar zo had zij het echt niet omschreven. Voor haar was spelen op de grond liggen met blokken en speelgoed, bewegen en klauteren. Zij vond puzzelen of memory al verschrikkelijk want dan moest ze stilzitten.
En er zijn veel meer kleuters zoals haar. Wetenschappelijk onderzoek toont ook aan dat het echt niets toevoegt.
Gelukkig zijn er ook scholen die zich helemaal niet bezighouden met dit soort vormen van leren tot het kind daar echt klaar voor is. Alleen bij kwetsbare groepen met (taal)achterstanden moet je m.i. tijdig gaten opvullen.

Ik had ruim vijfenveertig jaar geleden volgens mij deze blokken al op school. Dus onderzoek na onderzoek en de blokken zijn er nog steeds? Bijzonder!
vrijdag 14 februari 2020 om 18:02
Die set heb ik zelf hier thuis, mijn zoon heeft daar heel veel aan gehad.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.

vrijdag 14 februari 2020 om 18:54
Maar als je kind op een school zit waar kleuters alleen spelen, dan krijgen ze in het groep 3 toch ontzettend lastig als ze daarbinnen wel de hele dag moeten zitten op een stoel en “ leren”?
Mijn kind was vanaf 3,5 al bezig met cijfers, tellen en rekenen. ( ik snij de boterham in 5 stukjes, eet er 2 hoeveel liggen er dan nog).
Zou het zonde hebben gevonden als ze daar niets mee had mogen doen op school. Belangstelling voor letters kwam wel pas halverwege groep 2.
Overigens lijkt me groep 1 overdoen ook vrij onzinnig. Zou bespreken of ze met een aangepast programma naar groep 2 kan en dan pas volgend jaar kijken of ze wel of niet haar achterstand heeft ingelopen en naar groep 3 kan.
Mijn kind was vanaf 3,5 al bezig met cijfers, tellen en rekenen. ( ik snij de boterham in 5 stukjes, eet er 2 hoeveel liggen er dan nog).
Zou het zonde hebben gevonden als ze daar niets mee had mogen doen op school. Belangstelling voor letters kwam wel pas halverwege groep 2.
Overigens lijkt me groep 1 overdoen ook vrij onzinnig. Zou bespreken of ze met een aangepast programma naar groep 2 kan en dan pas volgend jaar kijken of ze wel of niet haar achterstand heeft ingelopen en naar groep 3 kan.

vrijdag 14 februari 2020 om 18:58
Ze zat een keer filmpjes te kijken op m'n tab. Dan klikt ze zelf weleens ergens op, zo ook op liedjes van het alfabet. Dat vond ze helemaal fantastisch, dus daar keek ze vaker naar. Het is niet alsof ik haar dat gedwongen aan heb geleerd, ze vroeg er zelf om.Dubbeljus schreef: ↑14-02-2020 17:47Ga met d’r naar buiten. Kinderen die het alfabet kennen plus klanken die hebben dus ouders dit actief zijn gaan aanbieden. In mijn ervaring zijn dit ouders die denken dat dit hun kind helpt ofzo. Onderzoek wijst uit dat kinderen in een ‘rijke’ thuisomgeving als vanzelf alles vanzelf overnemen zonder dat je ooit een getal of letter actief hoeft aan te bieden. Alles wat je eerder aanbiedt voegt nauwelijks wat toe, dat wil zeggen dat een kind dat met 5 kan lezen niet eerder een vwo advies zal krijgen dan een kind dat met 7 leert lezen.

vrijdag 14 februari 2020 om 19:11
Natuurlijk zijn er ook zat kinderen, die lezen en rekenen en letters uit zichzelf gewoon erg leuk vinden, zonder dat je dit als ouder aanbiedt. Mijn 3-jarige lag 's avonds in bed sommen te maken en vroeg om moeilijke woorden. Daarnaast kon hij ook gewoon een koprol en was hij gek op bos, bomen en planten. Het een hoeft het ander niet uit te sluiten.Dubbeljus schreef: ↑14-02-2020 17:47Ga met d’r naar buiten. Kinderen die het alfabet kennen plus klanken die hebben dus ouders dit actief zijn gaan aanbieden. In mijn ervaring zijn dit ouders die denken dat dit hun kind helpt ofzo. Onderzoek wijst uit dat kinderen in een ‘rijke’ thuisomgeving als vanzelf alles vanzelf overnemen zonder dat je ooit een getal of letter actief hoeft aan te bieden. Alles wat je eerder aanbiedt voegt nauwelijks wat toe, dat wil zeggen dat een kind dat met 5 kan lezen niet eerder een vwo advies zal krijgen dan een kind dat met 7 leert lezen.
Ik zou je eigen spel/vermaakaanbod nog eens goed onder de loep nemen voordat je je kind helemaal de cognitieve hoek in duwt omdat ze dat zogenaamd leuker zou vinden, je mist dan namelijk een hoop andere, motorische ontwikkeling die je kind dus níet meer inhaalt als het ouder is! Het schijnt dat veel 4 jarigen geen koprol meer kunnen tegenwoordig en ik zie hier in het bos de meeste meisjes met roze mailotjes aan die niet vies mogen worden.
Dan ontneem je je kinderen echt essentiële ontwikkeling, niet als ze pas met 7 ipv 5 lezen.
vrijdag 14 februari 2020 om 19:31
Is de interesse er, dan blijft het hangen. Ik vind het helemaal niet gek dat de interesse er is of dat het blijft hangen.Suzan_1991 schreef: ↑14-02-2020 18:58Ze zat een keer filmpjes te kijken op m'n tab. Dan klikt ze zelf weleens ergens op, zo ook op liedjes van het alfabet. Dat vond ze helemaal fantastisch, dus daar keek ze vaker naar. Het is niet alsof ik haar dat gedwongen aan heb geleerd, ze vroeg er zelf om.
En n=2 hier, maar ik zie wel verband tussen altijd dingen willen weten en snel oppikken, en latere schoolprestaties.

vrijdag 14 februari 2020 om 19:49
Hier hetzelfde. Mijn dochter is vooral dol op buitenspelen en fantasiespel. Speelgoed vindt ze geen bal aan. (hooguit af en toe iets constructie achtig of met magneten)Alecta schreef: ↑14-02-2020 14:26Mijn jongste heeft nooit met speelgoed gespeeld, alleen heel sporadisch met lego. Het is gewoon geen speelgoed-kind. Ik maak hem wel blij met bordspelen, buiten dingen doen, fietstochten maken en ploggen. Voor zijn verjaardag geef ik nu mineralen en kaartjes voor voorstellingen.
Pas toen ze echt ging tekenen ging er een wereld voor haar open, dat deed en doet ze non-stop.
Wij geven als verjaardagscadeau een dagje uit oid

vrijdag 14 februari 2020 om 19:52
Dubbeljus schreef: ↑14-02-2020 17:47Ga met d’r naar buiten. Kinderen die het alfabet kennen plus klanken die hebben dus ouders dit actief zijn gaan aanbieden. In mijn ervaring zijn dit ouders die denken dat dit hun kind helpt ofzo. Onderzoek wijst uit dat kinderen in een ‘rijke’ thuisomgeving als vanzelf alles vanzelf overnemen zonder dat je ooit een getal of letter actief hoeft aan te bieden. Alles wat je eerder aanbiedt voegt nauwelijks wat toe, dat wil zeggen dat een kind dat met 5 kan lezen niet eerder een vwo advies zal krijgen dan een kind dat met 7 leert lezen.
Ik zou je eigen spel/vermaakaanbod nog eens goed onder de loep nemen voordat je je kind helemaal de cognitieve hoek in duwt omdat ze dat zogenaamd leuker zou vinden, je mist dan namelijk een hoop andere, motorische ontwikkeling die je kind dus níet meer inhaalt als het ouder is! Het schijnt dat veel 4 jarigen geen koprol meer kunnen tegenwoordig en ik zie hier in het bos de meeste meisjes met roze mailotjes aan die niet vies mogen worden.
Dan ontneem je je kinderen echt essentiële ontwikkeling, niet als ze pas met 7 ipv 5 lezen.
Ben het 100 procent met je eens, behalve je 1e stukje. Mijn dochter heeft zichzelf leren lezen en schrijven zonder dat we daar ooit ook maar iets mee gedaan hebben. Ze zit op een school die niets doet met lezen en schrijven tot groep 3. Ik heb geen idee hoe dit werkt in haar brein, maar ze kon het als 5 jarige op een dag gewoon.
zaterdag 15 februari 2020 om 19:10
Een enorm vooroordeel is dit.
En ik lees er nog wel meer.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.
David Dunning
David Dunning

zaterdag 15 februari 2020 om 20:26
Een kleuter leert doormiddel van spel. Door spel leren ze de wereld om zich heen kennen en ontwikkelen ze zich.forumfossiel schreef: ↑14-02-2020 18:54Maar als je kind op een school zit waar kleuters alleen spelen, dan krijgen ze in het groep 3 toch ontzettend lastig als ze daarbinnen wel de hele dag moeten zitten op een stoel en “ leren”?
Dus op een school waar alleen gespeeld wordt, daar ontwikkelt een kleuter zich juist! Door in de klas de juiste materialen aan te bieden komen de kinderen al spelend met alles in aanraking wat op een andere school in de kring of door een verplicht werkje aangeboden wordt.
Oh en op zo’n school leren kinderen in groep 3 vaak ook spelenderwijs. Dus dan ben je dat probleem ook gelijk kwijt