Groep 3 achterstand

28-01-2021 07:35 116 berichten
Alle reacties Link kopieren
Situatie:

Zoontje is een hele vroege leerling. Toch overgegaan naar groep 3 na observatie iber omdat hij er sociaal emotioneel wel klaar voor was.

Nu in groep 3 heeft hij toch wel erg veel moeite om mee te komen. Er zijn dit jaar al een aantal gesprekken geweest over zijn voortgang en daarin werd al besproken dat hij achter begon te lopen. Dit was voor ons nogal abstract waarin dit zich uitte. Nu met de lockdown is dit voor ons heel duidelijk geworden. Hij mist nog echt de basis zeker op rekengebied.

Ik heb dit aangekaart met school dat hij niet mee kan komen tijdens de instructie en zij begrepen mijn zorgen. We moeten terug in stof en daar wordt nu een plan voor gemaakt. Dit betekent wel automatisch dat hij een jaar over moet doen want hij loopt dus verder uit in vergelijking met de rest.
Ik heb hier geen probleem mee want hij is toch ook nog wat jong in gedrag. Ook vind ik het belangrijk dat hij de basis goed heeft, lekker in zijn vel zit en succeservaringen krijgt Ipv altijd maar op zijn tenen moet lopen.

Nu is de vraag wel wat ik mag verwachten van school nu in de lockdown en daarna. Ik wil wel dat hij een groei blijft houden in zijn ontwikkeling en niet dat het nu beetje pappen en nat houden is omdat hij toch blijft zitten.

Ik ben nu heel druk met hem om wat alternatieve dingen te doen want bijvoorbeeld de reguliere reken instructie doet hij al niet mee omdat hij dat niet meer kan volgen omdat het niveau te hoog is. (leren in spelvorm) maar ik heb ook nog een kleuter en een baan en ik ben ook geen juf.
Dit alles vraagt dus heel veel van ons. Hij heeft dus eigenlijk veel individuele aandacht nodig en kan dus nog niet zefstandig werken.

Hoe zien jullie dit? Wat is redelijk om van school te verwachten ten aanzien van het plan van aanpak? Feitelijk is het een kwetsbaar kind met een leerachterstand.

Binnenkort hebben we gesprek hoe nu verder maar ik ben ben benieuwd hoe jullie hier tegen aan kijken en ervaringen van anderen die dit wellicht hebben meegemaakt.
zou het zin hebben dat hij naar de noodopvang gaat?

of kan hij misschien terug naar groep 2? met eventueel wat extra uitdaging?
Gevoelsmatig zou ik, als je toch al weet dat hij blijft zitten en de stof nu te moeilijk is, er niet als een malle aan gaan trekken. Dat is voor iedereen frustrerend. Ik zou eerder om werkjes uit groep 2 vragen.

En de noodopvang misschien wel inschakelen.
Zoals ik het lees heeft je kind geen achterstand, maar is hij te vroeg omhoog gezet. Groep 3 moet volgend jaar toch opnieuw, dus waarom daar nu zo hard aan trekken? Lekker groep 2 werk vragen aan de juffen. Daar zijn ze ook spelend met cijfers bezig, maar op een ander niveau. Wellicht dat hij dat nodig heeft voor cijferbegrip en een goede rekenbasis?
Nu terug naar twee lijkt me?
Mijn gemiddelde groep 3-kind kan ook niet zelf werken hoor, dus dat hoeft niet aan je zoon te liggen.
En noodopvang mensen? Echt?
Daar krijgen ze geen les hoor. Of althans, niet altijd.
En dit kind is niet van ouders met een cruciaal beroep en hij is ook niet kwetsbaar.
Ik zou de kennis die hij nu heeft behouden en hem uitdagen op vlakken die hij leuk vindt zodat school leuk blijft.
Er wordt 2x noodopvang genoemd. Wordt daar bij jullie gewoon lesgegeven dan? Hier krijgen ze hetzelfde als thuis. Online en zelfstandig werken.

Ik zou de druk van de ketel halen als hij blijft zitten. Voor jezelf en voor hem een beetje minder stress. Pak de SLO-doelen er eens bij (Google). Hier staat wat hij na groep 2 moet kennen en kunnen voor o.a. rekenen en er staan wat oefeningen bij. Zorg, in overleg met school natuurlijk, dat hij sterk start volgend jaar. Voor nu zou ik het even loslaten. Hem mee laten doen met de rekenstof van kleuter en gewoon de rest van zijn werk goed doen.
captain_hindsight schreef:
28-01-2021 07:48
En noodopvang mensen? Echt?
Daar krijgen ze geen les hoor. Of althans, niet altijd.
En dit kind is niet van ouders met een cruciaal beroep en hij is ook niet kwetsbaar.
Dat noemde ik omdat to schreef: ‘ Feitelijk is het een kwetsbaar kind met een leerachterstand. ’

Dus dat was waarschijnlijk wat te kort door de bocht en niet echt gefundeerd. Sorry.

Overigens krijgen ze bij ons begeleiding bij hun eigen schoolwerk op de noodopvang.
moizer schreef:
28-01-2021 07:49
Er wordt 2x noodopvang genoemd. Wordt daar bij jullie gewoon lesgegeven dan? Hier krijgen ze hetzelfde als thuis. Online en zelfstandig werken.

Ik zou de druk van de ketel halen als hij blijft zitten. Voor jezelf en voor hem een beetje minder stress. Pak de SLO-doelen er eens bij (Google). Hier staat wat hij na groep 2 moet kennen en kunnen voor o.a. rekenen en er staan wat oefeningen bij. Zorg, in overleg met school natuurlijk, dat hij sterk start volgend jaar. Voor nu zou ik het even loslaten. Hem mee laten doen met de rekenstof van kleuter en gewoon de rest van zijn werk goed doen.
Dit
Wattenbolleke schreef:
28-01-2021 07:59
Dat noemde ik omdat to schreef: ‘ Feitelijk is het een kwetsbaar kind met een leerachterstand. ’

Dus dat was waarschijnlijk wat te kort door de bocht en niet echt gefundeerd. Sorry.

Overigens krijgen ze bij ons begeleiding bij hun eigen schoolwerk op de noodopvang.
Begeleiding ‘zoals thuis’. Zo wordt het hier genoemd.
Kan hij niet nu naar groep 2?
Mevrouw75 schreef:
28-01-2021 08:07
Begeleiding ‘zoals thuis’. Zo wordt het hier genoemd.
Dat denkt denk ik de lading hier ook wel. En dat is oké toch? Het is niet zo dat ze alleen maar spelen en leuke dingen doen. Ze werken ook wel echt. Maar goed. Dat lijkt in dit topic nu niet aan de orde te zijn
Mevrouw75 schreef:
Ja daar hebben wij ook over na gedacht. Maar wat doet dit met hem? Hij heeft wel echt zijn vriendjes in groep 3. Is wel abrupt om hem dan midden in een jaar terug te zetten wellicht.

Noodopvang gaat niet helpen want daar moeten ze individueel werken aan de aangeboden stof. Deze begrijpt hij niet dus daar stokt het al
Mevrouw75 schreef:
Dit zou ik zelf alleen doen als er van elk jaar maar één klas is. Wat heeft het voor een zin om hem nu terug te plaatsen? Hij zit net in een nieuwe groep, krijgt dan weer een nieuwe groep en komt over een half jaar weer in een nieuwe groep...
Behalve natuurlijk als er één groep 2 is met wie hij volgend jaar naar groep 3 gaat...
Ff snel want heb eigenlijk geen tijd, maar kan de school geen bijles organiseren? Op onze school ook wat vroege leerlingen die dreigden vast te lopen, zeker nu met gebrek aan echt onderwijs, en die gaan nu een paar uur per dag of week naar school voor extra les dor een groepsleerkracht. Betreft grote school met genoeg leerkrachten te verdelen over noodopvang/online instructie/voorbereiding/ begeleiding.

Gaan lezen en schrijven wel goed? En is het zeker dat t gewoon achterstandje is of kan t bv dyscalculie zijn, dat hij t gewoon echt niet ziet?
nootboek wijzigde dit bericht op 28-01-2021 11:40
6.49% gewijzigd
Wat wordt er snel noodopvang geroepen! Zag het in een ander topic ook al. Die scholen lopen over he, hier wordt een kwart van alle leerlingen al opgevangen en daarnaast moeten leerkrachten thuisonderwijs geven en krijgen de hele dag online vragen van ouders/kinderen (+filmpjes maken ed). Dat het zwaar is voor TO is zeker, zo ook voor ons en ik denk voor 95% van de ouders momenteel.

To, ik zou het ook een beetje loslaten als hij toch blijft zitten. Als het echt door zijn leeftijd komt, komt het volgend jaar vanzelf. Ik zou er vanaf begin volgend jaar wel goed bovenop zitten of hij dan wel meekomt en zo niet, snel actie ondernemen.
Wat vind hij lastig bij rekenen? Is het te abstract? Mist ie bepaald inzicht?

Ik zou vooral veel rekenspelletjes doen. En rekensommen in combinatie met bewegen. Zoals overgooien met een balletje. Of maak met stoepkrijt een getallenlijn buiten. Bij zoiets als: 3 + 4. Op de 3 laten staan en dan 4 sprongen laten maken hoeveel is dat dan.
Hetzelfde kan met aftrekken.
Genoeg te verzinnen in ieder geval.

En wat is een zeer vroege leerling? Wanneer is ie 6 geworden?
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
Op squala zijn ook wel veel reken oefeningetjes om zelfstandig speels te doen
where ever you go, go with your heart
Ik zou hem ook nu al terugzetten naar groep 2.
En dan zelf al een beetje beginnen met simpel rekenwerk en leren lezen, zodat dat volgend jaar wat makkelijker gaat. Nu kan dat nog speels en als het niet gaat, is er geen man overboord.
Noodopvang is niet voor kinderen die te vroeg naar groep 3 zijn gegaan, wat een raar idee.

Pas op de plaats: groep 2 en begin groep 3 werkjes doen. Ik zou ook nu al terugzetten naar groep 2. Verder veel rekenen en tellen verwerken bij alledaagse handelingen, ook bordspellen met dobbelstenen zijn fijn. Hou het leuk en gezellig.
Ik zou dit overigens met de leerkracht bespreken in een digitaal gesprek. Wat is hun advies?
Wattenbolleke schreef:
28-01-2021 07:59

Ik begrijp je redenatie deels wel hoor, maar in mijn optiek is de noodopvang daar echt niet voor bedoeld.

Mijn groep 3-kind moet je ook de hele tijd naast zitten. Die doet anders niks. Hij begrijpt de stof wel, maar zelfstandig werken ho maar.

En als het kind van TO nu in groep 2 had gezeten was er verder geen achterstand geweest denk ik, dus ik zou evt in overleg met leerkracht de lat lager leggen en/of ander werk aanbieden. En dan na de lockdown maar eens goed kijken wat de beste strategie is.
suzyqfive schreef:
28-01-2021 09:10
En wat is een zeer vroege leerling? Wanneer is ie 6 geworden?
Ben ik ook wel benieuwd naar.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven