Groep 3 achterstand

28-01-2021 07:35 116 berichten
Alle reacties Link kopieren
Situatie:

Zoontje is een hele vroege leerling. Toch overgegaan naar groep 3 na observatie iber omdat hij er sociaal emotioneel wel klaar voor was.

Nu in groep 3 heeft hij toch wel erg veel moeite om mee te komen. Er zijn dit jaar al een aantal gesprekken geweest over zijn voortgang en daarin werd al besproken dat hij achter begon te lopen. Dit was voor ons nogal abstract waarin dit zich uitte. Nu met de lockdown is dit voor ons heel duidelijk geworden. Hij mist nog echt de basis zeker op rekengebied.

Ik heb dit aangekaart met school dat hij niet mee kan komen tijdens de instructie en zij begrepen mijn zorgen. We moeten terug in stof en daar wordt nu een plan voor gemaakt. Dit betekent wel automatisch dat hij een jaar over moet doen want hij loopt dus verder uit in vergelijking met de rest.
Ik heb hier geen probleem mee want hij is toch ook nog wat jong in gedrag. Ook vind ik het belangrijk dat hij de basis goed heeft, lekker in zijn vel zit en succeservaringen krijgt Ipv altijd maar op zijn tenen moet lopen.

Nu is de vraag wel wat ik mag verwachten van school nu in de lockdown en daarna. Ik wil wel dat hij een groei blijft houden in zijn ontwikkeling en niet dat het nu beetje pappen en nat houden is omdat hij toch blijft zitten.

Ik ben nu heel druk met hem om wat alternatieve dingen te doen want bijvoorbeeld de reguliere reken instructie doet hij al niet mee omdat hij dat niet meer kan volgen omdat het niveau te hoog is. (leren in spelvorm) maar ik heb ook nog een kleuter en een baan en ik ben ook geen juf.
Dit alles vraagt dus heel veel van ons. Hij heeft dus eigenlijk veel individuele aandacht nodig en kan dus nog niet zefstandig werken.

Hoe zien jullie dit? Wat is redelijk om van school te verwachten ten aanzien van het plan van aanpak? Feitelijk is het een kwetsbaar kind met een leerachterstand.

Binnenkort hebben we gesprek hoe nu verder maar ik ben ben benieuwd hoe jullie hier tegen aan kijken en ervaringen van anderen die dit wellicht hebben meegemaakt.
Ik denk dat die verschillen met de jaren wel steeds kleiner worden. Hier zit er meestal een maand of 15-18 tussen de oudste kinderen (bijv. augustus 2014 tot en met januari 2015 zitten nu in groep 3). Alleen kinderen die precies in de zomervakantie jarig zijn kleuteren exact 2 jaar.

@VergeetachtigeJan, hoe zit jouw zoon qua motoriek? Mijn zoon is precies even oud en die motoriek is hier het euvel een beetje. Cognitief sterk, sociaal-emotioneel ook, maar motorisch echt nog een jongste kleuter. Dit frustreert hem nu al en mijn vrees is dat dat hem in groep 3 ook zou frustreren (als hij wel zou doorgaan). Ook omdat er zowel vorig jaar als dit jaar "happen" uit groep 1 zijn zou het mijn voorkeur op dit moment hebben dat hij nog een groep 2 jaar heeft. Niet dat hij perfectie wil of moet laten zien trouwens in het maken met knutselen en kleurplaten (niet zijn hobby) maar ook op een werkblaadje kost hem dat echt moeite. En mondeling kan ie het dan allemaal toelichten en goed beantwoorden, in groep 3 wordt er toch ook veel op papier gewerkt.
Siska001 schreef:
28-01-2021 13:54
Er zijn kindjes in zijn klas die nu langzaam alweer 7 worden of al zijn. Ik vind dit best een groot verschil op die leeftijd.
Dat kan maar volgens mij heeft het meestal niet met de leeftijd te maken. Uit mijn ervaring zijn het vooral kinderen geboren in het begin van het jaar die dubbelen. Die zijn dan bijna 2 jaar ouder zoals vb je zoon
KamilleT schreef:
28-01-2021 13:17
Het is ook geen heel vroege leerling. Mensen hebben nog altijd in hun achterhoofd dat 30 jaar geleden kinderen die 6 werden waren na 1 oktober, nog een jaar moesten kleuteren. Als je het zo bekijkt is het een vroege leerling, maar nu is het gewoon een kind dat in 2020 6 werd.
Met dat in hun achterhoofd zijn er ook vooroordelen. Alsof iedereen die in de laatste maanden van een jaar geboren is achterstand heeft.
Oma komt ook even haar twee cent brengen. Iedereen zoekt meteen naar oplossingen om iets te veranderen / bij te sturen. Maar heel de wereld is raar, jij hebt ook nog een baan en een kleuter en in het scenario dat school schetst moet hij sowieso een jaar terug. Daarbij zit hij in groep drie, dus hij is echt nog heel jong.

Waarom... haal je niet alle druk van de ketel voor jou, voor hem, voor je kleuter en schrijf je dit jaar gewoon af? Laat hem doen wat hij leuk vindt, zorg dat hij een structuur houdt in zijn dag waardoor hij volgend schooljaar weer aan kan sluiten. In plaats van te tobben kun je dan in de tijd die je met hem hebt koken, lezen, met lego spelen, lachen, liedjes zingen, weet ik veel. Jij geen stress, hij geen druk en tegen de tijd dat hij naar de middelbare school gaat vraag je je af waarom je je hier ooit zoveel zorgen over hebt gemaakt.
NYC schreef:
28-01-2021 14:56

@VergeetachtigeJan, hoe zit jouw zoon qua motoriek? Mijn zoon is precies even oud en die motoriek is hier het euvel een beetje. Cognitief sterk, sociaal-emotioneel ook, maar motorisch echt nog een jongste kleuter. Dit frustreert hem nu al en mijn vrees is dat dat hem in groep 3 ook zou frustreren (als hij wel zou doorgaan). Ook omdat er zowel vorig jaar als dit jaar "happen" uit groep 1 zijn zou het mijn voorkeur op dit moment hebben dat hij nog een groep 2 jaar heeft. Niet dat hij perfectie wil of moet laten zien trouwens in het maken met knutselen en kleurplaten (niet zijn hobby) maar ook op een werkblaadje kost hem dat echt moeite. En mondeling kan ie het dan allemaal toelichten en goed beantwoorden, in groep 3 wordt er toch ook veel op papier gewerkt.
Het is mijn oudste, ik weet niet precies wat 'normaal' is qua motoriek voor die leeftijd. Hij zal geen hoogbloeier op dat vlak zijn maar ik heb ook nog geen zorgen van de juf over gehoord. Zal er eens naar vragen.

In de klas van mijn zoon (23 kinderen groep 1/2) zitten een stuk of 5 leerlingen van september-december 2014, zij zijn dus afgelopen jaar 6 geworden. Voor mijn gevoel is dat best veel maar dat kan misschien ook met de lockdown van maart-mei te maken hebben? Dezelfde juf/school heeft overigens een klasgenootje uit januari 2015 wel naar groep 3 over laten gaan dus ik heb niet het idee dat de school per definitie heel terughoudend is.
Wordt er in Nederland aan kinderen van september - december niet te rap gezegd dat ze niet klaar zijn voor groep 3 omdat ze in die maanden geboren zijn? Ben blij dat ze in België kleuters niet te rap laten zitten.
@nyc/vergeetachtige jan

Vroeger lag de peildatum op 1 oktober, nu is dat in feite 1 januari waarbij de herfstkindereren (oktober t/m december) in principe doorstromen tenzij er redenen zijn dat niet te doen. Bij een herfstkind zoals van To hebben ze geobserveerd, maar onvoldoende of geen rede gezien tot een verlenging van de kleutertijd. Bij een kind van januari is het officieel een versnelling als je van formeel groep 1 naar groep 3 zou gaan. Je moet voor een winterkind dus wel een duidelijke grond hebben voor versnellen.

Je moet in beide gevallen kijken of een kind cognitief mee kan met groep 3 en daar ook presteert zoals je verwacht; middenmoot en na verloop van tijd hoger. Dat is de hoofdzaak. Op de hurken lopen is niet goed, maar op je tenen en forceren ook niet. Sociaal/emotioneel moet een kind dan wel schoolrijp zijn, zich lang genoeg kunnen concentreren, zich staande kunnen houden als jongste/kleinste, bepaalde werkhouding en zelfstandigheid hebben. Motoriek is zeker belangrijk, maar niet doorslaggevend. Maar als je denkt dat hij motorisch achterloopt en daar frustraties over heeft dan wordt knippen, veterstrikken, pennengreep, werkblaadje etc. wel iets om in de gaten te houden. Ook de gymles kan dan een frustratie worden, zeker als de rest een slag groter en krachtiger is. Been there done that... Een goede kinderfysiotherapeut kan je daar wel advies over geven.
Dank MrsDuck! Ik dacht dat zelfs 1 januari eigenlijk niet (meer) als peildatum telde. Verschillende mensen in mijn omgeving vinden namelijk dat mijn kind zou doubleren. Ik zie dat zelf niet zo. Ik merk uiteraard wel dat hij (flink) voorloopt op het gebied van rekenen, maar op taalgebied zit hij gemiddeld en met letters/lezen/schrijven is hij bijvoorbeeld niet bezig.

Kinderergotherapie is inderdaad heel prettig, hebben we voor onze oudste ook gehad. Bij hem zagen we dezelfde "euvels", maar omdat hij van oktober is heb ik daar wel meer op ingezet, zodat hij met zijn "kalenderjaar" (om het zo even te noemen) door kon naar groep 3.

Alleen is het hier nu zo de laatste jaren dat er toch ook januarikinderen (als jongste dus) doorgaan als een van de jongsten. Onder het mom van: als ze van december was geweest dan had niemand daar moeilijk over gedaan. Maar eerlijk is eerlijk, die vond ik - voor zover ik ze een beetje ken -al wel echt "een oudste kleuter", ondanks hun jonge leeftijd. Ik zie dat bij mijn kind nog niet, ondanks dat ik gewaarschuwd word dat ie zich in groep 2 dan mogelijk gaat vervelen...
VergeetachtigeJan schreef:
28-01-2021 15:48
Het is mijn oudste, ik weet niet precies wat 'normaal' is qua motoriek voor die leeftijd. Hij zal geen hoogbloeier op dat vlak zijn maar ik heb ook nog geen zorgen van de juf over gehoord. Zal er eens naar vragen.

In de klas van mijn zoon (23 kinderen groep 1/2) zitten een stuk of 5 leerlingen van september-december 2014, zij zijn dus afgelopen jaar 6 geworden. Voor mijn gevoel is dat best veel maar dat kan misschien ook met de lockdown van maart-mei te maken hebben? Dezelfde juf/school heeft overigens een klasgenootje uit januari 2015 wel naar groep 3 over laten gaan dus ik heb niet het idee dat de school per definitie heel terughoudend is.
Hier precies zo. Elk jaar zitten er oudste kleuters die tussen de zomer en december zes worden maar ook kinderen in groep 3 van januari die nog zes moeten worden. Nog jonger volgens mij niet voor zover ik weet, maar dan zou er vermoedelijk sprake zijn van meerbegaafdheid. Mijn voorkeur heeft nu om mijn winterkind nog een jaar in de kleutergroep te gunnen (ik weet dat sommige mensen allergisch zijn voor deze term), ook omdat hij zo enorm graag vrij wil spelen met kinderen en dat door coronatijd vorig jaar al veel is weggevallen en dit jaar weer. En ik/wij hebben nog onvoldoende contacten hebben om dat zelf buiten school te regelen. Heel jammer, want tijdens kleuterperiode van de oudste had ik heel veel leuk contact met de ouders, maar had mijn kind geen behoefte aan zijn klasgenoten. :rofl:
Kijk eens op Numicon.nl, dat materiaal helpt kinderen heel erg om kinderen meer inzicht te geven en dat spelenderwijs. Bij de materialen kan je als ouders hele leuke dingen downloaden om spelletjes te doen.
NYC schreef:
28-01-2021 16:36
Ik dacht dat zelfs 1 januari eigenlijk niet (meer) als peildatum telde. Verschillende mensen in mijn omgeving vinden namelijk dat mijn kind zou doubleren. Ik zie dat zelf niet zo.
Dat hebben die mensen in jouw omgeving dan echt fout. Je kind volgend jaar in groep 2 is gewoon doorstromen, je kind naar groep 3 is een klas overslaan (of: verkort kleuteren). Niet door op laten jutten. Wij zijn hier overigens ook nog steeds blij met onze keuze om ons januari kind in groep 2 te laten en niet door te laten stromen naar groep 3 (terwijl ze i.t.t. jouw zoon niet van spelen houdt). Ze krijgt nu deels wel een aangepast programma en of het in groep 3 en later nog steeds een goede keuze was weet ik natuurlijk nog niet.

TO, ik zou een digitaal gesprek met de juf vragen en overleggen of jullie inderdaad gaan inzetten op volgend jaar groep 3 overdoen, of zelfs als de scholen weer open gaan naar groep 2, of toch bijles en mikken op naar groep 4 na de zomer. En hoe ze hem hierbij tot de vakantie willen gaan begeleiden / een aangepast programma gaan geven. Voor thuis sluit ik me aan bij de mensen die zeggen niet te moeilijk te doen. Als hij toch teruggaat/blijft zitten dan hoef je geen achterstanden in te gaan halen en daarover te gaan stressen. Het is vooral zaak om hem op zijn eigen niveau te blijven stimuleren, met dingen die hij goed aankan (zelfvertrouwen, heel belangrijk!), maar wel enige uitdaging geven. Rekenwerkjes op groep 2 niveau (werkbladen, spelletjes, bewegend leren: ik zag al mooie voorbeelden langskomen) om de basis daar goed in te krijgen, lezen ook op het niveau dat hij aan kan. En verder ook leuke dingen blijven doen en vooral het gevoel geven dat hij goed is zoals hij is, dus niet teveel trekken en duwen.
nicole123 wijzigde dit bericht op 28-01-2021 17:03
1.46% gewijzigd
Siska001 schreef:
28-01-2021 13:54
Er zijn kindjes in zijn klas die nu langzaam alweer 7 worden of al zijn. Ik vind dit best een groot verschil op die leeftijd.
Tsja, ik zat op een montessorischool, daar zat je altijd met drie leerjaren in een klas.
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
nicole123 schreef:
28-01-2021 17:02
Dat hebben die mensen in jouw omgeving dan echt fout. Je kind volgend jaar in groep 2 is gewoon doorstromen, je kind naar groep 3 is een klas overslaan (of: verkort kleuteren). Niet door op laten jutten.
Komt ook wel deels door kind zelf hoor. Die is heel erg stellig geweest begin dit schooljaar dat hij al in groep 2 zat. Want voor de zomer zat hij in groep 1. En broer was immers ook een groep hoger gegaan. Strikte scheiding in groep 1 en 2 zie ik niet zo. Soms zag je wel oudste kleuters met werkblaadjes naar buiten komen die mijn kind dan niet maakte.
suzyqfive schreef:
28-01-2021 17:02
Tsja, ik zat op een montessorischool, daar zat je altijd met drie leerjaren in een klas.
Ideaal. Bij Dalton ook. Ik zie er veel voordelen van in. Maar bij deze onderwijsvormen verschuift het wel. In het eerste jaar ben je de jongste, dan de middelste en dan de oudste. In een heterogene groep zal iemand altijd de oudste en de jongste zijn.
captain_hindsight schreef:
28-01-2021 07:48
En noodopvang mensen? Echt?
Daar krijgen ze geen les hoor. Of althans, niet altijd.
En dit kind is niet van ouders met een cruciaal beroep en hij is ook niet kwetsbaar.
Eens. Iedereen roept hier zo snel dat kinderen naar de noodopvang moeten, maar daar is het echt niet voor bedoeld.
Ik lees over de ‘achterstand’ van je kind en ik ben eerlijk gezegd best verrast. Ons groep 3 kind rekent nog met rekenrekje, heeft een steunkaart voor b/d en haalt de ou, oe en au enz ook nog wel eens door elkaar. Toen de letters nog 1 voor 1 aangeboden werden, had kind dat minder. Op dit moment wat meer omdat ze nu alle letters lezen. Dus veel samen lezen en dan valt vanzelf het kwartje weer. Geldt voor rekenen ook. We oefenen spelenderwijs het automatiseren van de sommen t/m 10 maar die zitten er nog niet helemaal in hoor.
Ik zie het helemaal niet als achterstand...
kylie_ schreef:
28-01-2021 19:51
Ik lees over de ‘achterstand’ van je kind en ik ben eerlijk gezegd best verrast. Ons groep 3 kind rekent nog met rekenrekje, heeft een steunkaart voor b/d en haalt de ou, oe en au enz ook nog wel eens door elkaar. Toen de letters nog 1 voor 1 aangeboden werden, had kind dat minder. Op dit moment wat meer omdat ze nu alle letters lezen. Dus veel samen lezen en dan valt vanzelf het kwartje weer. Geldt voor rekenen ook. We oefenen spelenderwijs het automatiseren van de sommen t/m 10 maar die zitten er nog niet helemaal in hoor.
TO zegt letterlijk in de OP:
"Feitelijk is het een kwetsbaar kind met een leerachterstand".
Ik snap dat echt niet. Zet hem op stof uit groep 2. En hoezo kwetsbaar? Het zal best een schrander ventje zijn dus ik vind wel dat ze zoon tekort doet door hem te omschrijven als kwetsbaar met leerachterstand. Het jochie is gewoon goed bezig. En dat leeftijdsverschil heb je nou eenmaal als je je kind snel doorzet naar groep 3. Dat weet je toch?
derrygirl wijzigde dit bericht op 28-01-2021 20:52
Reden: Aanvulling
9.82% gewijzigd
Hoe kan het dat zoveel mensen ontevreden zijn over hun lijf en zo weinig mensen tevreden zijn over hun verstand? - EB
kylie_ schreef:
Klopt die van mij ook hoor. En die is heel gemiddeld.
TO, zit je kind in een klas met veel kinderen die het bovengemiddeld goed doen? Schijnt dat kinderen die gemiddeld scoren in een klas met veel kinderen die bovengemiddeld scoren veel onzekerder zijn over hun prestaties dan kinderen die een wat realistischere afspiegeling hebben. Of dat nou gaat over lezen en rekenen in groep 3 of kinderen die een schooladvies in groep 7 en 8 krijgen. Kunnen de kinderen ook niet helpen, die spiegelen zich aan degenen met wie ze omgaan, maar dat kan misschien ook meespelen. Helaas misschien ook in hoe "sterk" de leerkracht hem inschat.
captain_hindsight schreef:
28-01-2021 21:45
Klopt die van mij ook hoor. En die is heel gemiddeld.
Mijn kind is ook gemiddeld.

Daarnaast lees ik over een kind dat in november 6 is geworden en er straks al weer kinderen 7 worden. Dat is heel normaal hè. In een klas zitten kinderen met geboortedata van een heel jaar. Dus alle kinderen van 1 januari 2014 tot en met eind december 2014.

En ook zitten er in een klas niet alleen maar hoogvliegers. Met thuisonderwijs is differentiëren wel een beetje lastiger. Hier leest juf met de zonkinderen op een ander tijdstip dan met de maankinderen.
In de klas van ons groep 3 kind legt de juf eerst iets klassikaal uit van rekenen, daarna de plussers aan het werk. De rest luistert nog verder naar uitleg en dan gaat iedereen aan het werk. Kinderen die het dan nog niet begrijpen of extra uitleg nodig hebben, krijgen dan nog extra uitleg. Dat is via teams lastiger te organiseren. Die extra uitleg geef ik hier zelf. En regelmatig kijken wij voordat de les begint al even samen de les door.
Aller eerst zou ik de hem niet meer vergelijken met de andere kinderen van groep 3. Hij is te snel over gegaan naar groep 3. Mijn dochter is van oktober en ,it nu in groep 3. Maar het verbaast me hoeveel kinderen van haar leeftijd. Maanden augustus,september, oktober zijn achter gebleven in groep 2. Blijkbaar konden ze allemaal niet mee komen met de tempo in groep 3. En die is best hoog als ik zie wat ze allemaal al hebben geleerd afgelopen tijd.

A ls tip zou ik geen druk meer opleggen en terug naar de basis. Die belangrijk is voor als je naar groep 3 gaat. Beginnen met leren lezen. Boeken te vinden bij de bieb. Makkelijke plus en min sommetjes. Die kan je allemaal uitprinten. En als zijn cognitieve ontwikkeling zover is dan leert hij zelf wel alles op school. De school biedt dan stof aan die bij hem past. Dus maak je niet druk. Hij was gewoon nog niet klaar voor groep 3.
Majime schreef:
28-01-2021 18:37
Eens. Iedereen roept hier zo snel dat kinderen naar de noodopvang moeten, maar daar is het echt niet voor bedoeld.
Bij ons op de noodopvang (VO) vangen we juist kinderen met achterstanden op, die redden het thuis niet.

Op de Basisschool van mijn jongsten hebben ze een heel los beleid voor de noodopvang. Maar het is niet klassikaal les maar wel leerkrachten die helpen.
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
misvrolijk schreef:
28-01-2021 22:07
Aller eerst zou ik de hem niet meer vergelijken met de andere kinderen van groep 3. Hij is te snel over gegaan naar groep 3. Mijn dochter is van oktober en ,it nu in groep 3. Maar het verbaast me hoeveel kinderen van haar leeftijd. Maanden augustus,september, oktober zijn achter gebleven in groep 2. Blijkbaar konden ze allemaal niet mee komen met de tempo in groep 3. En die is best hoog als ik zie wat ze allemaal al hebben geleerd afgelopen tijd.

A ls tip zou ik geen druk meer opleggen en terug naar de basis. Die belangrijk is voor als je naar groep 3 gaat. Beginnen met leren lezen. Boeken te vinden bij de bieb. Makkelijke plus en min sommetjes. Die kan je allemaal uitprinten. En als zijn cognitieve ontwikkeling zover is dan leert hij zelf wel alles op school. De school biedt dan stof aan die bij hem past. Dus maak je niet druk. Hij was gewoon nog niet klaar voor groep 3.
Is het zo dat al die kinderen niet gingen meekunnen? Waarom gaat men in Nederland er zo rap vanuit dat kinderen van augustus - december het niet gaan aankunnen maar ziet men in België daar totaal geen bewijzen van? Zoals ik al zei de zittenblijvers zijn meestal in de eerste helft van het jaar geboren.
Mijn oudste is van midden december. Nu 6 en in groep 3. Lezen en schrijven gaat vanzelf (geen struikelblokken iig). Rekenen vindt ze moeilijker, maar ook omdat ze ineens merkt dat niet alles zomaar komt aanwaaien. Splitsen van de 7 vond ze lastig, en bv terugtellen van 40 naar 39. Min sommen vindt ze duidelijk moeilijker dan plus. Ik merk wel dat er groei in zit, maar vindt het lastig om te peilen wat ze exact van haar verwachten door de lockdown. Ze telt niet op haar vingers of rekje en begrijpt verhalende sommen, dat is al abstract lijkt me. Maar 7 + 2 roept ze soms meteen goed en kan er de andere keer lang over nadenken.
Ik vind het fascinerend, hoe het leren en automatiseren werkt en hoe je het dus soms ineens te pakken hebt, maar op deze leeftijd ook weer een beetje kwijt kan raken.

In het geval van TO zou ik eens goed praten over de verwachtingen van school. Waarin kan hij nog niet goed mee? Wat zou hij nu moeten laten zien? Kun je de stof misschien anders aanbieden? Na de lockdown wordt dit waarschijnlijk pas echt duidelijk. Dan kun je hem eventueel deels of helemaal naar groep 2 laten gaan. Zou me er nu niet te druk over maken, want wij zijn geen leraren.
kylie_ schreef:
Ik heb ook het idee dat het niet al te gek gaat. Op vingers rekenen is danwel niet de bedoeling, maar in groep 3 toch helemaal niet raar? En de d en b enzo, ja, het is de bedoeling dat ze dat leren, maar gek vind ik dat niet.
Misschien ligt het aan iets anders? Snapt hij de online les niet en snapt hij het wel als jij hetzelfde uitlegt bijvoorbeeld? Kan je het in stapjes met hem doornemen om te kijken waar hij precies vast op loopt? Snapt hij de plus? Snapt hij wat hij moet doen als hij een som moet maken? Kan hij in stapjes uitleggen hoe hij dat gaat doen, of kan je het samen met hem doornemen en snapt hij het dan? Snapt hij hoe hij het moet opschrijven? Nouja, en zo verder, elk stapje en kijken op welk punt hij de boot mist.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven