Groep 3 achterstand

28-01-2021 07:35 116 berichten
Alle reacties Link kopieren
Situatie:

Zoontje is een hele vroege leerling. Toch overgegaan naar groep 3 na observatie iber omdat hij er sociaal emotioneel wel klaar voor was.

Nu in groep 3 heeft hij toch wel erg veel moeite om mee te komen. Er zijn dit jaar al een aantal gesprekken geweest over zijn voortgang en daarin werd al besproken dat hij achter begon te lopen. Dit was voor ons nogal abstract waarin dit zich uitte. Nu met de lockdown is dit voor ons heel duidelijk geworden. Hij mist nog echt de basis zeker op rekengebied.

Ik heb dit aangekaart met school dat hij niet mee kan komen tijdens de instructie en zij begrepen mijn zorgen. We moeten terug in stof en daar wordt nu een plan voor gemaakt. Dit betekent wel automatisch dat hij een jaar over moet doen want hij loopt dus verder uit in vergelijking met de rest.
Ik heb hier geen probleem mee want hij is toch ook nog wat jong in gedrag. Ook vind ik het belangrijk dat hij de basis goed heeft, lekker in zijn vel zit en succeservaringen krijgt Ipv altijd maar op zijn tenen moet lopen.

Nu is de vraag wel wat ik mag verwachten van school nu in de lockdown en daarna. Ik wil wel dat hij een groei blijft houden in zijn ontwikkeling en niet dat het nu beetje pappen en nat houden is omdat hij toch blijft zitten.

Ik ben nu heel druk met hem om wat alternatieve dingen te doen want bijvoorbeeld de reguliere reken instructie doet hij al niet mee omdat hij dat niet meer kan volgen omdat het niveau te hoog is. (leren in spelvorm) maar ik heb ook nog een kleuter en een baan en ik ben ook geen juf.
Dit alles vraagt dus heel veel van ons. Hij heeft dus eigenlijk veel individuele aandacht nodig en kan dus nog niet zefstandig werken.

Hoe zien jullie dit? Wat is redelijk om van school te verwachten ten aanzien van het plan van aanpak? Feitelijk is het een kwetsbaar kind met een leerachterstand.

Binnenkort hebben we gesprek hoe nu verder maar ik ben ben benieuwd hoe jullie hier tegen aan kijken en ervaringen van anderen die dit wellicht hebben meegemaakt.
poezewoefje schreef:
28-01-2021 22:19
Is het zo dat al die kinderen niet gingen meekunnen? Waarom gaat men in Nederland er zo rap vanuit dat kinderen van augustus - december het niet gaan aankunnen maar ziet men in België daar totaal geen bewijzen van? Zoals ik al zei de zittenblijvers zijn meestal in de eerste helft van het jaar geboren.

Dat is wat de school heeft bepaald. En zou ook wel willen weten waar ze op passeren dat een kind niet door kan gaan naar groep 3.misschien sociaal emotionele ontwikkeling.. wie weet. Ze lopen wel gelijk een heel jaar achter. Mijn andere dochter is van december en zij kan heel goed leren,maar had sociaal emotioneel wel heel moeilijk omdat ze ook heel gevoelig kind is en was.
poezewoefje schreef:
28-01-2021 15:53
Wordt er in Nederland aan kinderen van september - december niet te rap gezegd dat ze niet klaar zijn voor groep 3 omdat ze in die maanden geboren zijn? Ben blij dat ze in België kleuters niet te rap laten zitten.
Dat is een overblijfsel van een wet dat ruim 30 jaar geleden is afgeschaft. Scholen gaan alleen niet zo met de tijd mee in Nederland.
Sophiever schreef:
29-01-2021 16:42
Dat is een overblijfsel van een wet dat ruim 30 jaar geleden is afgeschaft. Scholen gaan alleen niet zo met de tijd mee in Nederland.
Dat. Maar aan de andere kant valt er ook wat voor te zeggen. Kinderen ontwikkelen zich behoorlijk grillig tot een jaar of 7. Waar het ene kind met 5 al aan toe is, is het bij een ander pas met 7. Gemiddeld is een kind dus "schoolrijp" met de 6 jaar waarbij wordt bedoeld dat een kind in staat is tot het opbrengen van voldoende concentratie en vaardigheden om te leren op een meer schoolse manier dan op een spelende manier zoals bij de kleuters. Het is dus niet raar om bij kinderen die nog 6 moeten worden, mee te wegen hoeverre ze daar toe in staat zijn. Dat is geen waardeoordeel over slimmer of dommer maar meer over waar het kind aan toe is. Maar eigenlijk zou het kind en niet de leeftijd het uitgangspunt moeten zijn. Diagnostiek op de dsm-v is trouwens ook pas goed mogelijk na 7 jaar, daarvoor is het vaak onder voorbehoud tot herbeoordeling of een werkdiagnose.

Op schoolrijp kan trouwens ook onderzocht worden. De logopedist heeft dat destijds gedaan op ons verzoek bij onze dochter (mei-kind), we liepen daar toch en school had in januari vraagtekens over overgang naar groep 3 ivm spraak, verklanken en concentratie. Het dyslexie woord viel op school al en met een jaar extra groep 2 zou ze een betere bodem krijgen. Maar ze was meer dan prima op niveau in juni en een jaar extra groep 2 was vanuit het standpunt en onderzoek van de logopedist geen goed plan. Is dus ook niet gebeurd. Gelukkig maar, ze loopt inmiddels ver voor op lezen en spelling.... Scholen hebben het ook weleens mis.
Een kind terug plaatsen gaan ze niet doen.

Mijn zoontje is na de herfstvakantie van groep 2 naar groep 3 gegaan. De juffen vonden hem veel te ver en in overleg is besloten dat hij naar groep 3 is gegaan. Dit is gelukkig heel goed uitgepakt en hij krijgt nu alweer extra werk omdat hij het alweer te makkelijk vindt en wat de juf ook aangeeft.

Tijdens de gesprekken over een klas overslaan heeft de juf heel duidelijk gezegd als wij dit doen dan moet iedereen erachter staan want eenmaal geplaatst kan hij niet terug. Dit is voor het zelf vertrouwen van een kind nooit goed dus dat is geen optie.

Ik zou hem nu gewoon de dingen laten herhalen waar hij moeite mee heeft en dit rustig gaan uitbreiden. Niks forceren of overhaasten.
mimimouse schreef:
29-01-2021 18:17
Een kind terug plaatsen gaan ze niet doen.

Mijn zoontje is na de herfstvakantie van groep 2 naar groep 3 gegaan. De juffen vonden hem veel te ver en in overleg is besloten dat hij naar groep 3 is gegaan. Dit is gelukkig heel goed uitgepakt en hij krijgt nu alweer extra werk omdat hij het alweer te makkelijk vindt en wat de juf ook aangeeft.

Tijdens de gesprekken over een klas overslaan heeft de juf heel duidelijk gezegd als wij dit doen dan moet iedereen erachter staan want eenmaal geplaatst kan hij niet terug. Dit is voor het zelf vertrouwen van een kind nooit goed dus dat is geen optie.

Ik zou hem nu gewoon de dingen laten herhalen waar hij moeite mee heeft en dit rustig gaan uitbreiden. Niks forceren of overhaasten.
Dat is veel te kort door de bocht. Bij jouw kind en jouw juffen is dit zo gezegd. En zelfs dan kan erop teruggekomen worden als de omstandigheden veranderen, en door laten gaan schadelijker zou zijn dan terugzetten.

Bij onze dochter hebben we afgelopen herfst in overleg met de juffen besloten haar niet over te zetten naar groep 3, maar als we het wel gedaan hadden dan was er zeker nog wel een weg terug volgens de juffen, als zou blijken dat het toch cognitief of sociaal-emotioneel een tandje te hoog gegrepen was.

Natuurlijk is dat niet wenselijk en moet je er niet te lichtzinnig mee omgaan. Ik ben het daarom ook totaal niet eens met mensen die tegen mij gezegd hebben: "Laat je dochter lekker naar groep 3 gaan joh, ze kan later altijd weer een jaar blijven zitten als het niet lukt.". Want zowel dat niet lukken als het terugzetten kunnen het zelfvertrouwen een enorme knauw geven. Maar doen alsof het helemaal geen optie is dat is het andere uiterste en op veel scholen / bij veel kinderen echt niet waar.
nicole123 schreef:
29-01-2021 20:42

Natuurlijk is dat niet wenselijk en moet je er niet te lichtzinnig mee omgaan. Ik ben het daarom ook totaal niet eens met mensen die tegen mij gezegd hebben: "Laat je dochter lekker naar groep 3 gaan joh, ze kan later altijd weer een jaar blijven zitten als het niet lukt.". Want zowel dat niet lukken als het terugzetten kunnen het zelfvertrouwen een enorme knauw geven. Maar doen alsof het helemaal geen optie is dat is het andere uiterste en op veel scholen / bij veel kinderen echt niet waar.
Ik vind ook dat er vaak juist te makkelijk gezegd wordt "joh, laat lekker naar groep 3 gaan". Ik vind het goed dat die (strikte) 1 oktoberregeling is opgeheven, maar vind dat er daardoor juist soms teveel aan kleuters wordt getrokken. De okt-nov-dec kinderen "moeten" namelijk sowieso door bij voorkeur, anders gaat men het formeel als zittenblijven zien, dus als het even kan moeten die met hun "jaargang" mee, als jongsten in de groep. Vervolgens komen dan de januari-ouders: "Ja, maar hij/zij is ook slim en heeft evenveel onderwijs gehad als zijn klasgenoot die op 31 december geboren is. Als ze een dag eerder was geboren was er niemand over gevallen dat ze naar groep 3 was gegaan..."

En zo wordt de leeftijd gemiddeld wel steeds jonger, waarop de kinderen naar groep 3 gaan. Als het goed is dan is er naar elk kind goed gekeken, maar op een bepaalde manier wordt de druk zo wel groter.

Overigens in ons geval is denk ik ook nog een ding is dat ik mijn zoon niet zelfstandig genoeg vind. En dan niet eens op gebied van concentratie, op zijn beurt wachten of stil kunnen blijven zitten, maar meer zelf aan- en uitkleden bij gym, toiletgang, jas dichtkrijgen. Niet dat hij daarin echt een erge achterstand heeft, maar vind hem daarin echt een jongste kleuter. Hoe rekenvaardig hij ook mag zijn. ;)
NYC schreef:
29-01-2021 21:48
Ik vind ook dat er vaak juist te makkelijk gezegd wordt "joh, laat lekker naar groep 3 gaan". Ik vind het goed dat die (strikte) 1 oktoberregeling is opgeheven, maar vind dat er daardoor juist soms teveel aan kleuters wordt getrokken. De okt-nov-dec kinderen "moeten" namelijk sowieso door bij voorkeur, anders gaat men het formeel als zittenblijven zien, dus als het even kan moeten die met hun "jaargang" mee, als jongsten in de groep. Vervolgens komen dan de januari-ouders: "Ja, maar hij/zij is ook slim en heeft evenveel onderwijs gehad als zijn klasgenoot die op 31 december geboren is. Als ze een dag eerder was geboren was er niemand over gevallen dat ze naar groep 3 was gegaan..."

En zo wordt de leeftijd gemiddeld wel steeds jonger, waarop de kinderen naar groep 3 gaan. Als het goed is dan is er naar elk kind goed gekeken, maar op een bepaalde manier wordt de druk zo wel groter.

Overigens in ons geval is denk ik ook nog een ding is dat ik mijn zoon niet zelfstandig genoeg vind. En dan niet eens op gebied van concentratie, op zijn beurt wachten of stil kunnen blijven zitten, maar meer zelf aan- en uitkleden bij gym, toiletgang, jas dichtkrijgen. Niet dat hij daarin echt een erge achterstand heeft, maar vind hem daarin echt een jongste kleuter. Hoe rekenvaardig hij ook mag zijn. ;)
Ik geloof dat er kinderen zijn die niet klaar zijn voor groep 3. Ik geloof alleen niet dat het enkel kinderen van de laatste maanden zijn.
In België telt tegenwoordig echt de geboortedatum. Vroeger mochten die van januari een klasje hoger nu niet meer.
Op dochters kleuterschool werd er gezegd wat ze moesten kunnen om naar het eerste leerjaar te gaan. Bepaalde letters, de cijfers, rijmen, eerste letter van een woord weten, hakken en plakken,.... maar ook zichzelf aankleden, jas dichtdoen, zelf naar het toilet kunnen gaan, stilzitten en luisteren,.... Iemand een jaar langer laten kleuteren omdat ze gevoelig of stil zijn als je al die andere dingen kunt dat niet. Zou voor het kind een emotionele domper zijn.
Bij onze dochter hebben we afgelopen herfst in overleg met de juffen besloten haar niet over te zetten naar groep 3, maar als we het wel gedaan hadden dan was er zeker nog wel een weg terug volgens de juffen, als zou blijken dat het toch cognitief of sociaal-emotioneel een tandje te hoog gegrepen was.

Wat gek, bij ons werd echt heel duidelijk gezegd terug naar groep 2 is geen optie. En blijven zitten eigenlijk ook niet want waarom zou je een kind laten versnellen om daarna te laten zitten. Ons kind speelt en voetbalt ook met deze kinderen dus misschien sociaal - emotioneel hier ook geen twijfel over. Bij ons kind was het voornamelijk dat hij pas 5,5 en dat is natuurlijk heel erg jong. Gemiddeld zijn de kinderen in zijn klas anderhalf jaar ouder maar de juf van groep 3 geeft heel duidelijk aan dat hij sociaal heel erg goed in de groep ligt en dat hij ook echt niet als 5,5 jaar overkomt.
nicole123 schreef:
29-01-2021 20:42
Dat is veel te kort door de bocht. Bij jouw kind en jouw juffen is dit zo gezegd. En zelfs dan kan erop teruggekomen worden als de omstandigheden veranderen, en door laten gaan schadelijker zou zijn dan terugzetten.

Als jullie beslisten om haar niet naar groep 3 te laten overgaan dan blijft ze toch zitten in groep 2? In Nederland heb je misschien verschillende leeftijden door elkaar. In België ben je direct van een eerder geboortejaar. Dan telkens moeten zeggen dat je in de kleuterklas bleef zitten geeft ook een serieuze knauw aan het zelfvertrouwen.
mimimouse schreef:
30-01-2021 08:51

Wat gek, bij ons werd echt heel duidelijk gezegd terug naar groep 2 is geen optie. En blijven zitten eigenlijk ook niet want waarom zou je een kind laten versnellen om daarna te laten zitten. Ons kind speelt en voetbalt ook met deze kinderen dus misschien sociaal - emotioneel hier ook geen twijfel over. Bij ons kind was het voornamelijk dat hij pas 5,5 en dat is natuurlijk heel erg jong. Gemiddeld zijn de kinderen in zijn klas anderhalf jaar ouder maar de juf van groep 3 geeft heel duidelijk aan dat hij sociaal heel erg goed in de groep ligt en dat hij ook echt niet als 5,5 jaar overkomt.
Toch veel leeftijdsverschil in Nederland.
poezewoefje schreef:
30-01-2021 09:18
Als jullie beslisten om haar niet naar groep 3 te laten overgaan dan blijft ze toch zitten in groep 2? In Nederland heb je misschien verschillende leeftijden door elkaar. In België ben je direct van een eerder geboortejaar. Dan telkens moeten zeggen dat je in de kleuterklas bleef zitten geeft ook een serieuze knauw aan het zelfvertrouwen.
Mijn kind is van januari, dus het was voor ons een kwestie van versnellen of niet versnellen.

Overigens wordt er in Nederland niet gesproken van blijven zitten als kleuters van okt-dec nog een jaar langer in groep 2 blijven, maar van kleuterverlenging. Per kind wordt bepaald of ze wel of niet doorgaan en het is echt geen smet op je cv als je niet bent doorgegaan. Er wordt niet zo strikt naar geboortejaar gekeken, maar gewoon naar het kind. Ik ken kinderen die behoorlijk slim zijn, maar destijds wel in groep 2 zijn gebleven vanwege vooral sociaal-emotionele redenen. Geen haan die ernaar kraait dat ze van een ander geboortejaar zijn en de ouders zijn er nog steeds blij mee ( hebben er ook zelf voor gekozen i.o.m. de juf).
nicole123 wijzigde dit bericht op 30-01-2021 10:28
0.35% gewijzigd
mimimouse schreef:
30-01-2021 08:51
Wat jij stelt is vooral vóór de keuze van versnellen / niet kleuterverlengen van belang en daarnaast gaat het specifiek over jouw kind en niet het kind van TO, waarbij inmiddels gerede twijfels zijn over of laten overgaan nou wel de beste keuze was.

Je gaat een kind pas versnellen als je er behoorlijk zeker van bent dat je het niet daarna weer moet laten zitten. Je wilt als het even kan geen tijdelijke versnelling en dan weer terug. Ben ik helemaal met je eens. Daarom hebben wij het ook niet gedaan, omdat we het risico niet aandurfden van of op de tenen lopen of weer terug moeten zetten. Bij kleuterverlengen ligt dit nog 4en stukje ingewikkelder, daarbij is het toch vaak 'over laten gaan, tenzij' ipv bij versnellen 'in het eigen jaar blijven, tenzij' en wordt eerder het voordeel van de twijfel gegeven.

Dat het geen optie is als je het eenmaal gedaan hebt dat is veel te zwart-wit. TO heeft het al gedaan. Als bij haar kind blijkt dat ze achteraf toch een verkeerde inschatting gemaakt hebben en terug maar groep 2 voor het kind toch een betere optie is dan door blijven modderen, dan kan dat natuurlijk best. Er moet gekeken worden naar wat op dit moment voor het kind het beste is.
Mijn dochter is van eind November.
Toen ze naar school moest was ze er nog niet echt klaar voor (elke dag snikkend aan mijn been hangen op school als ik weggging)
Toen ze een oudste kleuter was zat ze omstreeks de Mei vakantie te huilen in de klas toen het ging over : de oudsten gaan naar groep 3. Zij wou echt nog niet naar groep 3. Gelukkig hadden we een goede juf die dit oppikte en al vrij snel zei : ze moet achterblijven in groep 2. Dit is typisch een kind die het niet redt na 1,5 jaar kleuteren. Die bestaan. Ze hebben nooit gesproken over doubleren. Wel over verlengen.

Toen kwam ze in groep 3 na 2,5 jaar kleuteren.
Kind was helemaal gelukkig, bloeide op. Was 1 van de oudsten. Toen was ze ECHT klaar voor groep 3.

Inmiddels zit ze in groep 7. De leeftijden variereren nu als volgt : Net 10, net 11, 11,5 en zelfs al 2 van 12... Het verschil op die leeftijd is echt enorm...

TO, denk goed na wat je wil doen.
Het is niet raar om in midden groep 3 nog op je vingers te tellen. Het is ook niet raar dat je kind letters omdraait.
Wat wel raar is is dat het lijkt alsof de school geen extra hulpmiddeltjes geeft (reken kaarten, de vriendjes van 10, de B en de D plakken op het tafeltje). Ook vind ik het vreemd dat ze het nu al over doubleren hebben. Mocht hij een serieus rekenprobleem hebben dan helpt het niet om het jaar over te doen.
Wens je veel sterkte, ga het gesprek aan met school. Laat ze komen met een duidelijk gestructureerd plan !!!
Hier een kind van de laatste dagen van december en die is vorige jaar begonnen in groep 3 maar is na de herfstvakantie met een apart programma terug naar de kleuters gegaan. Hij heeft TOS waardoor hij extra moeite moet doen voor lezen en zelfstandig werken. Bij ging het rekenen super goed maar taal in combinatie met zelfstandig werken ging niet goed. In de kleuters kwam hij terug in dezelfde klas waar hij vandaan kwam. De kinderen in de klas vonden het fantastisch dat hij terug kwam waardoor hij gelijk zijn plek had gevonden. De rest van het jaar heeft hij een top jaar gehad. De leerkrachten vonden het wel grappig want in groep 3 was hij echt heel klein en bij de kleuter regelde hij alles en was hij een van de ‘leiders’. Dat zie je nu terug hij in de middenbouw, hij doet en durft alles.

Dit jaar is hij opnieuw naar groep 3 gegaan, waarbij hij ook veel werk van groep 4 doet. De taal is nog steeds zijn zwakste punt maar hij doet het nu hele goed. Nu zit hij op een Jenaplan school dus hij zit met groep 3, 4 en 5 in een klas dus kan meedoen met zijn eigen niveau. We hebben afgesproken met school dat we over 2 jaar kijken hoe het ervoor staat en als hij dan klaar is voor de bovenbouw. dan mag hij. Als hij dat is na 2,5 jaar mag hij ook halverwege het jaar over en doet hij 3 jaar over dan is dat ook goed.

Oh ja er is een gesprek geweest met zoon met de leraar van groep 3 wat hij wou. Hij heeft toen zelf aangegeven naar groep 2 te willen
Als het gaat om overgaan is het hier standaard bij alle scholen in de 10km omtrek dat kinderen tussen oktober en december niet standaard overgaan. Daar wordt per kind naar gekeken en het komt vaker voor dat ze niet overgaan dan wel. Niet zoals het zou moeten maar wel hoe ze het doen
To: wat is de achterstand dan? Hoe gaat het met lezen want dat is toch een van de belangrijkste dingen om te leren in groep 3. Als
Dat echt niet goed
Is, snap ik de overweging om nu groep 3 over te doen.

Ik heb kind v maart v 7 bijna 8 nu. Direct door n groep 3 (heel weloverwogen op advies juf en ib-er) en nu in groep 5 met alleen 1plus scores elke keerkoppeling zowel
Reken- als taalgebied (precies wat minimouse
zegt: je laat een kind alleen versnellen als je vrijwel Zeker weet dat ze altijd een hoogvlieger zal blijven). Ook bij ons is gezegd: terugplaatsen is GEEN optie. Dat is niet goed voor het zelfvertrouwen van een kind. En dat het kind cognitief goed mee kan komen, lijkt me graadmeter om te versnellen: waarom zou je dat anders doen. Een goede, intelligente juf pikt de slimme kleuters er uit.

Overigens lijkt gemiddeld 1,5 jaar ouder mij ook wat overdreven. Er zitten bij kind enkele nov/dec 2011 kinderen die langer gekleuterd hebben maar de overgrote bups is van jaar 2012 (allemaal minus 4 2011 en 1 2013). Er zijn ook veel zomer/sept-okt kinderen en die schelen ruim half jaar met kind, gemiddeld dus echt geen 1,5 jaar). Het verschil tussen oudste en jongste is 1,5 jaar.

Echt intelligente kinderen (en ben echt wars van stempel hoogbegaafdheid: kind nooit laten testen oid zolang gelukkig) zijn vaak ook verder in emotionele ontwikkeling en dat zien
We Bij kind ook terug. Had echt niet meer in groep 4 moeten zitten want geen match meer.

Hier heeft to niks meer aan natuurlijk. Blijven zitten groep 3 kan nog zorgen voor betere uitstroom. Alle andere jaren ?
isanthe schreef:
30-01-2021 20:38
Ik heb kind v maart v 7 bijna 8 nu. Direct door n groep 3 (heel weloverwogen op advies juf en ib-er) en nu in groep 5 met alleen 1plus scores elke keerkoppeling zowel
Reken- als taalgebied (precies wat minimouse
zegt: je laat een kind alleen versnellen als je vrijwel Zeker weet dat ze altijd een hoogvlieger zal blijven). Ook bij ons is gezegd: terugplaatsen is GEEN optie. Dat is niet goed voor het zelfvertrouwen van een kind. En dat het kind cognitief goed mee kan komen, lijkt me graadmeter om te versnellen: waarom zou je dat anders doen. Een goede, intelligente juf pikt de slimme kleuters er uit.
Maar jij en Minimouse hebben het over jullie versnelde kinderen, TO heeft een herfstkind. Met versnellen wordt in de praktijk heel veel terughoudender omgegaan dan met het door laten gaan van herfstkinderen, daarom is het ook logischer dat je dat minder snel terugdraait. Een kind van januari of later laat je alleen versnellen als het heel erg voorloopt en je vrijwel zeker weet dat het kind daarna ook een van de besten van de klas zal blijven. Dan is weer terugzetten inderdaad ook helemaal niet logisch. Een herfstkind gaat op de meeste scholen redelijk standaard door, ook als het een heel gemiddeld kind is of zelfs iets minder ver dan gemiddeld, maar nog wel binnen de bandbreedte. Alleen als er aanwijzingen zijn dat het kind emotioneel of cognitief groep 3 niet aan zal kunnen blijft het nog een jaar in groep 2. Je kunt je ervaringen met versnelde kinderen daarom niet 1 op 1 toepassen op het kind van TO.
veel vertrouwen in het kind en de juf, dan komt alles goed. Mijn zoon heeft gedoubleerd in gr6. Heeft nu een master Economie. Kan dus allemaal goedkomen.
Hier ervaring met terugplaatsen naar groep 2, beste beslissing geweest voor dochter! Ze ging eerst als redelijk jonge leerling (is van medio oktober) naar groep 3, en cognitief ging dat nog best goed. Maar na een paar maanden was ze altijd lusteloos en moe, had nergens meer energie voor en ging niet meer met plezier naar school. Zelf gaf ze aan dat ze het liefst weer terug naar groep 2 zou willen. School vond dat direct een optie vanwege haar leeftijd, waren alleen wat terughoudend uit angst voor wat het met haar zelfvertrouwen zou doen. Dochter stond te juichen toen ze hoorde dat ze terug mocht naar e kleuters :)
Nu in groep 5 een heel gemiddelde leerling die lekker de oudste van de klas is. Nooit spijt van gehad, en heel blij met de medewerking van school!
*
anoniem_117397 wijzigde dit bericht op 22-06-2021 14:23
0.00% gewijzigd
TO?
Hoe kan het dat zoveel mensen ontevreden zijn over hun lijf en zo weinig mensen tevreden zijn over hun verstand? - EB
NYC schreef:
31-01-2021 08:48
In het geval van het kind van nicole123 en in het geval van mijn zoon zou het kind (bij wél doorgaan naar groep 3/eerste leerjaar) dan juist van een ander geboortejaar zijn.

Als mijn zoon wel doorgaat (dit jaar september) dan is hij de allerjongste in zijn groep en de énige uit geboortejaar 2016 en is de rest van de klas uit 2015. Daarom blijft hij nog een jaar in de kleuterklas en gaat pas volgend jaar. Hij wordt dan pas volgend jaar 6 en gaat met heel de "2016 lichting" naar groep 3. Als een van de oudste kinderen. Omdat hij meer dan 2.5 jaar kleuteronderwijs heeft gehad zien sommige mensen dat als blijven zitten. Die zien alles wat langer dan 2 jaar in de kleuterklas zit als een kind dat is blijven zitten.

Zoon in de kleuterklas laten betekent in dit geval dat hij dus niet "van een ander geboortejaar" is dan de rest.
Ik begrijp het. Ook dat Nederland anders geregeld is dan België. Versnellen mag hier niet. Aangezien je hier echt per leeftijdsjaar zit wordt het hier echt als blijven zitten gezien. Met systeem in Nederland begrijp ik dat dit niet zo is.
Handbal schreef:
30-01-2021 19:49
Als het gaat om overgaan is het hier standaard bij alle scholen in de 10km omtrek dat kinderen tussen oktober en december niet standaard overgaan. Daar wordt per kind naar gekeken en het komt vaker voor dat ze niet overgaan dan wel. Niet zoals het zou moeten maar wel hoe ze het doen
Ik vraag me af naar wat ze dan kijken? Mijn dochter wordt eind augustus 7. Ze speelt nog graag, is stil en verlegen,...maar leest vlot, rekent heel goed, doet goed mee in de klas, heeft de nodige zelfstandigheid. Het zou voor haar een emotionele domper zijn moesten ze gezegd hebben dat ze niet naar het eerste mocht omdat ze van eind augustus is.
nicole123 schreef:
30-01-2021 10:15
Mijn kind is van januari, dus het was voor ons een kwestie van versnellen of niet versnellen.

Overigens wordt er in Nederland niet gesproken van blijven zitten als kleuters van okt-dec nog een jaar langer in groep 2 blijven, maar van kleuterverlenging. Per kind wordt bepaald of ze wel of niet doorgaan en het is echt geen smet op je cv als je niet bent doorgegaan. Er wordt niet zo strikt naar geboortejaar gekeken, maar gewoon naar het kind. Ik ken kinderen die behoorlijk slim zijn, maar destijds wel in groep 2 zijn gebleven vanwege vooral sociaal-emotionele redenen. Geen haan die ernaar kraait dat ze van een ander geboortejaar zijn en de ouders zijn er nog steeds blij mee ( hebben er ook zelf voor gekozen i.o.m. de juf).
Bij mijn zoon in de gymnasiumbrugklas waren er meerdere kinderen van de 30 die in november of december waren geboren, en die werden net als de meerderheid gewoon 13 dat jaar.
In principe hebben wij dus nu gewoon het symsteem dat ze per geboortejaar naar groep 3 gaan. Dus nu in september 2021 gaan alle kindjes geboren tussen januari en december 2015 naar groep 3. Daar kunnen dus nog kindjes tussen zitten van het 2014 meestal dus najaarskinderen die het jaar ervoor om wat voor reden er nog niet aan toe waren om naar groep 3 te gaan en er zal een enkele vlotte leerling van begin 2016 bij zitten. De kinderen van 2014 en 2016 zijn allemaal bespreekgevallen ((geweest)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven