Grootouders: hoe gaan zij met jouw kinderen om?

14-08-2008 21:51 48 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik merk dat ik de laatste tijd het minder prettig vind om mijn dochter naar mijn schoonmoeder te brengen om op te passen, bij mijn eigen moeder of zelfs bij vriendinnen heb ik een beter gevoel. Kan niet goed onder woorden brengen waarom, maar ik denk dat ik mijn schoonmoeder 'te lief' vind, hoe raar dat ook klinkt.

Ze is super voorzichtig, praat met zo'n lief, hoog babystemmetje . Ook vraagt ze heel vaak dingen zoals "heeft ze het niet te warm/koud, moet ze niet zus, kun je niet beter zo?"

Ik merk dat ik daar een beetje kriegel van word. En als ik dat merk, voel ik me weer schuldig, want ze is gewoon een superlieve vrouw die hartstikke trots is op haar eerste kleinkind.

Herkenbaar?
Oh, Pomodori, ik vind mijn moeder ook wel te druk met mijn dochter (in de zin van nog wild en enthousiast doen als dochter duidelijk al héél moe is en héél graag wil slapen). Nou ja, alleen maar leuk toch, dat ze er zo enthousiast van wordt. En mijn kind is niet van suiker, die haalt dat de dag(en) erna wel in.

Als de nadelen niet opwegen tegen de voordelen (dus: oppas hebben als jij ergens heen moet), dan moet je je kind elders onderbrengen. Maar verder ben ik het wel met je ouders eens: laat hun het gewoon op hun manier doen, ze dóen het tenminste. En zeg nou eens eerlijk: het is toch heerlijk voor een kind dat 'ie door z'n grootouders zo verwend wordt! Ik zou een moord hebben gedaan voor zulke grootouders hoor! Opvoeden is verder jouw taak, niet de hunne. Wat kan het dan voor kwaad dat zij je kind lekker willen verwennen op de dagen dat 'ie bij hun is? Ik zie het niet hoor. (En ja, ondanks dat mijn dochter nog erg jong is, heb ik ook wel eens een jankend kind, totaal over de zeik van vermoeidheid, teruggekregen. Jámmer dan, maar dat slaapt ze wel weer bij.)
quote:Flinterke schreef op 14 augustus 2008 @ 22:15:

Het ergste vind ik nog wel dat ze na 2,5 jaar nog de naam van onze dochter verwisselen met die van haar half jaar oudere nichtje. Gelukkig reageert ze dan gewoon niet. Ik grijp in die situatie alleen in als ze geïrriteerd raken omdat ze niet reageert. Ja duh vind je het vreemd?

Gut, als je dát al erg vindt...

Ik heb een nichtje dat inmiddels 11 is en die wordt nog steeds, als ik erbij ben, aangesproken met mijn naam, zélfs door haar eigen ouders, die vergissen zich nog steeds regelmatig. Geen idee hoe het komt, mijn tante heeft vroeger héél veel op mij gepast en misschien dat dat het is.

Niemand die het erg vindt, zelfs nichtje niet.

Kom zeg, wat een gezeur.
IJaba, goed dat je de andere kant ook eens belicht. Ik word er onderhand moe van hoe slecht schoonmoeders er hier altijd afkomen. Ik moet er niet aan denken dat ik zelf zo'n schoondochter tref of dat mijn dochter er zoéén wordt.

Mijn schoonmoeder en moeder zijn héél anders, en ze doen alletwee dingen die ik zelf anders zou doen. Maar ze zijn gek op onze kinderen en ik laat ze dus lekker hun gang gaan. Het zijn de enige 4 mensen waarvan ik weet dat ze mínstens net zoveel van onze kinderen houden als wijzelf en dat vind ik heel waardevol.
Mijn schoonouders hebben het beste met mijn dochtertje (nu 10 maanden) voor, maar toch kan ik echt gek worden van hun overbezorgdheid. Vooral mijn schoonmoeder is heel erg overdreven, behandeld kinderen alsof ze eieren zijn. Kan mij daardoor nogal eens het gevoel geven een slechte moeder te zijn. Zo vindt ze het niet kunnen dat ik buiten wandel met mijn dochtertje als het kouder is dan 15 graden, en het kind kan beter ook niet buiten komen als het buiten warm is. Zij past een dag in de week op, en blijft dan ook echt de hele dag binnen als het 'te warm' of 'te koud' is. Als ze oppast is ze ook 24/7 met haar bezig, zal haar nooit even alleen in de kamer laten als ze even naar de keuken/ toilet o.i.d moet.

Wordt regelmatig scheef aangekeken als ik mijn dochtertje breng in een rokje of jurkje als het 'slechts' 23 graden is. Krijg haar dan ook steevast gekleed in een broekje terug...

Verder mag ze alles daar. Als ze zin heeft om in oma's tuin bloemen te plukken, dan mag dat. In de tuin van de andere oma mag dat natuurlijk niet. Omdat mijn dochtertje nog zo jong is heeft dat nog geen problemen gegeven maar ik denk wel dat dit binnenkort zal gaan veranderen als ze meer gaat uithalen wat door mijn schoonmoeder wordt goedgekeurd en door mij en mijn moeder die ook oppast niet...

Natuurlijk heb ik daar vaker wat van gezegd maar ik zie natuurlijk niet wat er gebeurd als ik er niet ben, bovendien denk ik dat ze er weinig mee zullen doen.

Ondanks dat ik hier dus af en toe gek van kan worden ben ik heel blij met mijn schoonouders. Het is ontroerend om te zien hoe gek ze zijn op hun kleindochter en met alle liefde willen oppassen. Ze helpen me daar enorm mee en ze zorgen dus erg goed voor haar. En dat is natuurlijk waar het om gaat.
Mijn schoonmoeder en moeder zijn allebei ontzettend lief voor mijn dochter. En beiden vragen of zeggen inderdaad ook steeds dingen als: is het niet beter als... moet ze geen... heeft ze het niet koud.. ze moet wel...

Ik zou me daar heel erg aan kunnen storen, maar het is hun eerste kleinkind, in hun tijd waren de de dingen nu eenmaal anders dus je hebt toch ook te maken met een generatiekloof, daarnaast bedoelen ze het allebei ontzettend goed en heb ik liever grootouders die heel lief zijn en dan af en toe 'vervelende' vragen stellen, dan grootouders die zich nauwelijks bekommeren om hun kleinkind.

Ik weet in elk geval dat als ik mijn kind bij hen achterlaat dat ze nooit honger zal hebben, nooit langer dan een minuut in een vieze luier zal liggen, altijd genoeg aandacht zal krijgen, ze net zo veilig zal zijn als thuis en vooral heel veel liefde zal ontvangen, tja, wat wil je dan nog meer.
En als moeders nou eens leren dat niet alles wat oma's anders doen een aanval is op hun persoonlijke aanpak zou dat al heel veel schelen.
Ik vond mijn schoonouders altijd beste mensen, had een gewone "normale" band met hen. Winkelen met schoonmoeder deed ik nooit, maar op de koffie was altijd prima. Toen we aan hen vertelden dat ik zwanger was (1e kleinkind voor hun) kregen we een lauwe reactie "oh leuk".

Tot zover de relatie met schoonouders vóór zoontje er was.

Op de dag dat hij geboren was, stonden ze juichend voor de deur. Kado's mee, champagne mee, schoonma heeft hele huis versierd met blauwe slingers. Ze zijn zo vreselijk gek op/met hem en dat vind ik zo leuk om te zien. Ik vind ze daardoor zelf ook een stuk leuker geworden, haha. Oppassen doen ze graag en ja, ik ben ook zo iemand met zijn schema op papier zetten enzo. Ze doen echt hun best dit te volgen en we krijgen altijd een vrolijk en tevreden kind terug. Ik spreek wel eens bekenden van mijn schoonouders en die zeggen altijd "je schoonmoeder is zo enthousiast en ze is zo gek op jullie zoon" etc. Na hun vakantie kwamen ze in galop naar ons, omdat ze ons zoontje zo graag wilden zien.

Ik vind het soms alleen een beetje sneu voor mijn vriend, dat er nu veel meer belangstelling voor ons is, maar hij kan zelf niet mee zitten.

Ik kan dus zeggen dat de relatie met mijn schoonouders is verbeterd sinds ons zoontje er is. Ik laat hem met een volledig gerust hart achter bij hen.
quote:Eowynn_ schreef op 15 augustus 2008 @ 09:54:

En als moeders nou eens leren dat niet alles wat oma's anders doen een aanval is op hun persoonlijke aanpak zou dat al heel veel schelen.

En een beetje zelfinzicht kan daarbij ook geen kwaad: kritiek op je schoonmoeder geven omdat zij het "fout" doet, is net zo pijnlijk voor de schoonmoeder als dat het is voor jou om kritiek van haar te krijgen. Wat u niet wilt dat u geschiedt... etc.

Dit naar aanleiding van de post van Blond009.
Leuk om te lezen.

Mijn ouders en ouders van mijn man zijn gescheiden. Dus veel opa´s en oma´s voor de kids.

Schoonmoeder met man zijn erg van het veel dingen ondernemen, qua dierentuin, speeltuin, kinderboederij, efteling. Zeg maar alles groots aanpakken. Kids genieten hiervan. en natuurlijk doen zij dingen anders dan wij, maar de kids krijgen er niks van denk ik maar. Ik breng ze ook naar de oppas.

Mijn vader en vrouw nemen de oudste mee een lang weekend op vakantie. Is prima. Dochter vind het geweldig, lekker veel wandelen, en bomen klimmen.

Mijn moeder en partner kennen de kids niet en dat zal wel niet gaan gebeuren.

Schoonvader en partner laat ik de kids niet bij achter, gewoon omdat ik schoonvader vrij op leeftijd vind en hij met zijn gezondheid zit. Partner ´vertouw´ ik niet met de kids. Ik ken haar ook nog niet zo goed...
quote:qwertu schreef op 15 augustus 2008 @ 10:02:

[...]

En een beetje zelfinzicht kan daarbij ook geen kwaad: kritiek op je schoonmoeder geven omdat zij het "fout" doet, is net zo pijnlijk voor de schoonmoeder als dat het is voor jou om kritiek van haar te krijgen. Wat u niet wilt dat u geschiedt... etc.

Dit naar aanleiding van de post van Blond009.

Ik ben juist degene die de kritiek krijgt ipv geeft! Ik krijg juist altijd te horen hoe het in mijn schoonmoeders ogen zou moeten ipv andersom. Tenzij het gaat om de opvoeding, daarbij zou ik wel graag willen dat we op een lijn zitten. Maar wat betreft dat overbezorgde...kan moeilijk zeggen dat ik vind dat ze te goed voor mijn dochtertje zorgt! Maar vind het wel erg dat ze me daardoor erg het gevoel kan geven dat ik het allemaal niet goed doe. Heb net zals zij het beste met mijn dochtertje voor, alleen onze opvattingen zijn nogal verschillend. Hebben namelijk niet alleen te maken met een generatiekloof, maar ook nog eens met een cultuurverschil waarbij de opvoeding van kinderen nogal verschilt met dat wat wij hier gewend zijn. Dit hoeft helemaal geen probleem te zijn, ik zou mijn dochtertje juist graag het beste mee willen geven uit twee werelden. In tegenstelling tot mijn schoonmoeder die juist alleen maar vasthoudt aan haar gebruiken en manieren, waardoor veel wat ik doe in haar ogen maar raar is. Ik merk al dat ik sommige dingen maar liever niet vertel aan mijn schoonouders om kritiek te voorkomen. Zo weten ze niet dat ik wel eens ga babyzwemmen, en ook nog niet dat ik mijn dochtertje meeneem op de fiets in een kinderzitje. Ik zou er nooit over liegen, maar zolang het niet ter sprake komt zeg ik het liever ook niet.

Nogmaals, ondanks dat ik me hier af en toe erg aan kan irriteren ben ik erg blij met mijn schoonouders. Blij dat ze zo gek zijn op hun kleindochter, en dat is natuurlijk wederzijds. Kan af en toe tranen in mijn ogen krijgen als ik zie hoe blij mij dochtertje is als ik haar daar breng. Ik weet dat ik haar niet in betere handen kan achterlaten, en dat is uiteindelijk waar het om draait. Daarom neem ik haar kritiek maar op de koop toe, ik weet dat het toch nooit zal veranderen. Bovendien, als ik wil dat alles op míjn manier moet gaan, dan moet ik het zelf doen...
quote:Eowynn_ schreef op 15 augustus 2008 @ 09:54:

En hierover:

quote:Flinterke schreef op 14 augustus 2008 @ 22:15:

Het ergste vind ik nog wel dat ze na 2,5 jaar nog de naam van onze dochter verwisselen met die van haar half jaar oudere nichtje. Gelukkig reageert ze dan gewoon niet. Ik grijp in die situatie alleen in als ze geïrriteerd raken omdat ze niet reageert. Ja duh vind je het vreemd?

kan ik helaas alleen maar zeggen dat ik vind dat je zeurt. Dit is nou echt zoeken naar dingen om over te miepen. Hell, ik heb thuis 3 kerels rondlopen en roep soms mijn oudste per ongeluk met naam van vent, of vice versa, of verwissel namen van de oudste en jongste. Zou toch wat wezen als ik mijn (schoon)moeder zou gaan kwalijk nemen als hen zoiets gebeurt.

Kweenie hoor, maar voor schoonmoeder gelden blijkbaar strengere aanvaardingsnormen dan voor anderen. Terwijl het - ja, surprise - ook gewoon nog steeds mensen zijn. Die het vaak nog eens allerliefst en goed bedoelen.

Vind zulke onzekere berichten als dat van ijaba echt best schrijnend om te lezen. Dat je zo op je tenen moet lopen om het goed te doen alleen maar omdat je van de kouwe kant bent.
quote:blond009 schreef op 15 augustus 2008 @ 11:11:

[...]

Maar wat betreft dat overbezorgde...kan moeilijk zeggen dat ik vind dat ze te goed voor mijn dochtertje zorgt! Maar vind het wel erg dat ze me daardoor erg het gevoel kan geven dat ik het allemaal niet goed doe.

Dit is dus precies wat ik beschreef in dat verhaal over mijn vriendin. Dit is jóuw gevoel, niet haar woorden of missie. Ze zorgt goed voor je dochter, wat wil je nou nog meer?

Mijn moeder is soms ook veel preciezer of oplettender in dingen dan ik. Kon in de tijd dat mijn oudste een huilbaby was ook soms veel meer geduld opbrengen dan ik. Dan ga ik haar toch niet verwijten dat ik een bepaald gevoel van haar krijg? Dat doe je dan toch zelf?

Btw even nieuwsgierig: waarom zou je niet (kunnen) vertellen dat je kind meegaat op de fiets in fietsstoeltje???
quote:athena schreef op 15 augustus 2008 @ 11:21:

Btw even nieuwsgierig: waarom zou je niet (kunnen) vertellen dat je kind meegaat op de fiets in fietsstoeltje???Te koud, te winderig en bovendien veel te gevaarlijk.
Ben blij met zowel mijn ouders als mijn schoonouders! Ik vind opvoeding een zaak van meer dan de ouders en vind het belangerijk dat zoonlief leert dat er op andere plekken andere regels/beperkingen/vrijheden zijn. De maatschappij is ook niet precies zoals wij! En als we ergens tegenaan lopen wat tegen onze normen/waarden in gaat dan praten we daar over (is slechts 1x gebeurt, helemaal in den beginne hadden mijn lieve schoonouders de neiging om erg in baby taal te praten.. moetie slapie doen.. en meer van dat walgelijks.. We hebben hun in een gesprek uitgelegd dat wij het belangerijk vinden dat zoonlief met " grote mensen taal" benaderd wordt.. En vanaf dat moment doen ze daar erg hun best voor!)

Zoals eerder gezged, je partner is het product van zijn opvoeding.. en daar ben je voor gevallen.. dan zullen je schoonouders iig iets goed gedaan hebben!
Mijn schoonouders zijn lief voor mijn dochter, maar mijn eigen ouders zouden natuurlijk veeeeeeeeeeeeel liever en leuker zijn geweest

Mijn ouders waren altijd gek met al hun kleinkinderen en mijn schoonouders ook.Ik heb nooit regels gesteld die mijn ouders/schoonouders moesten volgen mbt hun kleinkind.Ze weten zelf best wel hoe het moet ze hebben tenslotte zelf de ouders van hun kleinkind opgevoed.Oma's/Opa's verwennen nou eenmaal graag,en wat is daar mis mee,voor die 2x in de week....
Mijn schoonouders zijn superlief en vooral supertrots op hun kleindochter. Ze logeert er al met regelmaat sinds ze 2 maanden is. Ik laat haar met een supergoed gevoel achter en weet dat ze bij mijn schoonmoeder in heel goede handen is.

Overigens heb ik nooit problemen gehad met mijn schoonouders ondanks dat ik na 3 maanden verkering met hun oogappeltje zwanger raakte en ook nog eens met hem trouwde 4 weken voor de bevalling.

Geen haar op mijn hoofd die eraan denkt om opa's en oma's het te ontzeggen om hun kleinkind op te zien groeien en deel van hun kleinkind's leven uit te maken. Zowel mijn als mij man's ouders hebben keurig werk afgeleverd met het opvoeden van hun eigen kinderen, dus 100% verteouwen daarin. Ook al zullen onze manieren van denken en handelen niet altijd stroken. Kleintje wordt bij opa en oma namelijk veel meer verwend. Maar, dat werd ik ook bij opa en oma.
Ik ben ontzettend blij met de oma's en opa's van onze dochter.

Ze zijn ook allemaal ontzettend gek met haar. Net als ElleMichelle heb ik nooit veel regels gesteld die ze moeten volgen. Ik vertrouw er gewoon op dat het goed gaat en dat gaat het ook altijd. Ik geniet er enorm van om te zien hoe veel ze houden van hun kleindochter.

Over namen verwisselen. Mijn moeder haalt de naam van mijn zus en mij ook heel vaak door elkaar. Vind ik totaal niet vervelend. Kan me ook niet voorstellen dat je daar een minuut wakker van ligt
Jan, ik vind je verhaal heel erg herkenbaar. Ik snap precies wat je bedoelt. Het probleem, in mijn situatie, is ook dat ik me ook heus wel eens erger aan mijn eigen moeder, maar hier meteen iets van zeg. Dat doe ik niet bij mijn schoonmooeder, omdat dit haar erg zou kwetsen en het in hun gezin geen gewoonte is om dingen met elkaar te bespreken (behalve als het over anderen gaat).

Ik krijg bij mijn schoonmoeder altijd een beetje het idee dat mijn zoon in de eerste plaats haar kleinkind is en dan, ergens ver daaronder, onze zoon. Ik zie haar helemaal niet als een bedreiging, maar door haar honderden (goedbedoelde) tips krijg ik wel het gevoel dat zij het allemaal veel beter weet en kan. Mijn schoonmoeder was bijvoorbeeld ook erg teleurgesteld dat onze zoon naar het kdv gaat, ipv naar haar.

Natuurlijk ben ik ben ook gewoon heel blij dat mijn zoon opa's en oma's heeft die zoveel van hem houden. Dat is ontzettend veel waard. Maar ik denk toch dat het altijd lastig zal blijven. Ze gedraagt zich een beetje als toezichthouder op ons als opvoeders van haar kleinkind. Ze heeft bijvoorbeeld ook wel eens gezegd na een opmerking van mij naar mijn vriend toe: "Nou, ken je (naam vriend) nu nog niet?" Ik krijg het gevoel dat ze moeite heeft met het feit dat ik nu zijn kleren was, zijn eten kook, enz. en nu dus ook voor haar kleinkind zorg.

Ijaba, leuk dat er ook een schoonmoeder reageert! Ik kan me heel goed voorstellen dat je hier onzeker van wordt. Wat jammer. Maar hoop dat jij je ook kan voorstellen dat het andersom ook zo werkt. Ik ben wel benieuwd of jij je kan vinden in wat ik hierboven schreef: heb jij het gevoel dat er nu iemand anders is die voor je zoon 'zorgt' en heb je hier moeite mee?
Leuk om deze discussie te lezen. Zitten wel een aantal eye-openers tussen...

Neemt niet weg dat ik er af en toe nog steeds beetje kriegel van word, maar inderdaad: ze heeft het beste met mijn kind voor, net als ik. Dus als ze met warm weer toch een dekentje over het kind legt, denk ik: laat maar, ze gaat wel janken als ze het warm heeft

Wat ik overigens met verbazing las, zijn de schoonouders die hun kleinkind niet in autostoeltje willen vervoeren. Pfff.... dat moet toch niet ter discussie hoeven staan.
@Blond009, je schrijft in beide posts dat je je schoonmoeder maar overbezorgd vind, dat ze je dochter teveel dingen toestaat en dat ze haar verwent. Dat is óók kritiek. In je opmerking dat zij "te goed" voor je dochter zorgt, zit óók een waardeoordeel. Naar aanleiding daarvan heb ik geschreven dat als je zelf geen kritiek wilt krijgen, je het ook niet zou moeten geven.
Leuk om eens een schoonmoeder te horen! Zo had ik het ook nog nooit bekeken! Ik denk dat ik ook wel zo'n schoondochter ben.

Ik laat onze dochter zonder problemen achter bij mijn moeder. Dat voelt allemaal heel vertrouwd. Mijn moeder is een nuchter mens en ik heb het gevoel dat ze het ongeveer net zo doet als ons. Af en toe word ik wel wat gek van haar adviezen. Maar dat kan ik ook gewoon zeggen.

De vriend van mijn moeder vindt het allemaal wat eng. Als onze dochter huilt, raakt hij iet wat in paniek. Zijn zoon was een huilbaby. Hij heeft volgens mij ook niks met baby's. Hij geeft haar zo snel mogelijk weer over.

Mijn vader houdt niet zo van baby's en dat zegt hij ook. "Ik vind het allemaal prachtig, maar ik vind het leuker als ze straks kan lopen. Dan mag je haar gerust brengen" Dat is zijn humor. Laatst vroeg ik hem om toch op te passen en toen was hij helemaal vereerd, dus hij vindt het stiekem best wel leuk! Zijn vriendin vindt het oma zijn ook helemaal geweldig. Ze had graag zelf kinderen willen hebben, maar dat is helaas niet gelukt.

En ja dan mijn schoonouders. Ze zijn superlief voor onze dochter. Ze willen het ook allemaal heel goed doen en doen dat ook echt wel. Ook hier al eens opmerkingen als: "Dan zet je de kinderwagenbak toch gewoon even op de achterbank van de auto"

Nu onze dochter iets ouder is (7 mnd ) merk ik dat ik er zelf ietsje gemakkelijker in word. Ik kan het zelf gewoon niet los laten!

Zij hebben een heel andere manier van opvoeden. Ik vind het belangrijk dat dochter zelf leert spelen, zij willen haar de hele tijd vermaken. Logisch, want ze zien haar ook niet wekelijks. Voor dochter is het echt geen probleem als iemand het anders doet dan ons, voor mij wel. Want ik kan het niet los laten.

Schoonmoeder is ook altijd erg onzeker en wil alles perfect doen. Ik reageer daarop met heeeeeel veel info te geven. Denk hier om, pas op voor...., ze moet wel.......

Waar zij natuurlijk nog weer onzekerder van wordt. Bedankt voor het inzicht!

En natuurlijk is het ook zo dat ze zelf twee kinderen heeft opgevoed en die zijn ook redelijk terecht gekomen

Loslaten mango, loslaten!
Ik irriteer mij eigenlijk altijd wel een keer aan mijn schoonmoeder als ze op bezoek is of als wij bij haar zijn. Het gaat echter over zulke kleine dingen, dat ik daar nooit wat van zeg (behalve tegen manlief). Ik weet dat zij heel gek is op ons kind en ze ziet haar niet zo vaak, dus alles moet in die paar uur gepropt worden.

Ik zegt vaak tegen mezelf dat ik me niet moet aanstellen, maar irriteer me toch altijd wel even.

Nu mijn dochter groter wordt en zelf kan aangeven als ze dingen niet wil, wordt het denk ik wel makkelijker.

(voorbeelden van het bezoek van gisteren: ik haal mijn dochter net uit bed als ze aankomen. Ze heeft blote voeten (want het is warm). 'Oh, je moet nog wel schoentjes aan'. Nee hoor, zeg ik. 'Jawel he (tegen dochter) jij moet nog schoentjes aan'

En ze wil dochter de hele tijd knuffelen. Wij hadden koekjes bij de koffie, dus ik pak voor dochter wat rozijntjes. Zij wil heel graag naar de tafel om de rozijntjes te pakken, maar schoonmoeder houdt haar vast om te blijven knuffelen. En zoals ik al zei, ik wéét dat het kleine dingen zijn die helemaal niet erg zijn. Daarom zeg ik er ook niks van. Maar ik irriteer me er wel aan..)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven