grootoudersirritatie

15-02-2012 14:10 59 berichten
Alle reacties Link kopieren
Okee, ik ga even spuien want ben echt heel erg geirriteerd..

Ik heb een dochter van 3 maanden die 1 dag per week bij mijn ouders zou blijven als ik ga werken. De laatste tijd hebben we ze af en toe op laten passen en dat gaat niet goed. Mini huilt de longen uit haar lijf tot ik terug ben.

Das vervelend voor alle partijen, ook voor mijn ouders. Maar nu bestempelen ze mini als huilbaby (ze geloven niet dat ze thuis niet zo huilt) en eenkennig (kan best zo zijn, weet ik niet) en tot overmaat van ramp kom ik er nu achter dat ze onze manier van opvoeden maar niks vinden. Ik werd letterlijk voor gek verklaard dat ik borstvoeding geef! Daar krijg je alleen maar afhankelijke kinderen van en hangtieten... Echt waar, mijn eigen vader waarschuwde me voor hangtieten...brrrrr

Voeden op verzoek is maar onzin, een uurtje huilen van de honger is niks mis mee. Oftewel, alles waar wij achter staan, vinden ze stompzinnig. Natuurlijk andere generatie enzo, maar toch... Had gehoopt dat ze er begrip voor konden opbrengen maar dat is niet het geval. Vind het zelfs een beetje respectloos hoe ze dit maar ongegeneerd eruit gooien.

Ze lieten al weten het niet tew zien zitten om op te passen op een constant huilend kind... Weet niet of ik het uberhaupt nog zie zitten.

Bah... moest het ff kwijt....
quote:Kastanjez schreef op 15 februari 2012 @ 15:24:

[...]

Dit vind ik echt heel bijzonder en ik kan me ook niet voorstellen dat het helemaal waar is. Je bedenkt toch vooraf bijvoorbeeld of je wel of geen BV geeft? Of je biologisch eet? Potjes of zelf kookt? (ik noem maar wat dingen). En je hebt toch op zijn minst een idee van wat je belangrijk voor je kind? Rust en regelmaat naar behoefte of juist zo snel mogelijk meedoen in het ritme van de ouders? Ik had ook nauwelijks ideeën over de opvoeding voordat mijn kind geboren was, laat staan ideeën over wat ik belangrijk vond. Dat kwam pas toen mijn dochter er daadwerkelijk was en ik zag hoe ze reageerde op de dingen die ik deed. Sja, iedereen is anders, hè
Kastanjez, ik wist dat ik borstvoeding wilde geven maar ik had geen idee hoe ik dat zou ervaren, en hoe belangrijk ik dat zou vinden.

Ik heb me verder laten volgen door mijn baby. Rust en regelmaat leek me bijvoorbeeld best belangrijk maar wij bleken allemaal gebaat bij het loslaten van regelmaat.

En over laten huilen had ik nooit nagedacht, en ben ook hier pas na de geboorte achter gekomen dat ik dat vreselijk vind.

En zo kan ik nog wel even doorgaan
Nog een vraagje, hebben ze zelf aangeboden om op te passen of hebben jullie dat gevraagd.

Als je het zelf hebt gevraagd, wat was daar de reden van? Wilde je geld besparen of leek het je leuk om je kind in familiaire band op te laten vangen?
quote:Onderdezon schreef op 15 februari 2012 @ 15:33:

[...]

Ik had ook nauwelijks ideeën over de opvoeding voordat mijn kind geboren was, laat staan ideeën over wat ik belangrijk vond. Dat kwam pas toen mijn dochter er daadwerkelijk was en ik zag hoe ze reageerde op de dingen die ik deed. Sja, iedereen is anders, hè

Maar wanneer heb jij dan je KDV voor je kind uitgezocht? Wij hebben dat voor de geboorte gedaan en als jij dat ook gedaan hebt, heb je toch tóen al dingen bedacht over Rapley methode bijvoorbeeld (weet even niet meer wat je nog meer noemde)?

Van mij hoeft echt niet iedereen zijn eigen pedagogische plan te schrijven, maar het oppasadres waar je je kind heen gaat doen, daarvan zorg je toch dat je weet hoe het daar gaat en dan moet je toch op zijn minst íets te bedenken voor hoe jij het zelf wilt en of je je daar prettig bij voelt.

Helemaal niks bedenken vantevoren, ik kan me gewoon niet voorstellen dat dat klopt. Wel dat iedereen iets anders bedenkt en dat de een daar wat uitgebreider in is dan de ander.
Tja, als puber zijnde vond je je ouders al te oud en vond je zelf alles stompzinnig.
quote:plukjepulk schreef op 15 februari 2012 @ 15:36:

Nog een vraagje, hebben ze zelf aangeboden om op te passen of hebben jullie dat gevraagd.

Als je het zelf hebt gevraagd, wat was daar de reden van? Wilde je geld besparen of leek het je leuk om je kind in familiaire band op te laten vangen?Maakt dat wat uit?
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
quote:Kastanjez schreef op 15 februari 2012 @ 15:37:

[...]

Maar wanneer heb jij dan je KDV voor je kind uitgezocht? Wij hebben dat voor de geboorte gedaan en als jij dat ook gedaan hebt, heb je toch tóen al dingen bedacht over Rapley methode bijvoorbeeld (weet even niet meer wat je nog meer noemde)?.Ik heb echt nooit nagedacht over de manier van bijvoeden, voor kind er was. Jij wel dan? Dat vind ik namelijk best bijzonder, want juist na de geboorte ben ik echt gaan ervaren hoe ik erin stond en wat ik belangrijk vond. Dingen als bijvoeden waren nog een ver van mijn bed show.
Het enige wat ik van te voren had bedacht, was dat ik borstvoeding wilde geven en dat ik wilde dat mijn kind kon eten en slapen als ze zin had. Het enige kinderdagverblijf dat zo flexibel was, bleek ook flexibel in de dingen die ik later pas belangrijk bleek te vinden, zoals rapley, zoals zelfontdekkend leren, zoals veel natuurcontact. Ik was echt een no-no op opvoedingsgebied toen ik mijn baby kreeg, gelukkig was mijn kind geduldig tijdens mijn leerproces
Ik zit middenin een babyboom in de vriendengroep, dus kan niet eens naar een verjaardagsfeestje zonder mening over bijvoeden en voeden-op-verzoek vs rust & regelmaat enzo.

Probeer wel bij de mannen te staan en op minder gevaarlijke tijdstippen naar feestjes te gaan (na 21u bijv) maar dan nog ontkom ik niet aan deze onderwerpen.

Ik kan me dus ook niet voorstellen dat je over zoiets essentieels en logisch niet nadenkt.
Eens met onderdezon. Ik wist dat ik mijn kind met veel liefde wilde opvoeden, BV wou proberen, en verder alles vooral afhankelijk van mijn kind (nu 5 maanden). Of je BV of niet wil geven is wel handig om van te voren te bedenken, maar het soort en wanneer precies bijvoeding? Daar ben ik nu nog niet helemaal over uit En rust en regelmaat, hebben man en ik het van te voren ook wel over gehad, maar toen afgesproken dat we daarbij goed naar ons kind zouden kijken.

En misschien dat je in dit geval de verschillen in ideeën al wel aan had kunnen zien komen. Maar soms is iets voor jou zo normaal, dat je 'vergeet' om dat te bespreken. Zo wou man onze dochter toen ze 3 maanden was wat vla laten proeven Het was voor mij zo vanzelfsprekend dat ze de eerste tijd alleen maar BV zou krijgen en dan langzaam stap voor stap bijvoeding, dat ik dit soort dingen niet van te voren besproken had...
Ik vind het altijd raar dat er spontaan zoveel klachten komen over grootouders, zij hebben jullie ook groot gebracht, maar krijgen wel commentaar over het 'opvoeden of oppassen"over de kleinkinderen.

Dan moet je ze niet als vaste oppas gaan gebruiken, als ze niet aan jullie oppasvoorwaarden voldoen, maar verwacht ook niet dat een kinderdagverblijf of gastouder aan alle verwachtingen kunnen voldoen.
(Was nog niet klaar ) - dat is ws de reden dat ik geen kids heb / voorzie in de toekomst
Toen ik zwanger was kon ik me haast niet voorstellen dat er echt een baby uit zou komen, eerst die bevalling maar en dan zien we wel verder, dacht ik.

Kdv heb ik uitgezocht op sfeer en ligging en aanraden van vrienden.
@Martini - Jouw ervaringen zijn niet maatgevend voor die van anderen natuurlijk. Ik was de eerste van mijn vriendenkring die een kind kreeg. En erger nog, de laatste baby die ik zag voor mijn eigen was alweer ruim tien jaar geleden. Voor mij dus geen geprepareerd pedagogisch klimaat waarin ik mijn ideeën kon ontwikkelen aan de hand van de praktijk. Alleen het Viva-forum en mijn eigen jeugd, die @Redband, niet zo'n feestje was, dus mijn grootste voornemen was nog wel dat ik het absoluut níet zo ging doen als mijn ouders
quote:Onderdezon schreef op 15 februari 2012 @ 15:51:

die @Redband, niet zo'n feestje was, dus mijn grootste voornemen was nog wel dat ik het absoluut níet zo ging doen als mijn ouders Maar dan heb je ook niet je ouders laten oppassen.
quote:redband schreef op 15 februari 2012 @ 15:58:

[...]

Maar dan heb je ook niet je ouders laten oppassen.Dat is ook zo'n beetje de kern van mijn teneur, inderdaad.
Ik had ook geen idee hoe we het gingen doen met opvoeding. BV was een wens, maar is niet gelukt. Ik heb naar mijn kind gekeken gaandeweg het groter worden en daar de opvoeding op aangepast. Dit om ook teleurstelling bij mijzelf te voorkomen als iets niet goed zou gaan. Proberen en lukt het echt niet dan een andere manier zoeken die wel werkt. De gastouder die we hadden was én is een lieve vrouw die heel goed voor mijn kinderen zorgt. Ik zou niet snel voor ouders kiezen bij de opvang van mijn kinderen. Opa's en oma's zijn er voor de leuke weekenden en niet voor de opvoeding.
klopt hoor, ik ben ook groot geworden met de fles en een kettingrokende vader. Toch wilde ik dat niet voor mijn kinderen (de fles was op zich wel een optie, maar binnen roken niet). In de Middeleeuwen kon je in de stad geen water uit de gracht drinken (nog niet nee )en dronk men vooral bier, kids ook. Dat doen we toch ook niet meer?

Allerlei praktijken van vroeger zijn gewoon ingehaald door andere (betere soms) inzichten.
Ik zou ze voorlopig niet meer op mijn kind laten passen. Ik weet dat mijn ouders en schoonouders wel eens ietsjes anders omgaan met bepaalde dingen. Schoonmoeder stopt ze het liefst drie keer per dag in bad, mijn ouders zijn nogal van het laten huilen, maar ze zullen altijd zoveel mogelijk onze richtlijnen volgen en een kind zeker geen uur laten huilen.

Op zoek naar een gastouder of kdv, denk ik zo...
wooooow, ik kijk even niet.... Wat een reacties!! Fijn om te lezen!!

kan niet overal op reageren, maar toch:

- We hebben een kdv waar mini in principe 2 dagen heen gaat, die extra dag zal vast te regelen zijn. Dit zal waarschijnlijk ook onze oplossing zijn

- Oma wilde graag een vaste oppas-dag, ik heb het er vaak over gehad wat wij belangrijk vonden. Merkte dan wel aan haar dat ze daar haar twijfels over had, maar ze zei inderdaad ook dat wij de ouders zijn enzenz... Ik denk ook echt dat ze het proberen te doen zoals wij het doen, maar misschien omdat ze er niet achter staan dat het niet werkt??

- Voor de geboorte had ik een ruw idee over opvoeden maar eerlijk gezegd heb ik dat al flink bijgesteld nu ik m'n kind een beetje leer kennen....

- Ik ben zelf geen makkelijke baby geweest, dus denk dat ze een beetje getraumatiseerd zijn qua huilen... Mij kregen ze ook niet stil ;)

In elk geval vind ik het heel jammer dat het zo loopt. Voel me bijna opgelaten als ik de kleine wil laten eten (NU ALWEER??) Dus de bezoekjes worden korter omdat ik ze niet wil storen met mijn toekomstige hangtieten...

Laat ik ze toch lekker liften over een jaar of 10....
Weet je, sommige opa's en oma's houden meer van om met de kleinkinderen mee te gaan naar zwemles, of naar de speeltuin, kinderboerderij.

Leuke doe dingen.
[quote]mayls schreef op 15 februari 2012 @ 14:43:

Nou, wat vervelend zeg.

Wordt er zelfs een beetje boos van. Vooral omdat ik me nog goed herinner dat niemand van mijn familie mij steunde bij de borstvoeding. Niet dat dat nodig is, maar om het af te kraken is natuurlijk belachelijk!

Vind het zo frustrerend, ze noemen me een slaaf van mijn kind!! Nou ja.... Ik doe het met liefde en soms vind ik het idd pittig, maar slavernij? Toe nou. Vraag me af hoe ik in vredesnaam groot ben geworden
Mijn ouders passen ook op en doen soms dingen anders dan wij. Maar de dingen die wij echt belangrijk vinden doen ze zoals wij dat willen.

Wij hebben trouwens eerst een periode afgesproken van een maand of drie. Daarna bleek het ons allemaal goed te bevallen en hebben we er nog een tijd aan vast geplakt.

En over hangtieten zou ik heel kort zijn tegen pa: Jij hoeft er niet naar te kijken dus maak je er vooral geen zorgen om.

Voeden op verzoek: Als jij dorst hebt ga je toch ook niet wachten met het zetten van een kop thee tot het lunchtijd is?

En zo weet ik er nog wel een paar

Als het oppassen ons niet was bevallen was Ko een derde dag naar het KDV gegaan. Maar het gaat super. Opa en oma vinden het leuk, Ko vindt het leuk, ik vind het geweldig om ze samen te zien en ja, het is ook fijn dat het gratis is én dat we 's avonds mee kunnen eten.
He wat vervelend. Ik zou er niet te zwaar aan proberen te tillen. Andere mensen andere ideeën. Mijn schoonvader vond ook dat mijn zoon best even kon huilen, want dat is goed voor zijn longetjes. Tja daar was ik het niet mee eens toen hij nog zo klein was. Ik heb gezegd dat wij het niet zo doen, en trouwens als mijn zoon bij hun thuis is, staat hij als eerste bij het bedje om m eruit te halen..

Mijn moeder vond borstvoeding wel belangrijk, maar begreep er niets van dat ik ging zitten kolven op mn werk. Iedere keer als ik mn twijfels uitsprak zei zij, ze worden ook groot met de fles hoor. Tja.

Ik heb het allemaal naast me neergelegd, en het op mn eigen manier gedaan. Wat mijn schoonouders en ouders er van vonden, maakt eigenlijk niet zoveel uit.

Wel heel vervelend dat je dochter zoveel last heeft als ze bij je ouders is. Zouden ze misschien bij jou thuis kunnen oppassen? Dat scheelt misschien een beetje?
quote:kaetje schreef op 15 februari 2012 @ 16:29:

Mijn ouders passen ook op en doen soms dingen anders dan wij. Maar de dingen die wij echt belangrijk vinden doen ze zoals wij dat willen.

Wij hebben trouwens eerst een periode afgesproken van een maand of drie. Daarna bleek het ons allemaal goed te bevallen en hebben we er nog een tijd aan vast geplakt.

En over hangtieten zou ik heel kort zijn tegen pa: Jij hoeft er niet naar te kijken dus maak je er vooral geen zorgen om.

Voeden op verzoek: Als jij dorst hebt ga je toch ook niet wachten met het zetten van een kop thee tot het lunchtijd is?

En zo weet ik er nog wel een paar

Als het oppassen ons niet was bevallen was Ko een derde dag naar het KDV gegaan. Maar het gaat super. Opa en oma vinden het leuk, Ko vindt het leuk, ik vind het geweldig om ze samen te zien en ja, het is ook fijn dat het gratis is én dat we 's avonds mee kunnen eten.

Deze vond ik ook leuk:

baby

8.00 melk

11.00 melk

14.00 melk

17.00 melk

20.00 melk

mama

8.00 kopje thee

8.15 beschuitje

10.30 koekje met melk

12.00 boterham

12,30 boterham

13.00 boterham

14.55 koffie

15.30 appeltje

16.40 chocola

17.30 melk

18.15 macaroni

20.00 kopje thee

20.45 yoghurt

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven