Hartruis baby -> VSD?

28-07-2010 13:08 25 berichten
Alle reacties Link kopieren
Bij de eerste controle op het consultatiebureau is bij onze dochter van 6 weken een hartruisje ontdekt. Na twee keer controle bij de huisarts en inmiddels ook bij de kinderarts in het ziekenhuis wordt er gedacht aan musculair VSD, een gaatje in het hart tussen de twee hartkamers. In september moeten we naar de kindercardioloog in het kinderziekenhuis om te kijken of het echt VSD is en hoe het er uit ziet. Als het een klein gaatje is, kan het dichtgroeien, maar dit is niet zeker. Wie heeft hier ook ervaring mee?
Dat heb ik ook, teminste ik weet niet of ik het nu nog steeds heb misschien ben ik er overheen gegroeid maar dat kan opzich niet heel veel kwaad heel veel mensen hebben dat.
Mijn zoon had een gaatje in het hart.

Is op een gegeven moment gewoon dichtgegroeid en hij heeft nooit ergens last van ondervonden.

Sterkte met alles, want spannend is het natuurlijk altijd, met zo'n kleine dreumes.

P.S. Wind je niet te veel op over dramaverhalen, hoeft bij jouw kindje allemaal niet te gebeuren.
Bij mijn nichtje van 4 hebben ze het onlangs ook geconstateerd op het cb [na 4 jaar pas]. Ze is doorverwezen naar het ziekenhuis en ze gaan er niets aan doen, over een jaar moet ze terug komen en gaan ze kijken of het dicht is want die kans is heel groot. Als je m'n nichtje ziet zou je echt niet denken dat ze een gaatje bij haar hart heeft zitten

Ik kan me heel goed voorstellen dat de schrik er goed inzit maar dit schijnt vaak voor te komen en er zijn er ook een heleboel die het hebben en niet eens weten.

Sterkte!
Ik heb ook een gaatje in mijn hart gehad, groeide vanzelf dicht.

Succes en probeer je nu niet te druk erom te maken.

Dat zal best lastig zijn, ook omdat in september pas je vragen beantwoord zullen worden.

Schrijf iig de vragen die je hebt op en ga zelf niet teveel lezen over het onderwerp. Vaak hoor je dan alleen de negatieve verhalen.

Sterkte
Ik heb zelf een VSD. Niet noemenswaardig groot maar is niet dichtgegroeid.

Wel ben ik onder controle van een cardioloog. Daar moet ik eens in de 5 jaar heen. Via de stethoscoop kunnen ze het niet eens horen (of het ligt aan m'n cardioloog, hij zei dat hij 'niet zo goed kan luisteren' ). Via echo kunnen ze het (met wat moeite) vinden.

Verder heb ik er geen klachten van. Alleen als ik echt flink sport (kan ook door m'n astma komen) en ik mag geen (bacteriele) ontstekingen hebben.

Kan me wel voorstellen dat je geschrokken bent. Sterkte!
Dank voor de reacties! Ik heb inderdaad al gegoogled en daar wordt je niet heel vrolijk van. Maar ja dat zullen dan inderdaad de negatieve reacties zijn. Ik maak me nu ook voortdurend zorgen als ze anders reageert dan ze normaal doet (snel ademen, zweten, heel hard huilen). Waarschijnlijk kan ze dat ook wel aan me merken. We moeten inderdaad september even afwachten, maar dat duurt nog zo lang. Goed om te horen dat je er geen last van hoeft te hebben.
Mijn dochter had/heeft een gat. Als baby geconstateerd en met 4 is ze geopenreerd. Het was geen super groot gat maar wel te groot om te laten zitten. Het is niet uit zichzelf dicht gegroeid en nu zit er dus een stend in.Dochter heeft nog hele slechte conditie (snel buiten adem en moe) maar haar hart kamers zijn wel zo goed als gelijk weer 'recht' getrokken. Hoewel het eerst goed was blijkt er nu nog een klein gat te zitten, hoe dat ontwikkeld is nu weer afwachten.

In ieder geval is het voor kleine kinderen niet gevaarlijk, pas wanneer ze ouder worden kunnen er problemen gaan ontstaan (wat dus niet eens zo hoeft te zijn).
Hier ook een ruisje bij zoon, is vanzelf dicht gegroeid.

Bij de 14 mnd controle was er niets meer te horen.

Succes
Bij mijn zoon hoorde ze na de geboorte ook een ruisje, dit bleef en na 4 weken doorverwezen naar de kindercardioloog. Hij had ook een vsd maar kleintje dus doen ze niks aan. Laatste keer op het CB (hij is nu 1) hoorde ze het al niet meer. Succes met het wachten, oh en tip smeer je kind niet in met bodylotion of zoiets de dag van de testen. Bij ons moesten ze een hartfilmpje maken maar de plakkers gleden er telkens af omdat ik zoon lief na het badje lekker goed ingesmeerd had.
Niet ieder ruisje is een vsd. Hebben ze al een echo gemaakt?
het feit dat je tot september mag wachten, betekent dat t niet zo ernstig is :-)
@germanwings en @arc de echo en het hartfilmpje gaan ze in september maken. Helaas was er niet eerder plek.

@girafje2 goede tip! Zal ik onthouden!

Ze lijkt er op dit moment ook geen last van te hebben, maar ik weet ook niet zo goed wat de symptomen zijn. Genoeg vragen voor september in ieder geval.
ja dat snap ik dat t pas in sept is wegens te weinig plek. Maar als een arts van mening is dat het ernstig is dan zou die een eerdere afspraak erdoorheen drukken hoor. Dus dat t tot sept kan wachten zou je als geruststelling kunnen ervaren.
Ook bij onze zoon was een hartruisje geconstateerd toen hij 6 weken oud was. De huisarts heeft ons na een half jaar verwezen naar de kinderarts. Helaas bleek het goed mis te zijn: de kleine man bleek een ernstige hartafwijking (tetralogie van fallot) te hebben en moest met spoed geopereerd worden. Nu, een paar maanden na de operatie, gaat het super goed met hem!

Als je het niet vertrouwt, ga weer naar de huisarts of kinderarts. Misschien kunnen ze de afspraak vervroegen.

Sterkte!
Ik heb het ook gehad als kind. Regelmatig controle in het ziekenhuis, was altijd goed. Ik denk dat het inmiddels is dichtgegroeid.
'Geniet van elke dag, want er komt geen dag terug'
Mijn beide kinderen hebben hartruisjes. Het ZH was er al vroeg bij, omdat ze daar allebei onder controle zijn. (prematuur)

Vorig jaar september kregen ze allebei een echo. Dochter (toen 2) was alles goed. Kan bij de leeftijd horen. Bij zoon Toen 6mnd) was het ook goed, al waren we bang voor van alles. Ze horen volgens mij nog wel hartruisjes, maar op de echo was niets te zien.

Ik hoop dat het gewoon snel verdwijnt bij je dochter.
Ik geloof dat het van belang is om te weten op deze leeftijd, als ze onder narcose gaan. Dan moeten ze 2 weken van te voren aan de AB voordat ze onder narcose gaan ofzo.
Tijdens mijn zwangerschap werd door de gyneacoloog een vsd vastgesteld, en werd gewezen op de mogelijke gevolgen, waarop we ons moesten voorbereiden.

Openhartoperatie, controles,...

Vlak na de geboorte op controle by kindercardio, na 6weken weer, 6 maanden later was het gaatje al dichtgegroeid.

Ik heb het hele internet gelezen en vond ook alleen de horror-verhalen, begrijp je ongerustheid, maar het kan ook echt helemaal niks zijn.

Succes!!
quote:Bieb schreef op 30 juli 2010 @ 09:31:

Ik geloof dat het van belang is om te weten op deze leeftijd, als ze onder narcose gaan. Dan moeten ze 2 weken van te voren aan de AB voordat ze onder narcose gaan ofzo. Endocarditis profylaxe en dat hoeft echt geen 2 weken van te voren.
quote:germanwings schreef op 03 augustus 2010 @ 11:22:

[...]

Endocarditis profylaxe en dat hoeft echt geen 2 weken van te voren.Ik weet het ook niet precies, want het is voor ons niet van toepassing gebleken. Toen hij buisjes kreeg begonnen ze er wel over, omdat hij een hartecho had gehad.

Mocht het wel bij TO van toepassing zijn, dan zullen ze haar dat wel goed vertellen...
Nou, in het ziekenhuis geweest. Hartfilmpje en echo gemaakt, uren lang gewacht, vreselijk om je kind aan al die plakkertjes, snoertjes en apparaten te zien. Ook al is een hartfilmpje en echo niet iets ernstigs...

Er zit inderdaad een klein gaatje, maar was gelukkig zo klein dat ze het bijna niet konden vinden. Verwachting is dat het binnen een paar maanden tot een jaar weer is dichtgegroeid. De arts zei dat als ze er nu geen last van had (wat dus ook zo lijkt) ze er ook geen last meer van zal krijgen, omdat het gaatje niet groter kan worden. Wat een opluchting!!

Blijkt toch dat m'n eerste gedachten goed waren dat ze er geen last van had, maar ja wat kun je je zenuwachtig maken zeg. En internet helpt daar natuurlijk helemaal niet bij. Over een jaar gaan we terug om te kijken of het dicht is.
he wat fijjn zeg. Een hele opluchting. Gelukkig.
Onderstaand is geschreven terwijl Shanna in het ziekenhuis ligt aan te sterken voor haar operatie.

18 November 2011 is onze dochter Shanna geboren. Uit haar hielprik bleek dat ze voor haar schildklier naar het ziekenhuis moest komen, hiervoor heeft ze nu medicatie. Tijdens de controles bleek dat ze een hartruis had, met spoed naar het WKZ in Utrecht. Na vele onderzoeken bleek dat Shanna 2 gaten in haar hartje heeft (tussen de kamers en tussen de boezems.) Een openhartoperatie moet er komen, maar daarvoor moet ze eerst groeien. Als ze tussen de 4 á 5 kg is is de slagingskans het hoogst, hoorde we.

Ons geluk veranderde in een nachtmerie, hoe kan dit? Wat hebben we verkeerd gedaan? Op die vragen bestaat geen antwoordt, Shanna mocht mee naar huis en terzijnertijd zal de operatie volgen, wel moesten we 3 keer per week voor controle komen. Na de 2de controle is Shanna weer opgenomen en vandaag de dag ligt ze al 6 weken in weken in het ziekenhuis, ze is 8 weken oud.

De reden van opname was dat Shanna afviel en niet groeide of zwaarder werd. In tegendeel ze ging alleen maar minder wegen. Borst- of flesvoeding gaat ook niet omdat dat teveel inspaning vereist. Verzwaarde sondevoeding is de manier waarop ze nu moet aansterken en gestaag gaat dat. Ze woog bij geboorte 2990 gr en nu 8 weken oud 3735 gr. de groei zit hem in de laatste 3 weken.

Shanna verricht elke dag topsport en dat zie je ook duidelijk. Vaak erg bleek, blauw rond haar ogen, ontzettend zweten (ook tijdens het slapen) en haar borst gaat op en neer alsof ze een triatlon heeft gedaan.

Shanna is per voeding niet in staat zelfstandig meer dan 10 ml te drinken, de overige 50 ml krijgt ze per sonde, van de 7 voedingen worden er maar 3 middels fles aangeboden.

Ons 8 weken oude geschenk en wonder vecht elke dag voor haar leven, en wat zijn papa en mama trots op haar. Dat vechten doet ze namelijk geweldig.

Maar wij als ouders zijn doodsbang voor de openhartoperatie.

Zijn er mensen die ervaring hebben met 2 gaatjes in het hart? We horen graag wat jullie ervaringen zijn, wat ons te wachten staat.

Alle info is welkom op rutgerb60@gmail.com
Ik heb geen ervaring, maar wil jullie heel veel sterkte wensen. Ik hoop dat ze gestaag zal blijven groeien en dat de operatie lukt!

En natuurlijk gefeliciteerd met de geboorte van jullie dochter.

(het is niet gebruikelijk om de echte naam van je kind hier op het forum te gebruiken ivm privacy)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven