help 1e kinderfeestje

07-11-2010 11:07 27 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn kleintje wordt groot en dit jaar ontkomen we niet meer aan een kinderfeestje vrees ik. Al een half jaar lang horen we thuis dat er dit jaar een kinderfeestje moet komen. Hartstikke leuk natuurlijk, maar hoe pak ik dit aan?

Het is een kleine klas met maar 10 kinderen (9 andere kinderen en ons kleintje). Aan de ene kant vind ik het wel erg sneu om maar de helft uit te nodigen, aan de andere kant vind ik 10 kinderen ook wel veel. En wat doe je dan met die kinderen. Het is natuurlijk geen zomer, dus we kunnen niet naar de plaatselijke speeltuin. Ballorig of zo is wel leuk, maar met 10 kinderen geen succes, dan moeten er echt minder uitgenodigd worden.

Het wordt sowieso een gemengd feestje, want als er minder mogen komen waren er al jongens en meisjes genoemd.

Hoe pak je zo`n eerste feestje aan? Gewoon spelletjes thuis is ook erg leuk, maar geeft wel ene rotzooi natuurlijk. op zich niet erg, maar voor 10 kinderen is het huis misshcien toch wat klein. Aan de andere kant, zo`n feestje hoeft natuurlijk niet lang te duren. Als het zeker weten droog was zou ik een speurtocht (schatzoeken of zo) uitzetten denk ik, maar eind november is de kans op regen natuurlijk erg groot.

Wat zouden jullie doen, de hele groep uitnodigen of allene ene paar kinderen? Wat is leuk om met ze te ondernemen (kleuters)?
Ik zou in ieder geval alle kinderen uitnodigen. Hoeveel erger/moeilijker kan het zijn met iets meer kinderen. Het is maar één keer per jaar...

Kun je niet een speurtocht in huis houden...?
Ik ben al gesloopt - en mijn kinderen trouwens ook - na een feestje met 5 kinderen dus 10 lijkt me veel, zeker als het nog kleuters zijn.

Wat wij twee jaar geleden hebben gedaan: na school naar huis, eerst taart & cadeautjes, daarna een bakkersmuts maken/kleuren/versieren, daarna pepernoten bakken (zelf tevoren alles klaar gezet zodat de kinderen het deeg nog een beetje konden kneden en dan pepernoten maken, en ik had zelf tevoren van theedoeken van de hema wat schorten gemaakt zodat hun kleren enigszins schoon bleven), vervolgens ze op de bank geparkeerd met glaasje drinken en een video terwijl er ondertussen bij McDonalds happymeals gehaald werden. En schort, muts en pepernoten mee naar huis gegeven.

Vorig jaar zijn we met het spul naar de bioscoop geweest, naar de sinterklaasfilm. Duur, alles buitenshuis, maar het beviel zo goed dat we dit jaar weer buitenshuis gaan
Wanneer is hij jarig?

Als het mooi weer is zou je met de hele klas lekker het bos kunnen gaan(speurtocht ofzo),of naar een speeltuin met een mand eten en drinken.

Met slecht weer thuis bijv kleurwedstrijd,pepernoten bakken,of ouderwetse spellen als koekhappen,appel uit wasbak water vissen met blinddoek,stoelendans.Afgesloten door lekker frietjes bakken?

Of doe iets in het kader van de goedheiligman?Knutselmiddag voor de Sint.

Zou zelf geen 10 kinderen binnenshuis uitnodigen,ze slopen je hut denk ik.

Hoe doen andere moeders uit de klas het,kan je dat niet navragen.

Op de site>~www.uitmetkinderen.nl staan trouwens altijd leuke dingen,kan je aanvinken wat en hoe en waar,en vaak gratis ook
Wil je echt alle 10 uitnodigen!?

Ik zou toch echt minder doen hoor... (de helft is inderdaad prima)

Voor kleuters is een kinderfeestje een grote inspanning. Ze gaan vaak enorm stuiteren en hyperen. Voor je dochter/zoontje is het veel leuker om een rustig feestje te hebben waar ze/hij met plezier op terug kan kijken.

Kinderen zijn snel tevreden, hou het rustig, klein en vooral niet te lang.

Laat de kinderen hun kadootje verstoppen dan kan de jarige ze opzoeken. Heb je meteen een spel gehad.

Daarna lekker taart eten (zelf plakjes cake versieren met slagroom en smarties e.d)

Voor je het weet ben je een uur verder.

Laat ze dan gewoon (buiten) spelen zonder verplicht spel. Even uitrazen dus.

Als je het leuk vindt nog een klein spelletje (kan ook rustig. bijv. de kinderen schminken en verkleden)

Bak patatjes of pannekoeken of wat je kind heeft gekozen.

Meer dan genoeg indrukken, en toch een super leuk feestje!
Ik zat zelf te denken aan maar 1 of 2 uurtjes. Dat lijkt mij voor die kleintjes lang zat. Ze hebben hier trouwens 1 hele dag vrij, dus ik dacht aan die dag en dan in de middag.

Dat 10 wel erg veel en druk is daar ben ik ook bang voor, maar ik vind het ook weer sneu als er een paar wel en een paar niet mogen komen in zo`n kleine klas. Vandaar mijn vraag.

De verjaardag is trouwens eind november, dus de kans op slecht weer is erg groot vrees ik. Ander sleek het bos mij ook een goed idee. De tuin is trouwens niet zo groot, dus even zelf buitenspelen zal lastig zijn vrees ik.
Eén uurtje is wel heel erg kort, hoor! Eer je taart gegeten hebt en cadeautjes uitgepakt ben je zó drie kwartier verder...

Vijf kindjes is meer dag genoeg. En voor jou ook een stuk overzichtelijker en binnenshuis ook goed te doen met slecht weer. Hoe doen de andere kinderen uit de klas dat? Nodigen die wel alle 10 kindjes uit?

Wat volgens mij een vrij standaard 'regel' is: als je 5 wordt mag je 5 kindjes uitnodigen, als je 6 wordt mag je 6 kindjes.... enz.
Speurtochten doen het altijd goed bij kinderen. Bij slecht weer zorgen voor laarsjes en capes, dan kan het gewoon doorgaan. Lekker in de plassen stampen wordt gewoon onderdeel van het feestprogramma. Bij echt hondenweer een binnenalternatief achter de hand hebben.
Ik weet eigenlijk niet hoe andere kinderen dat doen. Ik weet wel dat ik vroeger alle kinderen uit mijn groep mocht uitnodigen. Wij hadden ook een kleine groep, maar wel een grotere woonkamer

Een uurtje is idd wel kort misschien. 2 a 2,5 uur is misschien beter te doen. Langer is misschien wel weer vermoeiend.

Ik zal het eens navragen op het schoolplein wat 'normaal' is in de klas. Of even aan de juf vragen.
Als ze met zo'n klein groepje zijn is het misschien wel leuk als iedereen kan komen en niet een paar wel en een paar niet. Schakel extra hulp in, misschien heb je een vriendin, broer, buurvrouw oid die wil komen helpen?
tja ik heb wel 10 kinderen meegenomen naar een ballorig achtig iets, dus het kan wel.
Twee en een half uur is lang genoeg voor die leeftijd,,die tijd heb je gauw vol hoor.Cadeautjes uitpakken,kinderen aan de limonade tafellaken op je tafel en cake versieren bak met smarties ,chocolade hagel en slagroom.Als het weer het toe laat kan je een speurtocht doen ,door eigen wijk kan ook heel leuk zijn. En wat hier altijd een heel succes was een spel memory,je legt verschillende dingen op de tafel en ze moeten goed kijken wat er op ligt. Vervolgens stuur je 1 naar de gang en een ander laat je er iets afpakken kindje van de gang weer terugroepen en die moet zeggen wat er weg is. Je kunt ook nog kerstkaartjes maken,of een sinterklaasmijter. Genoeg om de tijd op te vullen.
Mijn man en ik deden altijd samen de kinderfeestjes want we hadden alletwee auto's wel nodig voor vervoer.

Ballorig,bioscoop,mac donalds best te doen met 10 kleuters.
quote:ElleMichelle schreef op 07 november 2010 @ 12:04:

Mijn man en ik deden altijd samen de kinderfeestjes want we hadden alletwee auto's wel nodig voor vervoer.

Ballorig,bioscoop,mac donalds best te doen met 10 kleuters.Ja, vind ik ook logisch maar ik ken heel wat vaders die geen zin hebben in kinderfeestjes en maken dat ze weg komen op zo'n middag.
Met zo'n klein klasje zou ik denk ik ze wel allemaal uitnodigen. Ik vind thuis altijd wel handig en veilig. Lekker overzichtelijk, er kan niet zoveel gebeuren en ik kan er geen kwijt zijn . Salontafel aan de kant en zo'n kindercdtje opzetten waarmee je moet meebewegen (handen in de lucht, zwaai nu opzij etc..) is ook altijd erg leuk. Hier waren ze trouwens het langst bezig met de cakejes versieren en de fotolijstjes die ik had gekocht beschilderen. (had een foto van alle kindjes gemaakt en die er op het laats ingedaan.) (ik had wel hulp van mn zusje trouwens). Hier hadden we 8 kids, ze kwamen rond half drie en gingen na het eten om vijf uur weer weg (picknicken in de huiskamer met patatjes). Succes ermee!
Hoe oud zijn de kinderen?

Ik heb laatst voor mijn nichtje van 6 een knutselfeestje georganiseerd: een hoop kleurpotloden, stiften, verf, gekleurd papier/karton,glitterspul e.d. gehaald bij de action. Kleurplaten gedownload, de 2 meter lange behangrol, waarop ze mochten tekenen en schilderen was ook een groot succes.
Hier staan veel leuke ideeën.

Gewoon eens neuzen tussen de verschillende feestjes, en eruit pikken wat je aanspreekt.

Heel veel plezier!
The sun does not compare or judge. It shines for all life.
quote:hgjb schreef op 07 november 2010 @ 12:07:

[...]

Ja, vind ik ook logisch maar ik ken heel wat vaders die geen zin hebben in kinderfeestjes en maken dat ze weg komen op zo'n middag.

Dan zou vader hier ondanks geen zin hele dikke vette pech hebben Samen kindjes maken, samen op de blaren zitten, hoor. Waarom zou moeder het wél moeten doen, en vader niet?

Wij zijn meestal naar buiten gegaan met de feestjes (4 kinderen, 2 daarvan in de feestjesleeftijd). Maar ook de mazzel dat ze in het goede seizoen jarig zijn. Maar zelfs in November zal het die kinderen écht niet uitmaken of het weer wat minder is, hoor. Tenzij het wérkelijk met bakken uit de lucht komt, maar dan heb je altijd nog een dvd-speler staan,toch? Maar een bioscoop van je huiskamer (gordijnen dicht, lading kussens op de grond, bakken chips, m&m's en popcorn, want kinderen horen verplicht misselijk te zijn na een feestje ). Dus hetzij speurtocht buiten uitzetten, hetzij bioscoop. Afsluiten met patat en kipnuggets, helemaal klaar!
Onze oudste werd in januari 5, en toen was het -20!dus binnen blijven.

Hij had ook 10 kindjes in totaal uitgenodigd(5 jongens&5 meisjes) , eerst taart gegeten &kadootjes uitgepakt,daarna allerlei ouderwetse spelletjes gedaan(stoelendans-koekhappen-spijkerpoepen) we hadden een scorebord&podium gemaakt,en na afloop een prijsuitreiking met medailles(6 voor 1.50 blokker).

Daarna nog frietjesmet knakworst gegeten.

Het was echt een geweldig leuk feestje voor nog geen 20 euro totaal.

Nu hij 6 wordt, wil hij minder kindjes,en een feestje buitenshuis,en geen meisjes meer erbij.
ik hield vwb het aantal kinderen altijd de leeftijd van het kind aan.. 5 jaar dan 5 kindjes etc. 10 is echt veel ! je bent daarna compleet gesloopt..

buiten is altijd leuk , speurtochten met als beloning en schat (gevuld met wat lekkers en een klein kado'tje)

binnen:

pannenkoeken versieren,

mok met speciale stiften versieren,

t-shirt versieren (koop bij zeeman of action goedkope t shirts en met textiel stiften versieren)

buitenshuis

grote speeltuin

film

pannenkoekenhuis met zelf pannenkoek bakken en dan versieren

ontdekhoek

leuk museum

voor kleuters is een feestje van 3 tot 5 vaak al lang zat..

veel plezier
Ik vermaak wel 20 kleuters een hele dag en dan ben ik nog niet gesloopt:-))
Ik zou ook alle kindjes uitnodigen, maar ik zou het feestje uitstellen.

Je kindje is eind november jarig schreef je, dus dan zul je ws het partijtje na de verjaardag vieren.

Het is mij gebleken dat alle kinderen dan al erg druk zijn door de Sinterklaasperiode.

Mijn zoon is half november jarig.

Ik heb het denk 1 keer geprobeerd, maar het was geen succes.

(partij vieren na de verjaardag)

Mijn dochter is half december jarig en haar partij hebben we weleens in de kerstvakantie gevierd.

Dat beviel al een stuk beter.

Maar meestal stellen we het toch wel een beetje uit. In januari kon het ook nog prima.

Succes!
Bedankt voor alle reacties. Mijn man helpt me wel gewoon hoor. Die neemt er vrij voor. We zijn er nog niet precies uit wat we gaan doen. Mijn man is sowieso voor de hele klas uitnodigen. En ik denk dat we dan thuisblijven. Cakejes versieren, wat spelletjes, cadeautjes uitpakken en klaar.

Uitstellen is ook een idee. De kerstvakantie niet, dan hebben we andere verjaardagen. En of januari geaccepteerd wordt betwijfel ik, ach ja overwegen waard.

Ik ben trouwens niet bang dat het te druk is voor mezelf, meer voor de kinderen. Ik ben goed in improviseren met kinderen, heb ervaring met groepen kinderen en mijn man ook, dus daar maak ik me niet zo druk om. Maar het moet voor de kinderen ook leuk blijven en een kinderfeestje is toch anders dan scouting of iets dergelijks.
10 kinderen lijkt me goed te doen. Zorg voor voldoende activiteit en afwisseling: eerst cadeaus verstoppen in de kamer: jarige mag zoeken en uitpakken, dan taart en limonade. Daarna een activiteit: in deze tijd heel leuk: pepernoten bakken (zelf eerst deeg maken, kinderen kleine balletje laten maken, platdrukken op bakplaat/dienblad in oven: klaar. Of

Pietenmaskers oid maken (kijk op internet voor makkelijke Sintknutsels) daarna weer een rondje drinken oid. Een klein spelletje: koek happen, dropveter eten, of een ander verjaardagsspelletje en daarna pepernoten in (zelfgemaakte) zakjes of iets dergelijks en weer naar huis.

Mijn moeder speelde altijd poppenkast met een vriendin en een vriendin van mij heeft altijd een pinata op verjaardagen.

Er zijn zo veel leuke dingen te doen op een feestje!

Veel plezier!
Slapen is goud
Mocht op de kleuterschool ook een keer mijn hele klas uitnodigen(25 kindjes) en in 1 woord fantastisch. Als ik het terug zie op film is het vooral gezellig.

allemaal spelletjes gedaan en dikke pret!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven