Help! Kind wil niet in bad...

01-05-2017 09:20 69 berichten
Alle reacties Link kopieren
Dames, ik ben echt op zoek naar tips, want ik word hier een beetje kriegel van.

Kind van 2,5 jaar wil niet douchen. Ik vermoed dat ze het water over haar hoofd eng vindt, haren wassen is één groot drama.

We doen het nu zo: ik sta onder de douche en dochter staat ernaast een beetje te spelen met haar spulletjes. Zodoende kan ik haar toch een beetje wassen. Haren wassen beperk ik tot zo lang mogelijk niet. Het haar ziet er nu echt niet meer uit, dus het moet vandaag echt gewassen worden... Ik zie er nu al zo tegenop...

Ik heb al van alles geprobeerd. Langzaam uitspoelen, snel uitspoelen, afleiden,.. het mag allemaal niet baten...

Tips?
Met een bakje het water zachtjes over haar hoofd gieten? Of zelf laten doen? Is misschien minder eng dan die douchestralen.
Google eens op douche klep haren wassen, zou zo'n ding kunnen helpen? Dan krijgt ze geen water of shampoo in haar gezicht.
Samen in de winkel een speciaal 'harenwas washandje' gaan uitzoeken en haar die tijdens het douchen voor haar ogen laten houden. Kinderen van die leeftijd vinden het meestal niet zo fijn om haren te wassen of te douchen. Wordt snel beter . En tja, als het huilen is dan is het huilen, tis niet anders...
Kia aka brandhout voor de hel, aangenaam.
Als het inderdaad dat water over haar gezicht is; je hebt van die speciale 'zonnekleppen' daarvoor, want er zijn meer kinderen met een dergelijke angst.
Brommerpech
Ik ga samen met kind in bad en al spelenderwijs maak ik haar haar nat. Met een klein bakje van onderin het haar naar boven of een washandje uitknijpen.
Ik was vroeger zo'n kind trouwens. En mijn moeder heeft uiteindelijk de tondeuse gepakt maar het is goed gekomen met dat haren wassen. Het is een fase
Vindt ze in bad gaan wel leuk?

Het ook een kind dat tot drie levert in bad ging dan onder de douche. Haren uitspoelen deed ik dan met een gietertje zonder sproeier. Gewoon een recht straaltje.
En als je man het doet?
Die soort van zonnekleppen klinken goed! Hopen dat ze die ophoudt

Het is ook heel frapant. Kopje onder in het zwembad, no problemo. Kopje onder de douchestraal, heel veel problemo.

Ga vanmiddag eventjes naar de prenatal, dank voor de tips!
quote:Star schreef op 01 mei 2017 @ 09:28:

En als je man het doet?Die heeft zoiets van, niet zeiken en gewoon je haar wassen. Dus bij hem is het helemaal een drama. Voor mijn gemoedsrust doe ik het bij haar.
Washandje voor gezicht en dan met de douchekop voorzichtig uitspoelen. En anders zo'n klep proberen.
Duikbril? Maak er een over de top verhaal van dat op haar lachspieren werkt?

Of een t-shirt dat ze voor haar gezicht mag houden? Dat is toch ook gek, dat je met kleding onder de douche gaat?! Misschien ziet ze er dan juist iets grappigs in?
Brommerpech
Washandje dat ze voor haar gezicht kan houden en zelf met een bakje haar haren nat laten maken? Hier hielp het ook om de douchekop hoog te laten hangen. Eerder hield ik die in de hand en wilde ze echt niet. Nu hij hoog blijft is het minder eng en we hebben benoemd dat het wel regen lijkt maar dan warme regen. Wij hebben de douche in bad dus ze kan zelf in de stralen lopen maar zich ook afwenden. Nu vindt ze douchen wel leuk.

Uitspoelen doe ik trouwens vaak met een maatbeker ofzo. Dochter doet dan een washandje voor haar gezicht en ik giet de beker leeg en spoel met mijn andere hand de zeep eruit. Dit doen we zo 3x (en dat weet ze) en ook dat gaat heel goed (hier werkt het om het water in 1x over haar hoofd te gieten terwijl zij haar hoofd wat gebogen houdt maar misschien werkt bij jouw dochter juist rustig gieten).
Idd. washandje ervoor. En af en toe zal het toch echt gewassen moeten worden, ook al huilt ze. Heb je ook een bad? Wij lieten het de kinderen dan zelf doen als ze erin zaten.
Haha, duikbril is ook een goed idee! Snorkel erbij.
quote:Fee-de-Goede schreef op 01 mei 2017 @ 09:34:

Haha, duikbril is ook een goed idee! Snorkel erbij. was ik vergeten, dat hebben wij ook wel eens gedaan, hadden we iig lol!
Kopje onder in het zwembad is geen probleem? Dan doe je haar toch kopje onder in bad!

Voor sommige kinderen is het water in het gezicht een probleem, dan helpt zo'n klein misschien wel.

Bij mijn zoon was het de douchestraal met al die kleine staaltjes. Dat gevoel op zijn hoofd en schouders vond hij denk ik naar, want een rechte staal uit een gieter was geen probleem.
In weet dat mijn nichtje dit vroeger ook een drama vond, mijn tante legde haar op het aanrecht en spoelde haar haar uit boven de gootsteen, zo kwam er geen sop in haar ogen.
Such a beautiful place to be with Friends.
Het washandje inderdaad. En dan haar hoofd heel goed achterover laten houden, zodat er (bijna) geen water in haar gezicht loopt.
Ik was net zo'n kind. Eens in de week moest ik er aan geloven bij mijn moeder met een washand voor mijn ogen, mijn vader hoefde het ook niet te proberen.

Zou prinsessenshampoo nog kunnen helpen? Of haar zelf haar haar laten wassen en uitspoelen?
quote:sssssst schreef op 01 mei 2017 @ 09:36:

Kopje onder in het zwembad is geen probleem? Dan doe je haar toch kopje onder in bad!

En duikbril inderdaad, hielp hier prima!
Washandje voor haar ogen en leren haar hoofd achterover te houden. Met een bekertje of gietertje de haren uitspoelen. Werkt redelijk bij mijn zoon als blijft hij er heen fan van.
Washandje of zo'n pet, en dan ook gewoon vaker doen. Nee het is niet leuk, maar frisse haren zijn wel fijn en sommige dingen moeten gewoon, ook al is het even huilen. Een beetje strijd is niet meteen traumatisch.
Mijn dochter had dit ook. In het begin mocht ze altijd shampoo in mijn haar doen en uitspoefen. Daarna ik bij haar spelenderwijs. Nu vindt ze het allemaal prima.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven