Help slecht etende peuter

18-03-2019 13:05 52 berichten
Alle reacties Link kopieren
Vast het zoveelste topic, maar ben een beetje wanhopig. Peuter (net 2 jaar)eet de laatste maanden slecht warm eten, wat voorheen juist favoriet was.

De enige manier om hem te laten is
flink afleiden met een boekje maar het liefste met een filmpje.
Merk aan mezelf dat ik het eetmoment steeds vervelender vind, en eigenlijk ook helemaal geen filmpjes wil laten zien, maar man geeft vaker toe, zodat die toch iets binnen krijgt. Iemand tips hoe het eten weer voor beide leuker wordt? Ik weet dat alles een fase maar na maanden is het nu toch echt niet meer leuk.
Geen peuter ervaring nog, maar ik heb me voorgenomen dat ik altijd bepaald wat mijn kind eet maar het kind bepaalt hoeveel.

Is hij erg klein/licht voor zijn leeftijd? Zo niet, dan zou ik zelf gewoon hem laten eten wat hij wil, al is het maar twee happen, en vervolgens geen alternatief bieden (geen koekjes of brood of wat hij ook maar lekker vindt in plaats van zijn avondeten). Zolang hij verder gezond is, zal het dan vanzelf wel loslopen.

Maarrrr, dit is heel makkelijk gezegd van de zijlijn zonder peuterervaring, dus als dit totaal nergens op slaat, sorry!
Bordje neerzetten voor zijn neus en zelf lekker gaan eten en bijpraten.

Dochter hier is net 3 en we zeggen altijd: je hoeft niet te eten maar je blijft wel gewoon aan tafel zitten.
Wij lezen tegenwoordig wel eens rustig een boekje voor of man en ik zingen het repertoire van Queen. Peuter peuzeld ondertussen zijn eten op.

Ik ga geen strijd van eten maken of mij er slecht door laten voelen.
Wat gebeurd er als je de peuter niet meer warm eten geeft?
Volgens mij hoort dat een beetje bij de leeftijd, fases waar het warm eten niet interessant is. Gaat wel weer over, ik zou er ook geen strijd van maken. Zeker als je kind geen ondergewicht heeft.

Persoonlijk gaf ik mijn dochter van 2 liever een boord pap/boterham (met het risico het probleem in stand te houden) dan dat ik haar voor een beeldscherm zou zetten. Voor je het weet wil ze alleen nog voor het scherm eten en ga je weer een hele strijd aan wanneer je dat af wil leren. Maar ik kan me voorstellen dat een tempting tijdelijke oplossing is. Succes er mee!
Wat hier werkt is er geen aandacht aan besteden. Gewoon de dag doornemen met man. We hebben hier de regel dat ze blijft zitten tot wij het ophebben. Daarna mag ze bij de tv eten. Maar vaak is dat helemaal niet meer nodig. Inmiddels eet ze vaak gewoon alles op. Zolang wij er geen aandacht aan schenken.
Hier ook een die niet eet momenteel. En dan ‘s nachts of heeeeel vroeg wakker wordt van de honger. Maar ik ben onverbiddellijk, ook dan krijgt hij niks, tenzij hij ziek is.

Tja wat kan ik zeggen. Leuk is anders idd. Wij eten een paar keer per week pasta bolognese want dat lust hij wel graag. Kan geen tomaten meer zien.

Maar this too shall pass this too shall pass this too shall pass :P
Statistics are used much like a drunk uses a lamppost: for support, not illumination.
Het is inderdaad een fase waar je heel geïrriteerd van wordt. Die van mij heeft ook heel lang slecht gegeten. Hij is deels groot geworden door soepstengels, rijstewafels, brood, drinken en fruit. Ik liet het maar los op een bepaald moment. Nu is hij 9 en eet prima.
Wintertime16 schreef:
18-03-2019 13:11

Dochter hier is net 3 en we zeggen altijd: je hoeft niet te eten maar je blijft wel gewoon aan tafel zitten.
Yep. Loslaten.
Minik schreef:
18-03-2019 13:08
Geen peuter ervaring nog, maar ik heb me voorgenomen dat ik altijd bepaald wat mijn kind eet maar het kind bepaalt hoeveel.

Is hij erg klein/licht voor zijn leeftijd? Zo niet, dan zou ik zelf gewoon hem laten eten wat hij wil, al is het maar twee happen, en vervolgens geen alternatief bieden (geen koekjes of brood of wat hij ook maar lekker vindt in plaats van zijn avondeten). Zolang hij verder gezond is, zal het dan vanzelf wel loslopen.

Maarrrr, dit is heel makkelijk gezegd van de zijlijn zonder peuterervaring, dus als dit totaal nergens op slaat, sorry!
Jij denkt te kunnen bepalen wat je kind eet? Zo naïef :rofl:

TO, laat het los en geef op andere momenten groente en gefruit ed.
Moire schreef:
18-03-2019 14:04

TO, laat het los en geef op andere momenten groente en gefruit ed.
Ik denk dat ze bedoelt dat zij bepaalt wat er gekookt wordt. Of kind het dan eet is aan kind zelf. Is toch niet zo raar?
Ik merk hier, hoe meer aandacht ik het geef, hoe meer ik zijn gedrag stimuleer. We negeren het dus. Als hij echt weinig eet krijgt hij nog wel een broodje of banaan.

Maar zolang hij ‘s nachts niet wakker wordt van de honger, vind ik het wel prima. Ik houd niet van strijd aan tafel: dan eet je maar niet.
Moire schreef:
18-03-2019 14:04
Zolang ze niet met hun zakgeld de supermarkt binnenlopen kun je dat wel bepalen ja, in ieder geval wat je ze aanbiedt en wat ze niet eten.
Wintertime16 schreef:
18-03-2019 14:14
Zolang ze niet met hun zakgeld de supermarkt binnenlopen kun je dat wel bepalen ja, in ieder geval wat je ze aanbiedt en wat ze niet eten.
Dat bedoel ik ja.
Als we zeggen “je hoeft niet te eten” gaan ze trouwens vaak wel eten. Peuters...
Mijn zoontje is ook 2 (van december) en eet al 3/4 jaar 's avonds bijna niets. Lekker laten gaan. Het beste werkt nog wanneer we hem een bord eten voorzetten en totaal niet op hem reageren. Hoe meer aandacht wij leggen op het eten hoe harder hij het bord wegduwt.
Overdag eet hij blijkbaar genoeg, want hij heeft geen honger en groeit ook prima. Waar ik bij de oudste nog allerlei pogingen deed, heb ik dat bij de jongste losgelaten Scheelt een hoop gedoe aan de eettafel. Toetje krijg hij altijd wel, ene keer eet hij het wel, andere keer niet.
Wij zitten in dezelfde fase, zelfs haar (voorheen) lievelingseten wil ze niet meer. We negeren het eerst zodat we in elk geval zelf warm kunnen eten. Als ze dan nog steeds niet eet proberen we haar af te leiden en als dat niet werkt zet ik Sesamstraat aan. Maar dochter is vrij dun en heeft weinig reserves, dus dan ben ik niet zo streng met dat scherm.

Als ze echt weinig heeft gegeten geef ik haar een grote bak yoghurt en een banaan, zodat ze niet met honger naar bed gaat.
Filmpje lijkt me wel soort beloning voor moeilijk eten. Ik maak altijd een bordje voor dochter waar wat verschillende dingen opliggen. Weet ik dat ze de groenten niet eet leg ik er wat komkommer naast. We eten gewoon geen strijd ze kijkt maar wat ze op eet of mee speelt ( vaak meer) als ze hulp wil helpen we. En we eten vaker pasta ja;) en wat niet op is gaat terug als ik door heb dat ze niet meer eet de kliko in en toetje krijgt ze altijd. Ongeacht wat ze eet.

En soms betekend dat idd dat ze nauwelijks iets eet.
where ever you go, go with your heart
Mijn kinderen worden trouwens wakker s nachts als ze niet genoeg gegeten hebben. Dus ze krijgen na het eten nog wel een boterham als ze niet genoeg gegeten hebben. Dat heeft geen effect op hun avondeten van de volgende dag
Wintertime16 schreef:
18-03-2019 13:11

Dit inderdaad. Onze dochter heeft ruim een jaar heel slecht de warme maaltijd gegeten. Nu is ze 3,5 jaar, zit in een groeispurt (in 6 weken uit al haar kleding maat 104 gegroeid) en eet als een bootwerker. Het komt goed, echt. Het is gewoon een hele lange fase.
Zeg dat je speciaal eten hebt gemaakt dat alleen voor papa en mama is.
Ze zijn 4 en 7 hier en de magische zin is al heel wat jaartjes: "Je hoeft niet te eten, je mag eten!" En anders ben je morgenochtend bij het ontbijt weer aan de beurt. In fases dat er erg slecht wordt gegeten zet ik iig om de 3 dagen een gezonde maaltijd op tafel waarvan ik zeker weet dat er goed gegeten wordt. Daarvan zijn de mogelijkheden hier gelukkig wel wat uitgebreider dan alleen pasta rode saus. :-D
Wintertime16 schreef:
18-03-2019 14:14
En dat is natuurlijk best een verschil :)
Dankjewel voor alle reacties. Eigenlijk weet ik het gewoon donders goed, maar trek het me nog teveel aan. Knap van jullie om het gewoon op zn beloop te laten.
Ga vanavond toch nog maar eens met man afspreken om hier samen hard in te zijn.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven