Helpen met rekenen

05-07-2018 20:04 134 berichten
Hoi,

Zoontje zit in groep 4 en loopt qua snelheid achter met rekenen. Hij scoorde op de laatste Cito een E (1e Cito dit jaar een C) en na de zomer in groep 5 gaat hij wel de lesstof op niveau 2 krijgen, maar maakwerk gaat hij op niveau 1 doen.
Helemaal terugzetten naar niveau 1 wilen ze niet, omdat ze het wijten aan het (regelmatig) ziek zijn de afgelopen maanden en ze verwachten dat hij de achterstand wel in gaat halen. En als hij nu al naar niveau 1 gaat, moet hij na de lagere school sowieso naar VMBO-BK omdat hij de lesstof niet op een hoger niveau gehad heeft.

Ook qua lezen heeft hij best even 'opstartproblemen' gehad, maar dat kwartje is nu ineens volledig gevallen. Begrijpend lezen, spelling, DMT allemaal A of B op de Cito. Voorheen (kleuter en groep 3) C en D scores.

Nu maakt het voor mij niet uit als hij 'later' BK gaat doen, niet iedereen is een ster in leren. Maar hij wil zelf heel graag alles goed doen. Het automatiseren vindt hij het lastigst. + en - haalt hij wel eens door elkaar en hop, dan heb je de hele rij sommen fout. De tafels kent hij van 1 t/m 10.

Dus net een account aangemaakt bij Squla. Kan hij morgenmiddag lekker oefenen thuis. Maar hoe kan ik hem helpen bij het rekenen? Ik ben geen juf en leg dingen anders uit dan de juf aldus zoon ;-) Logisch natuurlijk maar wil het niet lastiger maken dan hij het al vindt.

Zijn er bijv. leuke spelletjes waarbij hij op niveau spelenderwijs leert rekenen? Of iemand die andere tips heeft hoe ik het beste met hem aan de slag kan gaan?

Nogmaals, hij hoeft niet ineens allemaal A's te scoren natuurlijk. Maar we willen er wel uit halen wat er in zit. En hij raakt er zelf zo gefrustreerd van, dat het maar niet uit z'n hoofd komt..
Alle reacties Link kopieren
Andersom schreef:
11-07-2018 21:30
Maar waarom LEES je niet hoe Lux het uitlegt dan?

Wij leerden die 1 onthouden er wel boven schrijven maar dan kleiner dan de andere cijfers. Leer ik nu mijn leerlingen ook.
Verwarrend, want dan staat dat cijfer dus IN de optelling. Beter is het dan om het cijfer rechts naast de som te schrijven eventueel.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
pejeka schreef:
11-07-2018 21:33
Verwarrend, want dan staat dat cijfer dus IN de optelling. Beter is het dan om het cijfer rechts naast de som te schrijven eventueel.

Ja daarom staat die 1 ook boven de tientallen en niet boven de eenheden.

En ik snap wel dat het voor jou verwarrend is. Jij bent vast iemand die dit truukje een keer leerde en het daarna altijd prima en nauwgezet kon toepassen. Voor zulke mensen is het een prima manier. Voor andere wat minder gestructureerde types niet.
anoniem_65b93a10517d3 wijzigde dit bericht op 11-07-2018 21:43
0.09% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Andersom schreef:
11-07-2018 21:38
Ja daarom staat die 1 ook boven de tientallen en niet boven de eenheden.

Een ik snap wel dat het voor jou verwarrend is. Jij bent vast iemand die dit truukje een keer leerde en het daarna altijd prima en nauwgezet kon toepassen. Voor zulke mensen is het een prima manier. Voor andere wat minder gestructureerde types niet.

Wat helpt, dat helpt. Prima. En misschien krijgen we dan weer eens jongeren aan de kassa die niet in paniek raken als je 2,65 neerlegt naast je tientje als de rekening 7,65 is...
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
Andersom schreef:
11-07-2018 21:26
Ik weet dat ook niet meer hoor, maar nu ik rekenen geef aan leerlingen is het wel noodzakelijk dat ik weet, wat ze op welke leeftijd of in welke groep leren. Ieder zijn vak, zeg maar.
Ik had het meer over PJK :P
Statistics are used much like a drunk uses a lamppost: for support, not illumination.
Alle reacties Link kopieren
Andersom schreef:
11-07-2018 21:30
Maar waarom LEES je niet hoe Lux het uitlegt dan?

Wij leerden die 1 onthouden er wel boven schrijven maar dan kleiner dan de andere cijfers. Leer ik nu mijn leerlingen ook.
Ja idd kleiner. Maar ik weet niet hoe dat moet op een forum.
Statistics are used much like a drunk uses a lamppost: for support, not illumination.
Alle reacties Link kopieren
pejeka schreef:
11-07-2018 21:33
Verwarrend, want dan staat dat cijfer dus IN de optelling. Beter is het dan om het cijfer rechts naast de som te schrijven eventueel.
Ja, maar is die 1 dan een 1, 10, 100, 1000??

Je schrijft de 1 (of welk getal ‘t ook is) kleiner boven het goede rijtje zodat je kan ‘doortellen’.
https://youtu.be/1gmUWGt2KRg (Vanaf 2.38 min.

Die extra getalletjes gebruik je ook
Bij aftrekken om ‘t inzichtelijk te maken.
Alle reacties Link kopieren
Ja je had allemaal dat soort trucjes toch? Ik kan me ook nog een soort kruistabel herinneren voor procenten bijvoorbeeld. Super handig vond ik die trucjes altijd.
Statistics are used much like a drunk uses a lamppost: for support, not illumination.
Alle reacties Link kopieren
Hoe ik het de zwakkere rekenaars aanleer:
H T E
83
45
——— +
8
120
———-+
128

Dus een combi van Lux en wat ik eerder las: de eenheden en tienvouden los van elkaar optellen.
H T E betekent honderdvoud, tienvoud, eenheid
Alle reacties Link kopieren
Mmm, ik had het in m’n bericht heel zorgvuldig onder elkaar gezet. Maar nu ziet het er niet goed uit.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven