hernia en zwangerschap

26-06-2008 22:28 5 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wie heeft ervaring en wil haar verhaal delen?

Ik heb in mijn vorige zwangerschap lage rugklachten gekregen. Iedereen(verloskundige, huisarts, cesartherapeut) dacht aan bekkenklachten/instabiliteit. Behandeld door cesar therapeut. Tot ongeveer 6 maanden na de bevalling ik nog steeds niet kon draaien in bed en af en toe gek werd van de pijn. Door naar een osteopaat: geen bekkenklachten, maar een beginnende hernia.

Behandeling levert niet veel op.

Inmiddels ben ik op zoek naar ervaringen van mensen met een tweede zwangerschap met deze klachten. Wat is wijsheid, wel sporten?Bedrust? Verder onderzoek kan niet als je zwanger bent(in ieder geval geen scan) Maar niets doen, is ook erg pijnlijk. Inmiddels al lang niet gesport, en dat lijkt ook niet te helpen, zeker ook niet voor buikspieren en andere rugspieren. Wie heeft er ervaring/raad?

Groet, Cilantro
In januari ben ik, na een jaar, hersteld verklaard van een hernia. Dit mede vanwege de doelgerichte intensieve training van een jaar in een medisch sportcentrum.

Daar pluk ik nu echt de vruchten van! Ben nu 6 maanden zwanger (dit bleek 2 weken nadat ik hersteld was) en, op een beperkte ochtendstijfheid na, op dit moment nergens last van.

Ik zou dus echt willen adviseren te sporten, zodra je rug dit toelaat. Natuurlijk wel onder medische begeleiding!

Was zelf absoluut geen sporter, maar nu ik het positieve effect ervan heb gemerkt, ga ik straks na de bevalling zeker weer de sportschool in. Met name het versterken van je kleine rugspieren en je buikspieren is intensief, maar zeer effectief.

Succes!
Hoi,

Ik heb 6 hernia's en ben inmiddeld 3x geopereerd. Op 1 juni j.l. bevallen van mijn 2e kindje. De 1e zwangerschap totaal geen verergering van de klachten gehad, bij de 2e zwangerschap wel. Bij de 2e zwangerschap heb ik ook last gekregen van bekkeninstabiliteit. Ik heb veel last gehad van uitval in mijn benen en pijn in mijn rug, heupen en stuitje. Ondanks mijn zwangerschap bood mijn neurochirurg toch behandeling aan, omdat het vrij heftig was. Dit heb ik ivm de veiligheid voor de baby geweigerd. Nu wil ik graag de verlofperiode afwachten om te kijken of mijn klachten stabiliseren. De bekkeninstabiliteit is stukken minder geworden, al heb ik nog wel eens last van scherpe pijn in mijn heup, schaambeen en stuitje. Nu weet ik niet of dit ook uit mijn rug komt, want die doet ook meer pijn als "normaal".

Ik heb tijdens de zwangerschappen niet gesport, wel in beweging geweest (tijdens de 2e zwangerschap meer, omdat ik nog een kindje heb dus). Vooral goed naar mijn lichaam geluisterd en met behulp van mijn fysio aan de therapie van Cecile Röst gewerkt (echt aan te bevelen!).

Ik wil je aanraden niet overmatig of opeens te gaan sporten en goed naar je lichaam te luisteren (na de zwangerschap kun je actiever gaan werken aan het opbouwen van een spieren-corset). Bedrust is trouwens ook niet aan te raden, wél regelmatig even rusten met opgetrokken benen. Je klachten kunnen toenemen door de verweking van je spieren etc., maar hoeft dus niet zo te zijn!

Direct na de bevalling is mij wel aangeraden geen trap te lopen en niet te tillen in de eerste 2 weken omdat alles nog erg flexibel is.

Heel veel succes met de zwangerschap!
Ik sport trouwens nu ook niet hoor, nu ik zwanger ben. Nu zorg ik wel voor voldoende beweging, zoals zwemmen, maar meer dan dat dus niet.

Ik zou zo wie zo nooit sporten zonder medische begeleiding bij een hernia. En inderdaad in beweging blijven, zoals bellbell al aangeeft (mijn hemel.. 6 hernia's, moet er niet aan denken, al was het alleen maar vanwege die ongelooflijke zenuwpijnen). Maar wel goed naar je lichaam luisteren.

Succes!
Dankjulliewel!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven