Heropend: dochter(6) geen vriendjes...

06-12-2019 22:31 17 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik wil graag verder praten over dochter(6) geen vriendjes....

Hallo,

Hier ook een mama met een meisje in groep 1-2 die geen vriendinnetjes heeft en zich nu gaat afzonderen.
Ik vroeg me af hoe het nu gaan en wat je uiyeindelijk hebt gedaan en wat geholpen heeft.

Groet elvirna
Alle reacties Link kopieren
Hoi Elvirna,

Hoe oud is je dochter en hoe lang zit ze al op school?
Heb je al een gesprek met de juf gehad over hoe het spelen met andere kinderen in de hoeken en buiten gaat?
Verder heb ik geen ervaring hiermee.
Hopelijk kan je je dochter helpen!
Alle reacties Link kopieren
Heb je het er al met school over gesproken?
Alle reacties Link kopieren
Mijn zoon kon in groep 1 / 2 ook moeilijk aansluiting vinden. De leraressen hebben daar zelfs nog 1 of ander sociaal project op losgelaten, wat maar matig hielp. Bij hem ging het vanaf groep 3 beter. Toen onstonden er vastere structuren in de vriendschappen in de klas, maar ook letterlijk, als in: iedereen een eigen tafeltje en allemaal met dezelfde les bezig zijn. Kleuterschool was te rommelig en druk voor hem.
Hij heeft toen voor de rest van de basisschool met 3 anderen een hecht groepje gevormd. Hij zit nu in 2 VWO en heeft met 2 van hen nog contact, terwijl die niet meer bij hem in de klas zitten. Ook op zn nieuwe school heeft hij nu vriendjes.
Het kan dus ook best nog bijtrekken..
Ik zou eerst proberen uit te vinden of je dochter dit probleem overal heeft of alleen in haar klas.
Heeft ze wel contacten bij huis? Speelt ze wel eens buiten, maakt ze contacten op vakantie, ..?

Als het uitsluitend haar klas is dan zou ik kijken of ze in een andere klas kan.
Bij mijn dochter op school is dat bij een paar kinderen gebeurd vanwege slechte dynamiek in de klas en dat heeft in alle gevallen geholpen.
Hier een dochtertje die buiten school nooit met anderen speelt. Probeer het wel te stimuleren, maar ze wil niet als het moment echt daar is......
Vorig jaar in de aanvangsklas had ze wel af en toe speelafspraakjes buiten school.
Juf en Bso geven aan dat ze daar wel heel sociaal is en kinderen graag met haar spelen. Dus in die zin maak ik mij er niet heel erg druk om. Dochter is bijna 5.
Denk dat de oorzaak hier wat tweedelig is. Ze vind het spelen buiten school heel spannend, vooral bij een ander kindje thuis en het feit dat ik niet heel veel moeders ken, speelt ook mee. De moeders die veel met elkaar omgaan, daarvan spelen de kinderen ook weer samen. Ben helaas weinig op het schoolplein te vinden, maar ben nu begonnen om vaak mee te helpen op school met activiteiten, waar kan. Zo langzamerhand weet je dan ook meer welke ouders bij welk kind horen en dat maakt speelafspraakjes maken wellicht ook makkelijker.
lisa_ schreef:
07-12-2019 06:25
Ik zou eerst proberen uit te vinden of je dochter dit probleem overal heeft of alleen in haar klas.
Heeft ze wel contacten bij huis? Speelt ze wel eens buiten, maakt ze contacten op vakantie, ..?

Als het uitsluitend haar klas is dan zou ik kijken of ze in een andere klas kan.
Bij mijn dochter op school is dat bij een paar kinderen gebeurd vanwege slechte dynamiek in de klas en dat heeft in alle gevallen geholpen.
En dit. Dynamiek in de klas maakt ook veel verschil. Zowel van de kinderen zelf, als de ouders. Klasje van vorig jaar vond ik beter bij elkaar passen. En de moeders zelf vond ik ook toegankelijker om aan te spreken:)
Alle reacties Link kopieren
lisa_ schreef:
07-12-2019 06:25
Ik zou eerst proberen uit te vinden of je dochter dit probleem overal heeft of alleen in haar klas.
Ik zou eerst proberen uit te vinden of dochter het überhaupt een probleem vindt, of dat moeder dat vindt.

Mijn oudste was op school ook altijd alleen, maar wilde helemaal niet met de andere kinderen spelen.
Wij, de volwassenen, zagen dus een probleem, maar kind had helemaal geen problerm.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Solomio schreef:
07-12-2019 06:52
Ik zou eerst proberen uit te vinden of dochter het überhaupt een probleem vindt, of dat moeder dat vindt.

Mijn oudste was op school ook altijd alleen, maar wilde helemaal niet met de andere kinderen spelen.
Wij, de volwassenen, zagen dus een probleem, maar kind had helemaal geen problerm.
Dit!
Mijn zoon is even oud en in zijn klas word na school niet veel samen gespeeld.
Sommige zitten een dag samen op de BSO, spelen dan wel samen maar vinden het dan ook genoeg.
Volgens de juf word er op school wèl volop samen gespeeld en hangt er een hele fijne sfeer en dynamiek in de groep waarin er geen kinderen buiten de groep vallen. Er is wel een kindje wat wat meer op zichzelf is, maar dat word door alle kinderen gewoon geaccepteerd.

Maar wat grappig is? Als je verschillende ouders spreekt hoor je verschillende verhalen. Want spreek ik ouder A zegt die ja mijn kind word soms buiten gesloten want niemand wil spelen.
Ouder B zegt wat fijn hè dat ze dat nog niet zoveel doen, ze zijn vaak nog zo moe na school, en toch zo’n leuke groep kinderen bij elkaar.

Zelfde situatie, andere kijk op.
Ik bedoel maar te zeggen probeer ook geen problemen te maken waar die er niet zijn.
Door vriendinnen weet ik dat op scholen soms heel andere gewoontes heersen. Op school A word 5 dagen per week afgesproken en op school B is alleen bij verjaardagen / feestjes de norm.
Alle reacties Link kopieren
In de kleuterklas waren alle ouders heel hecht en deden we veel samen met alle kinderen, na school in de speeltuin, veel speelafspraken, er was geen kans om erbuiten te vallen, op die leeftijd heb je wat sturing nodig met spelen, of vragen om te spelen, sommige zijn verlegen, sommigen willen alleen in hun eigen huis afspreken.
Alles kon gewoon, vooral de grote speeltuin in de buurt was een grote hulp voor dat soort kinderen, na school iedereen daarheen, sokken uit en rondbanjeren, van de ouders die werkten nam je de kinderen mee na school en dat was heerlijk.
Solomio schreef:
07-12-2019 06:52
Ik zou eerst proberen uit te vinden of dochter het überhaupt een probleem vindt, of dat moeder dat vindt.

Mijn oudste was op school ook altijd alleen, maar wilde helemaal niet met de andere kinderen spelen.
Wij, de volwassenen, zagen dus een probleem, maar kind had helemaal geen problerm.
Helemaal eens, ik ging ervan uit dat er een probleem is, anders open je geen topic.
Alle reacties Link kopieren
lisa_ schreef:
07-12-2019 08:40
Helemaal eens, ik ging ervan uit dat er een probleem is, anders open je geen topic.
Ja, er is idd een probleem, alleen is de vraag bij wie dat voornamelijk ligt.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Wat wel grappig is, is dat ik vroeger mij echt niet kan heugen dat we tot groep 5/6 bij elkaar thuis gingen spelen. Dat gebeurde pas vanaf het moment dat je zelf erheen kon fietsen etc. En dan nog niet wekelijks.
We speelden wel heel erg veel buiten met kinderen uit de buurt.
Alle reacties Link kopieren
Mijn dochter speelde al als peuter met kinderen van haar kdv, een daarvan is nog steeds haar beste vriendin.
Volgens mij waren ouders vroeger ook gewoon laks, je kreeg kinderen gewoon omdat je kinderen kreeg en die zochten het maar uit, ik kan me niet herinneren dat mijn moeder ooit met mij puzzelde of in de speeltuin zat, en 1 keer in je leven ging je naar de dierentuin.
Alle reacties Link kopieren
lisa_ schreef:
07-12-2019 08:40
Helemaal eens, ik ging ervan uit dat er een probleem is, anders open je geen topic.
Tuurlijk is het wel een probleem, er zijn niet zoveel kinderen die zich voor de lol afzonderen en alleen willen zijn.
Ik ken ze niet, behalve eentje die niet tegen prikkels kon en liever met 1 kind tegelijk speelt en ook niet te vaak en zich daar goed bij voelt maar helemaal geen aansluiting.. nee nog niet gezien.
Ik ken juist genoeg mensen die geen zin hebben in geforceerde vriendschappen met mensen die eigenlijk niet bij ze passen. Dus ik sluit me aan bij de vraag van Solo.
Soms kan de druk van ouders juist zorgen voor een eenzaam gevoel, omdat je dan het gevoel krijgt dat je een loser bent als je geen vrienden hebt.
MissMaran schreef:
07-12-2019 10:04
Mijn dochter speelde al als peuter met kinderen van haar kdv, een daarvan is nog steeds haar beste vriendin.
Volgens mij waren ouders vroeger ook gewoon laks, je kreeg kinderen gewoon omdat je kinderen kreeg en die zochten het maar uit, ik kan me niet herinneren dat mijn moeder ooit met mij puzzelde of in de speeltuin zat, en 1 keer in je leven ging je naar de dierentuin.
Denk dat ouders wel minder met kinderen deden, echter zat mijn moeder regelmatig met ons de knutselen, Duplo etc.
Denk ook dat kinderen nu minder op straat spelen. Ik was altijd na schooltijd buiten. Aangezien dit niet of zelden gebeurt tegenwoordig zullen sociale contacten op een andere manier gecompenseerd moeten worden; in de vorm van bij elkaar thuis spelen of sportclubjes etc.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven