Het Grote Babyvragentopic deel 4

07-11-2018 07:42 2609 berichten
Alle reacties Link kopieren
Stel je vragen en deel je ervaringen, iedereen is welkom in alweer het vierde deel van het babytopic!

Of je nu nog moet bevallen of al een of meerdere babies in huis hebt, iedereen is welkom om met ons mee te praten over luiers, slapen, hapjes, stapjes en andere mijlpalen!
Alle reacties Link kopieren
Maartje2016 schreef:
26-12-2018 20:05
De belangrijkste troef in het plan is dat het vanaf nu man zijn probleem is :proud:

Maar ik heb het even voor je gevraagd hoe hij het doet ;-) : op dit moment is het fles geven, in slaap wiegen en overleggen. Vaak blijft ze dan een cyclus liggen (een vooruitgang, bij mij is het vaak 2 minuten ofzo). Als ze dan wakker wordt gaat hij terug en wiegt hij weer tot ze in slaap valt. Hij legt haar dus steeds slapend weg.

Hoe oud is je peuter? Die doet zeker geen slaapjes meer?
Helaas, allang geen slaapjes meer. O, bijzonder dat ze bij hem wel blijft slapen. Maar wat is jullie “probleem” precies, als ze gewoon slapend kan worden neergelegd? Je bedoelf het feit dat het jou niet lukt?
Alle reacties Link kopieren
bloem1992 schreef:
26-12-2018 20:17
Helaas, allang geen slaapjes meer. O, bijzonder dat ze bij hem wel blijft slapen. Maar wat is jullie “probleem” precies, als ze gewoon slapend kan worden neergelegd? Je bedoelf het feit dat het jou niet lukt?
Yep, precies dat :-D Maar dat is nogal lastig als je de hele week thuis bent met 2 kinderen waarvan er 1 moet slapen en dus niet wilt slapen in haar eigen kamer (zonder mij als kussen te gebruiken in elk geval)

Is het bij jullie bij allebei de ouders een probleem om haar in bed te krijgen?
Alle reacties Link kopieren
Bloem, hier een dochter van negen maanden die nu overdag goed zelf in slaap kan vallen. De nachten is een ander verhaal, we zijn nog een beetje moed aan het verzamelen om dat aan te pakken. Rond 3-4 maanden waren we in een ritme gekomen dat we haar moesten wiegen voor het slapen. Op zich niet heel erg, maar ze liet zich steeds slechter weg leggen. Dus toen had ik tien trucjes achter elkaar die soms werkten, maar was soms 40 minuten bezig om haar 40 minuten te laten slapen in haar eigen bed.

Dit kostte me zo veel energie dat we het anders wilden doen. Ik wilde haar niet laten huilen (zeker niet voor ze zes maanden oud was). Het boek 'baby in een droomritme' heeft ons heel erg geholpen. Hiermee keer je je kind zelf in slaap te vallen zover het te laten huilen. Natuurlijk huilen ze wel, dat kan niet anders als je een getinte van wiegen doorbreekt. Maar dit boek gaat uit van troosten als er gehuild wordt, en als ze gekalmeerd zijn weer weg gaan. En dan is het een kwestie van doorzetten. Bij ons werkte het verrassend snel, maar denk eerlijk gezegd dat dochter er misschien ook aan toe was.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb dat boek net ook maar eens besteld, ik laat het wel weten of het hier ook een succes is ;-)
Alle reacties Link kopieren
Oh, al mijn spelfouten :facepalm:
Het zijn er iets te veel om aan te passen, sorry! Iets met kerst en wijn :-D

Maartje, ben benieuwd of het voor jullie ook goed werkt!
Vooral een slaapassociatie afleren en een nieuw aanleren blijkt het moeilijkste te zijn. Succes! Ik verzamel nog wat moed voor de nachten...
Alle reacties Link kopieren
Maisnon3 schreef:
26-12-2018 22:43
Oh, al mijn spelfouten autocorrect :facepalm:
Het zijn er iets te veel om aan te passen, sorry! Iets met kerst en wijn :-D

Maartje, ben benieuwd of het voor jullie ook goed werkt!
Vooral een slaapassociatie afleren en een nieuw aanleren blijkt het moeilijkste te zijn. Succes! Ik verzamel nog wat moed voor de nachten...
Ik zou in het diepe springen! Nu rond deze dagen kan je je juist wat slapeloze nachten permiteren ;-) Alles draait toch al op een ander tempo door kerst en oud en nieuw. Scheelt ook weer vakantiedagen opnemen zodat je bij kan slapen :-D
Alle reacties Link kopieren
Ja, dat is/ was ook het plan. Maar uk is nu ziek hier. En dan vind ik het wel wat onaardig om te zeggen: succes, vandaag mag je het zelf doen ;-)
En ondertussen verzamel ik nog wat verder, als ik toch nog even moet wachten. Maar als ze weer beter is, is door wel het uitgelezen moment inderdaad.
Alle reacties Link kopieren
Maisnon3 schreef:
26-12-2018 23:33
Ja, dat is/ was ook het plan. Maar uk is nu ziek hier. En dan vind ik het wel wat onaardig om te zeggen: succes, vandaag mag je het zelf doen ;-)
En ondertussen verzamel ik nog wat verder, als ik toch nog even moet wachten. Maar als ze weer beter is, is door wel het uitgelezen moment inderdaad.
Beterschap!

Het klinkt misschien lullig, maar hier hebben we bij zoon altijd de meeste succes gehad met het doorvoeren van grote veranderingen in zijn slapen nadat hij ziek was geweest. Misschien omdat alles dan toch al anders was dan normaal.

Bij dochter lijkt dit trouwens nog niet op te gaan :hamer:
Alle reacties Link kopieren
Oh, hier echt de slechtste nacht sinds maanden gehad geloof ik. Dame sliep lekker tot 23:30, werd wakker voor een voeding en bleef daarna huilen, no matter what. In bed, uit bed, op arm, liedje, sussen... Beneden heel blij da, da da roepend, afgewisseld met huilen en oogjes wrijven. Buik vol, paracetamol, hielp allemaal niks. Duurde tot 3:30 :cry: Daarna wel geslapen tot 8:30 met één onderbreking, maar we zijn allemaal niet zo vrolijk vanochtend. En niet dat ik de 8:30 haalde, want omdat uk vannacht alleen een fles wilde een geen borst, klapte die vanmorgen zowat uit elkaar :facepalm: Het is dat we toch al bezig zijn met het afbouwen van de borstvoeding, anders zou ik er direct mee beginnen.
Alle reacties Link kopieren
Ah Maisnon :there: echt een moeilijke tijd gaan jullie door zo te lezen de laatste tijd...
Hoe gaat het slapen overdag?
Jammer dat dan niets echt lijkt te helpen. En bij jullie leggen? Of wil je dat absoluut niet?

Hier ook voor en met kerst slechte nachten. Afgelopen nacht was weer een goede gelukkig.
Zoon gaat alle kanten op in bed. Kan het beetje bij beetje iets meer loslaten dat hij ook op zn buik gaat. Maar toch vind ik het ook nog eng. Zo bang dat hem iets gebeurt.... Maar goed, op zn zij ligt hij het lekkerste (ik zelf ook) en slaapt hij het beste.

Ik vind zoon de laatste dagen erg schreeuwerig en pieperig. Snel is het al niet meer goed en bijna al het geluid wat hij maakt is in schreeuwvorm pfff. :|
Herkent iemand dit? Fase ook?

Vond het wel een bijzondere kerst deze eerste keer met zoon erbij :heart: Ookal was het een heerlijk rustige kerst omdat ik gewoon heb gewerkt.
Nu op naar oud en nieuw, heel benieuwd hoe dat gaat worden.
Met de buurt bbq afgelopen zomer is zoon niet wakker geworden toen een buurman ineens bedacht dat het wel leuk was om wat overgebleven vuurwerk af te steken :facepalm:
Tralalalala
Alle reacties Link kopieren
Ja die eerste kerst samen! Als klap op de vuurpijl zettr ons meisje vandaag haar eerste stapjes langs de bank. En trots dat ze was!

Lastig van die slaapjes! Hier is het af en op. Afgelopen nachten weer goed en klokje rond, maar soms drama. Maar er komt weer een tandje aan, dat zou het zijn. Het kan zo weer anders zijn.

Oud en nieuw vraag ik me wel af.. als ze wakker wordt halen we haar maar uit bed. Maar het is hier de vraag of vrouw wakker blijft tot die tijd...
Alle reacties Link kopieren
De eerste kerst met z'n drieën was heel speciaal! Jammer dat dochter een deel ziek was, maar alsnog heeft ze het heel goed gedaan. En het pakpapier was natuurlijk het mooiste cadeau :flirting:

Wow Suiker, wat leuk! Jullie waren vast ook heel trots :-)
Dochter is hier nog lang niet zo ver. Ze geniet wel heel erg van het tijgeren, onderzoekt alles. Ze lijkt zich langzaam aan dingen te gaan optrekken. Maar staan, nee hoor. Ook de reflex om haar benen uit te strekken als ik haar omhoog hou doet ze eigenlijk niet. Volgens mij vindt ze het wel best zo, en ik ook. Wel zou ik het heel leuk vinden als ze zelf gaat zitten, want dan kunnen we gaan fietsen. Als ze wordt neergezet kan ze het namelijk prima! Maar ook daar maakt ze geen aanstalten toe, mevrouw doet alleen wat ze nodig heeft en verder niets. Ze rolt ze ook nog steeds alleen via links op haar buik, rechts doet ze niet. Luiwammes :lol:

Ze lijkt verder wel een sprongetje te maken. Ze kletst steeds meer, en gaat nu met taal ook aangeven dat ze 'iets' wil. En harde 'da', betekent meer eten/oppakken/ geef me dat/hallo kijk eens naar me. Opgetild worden heeft ze nu ook iets voor gevonden: tijgert naar je toe en raakt je been aan. Dan flappert ze met armen en benen. Als je niet reageert gaat ze je ook nog eens 'roepen'. Zo leuk dat ze steeds meer echt bewust gaat communiceren en contact zoekt!

Krul, we hebben inderdaad hele slechte nachten en over het algemeen geen goede slaper. Maar soms gaat het gelukkig wel prima hoor, zoals vannacht! Toen kwam ze maar 2x, en was ze nog een keer even wakker maar is ze zelf weer doorgeslapen! Met vallen en opstaan gaat het langzaam iets beter. Goed slapen doet ook wonderen voor mijn humeur trouwens!

Oh, en dat boze, schreeuwerige hebben we een paar weken geleden gehad. Was volgens mij de voorbode van een sprongetje, dochter doet nu allemaal nieuwe dingen!
Alle reacties Link kopieren
Schreeuwen in een sprong herken ik ook!
Maisnon grappig ook om te lezen wat die van jou doet qua taal, daar merk ik hier niets van, alsof de focus echt op het fysieke ligt! (Grappig want ik ben taaldocent en vrouw logopedist, zou je toch anders verwachten ;)).

Fijne jaarwisseling allemaal! Op de valreep zijn we uitgenodigd bij schoonbroer met baby. Allebei de eerste. Hoewel ons kind waarschijnlijk er doorheen slaapt. Gaan jullie (moeders van oudere baby's) de baby's uit bed halen?
Alle reacties Link kopieren
Het schreeuwerige word al wat minder gelukkig ;)

Zal dan toch een sprong zijn, eten en drinken gaat ook wat minder goed.

Wij zijn lekker thuis, schoonouders komen gezellig hier.
Als zoon wakker wordt denk ik dat we hem wel even uit bed halen.
Anders lekker laten liggen.
Het is hier elk jaar erg wisselend qua hoeveelheid vuurwerk dus ben benieuwd.
Vorig jaar was het snel weer rustig.
Tralalalala
Alle reacties Link kopieren
Jullie ook een fijne jaarwisseling! Wij zijn ook gewoon thuis morgen. Als dochter wakker wordt halen we haar even uit bed, anders niet. Geen idee of ze er door heen slaapt, ze lijkt soms heel licht te slapen.

Suiker, je zou inderdaad iets anders verwachten met twee talige ouders, maar ja, het komt zoals het komt hè ;-) Jullie hebben gewoon een heel erg ondernemende dame.

Hebben jullie nog tips voor hele slechte slapers? Het is hier echt extreem wisselend. Soms een hele goede nacht (vannacht geslapen van 00 tot 5:45), dan weer super slecht. Ze lijkt nu tijdens de BV 's nachts heel wakker te zijn en daarna soms twee uur wakker te blijven (al huilend). Niets helpt dan, terwijl voeden tot voor kort het recept was om in slaap te komen. Dus nu bezig om die voeding af te bouwen om te kijken of dat helpt. Ze mag qua leeftijd ook wel met een voeding minder toe. Maar ook op andere momenten van de nacht kan ze ineens echt niet meer kunnen slapen. Vanavond is ze al drie keer wakker geweest, en as weer speak ligt ze al 15 minuten heel hard te huilen en helpt troosten niks. Voor zover wij weten is er niks: luier ok, niet koud, geen honger, knuffel in bed, geen pijn, geen tandjes, niet ziek. Vooral het feit dat het zo wisselt vind ik lastig.
Alle reacties Link kopieren
Ook alvast allemaal een fijne jaarwisseling! Hier blijft iedereen in bed, we zijn in elk geval niet van plan ze wakker te maken ;-) . Tip voor iedereen: reken er op dat je om middernacht je babyfoon als 'onbruikbaar' kan beschouwen: vuurwerk knalt er hard doorheen, dus je zit naar een soort mitrailleur te luisteren ;-D

@maisnon: slapen hier gaat wel beter dan bij jullie, maar als ze wakker is voor een nachtvoeding wil ze daarna inderdaad ook niet slapen. Gelukkig huilt ze hier meestal niet (behalve als je haar in haar eigen bed wil leggen), maar van babbelen val je ook niet in slaap :frusty:
Dochter hier is ook al echt wakker als je binnen komt, ze staat al in haar bed op iemand te wachten. Voor ons ook even wennen, want ook al werd zoon dan 800x per nacht wakker voor een fles, hij zoop zichzelf in coma en sliep weer verder. Nu bij dochter werkt dat dus helaas niet.

We hebben nog gekeken in 'droomritme', maar daar staat bij 8-12mnd dat je niks aan het slaapritme enzo moet veranderen, dus dat boek kan weer terug naar de winkel ;-)

Wij gooien het hier maar op een verkoudheid in combinatie met tandjes.
Alle reacties Link kopieren
Lastig Maisnon...
Ik weet het niet, dingen die er zouden kunnen zijn heb je al uitgesloten.

En als je bij haar blijft? Klein lampje aan en alleen naast haar zitten, hand op rug, schouder of handje?
Ik noem maar iets he...
Tralalalala
Alle reacties Link kopieren
Update: het duurde 5 kwartier, en stopte alleen door een fles (die nu dus wel hielp).

Maartje, dochter heeft zich hier heel lang ook in slaap gedronken, maar dat is nu sinds een week of twee echt weg helaas. Is 's nachts ook al echt wakker vaak, ze zit dan in de leegstand heb een weer te wiebelen in bed.

Krul, erbij blijven en liedjes zingen/ ritme aaien is wat weer eerst deden. Van even sussen werd dit ook een ritueel waarbij we niet meer weg konden. En dat zou nog kunnen (of je dat wil is een andere vraag), behalve dat het de laatste weken steeds minder goed werkt. En nu helemaal niet meer. Ze wordt er gewoon niet rustig genoeg van en slaapt dan dus niet. Blijft snikken en huilen. We hebben het vermoeden dat een van de problemen is dat ze niet zelf weer in slaap kan vallen als ze wakker wordt. En het is niet erg als ze ons daar voor gebruikt, maar dan moet het wel iets doen dat wij er zijn ;-) En dat is nu verre van het geval. Vandaar dat we nu zijn over gestapt op troosten tot ze stil is, dan weg gaan. En opnieuw als ze dan gaat huilen. Dat ging gisteren best goed, en vanavond dus helemaal niet.
Ik sta er wat dubbel in, maar wat weer eerst deden werkt ook niet. Dus dan geven we dit een kans. Nog niet zo succesvol dus, maar het is pas dag twee dat weer dit doen. Nog even volhouden dus!
Alle reacties Link kopieren
Ik hoop dat je iets vind dat gaat werken Maisnon.
Lastig ook dat ze echt huilt.. kijk als ze gewoon wakker is en brabbelt o.i.d. zou ik ze gewoon lekker heen laten doen. Maar daar ben ik als ze huilen ook geen voorstander van!

Hier is vaak speen en aai over bolletje genoeg als zoon wakker wordt. Zo niet dan erbij zitten en als dat niet helpt zet ik de sterretjes projector aan die op de babyfoon zit, gaat hij daar naar liggen kijken, brabbelt een beetje en valt dan toch wel in slaap.
Als dat niet werkt dan is het hem bij me pakken en valt hij in mn armen in slaap of een fles maar dat komt eigenlijk maar zelden voor.


Hoe is het met oud en nieuw gegaan bij iedereen?
Zoon heeft eerst nog een hele tijd bij ons aan tafel gezeten, zitten kijken naar wat wij voor lekkers aan het maken waren, alle aandacht van oma en opa erbij, iets te spelen hihi daarna nog lekker gespeeld op speelkleed en kwartier later dan gewoonlijk zn fles en naar bed.
Hij is door al het geknal heen geslapen en vanmorgen was hij 5.50 wakker dus al met al helemaal prima.

Met het druilerige weer buiten houden wij vandaag heerlijk rustig dagje :)
Tralalalala
Alle reacties Link kopieren
Gelukkig nieuwjaar voor iedereen!

Dochter heeft het super goed gedaan vannacht. Geslapen tot 23:56 (prima timeing!). Haar daarna maar even naar beneden gehaald en vuurwerk gekeken, en rond 01:00 in bed gelegd met haar late fles. Ging best snel slapen, ondanks het vuurwerk. Was toen om 4:40 weer wakker. Dat vond ik toch wel erg vroeg, dus een beetje vals gespeeld en haar met een voeding weer terug gelegd. Is toen ook weer in slaap gevallen tot 8:30! :yes:
Dus nu is iedereen behoorlijk goed uitgeslapen voor 1 januari!

Krul, klink heerlijk een kind dat meestal weer gaat slapen met een speen en een aai. Ooit zal dochter dat vast ook doen. Al moet ik zeggen dat de laatste avonden erg slacht waren, maar de laatste drie nachten heel goed gingen. Dus ben voorzichtig positief, en hoop dat ik het nu niet gejinxt heb ;-)

Het plan voor vandaag is de box en dochters bed omlaag, want ineens lijkt ze het optrekken ontdekt te hebben. Ze hing gisteren zomaar over de rand van de box, oeps :facepalm: Dus wij hebben wat klusjes te doen!
Alle reacties Link kopieren
Gelukkig nieuwjaar allemaal!

De nacht was hier een drama, zoon sliep lekker door maar dochter absoluut niet. Geen idee of het door het vuurwerk kwam, tandjes of een verkoudheid. Ik heb er helemaal niet eens aangedacht om haar naar beneden te nemen :-$ , heb haar bij me in bed genomen (lag er zelf al om 10uur in), maar dat was ook geen succes.

Maar... ze kan nu wel lopen met maar 1 handje vast :proud: . Én ze kan ein-de-lijk uit stand weer terug op de grond komen zonder zich te laten vallen. Voorheen moesten we haar altijd terug op de grond tillen, omdat het bij het oefenen altijd eindigde met een tand door haar lip en veel bloed, waardoor ze niet meer durfde en liever bleef staan :facepalm:
Alle reacties Link kopieren
Zooo wij hebben ook weer eens een drama nacht gehad.
En echt zonder aanwijsbare reden...

Zoon is ergens tegen 1uur wakker geworden en tot 3.00 zo om de 10/15 min was het weer jammeren, huilen, speen kwijt, met hoofd tegen de spijlen pfff en als ik of vriend na even troosten of goed leggen dan weer weg gingen was het weer snikken...
Uiteindelijk maar een flesje gaan maken (90 water met maar 1 schepje voeding) en hem nog even bij me gehad en toen geslapen tot de wekker 5.30 ging :zzz: Kwam ik er ook pas na het aankleden en uitlaten van de hond achter dat ik niet om 7 maar om 8 moest beginnen bleeeeegh :frusty:
Nog maar even teruggekropen om wat te doezelen. 6.45 zoon wakker moeten maken want papa's werkweek begon ook gewoon weer dus zoon moest naar kdv....

En hij sliep echt prima de nachten en overdag begint hij ook af en toe te verleggen van 3 naar 2x slapen...

Ach ja we rommelen maar wat vandaag vroeg naar bed vanavond ;-)

Niks zo veranderlijk als kleine kindjes he :A:
Tralalalala
Alle reacties Link kopieren
Slapen de baby's nog bij jullie op de kamer of op eigen kamertje?
Wij hadden direct de wieg op haar eigen kamer gezet maar omdat ik een keizersnee heb gehad en borstvoeding gaf adviseerde de kraamzorg om de wieg naast mijn kant van het bed te zetten zodat ik er niet altijd uit hoefde voor een nachtvoeding.
En daar ligt ze nu, na 5 maanden, nog steeds.

Eigenlijk willen we haar nu wel naar haar eigen kamer maar merk nu dat ze 's nachts soms iets onrustiger is.
Ze slaapt nog steeds supergoed door maar ligt soms vreselijk te wroeten en te kreunen/geluid te maken (ze huilt niet)
Ik word daar dan wakker van en vind haar dan soms bovenop de dekens of helemaal boven in de wieg (we hebben een grote wieg)
Omdat ik snel wakker van haar word, vindt vriend het nu wel tijd dat ze naar haar eigen kamer gaat.
Maar aan de andere kant kan ik haar nu weer goed leggen of een speen erin doen als ze heel vroeg wakker is zonder uit bed te hoeven.
Dus ik vind het nog wel even prima zo, misschien nog een maandje, dan is ze een half jaar.

Tijdens de jaarwisseling heeft ze gewoon doorgeslapen, we waren bij familie die afgelegen wonen dus alleen het eigen vuurwerk was echt dichtbij.
Mijn vriend komt uit een andere provincie en zijn familie en vrienden wonen daar allemaal, dus we bleven daar slapen en gingen ook bij een paar vrienden langs.
En dochter is dan echt supermakkelijk en relaxed, terwijl er dan best met haar omgesleept word in die dagen en iedereen zei dat ook steeds vol verbazing.
Tot dat we onderweg terug waren en nog ongeveer een half uur van huis af, toen begon ze te schreeuwen en is niet meer stil geweest tot we thuis waren.
Onderweg gestopt bij tankstation om proberen te sussen en vriend uiteindelijk bij haar achterin gezeten de rest van de rit, maar ze was niet stil te krijgen.

En eenmaal thuis uit de maxicosi en meteen op het aankleedkussen voor een schone luier, en mevrouw had weer een glimlach van oor tot oor. Net alsnog ze even wou laten weten dat niet alles altijd even makkelijk hoeft te gaan ;)
Alle reacties Link kopieren
Dames deze nieuwbakken moeder kan wel wat ervaren moeder advies gebruiken.
Vorige week zijn het lipbandje en tongriempje van zoonlief behandeld. Het drinken gaat sindsdien gelukkig beter en vooral minder pijnlijk voor mij. Echter is hij nu sinds zaterdag al uit zn doen. Zodra hij wakker wordt zet ie t meteen op een krijsen, soms echt ontroostbaar en vaak is t enige wat helpt m aanleggen. Dat is op zich geen probleem maar de tijd dat hij niet drinkt is hij dus bijna alleen maar aan t huilen. Schone luier letten we uiteraard goed op en t zijn niet altijd krampjes heb ik t idee. Hij was altijd wel te troosten met een pink maar nu dus niet. Hij overstrekt zich dan ook vaak en trapt niet echt met zn benen. Temperatuur is normaal trouwens en hij is nu 3 weken en 2 dagen oud. Slapen is overigens ook problematisch. Hij valt alleen op ons in slaap en is dan moeilijk weg te leggen, vaak is ie binnen 10 min weer klaar wakker. Alleen als ie echt knock out is (wat overdag niet gebeurd alleen ‘s avonds/‘s nachts), kan ik m na ruim een half uur overleggen naar t aankleedkussen tussen onze hoofden in. De wieg lukt helemaal niet.
Jullie nog een idee wat er aan de hand kan zijn?
Alle reacties Link kopieren
@Roos: welkom! Ik ga straks even goed lezen wat je hebt geschreven, maar bij het scrollen viel mijn oog er wel op dat je kindje op een aankleedkussen tussen jullie in laat slapen. Dat wordt sterk afgeraden, zo'n kussen is van plastic en ademt dus niet!

(De rest ga ik zoals gezegd straks rustig lezen, sta nu te koken en kinderen moeten daarna naar bed ;-) )

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven