Het Grote Babyvragentopic deel 4

07-11-2018 07:42 2609 berichten
Alle reacties Link kopieren
Stel je vragen en deel je ervaringen, iedereen is welkom in alweer het vierde deel van het babytopic!

Of je nu nog moet bevallen of al een of meerdere babies in huis hebt, iedereen is welkom om met ons mee te praten over luiers, slapen, hapjes, stapjes en andere mijlpalen!
Alle reacties Link kopieren
Hier net een interessant gesprek met man gehad.

Dochter wil overdag niet in haar eigen bed slapen, ze wordt al wakker als ze met haar rug in de buurt van de matras komt. Ze slaapt dus al weken bovenop mij als zoon een middagslaapje doet (gelukkig duren die nog 3 uur).
Man lijkt het daarentegen makkelijk af te gaan om haar in bed te leggen, dus hij doet de avond (ook door de fles die ze dan krijgt).
Vandaag vroeg ik toch maar eens wat het geheim was. Antwoord: 'ik hou mijn hand altijd op haar rug tot ze slaapt'. Pardon??? Hoe kan je je hand nou op haar rug houden? :huh: Hij: 'maar ze slaapt toch altijd op haar buik?'.

Joh. Kijk, dát is nou handige info om even door te spelen naar de andere ouder :hamer:
Alle reacties Link kopieren
Wij mogen echt in onze handen knijpen met onze kleine slaapkop.
Half 8 de laatste fles en dan naar bed en ik haal haar er kwart voor 7 weer uit.
Soms slaapt ze dan nog en anders ligt ze lekker te kijken en te giebelen.
Afgelopen zaterdag had ik de wekker niet gezet (dochter ligt nog bij ons op de kamer direct naast mij) en schrok ik half 9 wakker omdat ik haar nog helemaal nog niet had gehoord!
Lag ze ook nog lekker te snoozen.

Toen ze nog volledig borstvoeding kreeg, kreeg ze 6 keer per dag een fles, ik maakte haar om 24 uur wakker voor de laatste. Toen ze 3 maanden was mocht ik van het CB die laatste weglaten en ze sliep meteen zonder problemen door.
Daarna bv afgebouwd en sinds 2 weken krijgt ze alleen nog maar kv.
Maar opeens was het alsof er te weinig tijd tussen de flessen zat en dronk ze vaak amper de helft.
Nu geef ik haar 4 flessen (1e en laatste 210+7 schepjes 2e en 4e 180+6) en dit gaat prima, het CB was een beetje vaag toen ik hier naar vroeg maar volgens de verpakking van de kv mag een baby zwaarder dan 6 kilo terug naar 4 voedingen per 24 uur, dus ik ga er van uit dat dit goed is.

Eerste fruit/groente hapjes zijn nog even wennen, ze lijkt nog niet helemaal door te hebben hoe ze het door moet slikken. Dan houd ze het gewoon in haar mond en loopt het er op een gegeven moment weer uit .
Als ik het lepeltje een beetje in haar mond houd maakt ze iets sabbel bewegingen en slikt ze het wel door.
Maar ze krijgt dat ook pas sinds zaterdag, dus dat komt vast ook goed.
Alle reacties Link kopieren
Haha Maartje, dat zou een groot kwartje geweest zijn voor jou ;). Grappig, methode van jouw man passen wij hier ook toe. Ook een buikslapertje!!

Gisteren te horen gekregen dat ons tweede kindje een jongetje wordt!
Alle reacties Link kopieren
Oh, wat leuk Suiker! Gefeliciteerd!! :heart:

Hoe is het nu om een zwangerschap van de andere kant mee te maken? Ik ben nieuwsgierig, dus ik vraag het maar. De kans dat het mij gaat gebeuren lijkt me heel klein namelijk... ;-)
Alle reacties Link kopieren
Suiker, hoe leuk, gefeliciteerd!! Gaat alles goed met vrouw en de kleine man?

Maartje, dat zal wel even een heel gek moment geweest zijn. Niet zo heel gek dat het jou niet lukt als man iets heel anders blijkt te doen! Maar eh, ik vroeg me wel af of je nooit gemerkt hebt dat dochter op haar buik slaapt dan? Of gewoon altijd gedacht dat ze dan in haar slaap draaide ofzo?
Hier slaapt dochter tegenwoordig eigenlijk ook altijd op haar buik. Als ze 's nachts wakker is helpt inderdaad een hand op haar rug, rondjes wrijven of hand op haar hoofdje ook wel om haar te kalmeren en weer in slaap te laten vallen.

Hier volop aan het experimenteren hoe we dochter beter kunnen laten slapen. Vannacht ging het uiteindelijk best goed, maar de nacht ervoor ieder uur wakker :frusty: Nu kijken of het met strategisch geplaatste flesjes kunstvoeding beter gaat. Maar ik vrees ook dat een van de problemen is dat ze niet zelf weer in slaap valt als ze eenmaal wakker is. Iemand nog tips om haar dit aan te leren?
Alle reacties Link kopieren
Het stomme is dat ze in het begin bij ons ook altijd op dr buik lag. In het wiegje en in ons bed. Maar met 4mnd is ze begonnen met rollen, en is ze naar haar ledikant gegaan omdat ze uit het wiegje gegroeid was. Ik denk dat ik haar gewoon als automatisme op haar rug legde :whistle: . En omdat ze zo ook wel sliep, heb ik er verder niet meer bij stilgestaan. Ok, ze sliep wel korter dan voorheen, maar ja, ze sliep.

Ik heb er zelfs wel eens aan gedacht, dat ik het zo grappig vond dat een buikslaper uiteindelijk toch zo goed op haar rug kon liggen :facepalm:

En wat ook niet helpt, is dat ik bij haar nooit ben gaan spieken voor ik naar bed ging. Bij zoon kon dat wel, maar dochter werd elke keer wakker. Ik durfde niet meer. Logisch dat ze wakker werd, want ze lag dus gewoon niet lekker. En ik heb daardoor dus nooit gezien hoe man haar neerlegde :$

#loedermoeder
Alle reacties Link kopieren
Maisnon: hier ook een nachtbraker. Ik heb net oei ik groei weer doorgelezen want we zitten in sprong 6. Het is allemaal zo herkenbaar. Wat we nu doen is de deken heel erg strak om haar heen, om haar te doen denken dat wij haar vasthebben ofzo. Het lijkt te werken ...

Maartje: enorm gek om het van de andere kant mee te maken. Maar wordt steeds leuker, want het buikje wordt boller en nu heb ik echt iets om te aaien. Op de echo kwamen we eracter dat de placenta voor ligt, dus het voelen duurt helaas nog wel even. Verder wil ik alles weten, hoe ze zich voelt etc en vind ik dat ze vooral erg rustig aan moet doen. Maar ik zat ons nieuwe huis nog te verven met 36 weken dus zij vindt dat ik niets mag zeggen ;). Het is een vooral wel de lusten niet de lasten verhaal, vind ik wel leuk ;).
Alle reacties Link kopieren
Wat voor dekens hebben jullie eigenlijk? Wij hebben nu ons benedenbankdekentje op J.'s kamer liggen. Ben benieuwd. Ze lijkt het lekkerst te slapen in ons bed onder ons dekbed, maar daar is ze denk ik nog te jong voor in haar eigen bed?
Alle reacties Link kopieren
Pas vanaf 2 jaar mogen ze een dekbed.
Alle reacties Link kopieren
Hiet slaapt dochter in een slaapzak. Een normale winterslaapzak van de prenatal. Als ze bij ons komt liggen ligt ze in die slaapzak bij ons in bed, meestal half onder het dekbed.
Alle reacties Link kopieren
Hier slaapt dochter ook in een winterslaapzak. Van de hema, die van de prenatal is te smal voor onze bolle uk :facepalm:
Als newborn hadden we dekentjes van de prenatal, die bevielen goed. Die hadden we toen ook gekocht voor het ledikantje, maar omdat dochter in een slaapzak ligt hebben weer deze eigenlijk niet echt gebruikt. Heel af en toe leg ik hem wel eens over haar heen in een koude nacht. Maar de tip om haar strak in te stoppen ga ik eens uitproberen. Moet ik wel even wachten tot mevrouw zelf van haar rug op haar buik is gedraaid. Op rug is stom, maar op buik alvast neergelegd worden ook. Dus nu moet er na groot protest en veel gehuil bij het neerleggen eerst naar buik worden gedraaid en dan gaat ze een halve minuut heen en weer schuiven om lekker te liggen.

Maartje, nu snap ik het :-D Fijn dat jij nu ook op de hoogte bent van de manier om dochter lekker te laten slapen, al is het wat laat ;-D
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal, ik ben even weggeweest van dit topic, alles liep ook lekker soepel met ons 9 maanden oude zoontje. Maar nu kan ik jullie hulp wel weer eens gebruiken.

Zoon krijgt al een aantal maanden groentenhapjes, dit ging eigenlijk altijd prima bijna alles luste hij maar de laatste weken weigert hij gevoerd te worden, maar hij is nog te klein om het zelf te kunnen. Wat ik al heb geprobeerd is bijvoorbeeld iets op zn lepeltje scheppen, hij rukt de lepel vervolgens zo hardhandig uit zn handen dat het eten tegen de muur aan gelanceerd wordt, daarna keert hij de lepel om voordat deze zn mond ingaat.. geen succes dus. Ook heb ik rapley geprobeerd, dan maar zelf eten maar hierbij plet hij vooral het eten met zn handjes, mocht er twee happen in gaan dan is het veel.

Gek genoeg mag ik yoghurt meestal wel voeren, dit vindt hij zo lekker dat hij het meestal wel een paar happen accepteerd.

Maar goed hij heeft de afgelopen twee weken dus amper groente gegeten, gelukkig gaat fruit wel erg goed, dit pureer ik niet en geef ik gewoon in stukjen. Hebben jullie nog tips? Herkennen jullie het zelluf willen doen bij negen maanden? ( ik vind het zo vroeg)
Alle reacties Link kopieren
Ballys: ik las gisteren toevallig dat het bij het 6de sprongetje hoort. Ik laat J. hier zelf aanmodderen en als ze dan het geplette eten naar haar mond brengt, fop ik haar door snel de volle lepel in haar mond te doen. Ook een extra lepel helpt soms.

Deken; thanks! alleen een winterslaapzak is hier te koud. Ik ga nog even kijken. Snap niet zo goed waarom een dekbed niet mag. en een fleecedeken wel. Even naar een babywinkel om eens te kijken. Deken en laken vind ik zo omslachtig. Bovendien ligt J. bovenin haar bed ipv onderin. Meegroeibed, dus er is nogal wat ruimte.
Alle reacties Link kopieren
Even Googlen op rebreathing, suikerwafel..
Hier sliepen ze in een winterslaapzak en deken in een overtrekje

Probeer hem eens 'n lepel in z'n handjes te geven, ballys, terwijl jij 'm stiekem voert. Hier hielp een zgn spooklepel op den duur echt geweldig.
Alle reacties Link kopieren
Ja, de spooklepel!

@suikerwafel: ik begreep dat te maken heeft met compartimenten in het dekbed. Als ze het dekbed op haar gezicht krijgt en steeds in hetzelfde compartiment in en uit ademt, krijg je het effect van in een boterhamzakje in en uit ademen.
Zoiets heb ik er van gemaakt althans toen ik het eens op zocht.
Alle reacties Link kopieren
Dank voor het compartimentenverhaal. Klinkt logisch. Even op zoek naar een goed alternatief. Suggesties zijn welkom!
Alle reacties Link kopieren
Dubbele deken in een dekbedovertrek stoppen?
Of een onesie/pyjama aan IN haar winterslaapzak?
Alle reacties Link kopieren
Nijntje* schreef:
22-12-2018 18:43
Dubbele deken in een dekbedovertrek stoppen?
Of een onesie/pyjama aan IN haar winterslaapzak?
Ik las ergens dat een dekbedovertrek precies passend moet zijn? Dikke pyjama heeft ze aan! Wat zijn we blij met dit huis, maar wat is het slecht warm te krijgen :"-(
Alle reacties Link kopieren
Suikerwafel wat leuk zeg een mannetje erbij! Lijkt me voor jou inderdaad bijzonder om de andere kant nu te ervaren. En voor je vrouw natuurlijk ook!

Wat slapen betreft zoon ligt hier in een dikke slaapzak van de Hema en een onesie zonder voetjes. Dan tot zn heupjes onder een deken.
Ik heb pas toen het een hele koude nacht was een warme kruik bij voeteind gelegd, dat scheelde ook echt voor zoon.
Dus als je evt nog een laken of deken gebruikt zou je dat evt nog kunnen proberen???

@Ballys ik herken het een beetje je eetproblemen haha.
Zoon wil zn boterham alleen nog maar zelf eten :hihi: Gelukkig avond eten mag ik hem nog gewoon geven.
Soms pakt hij de lepel vast en doen we samen de hap zo in zn mond, vind hij prima en leuk. Maar verder geen tips eigenlijk.


@Maisnon heerlijk dat eigen willetje van je dochter met het in slaap komen hihi! Maar wel lastig want voor haar zelf duurt het nu ook even voor ze de fijne houding heeft.

Zoon sliep vorige week bij ons op de kamer in zn ledikant omdat hij tot 3 keer toe alles had onder gespuugd en ik door mn beddengoed heen was(oplossing voor bed was een groot laken en hydrofiel om matras heen maar vond het risico groot dat dat los zou komen liggen dus vandaar bij ons dan wordt ik toch wakker ervan)
Maar toen hoorde ik zoon dus ineens gek ademen, ligt hij op zn buik met gezicht in matras.
Ik schrok me rot...! Dus nu alerter en ook wat bang. Later besefte ik mij dat hij waarschijnlijk pas net was gedraaid en de kans nog niet had gehad om zn hoofd te draaien. Want de verdere week is hij ook een aantal keer gedraaid en toen lag zn hoofd wel vrij.
Zoon valt ook het best in slaap op zn zij.

Verder alles rustig hier. Ik heb veel gewerkt en andere afspraken gehad. De december maand is gewoon ook druk.
Zoon zit stuk beter in zn vel nu hij heerlijk kan tijgeren!
Op consultatiebureau geweest ook daar prima. Enige is dat zoon eigenlijk niks anders drinkt dan de flesvoeding.
Ik probeer thee en water en ook wissel ik met aanbieden in fles, tuit of open beker maar het meest wat hij op heeft is dan 40cc ofzo.
Nu mag ik de middag fles van 15.00 gaan verdunnen. Dus meer water in verhouding tot schepjes voeding..

Iemand hier nog gouden tip om zoon ook ander vocht te laten drinken behalve melk..? :A:

Lang verhaal hier haha sorry dames.
Tralalalala
Alle reacties Link kopieren
Oh, ik ben al wakker sinds 4:45, heb een beetje medelijden met mezelf :|
Dochter besloot toen om wakker te worden en ondanks dat we alles uit de kast hebben getrokken niet meer te willen slapen. Bleek ook kletsnat te zijn, dat ligt natuurlijk ook niet. Dus die kruipt hier nu vrolijk rond (voor zo lang als het duurt) en ik zit met een kop thee met moeite mn ogen open te houden. Dochter helpt wel mee, die slaat blij met alle houten dingen die ze kan vinden tegen onze stalen tafelpoot. Goedemorgen buren! :facepalm:

Krul, schrikken als zoon met zijn neus in matras lijkt te liggen! In principe zouden ze nu sterk genoeg moeten zijn om hun hoofd echt zelf goed op te tillen. Fijn dat je later hebt kunnen zien dat hij het inderdaad goed kan.

@ zelf eten: hier (nog) niet aan de hand. Ik zou denk ik ook kijken of trucjes werken, zoals lepel in handen geven of foppen en tegelijk een lepeltje eten in de mond geven. Zo niet, dan tijdelijk wat meer fruit en yoghurt geven? En als je bang bent dat er echt te weinig groente gegeten wordt misschien wat op brood doen?

@ Drinken: geen tips, dochter drinkt thee en water uit de fles. Hoeveel is heel wisselend. Uit ander soort bekers vindt ze erg leuk, maar is nog niet zo effectief. Gewone beker oefenen we mee, maar gaat nog meer naast dan in haar mond.
Krul, drinkt zoon te weinig dat je er iets extra's bij wil geven?
Alle reacties Link kopieren
Ik heb gisteren hem nog een lepel gegeven, dit ging ists beter, we hebben er een pasr happen ingekregen en zelf knabbelde hij nog een paar boontjes weg. Ik ben benieuwd hoe lang we hem hier mee kunnen foppen :) .

@drinken zodra hij het zelf mocht doen drinkt hij vooral water. We hebben gisteren ook zo’n 360 graden beker gekocht, gelijk een hit.
Alle reacties Link kopieren
Hoe krijg ik baby op een liefdevolle manier in haar eigen bedje overdag? Ze laat zichzelf niet meer slapend wegleggen, en in de draagdoek wordt ze gewoon van alle geluidjes van peuter wakker. Ik zit er momenteel ook best wel doorheen: de nachten, baby die opeens veel minder slaapt overdag, weinig tijd voor peuter omdat baby te weinig slaapt en dus chaggo is, peuter die daardoor weer mijn negatieve bui overneemt. Heb het idee dat ik mezelf uit de naad werk en alsnog loopt het niet soepel. Negatieve spiraal ofzo.
Edit: baby is bijna zes maanden
Alle reacties Link kopieren
@bloem: hoe oud is je baby?

Hier hebben we een beetje hetzelfde probleem met een baby van 9,5mnd, behalve dat we het geluk hebben dat zij niet sjacho wordt van weinig slaapjes overdag.
Als zoon op de PSZ zit, dan slaapt ze in mijn armen in haar kamertje, maar de overige dagen lukt een ochtendslaapje alleen als ze bekaf is. (Op de bank, terwijl peuter zijn ding doet)
Een geluk is dat zoon nog een middagslaap van 3 uur doet, dus dochter trekt het de overige dagen op 1 slaapje en slaapt dan 3 uur in mijn armen als zoon op bed ligt.

Nu man de komende 2 weken thuis is, gaan we proberen de cirkel te doorbreken door hem dochter naar bed te laten brengen. Dochter en ik zitten duidelijk in een cirkel de doorbroken moet worden, dus deze kerstvakantie gaan we dat onder handen nemen. We krijgen hier anders namelijk ook een groot probleem als zoon opeens besluit om niet meer te willen slapen in de middag :facepalm:



Edit: 6mnd dus :proud:
Slaapt ze wel buiten in een kinderwagen? Wij hebben rond die tijd aardig wat rondjes gereden met zoon op de loopfiets, want buiten konden ze allebei hun ding doen.
Alle reacties Link kopieren
Hebben jullie daar al een plan voor? Hou ons op de hoogte. Ik denk dat het bij ons zoiets wordt als:
- slaperig wiegen
- in bed leggen. Dan gaat ze huilen
- oppakken, slaperig wiegen
- in bed leggen
En dan net zolang tot ze slaapt. Schijnt een paar weken te duren, heb ik er wel voor over.

Kinderwagen: soms wel, soms niet. En aangezien het vaak ook regent en ze korte dutjes doet vind ik dat niet perse de moeite waard.
Alle reacties Link kopieren
De belangrijkste troef in het plan is dat het vanaf nu man zijn probleem is :proud:

Maar ik heb het even voor je gevraagd hoe hij het doet ;-) : op dit moment is het fles geven, in slaap wiegen en overleggen. Vaak blijft ze dan een cyclus liggen (een vooruitgang, bij mij is het vaak 2 minuten ofzo). Als ze dan wakker wordt gaat hij terug en wiegt hij weer tot ze in slaap valt. Hij legt haar dus steeds slapend weg.

Hoe oud is je peuter? Die doet zeker geen slaapjes meer?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven