Het lerarentekort

24-09-2023 11:54 316 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik twijfelde tussen de pijler kinderen en werk (omdat dit voor mij werk betreft). Maar ik ben ook benieuwd naar ervaringen van ouders. Er moeten toch inmiddels heel wat kinderen last hebben van dit probleem.

Bij ons op school missen we een leerkracht voor groep 7. Al vanaf het begin van het schooljaar werkt mijn parttimecollega (eigenlijk 3 dagen) fulltime. Ze geeft aan dat dit eigenlijk niet te combineren is met thuis en wil weer gewoon haar 3 dagen werken. Maar wat dan?

De IB'er voor de groep? De RT'er voor de groep en daarmee tijdelijk geen extra zorg voor de kinderen die dit nodig hebben? Zij doet ook de pluswerkgroepjes dus er kan gekozen worden om dat te laten vervallen.
Standaard een dag verdelen en hopen dat ze 4 dagen wil werken? Maar daarmee ga je eigenlijk over haar grens heen.

Hoe wordt het lerarentekort bij jullie op school "opgelost"?
"I'd like a coke". " Is Pepsi ok?" " Is Monopolymoney ok?"
Alle reacties Link kopieren Quote
moizer schreef:
26-09-2023 23:21
Grote groepen?
NPO gelden?
Werkdrukverlagingsgelden?
Er zitten 26-28 in de klas dus dat is niet heel groot. NPO gelden in ieder geval niet, want de eerste zijstromer is begonnen een jaar voor Corona begon. Nu sprong de directeur ook wel eens bij in die tijd. Die ging liever zelf voor de klas staan als het nodig was dan het leertraject van de docent zeker in het eerste jaar. In het tweede jaar werd bij ziekte het is af en toe de officiële docent in een andere klas geplaatst. Ik denk dat het ook echt aan het hele team te danken is dat het zo ging.
Wissewis schreef:
26-09-2023 23:27
Hier in België hebben we mogelijkheid tot thuisonderwijs.
Maar dat gaat dan om een paar 1.000 kinderen over het hele land.

Fijn voor degenen die het écht willen, maar om klassen kleiner te maken of minder leerkrachten nodig te hebben zetten pakweg 1 of 2 leerlingen minder per school weinig zoden aan de dijk.

Onderdeel van de samenleving kan je tegelijk ook op andere manieren worden dan alleen via school.
Je kan een kind ook naar een hobbyclub sturen, naar sport, op scouting, ...

Heb jij enig idee hoe een minimaatschappij als een school in elkaar zit?Alleen een clubje kan dat niet compenseren.

Als we als samenleven niet willen dat er nog meer mensen alleen op zichzelf gericht raken moeten we daar echt iets aan doen. Op dit moment is school een prima Instituut om dat te leren. De sociale cohesie van een klas is belangrijk voor de sociale opvoeding buiten het gezin.

Er zijn kinderen voor wie thuisonderwijs een zegen kan zijn, dat geloof ik echt. Ik denk alleen niet dat we er als maatschappij op vooruit zullen gaan als een derde van de kinderen opgroeit met alleen thuisonderwijs. Hun referentiekader wordt dan wel wat beperkt.
moizer schreef:
26-09-2023 23:21
Grote groepen?
NPO gelden?
Werkdrukverlagingsgelden?
Geen idee. Op zoveel scholen lijkt het zo moeizaam te zijn.
Alle reacties Link kopieren Quote
Naast alle genoemde argumenten geloof ik niet dat thuisonderwijs een oplossing kan zijn voor de tekorten op de arbeidsmarkt.
Alle reacties Link kopieren Quote
Yasminmax schreef:
27-09-2023 11:04
Naast alle genoemde argumenten geloof ik niet dat thuisonderwijs een oplossing kan zijn voor de tekorten op de arbeidsmarkt.
Ik ook niet. Maar ik werk in het onderwijs en geloof wel dat er veel gevallen zijn waar thuisonderwijs veel beter zou zijn dan klassikaal onderwijs. En ik geloof ook dat er een veel grotere middenweg zou moeten zijn. Er zijn heel veel kinderen waarvoor onderwijs in scholen helemaal niet de beste of meest effectieve weg is, integendeel. En ook heel veel kinderen waarvan de ouders redenen hebben voor thuisonderwijs waar het juist een heel slecht idee zou zijn om een kind niet meer naar school te laten gaan.
Maar voor tekorten op de arbeidsmarkt of werkdruk zal het volgens mij geen groot verschil maken.

In mijn omgeving lopen die leerkrachten niet stuk op het loon, maar op de werkdruk die steeds hoger wordt. Op administratie, op steeds meer moeten doen in minder tijd. Op kinderen steeds meer moeten laten doen in minder tijd.
Stom voorbeeld misschien, maar eindeloos lessen moeten geven in technisch en begrijpend lezen, maar geen tijd meer hebben om het meest effectieve, leesplezier bevorderen, in stand te houden of te bevorderen.
In een strak rooster in één uur les moeten geven aan het groep met drie niveaus én daarnaast een groep op een totaal ander niveau én twee individuele leerlingen. Het volgende moment bij een ander vak hetzelfde. Geen ruimte in het rooster om met kinderen even te gaan zitten voor iets anders, of omdat ze herhaling van bepaalde lesstof nodig hebben.

De afwisseling van vernieuwde inzichten:
Je moet kinderen niet demotiveren met een veel te hoog niveau.
Je moet, ook al is het niveau van de klas veel te hoog voor enkele leerlingen, deze kinderen toch laten meedoen aan de instructies voordat ze met hun eigen niveau aan het werk kunnen.
Uit nieuw onderzoek is gebleken dat je kinderen niet moet demotiveren op een voor hun veel te hoog niveau.
Uit nieuw onderzoek is gebleken dat je hoge verwachtingen van kinderen moet hebben en dat het goed is om ze mee te laten kijken naar de instructies op een voor hen veel te hoog niveau.
Uit nog nieuwer onderzoek is gebleken dat het funest is voor de motivatie en het zelfvertrouwen van kinderen om mee te moeten kijken naar instructies op een voor hen nog te hoog niveau.
Enz.
Terwijl je gewoon tijd wilt om met bepaalde kinderen de stappen langzamer te doen met behulp van concreet materiaal, omdat uit jouw n=1 ervaring als leerkracht blijkt dat je daar kinderen echt mee helpt. Misschien niet tijdens de ‘meten=weten toets’, maar wel in welbevinden, motivatie, en later ook bij begrip.
Imagine
Alle reacties Link kopieren Quote
https://www.nrc.nl/nieuws/2023/09/26/er ... in-sidebar
Alle reacties Link kopieren Quote
Klapstoel schreef:
27-09-2023 12:40

In mijn omgeving lopen die leerkrachten niet stuk op het loon, maar op de werkdruk die steeds hoger wordt. Op administratie, op steeds meer moeten doen in minder tijd. Op kinderen steeds meer moeten laten doen in minder tijd.
Stom voorbeeld misschien, maar eindeloos lessen moeten geven in technisch en begrijpend lezen, maar geen tijd meer hebben om het meest effectieve, leesplezier bevorderen, in stand te houden of te bevorderen.
In een strak rooster in één uur les moeten geven aan het groep met drie niveaus én daarnaast een groep op een totaal ander niveau én twee individuele leerlingen. Het volgende moment bij een ander vak hetzelfde. Geen ruimte in het rooster om met kinderen even te gaan zitten voor iets anders, of omdat ze herhaling van bepaalde lesstof nodig hebben.

De afwisseling van vernieuwde inzichten:
Je moet kinderen niet demotiveren met een veel te hoog niveau.
Je moet, ook al is het niveau van de klas veel te hoog voor enkele leerlingen, deze kinderen toch laten meedoen aan de instructies voordat ze met hun eigen niveau aan het werk kunnen.
Uit nieuw onderzoek is gebleken dat je kinderen niet moet demotiveren op een voor hun veel te hoog niveau.
Uit nieuw onderzoek is gebleken dat je hoge verwachtingen van kinderen moet hebben en dat het goed is om ze mee te laten kijken naar de instructies op een voor hen veel te hoog niveau.
Uit nog nieuwer onderzoek is gebleken dat het funest is voor de motivatie en het zelfvertrouwen van kinderen om mee te moeten kijken naar instructies op een voor hen nog te hoog niveau.
Enz.
Terwijl je gewoon tijd wilt om met bepaalde kinderen de stappen langzamer te doen met behulp van concreet materiaal, omdat uit jouw n=1 ervaring als leerkracht blijkt dat je daar kinderen echt mee helpt. Misschien niet tijdens de ‘meten=weten toets’, maar wel in welbevinden, motivatie, en later ook bij begrip.
Dit is zo ontzettend waar!

En ik wilde deze er niet ingooien omdat de meeste ouders echt heel leuke mensen zijn, en betreffende ouders het vaak ook echt niet verkeerd bedoelen, maar ouders
en het begeleiden van ouders vraagt ook steeds meer tijd. Er zijn kinderen die meer aankunnen. Er zijn kinderen die verrijking nodig hebben. Er zijn kinderen die doodongelukkig worden van meedoen met de klas. Ik compact en verrijk me suf. Dit loopt meestal prima. Voor de 1 of 2 HB'ers die nu al slimmer zijn dan ik ooit zal worden die ik ook wisselend extra dingen. En ja, dat is ook leuk voor de rest. Maar de rest heeft oefentijd nodig en die 2 heel vaak niet. Dus is de "gewone" verrijking saai. Dus willen ouders een gesprek want hun kind krijgt geen verrijkingswerk ondanks hoge citoscores. Jawel, maar het is ander verrijkingswerk. En wat moet kind dan doen om ook zulk werk te kunnen krijgen? (In z'n handen knijpen dat hij niet HB is). En een paar maanden later weer hetzelfde riedeltje.
En eigenlijk vind moeder van Marie die al veel extra begeleiding krijgt omdat het rekenen zo lastig is dat Marie eigenlijk ook zo'n leuk project moet kunnen doen. Dat we klassikaal al heel veel leuks doen maakt niet uit.

Conclusie: ik merk dat sommige ouders erg bezig zijn met wat andere kinderen wel krijgen, en hun kind niet, en daar gaat best wat energie en tijd in zitten.

Ouders lezen online iets en komen adviseren. En ik probeer enerzijds hun betrokkenheid te waarderen. Maar het kost mij steeds weer een brokje tijd om uit te leggen waarom onze school niet meedoet met de week tegen het pesten, waarom voor museum x is gekozen en niet voor museum y etc.
"I'd like a coke". " Is Pepsi ok?" " Is Monopolymoney ok?"
Alle reacties Link kopieren Quote
Andersom schreef:
27-09-2023 07:11
Heb jij enig idee hoe een minimaatschappij als een school in elkaar zit?Alleen een clubje kan dat niet compenseren.

Als we als samenleven niet willen dat er nog meer mensen alleen op zichzelf gericht raken moeten we daar echt iets aan doen. Op dit moment is school een prima Instituut om dat te leren. De sociale cohesie van een klas is belangrijk voor de sociale opvoeding buiten het gezin.

Er zijn kinderen voor wie thuisonderwijs een zegen kan zijn, dat geloof ik echt. Ik denk alleen niet dat we er als maatschappij op vooruit zullen gaan als een derde van de kinderen opgroeit met alleen thuisonderwijs. Hun referentiekader wordt dan wel wat beperkt.
Ja, en juist dat zou voor mij een van de redenen zijn voor thuisonderwijs. Zo'n leuke "minimaatschappij" is de school niet, nooit geweest maar sinds de komst van sociale media is het nog veel erger. (Online) pesterijen zijn aan de orde van de dag, met soms levenslange gevolgen. Ik kan mij zo voorstellen dat je er als ouder voor past om je kind door een soort geestelijke gehaktmolen te laten halen "om hun referentiekader te verbreden".
Alle reacties Link kopieren Quote
NoPepsiPlease schreef:
27-09-2023 16:32
Dit is zo ontzettend waar!

En ik wilde deze er niet ingooien omdat de meeste ouders echt heel leuke mensen zijn, en betreffende ouders het vaak ook echt niet verkeerd bedoelen, maar ouders
en het begeleiden van ouders vraagt ook steeds meer tijd. Er zijn kinderen die meer aankunnen. Er zijn kinderen die verrijking nodig hebben. Er zijn kinderen die doodongelukkig worden van meedoen met de klas. Ik compact en verrijk me suf. Dit loopt meestal prima. Voor de 1 of 2 HB'ers die nu al slimmer zijn dan ik ooit zal worden die ik ook wisselend extra dingen. En ja, dat is ook leuk voor de rest. Maar de rest heeft oefentijd nodig en die 2 heel vaak niet. Dus is de "gewone" verrijking saai. Dus willen ouders een gesprek want hun kind krijgt geen verrijkingswerk ondanks hoge citoscores. Jawel, maar het is ander verrijkingswerk. En wat moet kind dan doen om ook zulk werk te kunnen krijgen? (In z'n handen knijpen dat hij niet HB is). En een paar maanden later weer hetzelfde riedeltje.
En eigenlijk vind moeder van Marie die al veel extra begeleiding krijgt omdat het rekenen zo lastig is dat Marie eigenlijk ook zo'n leuk project moet kunnen doen. Dat we klassikaal al heel veel leuks doen maakt niet uit.

Conclusie: ik merk dat sommige ouders erg bezig zijn met wat andere kinderen wel krijgen, en hun kind niet, en daar gaat best wat energie en tijd in zitten.

Ouders lezen online iets en komen adviseren. En ik probeer enerzijds hun betrokkenheid te waarderen. Maar het kost mij steeds weer een brokje tijd om uit te leggen waarom onze school niet meedoet met de week tegen het pesten, waarom voor museum x is gekozen en niet voor museum y etc.
Lol, ik ben was vorig jaar zo een online Lees ouder... maar ik stuurde de juf gewoon een linkje en verwachte geen antwoord op een berichtje.
Ook is mijn kind getest hb, maar in groep zes uit de plusklas gegooid ( andere kinderen moesten ook een kans krijgen en zijn scores waren prima maar lager dan van de andere plusklas kinderen) de juf vroeg vorig jaar of hij er weer in wilde, maar hij wilde natuurlijk zo min mogelijk buiten de klas want het was een ontzettend leuke juf!!
Kind ging en gaat ( inmiddels groep 8) heel graag naar school, dat is het enige wat telt.
Alle reacties Link kopieren Quote
mater_matuta schreef:
03-10-2023 11:58
Ja, en juist dat zou voor mij een van de redenen zijn voor thuisonderwijs. Zo'n leuke "minimaatschappij" is de school niet, nooit geweest maar sinds de komst van sociale media is het nog veel erger. (Online) pesterijen zijn aan de orde van de dag, met soms levenslange gevolgen. Ik kan mij zo voorstellen dat je er als ouder voor past om je kind door een soort geestelijke gehaktmolen te laten halen "om hun referentiekader te verbreden".
De lagere school is nog niet geïnfecteerd met online gezeik ( die van zoon niet in elk geval) maar ik vrees voor de middelbare inderdaad.... ik begreep wel dat de scholen per januari telefoonvrij of -arm moeten zijn....
Ik ben niet bang dat mijn kind meteen slachtoffer wordt ofzo, maar een omgeving waarin mensen zo met elkaar omgaan is gewoon vergiftigend...
Alle reacties Link kopieren Quote
Dubbel
Ceester schreef:
03-10-2023 16:58
De lagere school is nog niet geïnfecteerd met online gezeik ( die van zoon niet in elk geval) maar ik vrees voor de middelbare inderdaad.... ik begreep wel dat de scholen per januari telefoonvrij of -arm moeten zijn....
Ik ben niet bang dat mijn kind meteen slachtoffer wordt ofzo, maar een omgeving waarin mensen zo met elkaar omgaan is gewoon vergiftigend...

Dat speelt bij ons soms al wel binnen groep 7 en 8. En dan ouders die eisen dat wij het oplossen. Hoe dan? Berichtjes die buiten schooltijd gepost worden vallen niet onder onze verantwoordelijkheid natuurlijk. Daar zijn ouders verantwoordelijk voor. We geven wel lessen over online omgangsvormen maar de leerkracht leest niet mee in de groep(jes) waar dat voorkomt, en ook niet in de eigen tijd.
Alle reacties Link kopieren Quote
Tip voor iedereen die het onderwijs interessant vindt. Morgen wordt de documentaire 'Zijwaarts de klas in' uitgezonden. Vier zij-instromers worden gevolgd vanaf les 1. Ik vond de trailer veelbelovend.
"I'd like a coke". " Is Pepsi ok?" " Is Monopolymoney ok?"
NoPepsiPlease schreef:
03-10-2023 19:16
Tip voor iedereen die het onderwijs interessant vindt. Morgen wordt de documentaire 'Zijwaarts de klas in' uitgezonden. Vier zij-instromers worden gevolgd vanaf les 1. Ik vond de trailer veelbelovend.

Op welk net?

Gevonden 2Doc, maar is op donderdag.
Alle reacties Link kopieren Quote
Op follow the money hebben ze nu een dossier geopend over onderwijskwaliteit, lerarentekort en achteruit hollende resultaten. Voor de geïnteresseerden.
Nee heb je, ja kun je krijgen
Van de week viel ik in.

'Oh, sta jij voor de klas?'
'Ja, klopt, collega is ziek '
'Maar jij bent toch geen leerkracht?'
'Nee, ik ben leerkrachtondersteuner.'
'En waarom komt er dan geen echte leerkracht invallen?'
'Uh, nou die zijn er niet.'
'Toen onze kinderen klein waren, kwam er altijd een invaller.'
'Tja, toen was er een leerkrachtenoverschot.'

Heb je dan in geen jaren een krant gelezen, en journaal gezien etc?

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven