Het lerarentekort

24-09-2023 11:54 316 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik twijfelde tussen de pijler kinderen en werk (omdat dit voor mij werk betreft). Maar ik ben ook benieuwd naar ervaringen van ouders. Er moeten toch inmiddels heel wat kinderen last hebben van dit probleem.

Bij ons op school missen we een leerkracht voor groep 7. Al vanaf het begin van het schooljaar werkt mijn parttimecollega (eigenlijk 3 dagen) fulltime. Ze geeft aan dat dit eigenlijk niet te combineren is met thuis en wil weer gewoon haar 3 dagen werken. Maar wat dan?

De IB'er voor de groep? De RT'er voor de groep en daarmee tijdelijk geen extra zorg voor de kinderen die dit nodig hebben? Zij doet ook de pluswerkgroepjes dus er kan gekozen worden om dat te laten vervallen.
Standaard een dag verdelen en hopen dat ze 4 dagen wil werken? Maar daarmee ga je eigenlijk over haar grens heen.

Hoe wordt het lerarentekort bij jullie op school "opgelost"?
"I'd like a coke". " Is Pepsi ok?" " Is Monopolymoney ok?"
Alle reacties Link kopieren Quote
[...]

Hier werd het niet opgelost.
Kind kon gewoon naar huis.

Persoolijk is het me een doorn in het oog geweest.
Ik werkte toen nog in de zorg en kon echt niet iedere keer vrij nemen als er weer eens geen juf was.

Dus mijn idee is toch los het onderling op. Zoals we dat in de zorg ook doen.
moderatorviva wijzigde dit bericht op 24-09-2023 15:37
Reden: OP quoten is niet toegestaan
61.22% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Hier is een vorig jaar groep 7 in januari opgeheven om die reden. Kinderen allemaal naar andere scholen vlak voor laatste jaar samen.

En we hebben ook helaas best vaak dat kinderen dagen thuis zitten of in een andere groep zitten omdat er geen vervanging is.

Ook veel scholen met tijdelijk 4 dagen onderwijs ect, soms wel heel schooljaar.
Jaja.
Alle reacties Link kopieren Quote
Bij mijn werk (vo) wordt iedereen gevraagd om alsjeblieft extra klassen te draaien. Je moet echt stevig in je schoenen staan om nee te zeggen. Degenen die het uiteindelijk wel doen, zetten er wel vaak iets tegenover, dus bijv sommige vergaderingen niet bijwonen, bepaalde taken niet meer doen. Maar het is heel nijpend, een mentor is bijv echt voor elke klas nodig, maar steeds minder collega’s willen mentor zijn (ondanks dat het een hele mooie taak is) omdat het heel belastend kan zijn. En het idee minder vergaderingen bijwonen is op zich goed, maar het werkt niet goed voor collegiale betrokkenheid en uiteindelijk de kwaliteit van je onderwijs als je niet goed dingen kunt afstemmen.

In extreme tekortvakken (bijv Nederlands) worden in sommige jaren minder uren gegeven dan zou moeten en dan wordt bijv dat uur per week opgevangen door een onderwijsassistent en moet de docent van tevoren huiswerk opgeven wat gemaakt kan worden in dat uur. Maar dat is kwalitatief natuurlijk niet te vergelijken met een echte les Nederlands.

Het is gewoon echt lastig, de druk is heel hoog. Ik zit nu zelf met zwangerschapsverlof thuis dus ik kan nu ook echt niet werken, maar je voelt gewoon dat de druk op je naaste collega’s daardoor flink is toegenomen (er is uiteindelijk gelukkig een vervanger voor me gevonden, maar niet voor alle uren).
Alle reacties Link kopieren Quote
De oplossingen die jij noemt mogen niet van de wet/overheid, zonder lesbevoegdheid mag je geen dagen vervangend lesgeven.
Jaja.
Alle reacties Link kopieren Quote
Man is basisschooldocent bij de kleuters. Er zijn 5 kleutergroepen en maar 3 vaste collega's (waaronder man) die 3 a 4 dagen werken. De andere plekken worden opgevuld door onderwijsassistenten, zij-instromers/docenten in opleiding.

Het is moeilijk om gekwalificeerde leerkrachten te vinden, vooral bij de kleuters op de school van man. Het lukt wel om de plekken te vullen uiteindelijk, maar niet zoals je wilt. Als iemand ziek is gaat de adjunct directeur, ib-er of onderwijsassistent voor de klas. Als er niemand is worden de kinderen verdeeld over de andere groepen.

Ikzelf werk als docent in het mbo. Wij hebben momenteel ook een tekort aan collega's. Nu via het uitzendbureau 2 mensen gevonden. Maar studenten merken het doordat lessen uitvallen, een periode worden opgeschoven of worden gegeven door de mentor. Laatste is niet ideaal, want dan is er geen tijd voor begeleiding.

Op de school van mijn kinderen merk ik gelukkig weinig. Het is een kleine dorpsschool met een heel vast team wat er al jaren werkt. Als iemand ziek is staat de onderwijsassistent voor de klas of ze worden verdeeld. Komt gelukkig weinig voor.
Alle reacties Link kopieren Quote
LuciFee2023 schreef:
24-09-2023 12:02
Hier is een vorig jaar groep 7 in januari opgeheven om die reden. Kinderen allemaal naar andere scholen vlak voor laatste jaar samen.

En we hebben ook helaas best vaak dat kinderen dagen thuis zitten of in een andere groep zitten omdat er geen vervanging is.

Ook veel scholen met tijdelijk 4 dagen onderwijs ect, soms wel heel schooljaar.
Verdelen gebeurt hier ook al regelmatig, maar dat is omdat er dan iemand ziek is, dus voor 1 of 2 dagen. Vaak springt de duo-collega dan bij om dit te voorkomen.

Maar echt structureel verdelen was nog nooit aan de orde.
"I'd like a coke". " Is Pepsi ok?" " Is Monopolymoney ok?"
Alle reacties Link kopieren Quote
LuciFee2023 schreef:
24-09-2023 12:02
De oplossingen die jij noemt mogen niet van de wet/overheid, zonder lesbevoegdheid mag je geen dagen vervangend lesgeven.
Tja, nood breekt wet. Maar we hebben dus zelfs geen onbevoegden om voor de klas te zetten.
"I'd like a coke". " Is Pepsi ok?" " Is Monopolymoney ok?"
Alle reacties Link kopieren Quote
NoPepsiPlease schreef:
24-09-2023 12:04
Verdelen gebeurt hier ook al regelmatig, maar dat is omdat er dan iemand ziek is, dus voor 1 of 2 dagen. Vaak springt de duo-collega dan bij om dit te voorkomen.

Maar echt structureel verdelen was nog nooit aan de orde.
Omdat ook dat niet mag.
Jaja.
Alle reacties Link kopieren Quote
NoPepsiPlease schreef:
24-09-2023 12:06
Tja, nood breekt wet. Maar we hebben dus zelfs geen onbevoegden om voor de klas te zetten.
Nee, de nood breekt die wet dus niet, het mag echt niet. Een dagje afmaken wel maar langer niet.

Dan worden dus klassen gewoon gestopt.
Jaja.
Alle reacties Link kopieren Quote
Minik schreef:
24-09-2023 12:02
Bij mijn werk (vo) wordt iedereen gevraagd om alsjeblieft extra klassen te draaien. Je moet echt stevig in je schoenen staan om nee te zeggen. Degenen die het uiteindelijk wel doen, zetten er wel vaak iets tegenover, dus bijv sommige vergaderingen niet bijwonen, bepaalde taken niet meer doen. Maar het is heel nijpend, een mentor is bijv echt voor elke klas nodig, maar steeds minder collega’s willen mentor zijn (ondanks dat het een hele mooie taak is) omdat het heel belastend kan zijn. En het idee minder vergaderingen bijwonen is op zich goed, maar het werkt niet goed voor collegiale betrokkenheid en uiteindelijk de kwaliteit van je onderwijs als je niet goed dingen kunt afstemmen.

In extreme tekortvakken (bijv Nederlands) worden in sommige jaren minder uren gegeven dan zou moeten en dan wordt bijv dat uur per week opgevangen door een onderwijsassistent en moet de docent van tevoren huiswerk opgeven wat gemaakt kan worden in dat uur. Maar dat is kwalitatief natuurlijk niet te vergelijken met een echte les Nederlands.

Het is gewoon echt lastig, de druk is heel hoog. Ik zit nu zelf met zwangerschapsverlof thuis dus ik kan nu ook echt niet werken, maar je voelt gewoon dat de druk op je naaste collega’s daardoor flink is toegenomen (er is uiteindelijk gelukkig een vervanger voor me gevonden, maar niet voor alle uren).
Ik hoop dat je ondanks die druk wel kan genieten van je verlof ♡. Dank voor je reactie.
"I'd like a coke". " Is Pepsi ok?" " Is Monopolymoney ok?"
Alle reacties Link kopieren Quote
Groep zeven verdelen over andere klassen die 2 dagen?
Vacature plaatsen?
Andere leerkrachten vragen of ze dag extra willen werken en dit belonen?
Flexkrachten vragen bij overkoepelende organisatie?
Groep 8 vier dagen les en groep 7 vier dagen les geven en allebei dag vrij dus met die docent oplossen?
Alle reacties Link kopieren Quote
NoPepsiPlease schreef:
24-09-2023 12:06
Tja, nood breekt wet. Maar we hebben dus zelfs geen onbevoegden om voor de klas te zetten.
Hebben de ib-er en rt-er geen lesbevoegdheid dan? Ib-ers zijn eigenlijk altijd docenten en rt-ers zijn ook docenten of onderwijsassistenten. Onderwijsassistenten zouden niet de verantwoordelijkheid mogen hebben over een klas. Maar helaas is er vaak niemand anders te vinden. Hier worden mensen met een pabo propedeuse ook voor de klas gezet. Dat mag dan weer wel...
Alle reacties Link kopieren Quote
LuciFee2023 schreef:
24-09-2023 12:06
Nee, de nood breekt die wet dus niet, het mag echt niet. Een dagje afmaken wel maar langer niet.

Dan worden dus klassen gewoon gestopt.
Dat is een keuze van jouw school geweest. En keurig volgens de wet. Ik weet zo al 2 scholen waarbij (hele goede!) leerkrachten voor de klas staan die met de pabo gestopt zijn. Het mag niet. Het zou niet moeten kunnen. Maar er zijn scholen die die keuze wel maken.
"I'd like a coke". " Is Pepsi ok?" " Is Monopolymoney ok?"
Alle reacties Link kopieren Quote
Craziestcatlady schreef:
24-09-2023 11:58
Hier werd het niet opgelost.
Kind kon gewoon naar huis.

Persoolijk is het me een doorn in het oog geweest.
Ik werkte toen nog in de zorg en kon echt niet iedere keer vrij nemen als er weer eens geen juf was.

Dus mijn idee is toch los het onderling op. Zoals we dat in de zorg ook doen.
Dit inderdaad, extra werken, onderling ruilen van dagen eventueel, collega’s van andere locaties vragen, directeur die dagen opvangt etc. Zo gaat het het in de zorg ook ja.
Alle reacties Link kopieren Quote
Absori schreef:
24-09-2023 12:09
Groep zeven verdelen over andere klassen die 2 dagen?
Vacature plaatsen?
Andere leerkrachten vragen of ze dag extra willen werken en dit belonen?
Flexkrachten vragen bij overkoepelende organisatie?
Groep 8 vier dagen les en groep 7 vier dagen les geven en allebei dag vrij dus met die docent oplossen?
Bedankt voor je suggesties. Die vacature staat natuurlijk al tijden uit 😉.
Maar de groep 7 en 8 vier dagen (en bijv een verdelen) was ik zelf nog niet opgekomen. De last verdelen.
"I'd like a coke". " Is Pepsi ok?" " Is Monopolymoney ok?"
Alle reacties Link kopieren Quote
Er wordt op sommige scholen voor gekozen de verantwoordelijkheid voor 2 klassen bij 1 leerkracht te leggen en dan de klassen wel te splitsen in groepjes en deze laten begeleiden door 1 of meerdere onderwijsassistenten, ouders en de betreffende leerkracht. Op die manier (dus als de eindverantwoordelijkheid wel bij een bevoegd leerkracht ligt), kun je het een beetje omzeilen.

Ook geen permanente oplossing natuurlijk.
Mijn kinderen hebben hun basisschooltijd geluk gehad, uitval van docenten kon intern opgelost worden en omdat we in een krimpregio wonen, was er wel personeel te vinden.
Nu in het VO is het anders. Samengevoegde klassen, twee lessen in een vak in plaats van drie, langdurige uitval, "er staat in elk geval iemand"-vervangers die niet echt geschikt zijn.
Ik kan er wel boos om worden, maar aangezien ik het probleem ook van de andere kant ken, weet ik dat dit zo blijft tot de overheid onderwijs weer een aantrekkelijke baankeuze maakt.

(Wat hilarisch is ook, omdat ik onder andere op dit forum altijd moet lezen hoe zo'n geweldige baan het is, altijd vroeg vrij, altijd vakantie, enorm salaris en toch wil niemand het doen)
Vanillana schreef:
24-09-2023 12:17
Er wordt op sommige scholen voor gekozen de verantwoordelijkheid voor 2 klassen bij 1 leerkracht te leggen en dan de klassen wel te splitsen in groepjes en deze laten begeleiden door 1 of meerdere onderwijsassistenten, ouders en de betreffende leerkracht. Op die manier (dus als de eindverantwoordelijkheid wel bij een bevoegd leerkracht ligt), kun je het een beetje omzeilen.

Ook geen permanente oplossing natuurlijk.
Ik denk dat de leeropbrengst van dit soort tussendoor-open-onderwijs enorm tegenvalt. Inderdaad geen permanente oplossing.
Alle reacties Link kopieren Quote
NoPepsiPlease schreef:
24-09-2023 12:11
Dat is een keuze van jouw school geweest. En keurig volgens de wet. Ik weet zo al 2 scholen waarbij (hele goede!) leerkrachten voor de klas staan die met de pabo gestopt zijn. Het mag niet. Het zou niet moeten kunnen. Maar er zijn scholen die die keuze wel maken.
Ook binnen het VO wordt die keuze gemaakt, in ieder geval wel bij ons. Zelfs detacheringsclubs komen met zij-instromers of onbevoegden.

Alle reacties Link kopieren Quote
herfst100 schreef:
24-09-2023 12:09
Hebben de ib-er en rt-er geen lesbevoegdheid dan? Ib-ers zijn eigenlijk altijd docenten en rt-ers zijn ook docenten of onderwijsassistenten. Onderwijsassistenten zouden niet de verantwoordelijkheid mogen hebben over een klas. Maar helaas is er vaak niemand anders te vinden. Hier worden mensen met een pabo propedeuse ook voor de klas gezet. Dat mag dan weer wel...
Ik ben even gaan zoeken, maar een pabostudent mag maximaal 2 jaar onbevoegd echt een klas draaien. Onderwijsassistenten eigenlijk niet, maar de inspectie zal er niet te moeilijk over doen. Gezien de omstandigheden wordt dit gedoogd.

IB'er en RT'er zou kunnen. Zij hebben gewoon de pabo gedaan. De vraag is of je hun taken wil laten liggen.
"I'd like a coke". " Is Pepsi ok?" " Is Monopolymoney ok?"
Alle reacties Link kopieren Quote
cuculuscanorus schreef:
24-09-2023 12:17
Mijn kinderen hebben hun basisschooltijd geluk gehad, uitval van docenten kon intern opgelost worden en omdat we in een krimpregio wonen, was er wel personeel te vinden.
Nu in het VO is het anders. Samengevoegde klassen, twee lessen in een vak in plaats van drie, langdurige uitval, "er staat in elk geval iemand"-vervangers die niet echt geschikt zijn.
Ik kan er wel boos om worden, maar aangezien ik het probleem ook van de andere kant ken, weet ik dat dit zo blijft tot de overheid onderwijs weer een aantrekkelijke baankeuze maakt.

(Wat hilarisch is ook, omdat ik onder andere op dit forum altijd moet lezen hoe zo'n geweldige baan het is, altijd vroeg vrij, altijd vakantie, enorm salaris en toch wil niemand het doen)
:proud:

Alle reacties Link kopieren Quote
Mijn dochter heeft de eerste twee weken mbo er net op zitten en ze heeft nog geen dag haar volledige rooster gedraaid. Vakken waar helemaal geen docent voor is, ziekte, uitval.
Het is een pittige opleiding voor haar, ze komt van kader en doet een mbo-4 opleiding en ze blijkt voor Nederlands en Engels niet op niveau te zitten(ja, op de middelbare ook veel uitval en uiteraard corona) dus ik hou mijn hart vast.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ja, elke school zal binnen de wet en regelgeving oplossingen bedenken met het team, maar als niet lukt is het echt jammer....langdurig uitval/geen leerkracht zal een school steeds vaker kinderen naar huis gaan sturen/4 dagen les gaan geven of helaas de klassen gaan opheffen.

En idd, er is maar eens partij waar je boos op moet worden... de overheid en die word gekozen door het volk.

Dus stem anders en ga eens mee staken ipv miepen bij stakingen, zoals best vaak gebeurde in verleden.
Jaja.
Alle reacties Link kopieren Quote
Zoals ze het in de zorg oplossen leidt ook niet tot structurele oplossingen. En ik lees hier steeds over mensen die om die reden van ellende de zorg maar verlaten. Dus om dat nou als voorbeeld aan te halen, snap ik niet zo.

Ik werk zelf niet in de zorg, dus ik werk niet met mensenlevens, en ik ga in mijn baan ook niet altijd maar extra werken. Ik zou daar in het onderwijs dus wel begrip voor hebben. Wel werken velen in het onderwijs erg weinig dagen. Dan is er wel weinig marge.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven