Hoe deden jullie het zonder kdv?

14-12-2020 15:44 129 berichten
Alle reacties Link kopieren
De vorige keer dat de kinderopvang sloot zat ik nog in mijn zwangerschapsverlof. Baby is nu 10 maanden en gaat normaal 3 dagen per week naar kdv, we werken allebei thuis dus we gaan nu kijken hoe we het praktisch kunnen verdelen voor die 3 dagen. Misschien kunnen we nog wat leren van de ervaringen hier.

We denken nu aan om het zorgen voor baby of werken te verdelen in halve dagen. Het enige lastige is dat we allebei bij een internationale organisatie werken dat gesprekken met andere tijdzones inplannen dan wat lastiger wordt. Compenseren in de avond is altijd maar afwachten of het lukt met de baby. Werkte half om half bij jullie, of meer improviseren op basis van de agenda's?

Ik besef me dat we in een redelijk luxe positie zitten dat we in ieder geval de mogelijkheid hebben tot een verdeling, hoop niemand tegen het zere been te schoppen hiermee.
sprietgras schreef:
14-12-2020 16:18
Wij verdeelden het. Ik heb vandaag al aan mijn leidinggevende laten weten dat ik het dit keer niet zie zitten. Ik ga grenzen stellen. Werk minimaliseren en me desnoods ziek melden. Ik kan namelijk anders aan zien komen dat ik in een burn-out terecht ga komen. Daar zit ik al niet ver vanaf. Kan dit zetje er niet bij hebben. Het kost me te veel om werk en kinderen allebei goed te willen doen (1 kind lesgeven en 1 kind entertainen en 4 dagen werk). Dus onaardig gezegd: dit keer gaat mijn werkgever aan t korte eind trekken.
Ik denk dat ik dit deze twee weken ook zo ga doen. Minder bereikbaar, meer tijd thuis. Wel zorgen dat er geen kantoor dingen overboord vallen, maar verder rustig aan en de focus op het onderwijs.
Normaal werken we beiden 4 dagen.
Net als in vorige lockdown wil ik drie dagen van 7-13 werken en 1 dag van 9-17.
Dat zijn al 26 uur; de rest smokkel ik of haal ik 's avonds in. Of niet. De rek is er uit.
Man doet kinderen en kookt 's ochtends. We lunchen warm. Middag en avond doe ik. Of andersom.
Westerpaviljoen schreef:
14-12-2020 15:46
Ik ben een beetje wanhopig:

Ik moet voor 8 januari verhuizen maar nieuwe huis is nog niet af (geen badkamer geen keuken geen vloer)

Vrouw is zwanger en slaapt 12 uur per dag

Peuter kan niet meer naar de opvang

En nog een volledige baan...................
herkenbaar, oplossen met de werkgever.

Vrouw verdeeld over de dag laten slapen.

Vrouw kan om 20.00 naar bed en dan tussen de middag op bed.
Ouderschapsverlof voor een dag per week.

Bouwmaterialen kan ik niks over zeggen.
Vorige lockdown was dochter 8 mnd, schoof ze op de buik door de kamer en sliep ze 2-3 x. Nu is ze 17 maanden en loopt ze rond en slaapt nog 1x. Vriend en ik werken beide thuis dus wordt weer afwisselen. Ga in ieder geval niks inhalen in de avonduren, eerder juist zorgverlof opnemen. Werkgever moet het er maar mee doen.
vera99 wijzigde dit bericht op 14-12-2020 19:58
Reden: Was wat kort door de bocht
2.56% gewijzigd
Westerpaviljoen schreef:

Ik moet voor 8 januari verhuizen maar nieuwe huis is nog niet af (geen badkamer geen keuken geen vloer)

Heb jij geen vitaal/cruciaal beroep? dat peuter wel naar de opvang kan?
-Rosings- schreef:
14-12-2020 16:40
Heb jij geen vitaal/cruciaal beroep? dat peuter wel naar de opvang kan?
Vorige keer wel maar nu niet (lang verhaal)
Vera99 schreef:
14-12-2020 16:34
Vorige lockdown was dochter 8 mnd, schoof ze op de buik door de kamer en sliep ze 2-3 x. Nu is ze 17 maanden en loopt ze rond en slaapt nog 1x. Vriend en ik werken beide thuis dus wordt weer afwisselen. Ga in ieder geval niks inhalen, eerder juist zorgverlof opnemen. Werkgever moet het er maar mee doen.
Ik had een combi van atv, zorgverlof en vakantiedagen en dat werkte eigenlijk prima.
Werkgever moet maar meedoen is ook niet helemaal de instelling, je moet het samen doen.
Hier net met werkgever afgesproken dat ik nog een uur extra in de ziektewet ga ik werkte al 3 uur minder op een dag.

En mijn man doet dan de ochtend met dochter en ik ben dan een halve dag op locatie aanwezig.
Voor alle problemen uit productie.

En mijn ouders doen de opvang als we ergens klem komen te zitten.

Maar ik heb al heel veel meetings gehad waar kleuters en peuters op de achter grond aan het spelen zijn en ja die komen er wel eens tussen. En dat moeten ze maar accepteren je doet je best om te werken en zorg te combineren.
Westerpaviljoen schreef:

OH men, brengt me terug naar afgelopen maart. Verhuizen, 3 kinderen waaronder een baby en een man die fulltime werkt buitenshuis. :(
Vera99 schreef:
14-12-2020 16:34
Vorige lockdown was dochter 8 mnd, schoof ze op de buik door de kamer en sliep ze 2-3 x. Nu is ze 17 maanden en loopt ze rond en slaapt nog 1x. Vriend en ik werken beide thuis dus wordt weer afwisselen. Ga in ieder geval niks inhalen, eerder juist zorgverlof opnemen. Werkgever moet het er maar mee doen.
Jezus, wat lullig voor je werkgever.
viavia2013 schreef:
14-12-2020 17:00
Jezus, wat lullig voor je werkgever.
Hoezo?

Jezelf in allerlei bochten wringen, savonds en in de weekenden werken?

Het moet wel menselijk blijven. Gelukkig zijn de meeste werkgevers begripvol.

Hier ook een dreumes van ner 1 en een kleuter van 4,5. Allebei thuiswerken. Dreumes is een enorme handenbinder momenteel, geen idee hoe we dat gaan doen precies maar we hebben al afgesproken dat we onszelf niet over de kop gaan werken.
Ik kijk er ook niet echt naar uit moet ik zeggen. Geen idee nog hoe we het gaan doen; mijn werk is gelukkig best flexibel maar ik trek t niet om iedere keer savonds laat in te halen. Man heeft net een nieuwe baan en zit nog in zijn proeftijd. Maargoed we zullen t wel weer redden linksom of rechtsom. Ik heb nog hoop dat kinderopvang misschien wel blijft doorgaan. En de oudste (onderbouw basisschool) gaat dan maar veel op een beeldscherm. Willen we liever niet maarja we kunnen wel zoveel niet willen.

Westerpaviljoen ik voel met je mee. Gewoon om hulp vragen bij vrienden en familie hoor!
Ik hoop dat het blijft bij 19 januari en dat de maatregelen niet verlengd gaan worden. Ik heb op het moment nog zwangerschapsverlof maar moet in januari weer aan de slag. Hoe ik dat moet doen met een baby en 3 kinderen (basisschool) weet ik even niet :'(
intotheunknown wijzigde dit bericht op 14-12-2020 17:21
4.28% gewijzigd
Westerpaviljoen schreef:

En misschien je eigen topic?
Grant me the serenity to accept the things I cannot change, courage to change the things I can and wisdom to know the difference.
Ben zelf uit de jonge kinderen, maar hoe wij het met onze medewerkers doen:

Coulant mee omgaan, begrip voor het zoeken naar hoe de combinatie gaat lukken.
En verder ouderschapsverlof, calamiteitenverlof etc.
Voor mij betekent het weer op de dagen dat de kinderen bij mij zijn: vroeg opstaan zodat ik 3 uur kan werken voordat kinderen online les hebben. In hun pauze een uur werken en in de avond. Tussendoor pak ik ook nog wat tijd mee. Op de 2 dagen dat ze bij hun vader zijn plankgas.
Gelukkig gaat er nu geen tijd verloren met naar sport enzo brengen.
Maar, sorry, wat ben ik blij dat ze niet meer heel klein zijn. Dan had ik het ook niet geweten.
Westerpaviljoen schreef:
14-12-2020 15:53
Wat heb ik nodig: een oppas, materialen, handjes.

:-)
Zou een oproepje doen op de (buurt) Nextdoor app. Er zitten vast meer mensen in hetzelfde schuitje bij jou in de buurt.
“Don’t look back – you’re not going that way.”
Lastig inderdaad... gelukkig de komende twee weken sowieso vrij. Dan moeten we de periode tot 19 januari nog weten te overbruggen... en hopelijk gaat het daarna inderdaad weer open. We zullen maar wat afwisselen, ik kan een deel van mijn werk 's avonds/'s nachts doen en dan overdag wat meer tijd met de kinderen doorbrengen.

Een voordeel hebben we wel, de oudste twee kinderen (14) zijn ook thuis dus die kunnen een deel van de tijd op de jongsten (1 en 3) passen.

Maar ik ben er absoluut niet blij mee dat de opvang ook grotendeels dicht gaat en ik vind het ook echt onzin, de middelbare scholen ok dat begrijp ik wel en is ook niet zo'n punt. Die kleintjes verspreiden het echter weinig en je maakt het mensen echt heel moeilijk. Economisch is het ook echt een grote klap want hierdoor zullen veel werknemers toch minder productief zijn.
Ik zou aan een grote klus beginnen maar stel dat uit.
Heb een baby van 6 mnd thuis en man een verschrikkelijk moeilijke werkgever.

Maar ik zou best iemand willen helpen nu.
Heb jarenlange ervaring op een kdv, gerichte opleiding voor het basisonderwijs en behalve die baby toch niets te doen.
drominique wijzigde dit bericht op 14-12-2020 18:00
Reden: Toevoeging
4.44% gewijzigd
Ik zie er erg tegenop.
Ik zit nu in de ziektewet. (Depressie/burn-out). Op het moment allemaal onderzoeken of er toch wat meer aan de hand is. Ik ben paar weken geleden begonnen met weer 3 uur in de week werken. Bedoeling was naar 2x3 te gaan maar dat zie ik zo niet zitten. 2 kleine kinderen in huis (1 en 4 jaar). We moeten hier goed de balans vinden zodat ik voldoende rust krijg.
drominique schreef:
14-12-2020 17:57
Ik zou aan een grote klus beginnen maar stel dat uit.
Heb een baby van 6 mnd thuis en man een verschrikkelijk moeilijke werkgever.

Maar ik zou best iemand willen helpen nu.
Heb jarenlange ervaring op een kdv, gerichte opleiding voor het basisonderwijs en behalve die baby toch niets te doen.
Woon je in 010 hahaha?
Ik sta na de kerst 3 weken 3 dagen ingepland op kantoor. Vooralsnog gaat alles door op mijn werk ( toetsen hoger onderwijs). Fysieke aanwezigheid is noodzakelijk. Heb al gezegd, mijn kinderen kan ik niet alleen thuis laten
Hoe werkt dat eigenlijk met die kinderopvang? Tijdens de vorige lockdown zat kind nog bij een kdv maar nu ze naar de basisschool is niet meer. Maar ik heb een cruciaal beroep en kind mag dus niet meer naar school. Waar laat ik haar dan even heel oneerbiedig gezegd? Kan toch niet een willekeurig dagverblijf binnenwandelen?
Bij de eerste lockdown was er zo weinig werk dat ik maar 20u kon werken, de rest was werklozenwet (ik woon in het buitenland) ik werkte de middagen, 4u per dag (op mijn werk, kan niet thuiswerken. ) Man thuiswerkte om mijn uren heen. S ochtends deed ik de kinderen (schoolwerk) en savonds het avondeten Enzo. Man werkte dan.
Doe je best en trek tijdig aan de bel bij je werkgever als het niet lukt. (Je man natuurlijk ook) succes
Paupertrol schreef:
14-12-2020 18:12
Hoe werkt dat eigenlijk met die kinderopvang? Tijdens de vorige lockdown zat kind nog bij een kdv maar nu ze naar de basisschool is niet meer. Maar ik heb een cruciaal beroep en kind mag dus niet meer naar school. Waar laat ik haar dan even heel oneerbiedig gezegd? Kan toch niet een willekeurig dagverblijf binnenwandelen?
Heb je BSO? Dan is er een nood BSO in je omgeving aangewezen voor de hele dag.
Neem je geen BSO af, dan moet je overleggen met de BSO van de school of je je kind daar nu toch kwijt kunt. Of zelf opvang regelen met familie en netwerk.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven