Hoe deden jullie het zonder kdv?

14-12-2020 15:44 129 berichten
Alle reacties Link kopieren
De vorige keer dat de kinderopvang sloot zat ik nog in mijn zwangerschapsverlof. Baby is nu 10 maanden en gaat normaal 3 dagen per week naar kdv, we werken allebei thuis dus we gaan nu kijken hoe we het praktisch kunnen verdelen voor die 3 dagen. Misschien kunnen we nog wat leren van de ervaringen hier.

We denken nu aan om het zorgen voor baby of werken te verdelen in halve dagen. Het enige lastige is dat we allebei bij een internationale organisatie werken dat gesprekken met andere tijdzones inplannen dan wat lastiger wordt. Compenseren in de avond is altijd maar afwachten of het lukt met de baby. Werkte half om half bij jullie, of meer improviseren op basis van de agenda's?

Ik besef me dat we in een redelijk luxe positie zitten dat we in ieder geval de mogelijkheid hebben tot een verdeling, hoop niemand tegen het zere been te schoppen hiermee.
ClaireSophie schreef:
16-12-2020 10:44
Ik heb twee vriendinnen die ik erop aangesproken heb...

Eén vriendin is manager in de kinderopvang maar werkt nog niet (6 maanden na bevalling nog bekkenklachten), haar partner werkt in een kledingwinkel en zit dus thuis.

Zij wil gebruik maken de noodopvang. (dochter gaat normaliter 2 dagen naar het kdv). Daar vind ik dus iets van.
Wow. Echt wow.

Helemaal als ik denk aan vrienden met beiden een cruciaal beroep dat ze wel thuis kunnen uitvoeren (dat kan namelijk ook!) en dan nog aarzelen of ze wel gebruik van opvang zullen maken...
Wij zijn nu inderdaad in een ochtend en middagshift gaan werken. Ik baal wel dat mijn werkgever er nog geen woord aan vuil heeft gemaakt. Even informeren of en hoe we het rond krijgen lijkt me niet meer dan beleefd...

Deze week nog maar proberen of het nog mogelijk is om project deadlines te verschuiven, want die acht ik echt niet meer haalbaar nu, zal nog een gedoe worden vrees ik. Boven alles vind ik het vooral sneu voor kindje. Ze heeft het zo naar haar zin op kdv en nu zit ze de hele dag thuis met papa of mama die ook nog met een half hoofd bij werk zijn en je kunt ook letterlijk nergens heen.

Lukt het jullie om in de planning ook nog iets van persoonlijke tijd (sport etc) toe toe voegen of schiet dat er nu maar bij in de komende weken?
stokske schreef:
14-12-2020 18:06
Ik sta na de kerst 3 weken 3 dagen ingepland op kantoor. Vooralsnog gaat alles door op mijn werk ( toetsen hoger onderwijs). Fysieke aanwezigheid is noodzakelijk. Heb al gezegd, mijn kinderen kan ik niet alleen thuis laten
Ik weet niet waar je werkt, maar wij (universiteit) kregen een mail dat we indien noodzakelijk voor onderwijsactiviteiten aanspraak op noodopvang kunnen maken. En dat als er plaats is medewerkers die geen contract hebben met de opvang op de campus alsnog daar terecht kunnen. Misschien is er bij jou werkgever ook een dergelijke optie. Ook hoger onderwijs valt in ieder geval onder de essentiële beroepen.
Vera99 schreef:
16-12-2020 08:04
Dit is een typische uitspraak van iemand die geen (jonge) kinderen heeft.

Door en overdag te werken en kinderen te vermaken en dan ook nog in je “vrije tijd” wat gemiste uren werk in te halen worden burn-outs in de hand gewerkt. Daar wordt niemand beter van.
Is het, als je een partner hebt, niet gewoon een kwestie van je tijd anders indelen? Alle andere afspraken dan werk vervallen, dus je hoeft eigenlijk alleen rekening te houden met elkaar, werk en kinderen.

Wij hebben oudere kinderen, maar willen wel beschikbaar voor ze zijn. Werken de vorige lockdown in 2 shifts. Man van 6-15 en ik van 15-22. Allebei net wat minder dan op kantoor, maar thuis werken we sowieso sneller. Veel minder afleiding, geen collega's die continu binnenlopen, alles binnen handbereik en als je een collega's wilt spreken bel/app/videobel je even ipv het halve gebouw door te lopen. De weekenden kun je dan gewoon vrij houden.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven