Hoe deden jullie het zonder kdv?

14-12-2020 15:44 129 berichten
Alle reacties Link kopieren
De vorige keer dat de kinderopvang sloot zat ik nog in mijn zwangerschapsverlof. Baby is nu 10 maanden en gaat normaal 3 dagen per week naar kdv, we werken allebei thuis dus we gaan nu kijken hoe we het praktisch kunnen verdelen voor die 3 dagen. Misschien kunnen we nog wat leren van de ervaringen hier.

We denken nu aan om het zorgen voor baby of werken te verdelen in halve dagen. Het enige lastige is dat we allebei bij een internationale organisatie werken dat gesprekken met andere tijdzones inplannen dan wat lastiger wordt. Compenseren in de avond is altijd maar afwachten of het lukt met de baby. Werkte half om half bij jullie, of meer improviseren op basis van de agenda's?

Ik besef me dat we in een redelijk luxe positie zitten dat we in ieder geval de mogelijkheid hebben tot een verdeling, hoop niemand tegen het zere been te schoppen hiermee.
Doreia* schreef:
14-12-2020 18:22
Heb je BSO? Dan is er een nood BSO in je omgeving aangewezen voor de hele dag.
Neem je geen BSO af, dan moet je overleggen met de BSO van de school of je je kind daar nu toch kwijt kunt. Of zelf opvang regelen met familie en netwerk.
Nee geen bso. Ik werk meestal tijdens schooltijden en de rest deden opa en oma. Maar die hebben nu te kennen gegeven dit niet meer te doen omdat kind een snotneus heeft en omdat ze bang zijn voor corona.
Ik werk in de zorg. Vriend ook een cruciaal beroep. Vorige keer geen noodopvang gebruikt omdat ik het zelf spannend vond mijn toen ini mini baby die voor het eerst naar de opvang ging op een vreemde plek te brengen. Ik kwam toen uit verlof halfweg de lock down.

Nu ga ik de noodopvang wel aanspreken.
Baby is nu elf maanden en kleuter 4,5

En ik heb al een nicht gebeld die in de opvang werkt en dus komende tijd thuis zit of ze hier wat bij wil verdienen.
where ever you go, go with your heart
Paupertrol schreef:
14-12-2020 18:24
Nee geen bso. Ik werk meestal tijdens schooltijden en de rest deden opa en oma. Maar die hebben nu te kennen gegeven dit niet meer te doen omdat kind een snotneus heeft en omdat ze bang zijn voor corona.
Wij hebben beide geen cruciaal beroep. Grootouders kunnen we deze komende weken niet vragen vanwege hun gezondheid. Eerste lockdown nog wel.
Overleg met school, werkgever en kijk wat je tot de 19e nog wel kunt doen.
Westerpaviljoen schreef:
14-12-2020 15:46
Ik ben een beetje wanhopig:

Ik moet voor 8 januari verhuizen maar nieuwe huis is nog niet af (geen badkamer geen keuken geen vloer)

Vrouw is zwanger en slaapt 12 uur per dag

Peuter kan niet meer naar de opvang

En nog een volledige baan...................
Hier vergelijkbaar. Weliswaar niet zwanger maar met een puber in huis en allemaal geveld door corona.
Bouwmarkten gaan dicht dus zie maar aan je materiaal te komen.
Westerpaviljoen schreef:
14-12-2020 18:02
Woon je in 010 hahaha?
Nee helaas, anders had ik je een persoonlijk bericht gestuurd.
Ik woon op het smalste stukje
drominique schreef:
14-12-2020 18:40
Nee helaas, anders had ik je een persoonlijk bericht gestuurd.
Ik woon op het smalste stukje

Ameland?
DaSilva86 schreef:
14-12-2020 19:07
Ameland?
Midden Limburg vermoed ik.
Zowel ik als ex cruciaal beroep en grootouders van weerszijden durven opvang niet meer aan. Zucht. Geen idee hoe ik dit moet gaan oplossen. Zeker gezien mijn kind rond deze tijd van het jaar chronisch met een snottebel loopt.
Tickel schreef:
14-12-2020 17:48
Zou een oproepje doen op de (buurt) Nextdoor app. Er zitten vast meer mensen in hetzelfde schuitje bij jou in de buurt.
En dat precies is dus niet de bedoeling, al die mensen over de vloer.
Ik zou zeggen huur een vakantie huis en zit daar de tijd uit tot je nwe huis klaar is.
Paupertrol schreef:
14-12-2020 18:24
Tja, dat is het nadeel van informele opvang.

Misschien snel alsnog een bso regelen?
Paupertrol schreef:
14-12-2020 19:18
Zowel ik als ex cruciaal beroep en grootouders van weerszijden durven opvang niet meer aan. Zucht. Geen idee hoe ik dit moet gaan oplossen. Zeker gezien mijn kind rond deze tijd van het jaar chronisch met een snottebel loopt.
Kinderopvang blijft toegankelijk voor vitale beroepen.

Hier man met vitaal beroep. Ik niet maar wel deels ziektewet. Zoals velen lastig thuiswerken met dreumes van 1. Dus ik ga zeker gebruik maken van de noodopvang.
zecora schreef:
14-12-2020 19:36
Tja, dat is het nadeel van informele opvang.

Misschien snel alsnog een bso regelen?
ik werk onregelmatig op wisselende dagen. Dat is waarom ze sws al niet naar de bso ging omdat er lange wachtlijsten waren voor de flexibele opvang.
ardni schreef:
14-12-2020 16:40
Ik had een combi van atv, zorgverlof en vakantiedagen en dat werkte eigenlijk prima.
Werkgever moet maar meedoen is ook niet helemaal de instelling, je moet het samen doen.
Is zeker zo, mijn reactie was wat kort door de bocht :). Werk/privé balans is al compleet zoek dit jaar, daarom is het juist belangrijk om dan niet ook nog eens in de avonden te werken. Daarbij werk je in een halve dag thuis vaak efficiënter dan je een hele dag op kantoor zou werken. Ik had al tussen kerst en oud en nieuw verlof opgenomen, dus dat scheelt alweer een week! En dan maar hopen dat dochter in januari weer gewoon naar de opvang kan.
zecora schreef:
14-12-2020 19:34
Ik zou zeggen huur een vakantie huis en zit daar de tijd uit tot je nwe huis klaar is.
Ja ik betaal nu 2 hypotheken tegelijk en neem er even een vakantiehuis bij.
Paupertrol schreef:
14-12-2020 19:52
ik werk onregelmatig op wisselende dagen. Dat is waarom ze sws al niet naar de bso ging omdat er lange wachtlijsten waren voor de flexibele opvang.
Ik zal toch bij de bso navragen want in maart waren er bij ons ook kinderen welkom die normaal niet op de kdv zitten maar wel ouders met cruciaal beroep dit was toen via de gemeente geregeld.
Vorige lockdown zat ik met een vier weken oude baby en een dreumes van 14 maanden thuis.

Nu aan het werk en heb ik drie dagen kdv nodig.

Thanks god voor mijn werk, het onderwijs. Dus ik ga ze gewoon brengen naar het kdv.

Man werkt trouwens in de bouw. Geen vitaal beroep maar thuis tegelen wordt wat lastig.
Een peuter en een kleuter hier met 2*32 uur. Wij deden half half.

Een van 8-13 en de ander 13-18. + Wat tv af en toe en hier en daar een paar uur in de avond en weekend. We zijn beiden helemaal opgebrand.

Vriend heeft nu voor januari 2 weken onbetaald verlof opgenomen. Held :flirting:
kleinezon wijzigde dit bericht op 14-12-2020 20:26
1.95% gewijzigd
Look at the stars, look how they shine for you
And everything you do; Yeah, they were all yellow
zecora schreef:
14-12-2020 19:34
Al die mensen? 1 oppas
“Don’t look back – you’re not going that way.”
sprietgras schreef:
14-12-2020 16:18
Wij verdeelden het. Ik heb vandaag al aan mijn leidinggevende laten weten dat ik het dit keer niet zie zitten. Ik ga grenzen stellen. Werk minimaliseren en me desnoods ziek melden. Ik kan namelijk anders aan zien komen dat ik in een burn-out terecht ga komen. Daar zit ik al niet ver vanaf. Kan dit zetje er niet bij hebben. Het kost me te veel om werk en kinderen allebei goed te willen doen (1 kind lesgeven en 1 kind entertainen en 4 dagen werk). Dus onaardig gezegd: dit keer gaat mijn werkgever aan t korte eind trekken.
Dit geldt voor mij ook.
Am Yisrael Chai!
vogeltje89 schreef:
14-12-2020 15:53
Wij hadden de dagen inderdaad verdeeld in ochtend en middag. Maar legden daarnaast ook de agenda's dagelijks naast elkaar en maakten op basis daarvan veel uitzonderingen op de verdeling.

We begonnen de dagen wel vroeg. Degene die in de ochtend kon werken begin bijvoorbeeld om 7 uur of 7:30.
De avonden hebben we niet standaard gewerkt. Alleen als het nodig was.
Dit inderdaad.
Wij delen de dagen op en/of nemen wat uren op die we nog hadden staan zodat het een beetje te doen blijft. Vorige keer zo gedaan en gaan we nu weer zo doen. Even overleggen met werkgever nog en zien hoe druk we beiden gaan zijn aankomende tijd.
De eerste lockdown werkte ik voor een detacheerder maar had ik geen opdracht ik was gewoon thuis met rozetje. Nu werk ik in een vitaal beroep en gaat ze naar de noodopvang
fashionvictim schreef:
14-12-2020 20:16
Dit geldt voor mij ook.
Pas goed op jezelf!
Wij hebben beide geen vitaal beroep en overleggen het met ons werk. Mijn leidinggevende belde vanmiddag al over of ik het zag zitten en dat ik best met uren kan schuiven en een paar uur minder kan maken. Ik weet van mijn man bij de vorige lockdown (ik had toen een andere baan) dat er werd verwacht dat hij de helft van zijn uren kon maken.

Zo zonder collega's bij de koffieautomaat werk ik wel veel sneller en efficiënter, denk dat het voor mijn werkgever niet erg is!
drominique schreef:
14-12-2020 21:21
Pas goed op jezelf!
Ja, dat. Uiteindelijk is de grootste winst als je je gezin en jezelf hier mentaal en fysiek goed doorheen loost. Als dat betekend dat er minder productiviteit is dan is dat maar even zo. (wel handig om te communiceren natuurlijk met je leidinggevende) Je kan niet alle ballen op 100% in de lucht blijven houden in deze situatie.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven