hoe doen jullie dat toch ?

03-09-2011 18:37 31 berichten
Alle reacties Link kopieren
Lieve viva-mama's,

hoe lukt het jullie om alles te runnen ? Mijn huis ziet er op het moment uit alsof er een kudde olifanten doorheen is gewalst. Ik weet nu al dat ik mijn hele zondag kwijt ben aan opruimen en schoonmaken. Ik studeer, heb een stage met onregelmatige werktijden (zorg) en heb daarnaast een poetsplek van 5 uur in de week. Hebben jullie tips en truuks om alles wat soepeler te laten lopen ? Eens een keertje bij te zijn met de was, en ook eens de ramen kunnen wassen. Vind het belangrijk om goed en gezond te eten dus wil geen kant en klaar op mijn bordje scheppen.

Dankjewel alvast !
Ik werk 24 uur, man 36 uur. 2 kinderen van 4 en 2 en ik ben altijd bij....

Mijn geheim:

Ik stofzuig beneden elke dag 2x, na ontbijt en na avondeten. Dat is zo gebeurd.

Donderdagavond doe ik de boodschappen voor de hele week en man geeft het sanitair (wc's en badkamer) een grote beurt (vindt hij leuk)

Donderdagochtend doe ik de bovenverdieping en de zolder terwijl mijn jongste me "helpt". Ik verschoon de bedden, stofzuig en dweil en neem de deuren af en doe de spiegels etc. Is ongeveer 1,5 uur (kan sneller, maar peuter is er bij)

Elke avond ben ik een kwartiertje op zolder voor de was en de strijk en in dit kwartier doe ik ofwel een was erin, hang een was op of strijk even. En echt, ik heb nooit strijk liggen, ben nooit achter met de was; in een kwartier heb je veel gedaan en als je het elke dag doet stapelt het zich niet op.

Voor de ramen hebben we een glazenwasser en eens in de 2 maanden doe ik ze van binnen (de vingertjes haal ik wat vaker weg met een glasdoekje)

Opruimen doen de kinderen van jongs af aan zelf: je mag pas iets anders pakken als je het andere opruimt. In het weekend wordt er meestal een grote treinrails van duplo gelegd met compleet dorp: op zondagavond na het eten ruimen we dit gezamenlijk even op (zodat het gesorteerd in de bakken blijft...)

Dat is het wel zo een beetje...

Keukenkastjes neem ik paar keer per week met een sopje af , deuren ook. Eigenlijk is alles zo gebeurd, als je het maar bijhoudt...
o en wat koken betreft: ik maak een lijstje van wat we de hele week eten, hoef dus niet elke dag te bedenken wat we eten; ik haal 1x per week boodschappen, dus kan wel ruilen van dagen als we ergens geen zin in hebben die dag
we hebben ongeveer hetzelfde systeem als bloesem en het werkt echt! op deze manier is het een kwestie van bijhouden en is het gewoon niet zo heel veel werk
Dames, hartstikke bedankt !

Lief en ik gaan vanavond (na mijn avonddienst) samen zitten om een wat beter taakverdeling te maken. En een weekplanning. Zo kan hij best vaker dan 1x in de week koken, en kan misschien een uurtje eerder opstaan zodat ik al gedoucht en aangekleed ben, zodat ik nog wat aan het huishouden kan doen voordat onze klein man wakker wordt.

Gaan deze week kijken voor een kleine 2e auto, dat scheelt me per dag zo'n 2,5 uur reistijd. Dat is ook weer tijd waarin ik een hoop kan doen !
Dit boek is mijn reding.

http://www.bol.com/nl/p/n ... 01004002067123/index.html
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Er zijn een aantal dingen die wij iedere dag doen:

- Stofzuigen - moet wel ivm katten en kruipende baby

- WC

- Wassen

Ongeveer 3x per week doe ik alles vouwen en opruimen. Mijn schoonmoeder past 1 dag in de week op en doet dan de strijk (jaja echt luxe is dat). Verder koop ik qua eten wel veel groente die al schoongemaakt / gesneden is, en maken we veel salades, pasta's etc. Tevens kook ik altijd meer zodat ik de helft in een bakje kan gooien en in de vriezert. Ook voor zoonlief (=9 maanden) kook ik in het weekend voor en zet ik het in de vriezer, zodat hij gelijk kan eten als we thuis komen van de opvang. Koken doet mijn man trouwens meestal, want hij is eerder thuis.

Verder doe ik 2x in de week de douche, maar dat doe ik dan voordat ik ga douchen.

Ik heb ook een gelukje, want mijn man is erg schoon dus hij stofzuigt regelmatig. Op zaterdag doet hij meestal alles ook nog dweilen. Ik doe dan meestal even stoffen. Ramen lappen doe ik trouwens alleen als het echt nodig is, want dat vind ik echt een kl*tewerkje.

Tip: Koop veel opbergbakken, wasmanden, etc.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven