hoe doen jullie dat?

13-08-2017 21:28 79 berichten
gewoon nieuwsgierig hoe jullie dat aanpakken als je kind(eren) ECHT niet luisteren.Bijvoorbeeld grote mond, doorgaan als er duidelijk gezegd is iets niet te doen, klieren enz enz. Soms zeg ik dat als ze doorgaan er geen tv gekeken mag worden s'avonds, maar merk dat dit niet het gewenste effect heeft en dat ze het eigenlijk helemaal niet erg vinden. Maar wat werkt bij jullie wel???
Alle reacties Link kopieren
Toen zoon de basisschool leeftijd had en ik hem moest corrigeren, riep ik hem bij zijn achternaam. Hielp prima, nog steeds trouwens, zoon is nu 16. Als ik hem op die manier nog wel eens aanspreek weet hij dondersgoed dat er iets speelt.
wij slapen nooit.
Alle reacties Link kopieren
Ligt aan de leeftijd... Mijn dochter van 1,5 wijs ik een vogeltje aan of lees ik een boekje en is het over. Kinderen op mijn werk hou is vast omdat ze anders de boel afbreken en mijn nichtje van 8 zet ik buiten de woonkamer en meld ik dat ze welkom is als ze zich kan gedragen...
iceteapeach schreef:
13-08-2017 21:37
Toen zoon de basisschool leeftijd had en ik hem moest corrigeren, riep ik hem bij zijn achternaam. Hielp prima, nog steeds trouwens, zoon is nu 16. Als ik hem op die manier nog wel eens aanspreek weet hij dondersgoed dat er iets speelt.
Ze wil tips voor als zulk werk dus niet helpt.
Ik stuurde ze naar hun kamer. Als ze weer normaal konden doen mochten ze weer naar beneden komen.
Wat is de leeftijd?
Nu met 11, 9 en 6 jaar kunnen ze naar hun kamer, als ze zich kunnen gedragen kunnen ze weer terug komen. Dat komt gelukkig niet zo vaak voor. (Dat ze naar hun kamer moeten dan, ze zijn altijd weer snel terug en dan gaat het goed)
Alle reacties Link kopieren
ik telde tot 3 en bij 2 kozen ( en kiezen ze nog steeds) eieren voor hun geld.
wij slapen nooit.
Vragen naar het waarom.
Kids zijn 5 en 7. Naar de kamer sturen en weer terugkomen als ze "normaal" kunnen doen vind ik altijd een beetje vaag eerlijk gezegd en vraag me persoonlijk af wat ze daarvan leren (maar dat vraag ik me ook af van het feit dat ik ze dan geen tv laat kijken)
Alle reacties Link kopieren
Weet je ook waaróm je kind niet luistert? Omdat het lekker aan het spelen is? Of omdat het boos is? Of verdrietig? Of iets anders? Kan je je in hem/haar verplaatsen?
'Tell people there's an invisible man in the sky who created the universe, and the vast majority will believe you. Tell them the paint is wet, and they have to touch it to be sure.' -George Carlin
Alle reacties Link kopieren
Knuffelheks schreef:
13-08-2017 21:38
Ik stuurde ze naar hun kamer. Als ze weer normaal konden doen mochten ze weer naar beneden komen.
Tsja, heb ik dus nooit gedaan. Slaapkamer vind ik geen strafplek aangezien ze daar ook slapen en/of spelen. Zo zie je maar hoe een ieder het anders aanpakt.
wij slapen nooit.
Alle reacties Link kopieren
Fee-de-Goede schreef:
13-08-2017 21:38
Ze wil tips voor als zulk werk dus niet helpt.
Eh, lees nergens in de OP dat hoe ik het aan heb gepakt destijds, niet werkt.
wij slapen nooit.
stitch77 schreef:
13-08-2017 21:42
Kids zijn 5 en 7. Naar de kamer sturen en weer terugkomen als ze "normaal" kunnen doen vind ik altijd een beetje vaag eerlijk gezegd en vraag me persoonlijk af wat ze daarvan leren (maar dat vraag ik me ook af van het feit dat ik ze dan geen tv laat kijken)
Daar leren ze van dat je in een gemeenschappelijke ruimte je zo gedraagt dat een ander daar geen last van heeft, dat ze rekening houden met een ander. Op je eigen kamer hoeft dat niet en kan je lekker chagrijnig zijn.
iceteapeach schreef:
13-08-2017 21:44
Tsja, heb ik dus nooit gedaan. Slaapkamer vind ik geen strafplek aangezien ze daar ook slapen en/of spelen. Zo zie je maar hoe een ieder het anders aanpakt.
Klopt het dat jij 1 zoon hebt? Want het gedoe is hier altijd tussen de kinderen en dan is het toch anders. Komt het nog weinig voor.
Alle reacties Link kopieren
Ik probeer de sancties zoveel mogelijk te laten aansluiten op de overtreding.
Bijvoorbeeld; met stiften op te tafel tekenen - voorlopig alleen met potlood tekenen.
Buiten misdragen bij het spelen- rest van de dag binnen blijven.
Gooien met je auto's-auto's wegzetten.
Begrepen ze al heel jong. Dochter tekende als peuter met een balpen op de tafel, ik legde uit dat het moeilijk schoon te maken was (in peutertaal). Vervolgens haar een kwartier op een stoeltje gezet, zodat ze kon zien hoe ik de tafel boende en dat ik dat niet leuk vond.
Expres water kliederen - zelf laten dweilen.

Nu ze wat ouder zijn, stuur ik ze wel eens naar hun kamer. Als jij niet gezellig samen wilt spelen met je zusje, dan ga je maar even alleen spelen op je kamer.
Alle reacties Link kopieren
Een slaapkamer is wat mij betreft geen gemeenschappelijke ruimte. Een slaapkamer vind ik juist de plek waar een ieder zich fijn mag/kan voelen, zich in kan terug trekken en niet als ruimte moet fungeren omdat je niet gewenst bent in de gemeenschappelijke ruimte en dus als strafruimte fungeert.

Echt, gaat dat bij volwassenen dan ook zo? Dat je tegen je partner zegt 'ga maar naar je (slaap)kamer'?
wij slapen nooit.
Alle reacties Link kopieren
iceteapeach schreef:
13-08-2017 21:37
Toen zoon de basisschool leeftijd had en ik hem moest corrigeren, riep ik hem bij zijn achternaam. Hielp prima, nog steeds trouwens, zoon is nu 16. Als ik hem op die manier nog wel eens aanspreek weet hij dondersgoed dat er iets speelt.
Haha! Dat deed mijn moeder ook bij mij! En alleen in uitzonderlijke gevallen als er echt wat zwaaide zeg maar. Hielp altijd, want dan moest je echt oppassen!
That's just me though...
Alle reacties Link kopieren
reisa1978 schreef:
13-08-2017 21:51
Klopt het dat jij 1 zoon hebt? Want het gedoe is hier altijd tussen de kinderen en dan is het toch anders. Komt het nog weinig voor.
Ja klopt idd. En ik geloof het gelijk dat het met meerdere kinderen in huis al weer heel stukken anders is, ook qua leeftijd.
wij slapen nooit.
Alle reacties Link kopieren
iceteapeach schreef:
13-08-2017 21:58
Een slaapkamer is wat mij betreft geen gemeenschappelijke ruimte. Een slaapkamer vind ik juist de plek waar een ieder zich fijn mag/kan voelen, zich in kan terug trekken en niet als ruimte moet fungeren omdat je niet gewenst bent in de gemeenschappelijke ruimte en dus als strafruimte fungeert.

Echt, gaat dat bij volwassenen dan ook zo? Dat je tegen je partner zegt 'ga maar naar je (slaap)kamer'?
Maar wat stel jij dan voor?

Hoewel ik niet van straffen houd - en het dus ook zelden doe -, stuur ik de zoons hier inderdaad wel eens naar hun eigen kamer om rustig te worden, als het samen spelen alleen maar met ruzie gaat. Daar mogen ze dan even bijkomen / mokken, na een tijdje zoek ik ze op om er nog even over te praten, en dan kunnen ze weer verder spelen.
Alle reacties Link kopieren
Inderdaad slaapkamer is geen optie.

Heb een afkoelplek in de gang bij de voordeur, gebruik deze toch niet alleen de achterdeur, er is geen trap naar boven en de toillet ook niet. Perfect!

Bij mijn oudste helpt deze plek heel erg goed dus gaat ook voor de jongste later gelden. Gewoon neerzetten en laten na denken, gaan ze schreeuwen dan niet reageren, wel tegen deuren en muren schopen. Dan schop ik tegen haar spullen in haar ogen.
anoniem_352329 wijzigde dit bericht op 13-08-2017 22:05
2.28% gewijzigd
iceteapeach schreef:
13-08-2017 21:58
Een slaapkamer is wat mij betreft geen gemeenschappelijke ruimte. Een slaapkamer vind ik juist de plek waar een ieder zich fijn mag/kan voelen, zich in kan terug trekken en niet als ruimte moet fungeren omdat je niet gewenst bent in de gemeenschappelijke ruimte en dus als strafruimte fungeert.

Echt, gaat dat bij volwassenen dan ook zo? Dat je tegen je partner zegt 'ga maar naar je (slaap)kamer'?
Nee, daar kies je dan zelf voor als een ander je irriteert, dan snap je inmiddels dat je niet naast iemand blijft zitten als je daar geen zin in hebt. En juist omdat je eigen slaapkamer geen gemeenschappelijke ruimte is, kan je je daar lekker terugtrekken. En ze zijn wel welkom in de woonkamer, met normaal gedrag.
Alle reacties Link kopieren
sonjavg schreef:
13-08-2017 22:04
Inderdaad slaapkamer is geen optie.

Heb een afkoelplek in de gang bij de voordeur, gebruik deze toch niet alleen de achterdeur, er is geen trap naar boven en de toillet ook niet. Perfect!

Bij mijn oudste helpt deze plek heel erg goed dus gaat ook voor de jongste later gelden. Gewoon neerzetten en laten na denken, gaan ze schreeuwen dan niet reageren, wel tegen deuren en muren schopen. Dan schop ik tegen haar spullen in haar ogen.
Eerlijk gezegd vind ik dat sneuer dan naar de slaapkamer sturen. Zit je daar op een rotplek verdrietig of boos te wezen.
-nienke- wijzigde dit bericht op 13-08-2017 22:08
0.16% gewijzigd
sonjavg schreef:
13-08-2017 22:04
Inderdaad slaapkamer is geen optie.

Heb een afkoelplek in de gang bij de voordeur, gebruik deze toch niet alleen de achterdeur, er is geen trap naar boven en de toillet ook niet. Perfect!

Bij mijn oudste helpt deze plek heel erg goed dus gaat ook voor de jongste later gelden. Gewoon neerzetten en laten na denken, gaan ze schreeuwen dan niet reageren, wel tegen deuren en muren schopen. Dan schop ik tegen haar spullen in haar ogen.
Werkt hier de slaapkamer toch goed, want schreeuwen doen ze dan echt niet en tegen deuren of muren schoppen al helemaal niet.
Alle reacties Link kopieren
Nee geen slaapkamer.

Bij me afkoelen in de gang, de voordeur gebruiken we niet, er is geen trap naar boven en geen toillet. Zo perfect! Voor de oudste werkt het goed 6 jaar zo gaat ook voor de jongste gelden. Gaat ze schreeuwen dan laten gaan, gaat tegen deuren en muren schopen dan in haar ogen tegen haar spullen schopen.

Pas als ze uit haar eigen sorry zegt dan mag ze weer met normaal gedrag de woonkamer in.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven