Hoe gaan jullie om met stoeiende jongens?

18-10-2020 07:37 255 berichten
Onze kleuterzoon is nogal een rauwdouwer. Hij houdt van klimmen, rennen, springen en stoeien. Hij kan ‘tegen een stootje’ en over het algemeen gaat dat ook met andere kinderen prima. Ik merk alleen dat niet iedere ouder even oké is met stoeien. En dan bedoel ik niet uit de hand lopen tot vechten, maar gewoon echt het spel stoeien; over en weer.

Ondanks dat het soms wild gaat lachen beiden net zo hard en duiken net zo hard op elkaar. En als er eentje huilt stopt de ander en biedt zijn excuses aan. In mijn beleving een goede leerschool! Ik zie alleen dat een moeder van een vriendje het stoeien vaak al wil stoppen op het moment dat ze het beiden zichtbaar leuk hebben.

Hoe gaan jullie om met stoeiende kleuterjongens?
Alle reacties Link kopieren
Lafae schreef:
18-10-2020 09:08
Ik heb een jongen en een meisje. Ik vind het veel makkelijker om de jongen te begeleiden bij het stoeien dan het meisje. Zij houdt namelijk ook van stoeien, maar andere kinderen èn hun ouders vinden dat vervelend en reageren daar afkeurend op. Bij de jongen doen andere kinderen en hun ouders dat bijna niet. Als het meisje kinderen te spelen heeft, met name meisjes, moet ik het steeds managen als ze probeert te stoeien. Daarmee bevestig ik haar in het idee dat meisjes niet horen te stoeien, maar als ik dat niet doe is ze de paria van de klas. Heel vermoeiend. Bij de jongen heb ik daar nooit last van.
Dan kun je toch tegen die andere kids en hun ouders zeggen dat ze stoeien leuk vindt?
Kunnen die kinderen dat ook eens proberen.
Alle reacties Link kopieren
mybestfriend schreef:
18-10-2020 10:16
Ik denk dat dit niet waar is. Jongens zijn globaal gezien -natuurlijk zijn er verschillen- van nature veel fysieker ingesteld. Hier twee jongens en ik heb altijd een hekel gehad aan dat trekken aan elkaar en duwen, dat stoeien en elkaar achterna rennen.

Maar ze zijn er nooit mee gestopt, elf en zestien nu...
Hoezo van nature? Missen jongens de verstandelijke capaciteiten om hun krachten verbaal te meten?
Wel frappant dat hier geschreven wordt dat jongens en meiden in principe eigenlijk hetzelfde zijn. Ik herken dat totaal niet uit de omgeving. De nichtjes en dochters van vriendinnen en meiden uit de klassen die ik lesgegeven heb zijn toch echt anders dan jongens hoor. Jongens luidruchtiger en drukker (nogmaals: uitzonderingen daargelaten). Meisjes willen wel ‘druk’ en uitgelaten doen, maar zijn daarin veel voorzichtiger. En gebruiken minder kracht.

Ik vind trouwens sowieso dat mijn opvoeding maar een beperkte invloed heeft. Ik kan hoogstens een beetje bijsturen. Karakter lijkt veel belangrijker.
Alle reacties Link kopieren
DS1971 schreef:
18-10-2020 08:17
Het is toch gewoon een feit dat jongens dit vaker doen dan meiden?

Gelijke kansen is prima. Gelijke uitkomsten willen niet.

Nee. Het is wat Solo zegt: jongens krijgen de ruimte, want ja 'het zijn nou eenmaal jongens'. Meisjes moeten rustig zijn en als ze dat niet zijn, zijn het 'net jongens' en moeten ze zich eens leren gedragen.

Gechargeerd, maar zo was de opvoeding wel, vroeger, waardoor men nog steeds denkt dat vooral jongens zo zijn (en waarbij een jongen ook ineens 'net een meisje' is, wanneer hij niet van stoeien en wilde spelletjes houdt en dan 'moet hij zich niet zo aanstellen')
Later is nu
Alle reacties Link kopieren
Het-groepje schreef:
18-10-2020 09:35
Wij vonden het dolkomisch om met onze dochter te stoeien.
Het was voornamelijk heel veel gegil, zelf kon je half slapend en met je telefoon in je handen op 1/16e van je kracht wat terugduwen, zij ging op haar manier helemaal los maar er gebeurde niks.
Zoontje heel ander verhaal.
Dat is een soort kamikaze actie, als je die zijn gang liet gaan had je fracturen en om te winnen had hij het er ook bij zichzelf voor over gehad, een kopstoot was geen uitzondering of hij haalde er materiaal bij
(ik zie man nog rennen voor zijn leven met peuter achter zich aan met een plank met spijkers erin. Stoeien was klaar, meneertje had de plank buiten zien liggen, was stiekem naar buiten gelopen en ging daarna even pappa op zijn plek zetten)
Hij bereidde zich ook voor, verstopte 'wapens' tussen de kussens van de bank.
Dus was je leuk aan het stoeien kreeg je ineens een tik met de speelgoedhamer of met zijn geliefde 'hamdboeink' (handboeien).
🤣 Wat een leuk verhaal!
Alle reacties Link kopieren
DS1971 schreef:
18-10-2020 09:00
Dat is een volstrekt onbewezen theorie. Overigens stoeien mijn meiden wel met mij. Vooral samen met mijn vriendin, 3 tegen 1 vinden ze erg leuk.

Maar nog steeds is dat een ander soort spel dan wat ik bij veel jongens zie. Die zijn toch een stuk lomper.

Ik was mijn hele jeugd "net een jongen". Ik besef me tegenwoordig dat ik gewoon mezelf was, maar dat mensen bepaald gedrag niet normaal vinden voor een meisje. Gelukkig zag mijn vader (die een tijdje huisman was) dat verschil niet en liet hij z'n dochters gewoon stoeien met jongens.
Later is nu
Alle reacties Link kopieren
DS1971 schreef:
18-10-2020 09:00
Waarom? Waarom moet het gelijk zijn als ze niet gelijk willen zijn?

Waarom moeten ze ongelijk zijn als ze dat niet zijn?
Later is nu
yette schreef:
18-10-2020 10:24
Hoezo van nature? Missen jongens de verstandelijke capaciteiten om hun krachten verbaal te meten?
Nee natuurlijk niet, dat zeg ik toch niet? Ze kunnen alleen de fysieke impulsen moeilijker bedwingen en moeilijker stilzitten. Of de meisjes hebben de neiging gewoon minder en hoeven die dus helemaal niet te bedwingen.

Waarom is je kracht verbaal meten beter dan fysiek? Omdat ik als moeder her drukke gedoe irritant vind inderdaad. Maar dat betekent niet meteen dat het beter is.
anoniem_400771 wijzigde dit bericht op 18-10-2020 10:29
0.45% gewijzigd
Luci_Morgenster schreef:
18-10-2020 10:22
Niet, waarom zou ze ( meiden en jongens) onbegrenst laten stoeien?

Je zal vanaf dag 1 toch wel een beetje moeten opletten wat ze precies doen en helpen leren dat sommige dingen niet kunnen enz.


Maar ik laat mijn meiden tot nu toe lekker kloten en raggen met elkaar en hun vader en mij. Ook veel stoeiende vriendinnen in huis. Ze zitten ook vaak op en in elkaar ( nu even minder zo coronatijd) als ze niet stoeien.
Op een bepaalde leeftijd zit je er niet meer bovenop natuurlijk. Mijn jongste van 7 heb ik deze vakantie amper gezien: die was hele dagen op pad met de buurjongens. Soms loopt het mis en dan brengen de buren en ik de jongens even bij elkaar en dan praten we er over. Bij kleuters begeleid je het weer meer uiteraard, maar zolang er gelachen wordt van beide kanten heb ik nooit ingegrepen. Ze moeten ook de kans krijgen het zelf op te lossen.
Alle reacties Link kopieren
JenBarber schreef:
18-10-2020 08:58
Mijn kinderen (jongen en meisje) stoeien veel, ook met hun vader. Ik leer ze dat zodra er één stop hou op zegt, dat er ook echt meteen gestopt word. Dat leren ze ook vanuit school, dus duidelijker kan het niet. Het gaat nog niet altijd helemaal goed, maar gelukkig gaat het er nog niet zo heel hard aan toe haha.

Aangezien dit een antwoord op TO's vraag is: ik vind dit wel een mooie oplossing. Zoiets deed ik ook :)
Later is nu
Alle reacties Link kopieren
Luci_Morgenster schreef:
18-10-2020 10:06
Ik heb stoeiende meiden.

Mijn oudste kreeg laatst te horen bij gym van de gymleraar dat ze te 'hard handbal speelde. Voor een meisje. '
Die heeft daar wat van gezegd. En alle meiden en zelfs een deel van de jongens vielen haar bij. Die hadden daarvoor staan duwen en beuken voor een bal. Zei die niets van.


Het is achterhaald en kwetsend.

Het is nog heel moeilijk om jongens en meiden als gelijke te behandelen of te zien.

Hier ook weer, jongens zijn nu eenmaal fysieker ect. Echt gelul.

Het ene kind is fysieker dan het andere en dat hangt niet af van geslacht. Er zijn fysieke meiden en jongen en er zijn jongens en meiden die dat niet of minder zijn.

Dat normaler gevonden word bij jongens en niet word afgeleerd zoals bij meiden door veel ouders is precies dat er zo'n toonbare verschil is als ze wat groter zijn.

Ze worden helaas nog steeds anders bekeken en anders opgevoed.

Stop daarmee. Dank.
Juist!
Dreamer schreef:
18-10-2020 10:25
Nee. Het is wat Solo zegt: jongens krijgen de ruimte, want ja 'het zijn nou eenmaal jongens'. Meisjes moeten rustig zijn en als ze dat niet zijn, zijn het 'net jongens' en moeten ze zich eens leren gedragen.

Gechargeerd, maar zo was de opvoeding wel, vroeger, waardoor men nog steeds denkt dat vooral jongens zo zijn (en waarbij een jongen ook ineens 'net een meisje' is, wanneer hij niet van stoeien en wilde spelletjes houdt en dan 'moet hij zich niet zo aanstellen')
Maar zo werkt het ook de andere kant op. Het is al een tijdje duidelijk dat het huidige onderwijs gemiddeld slechter bij jongens past dan bij meiden. Jongens presteren namelijk steeds minder. Ik vind dit best wel een punt van zorg. In de klassen van mijn oudste 3 zijn de meiden oververtegenwoordigd, wat raar is als je uitgaat van een gelijke intelligentie.
Dreamer schreef:
18-10-2020 10:25
Nee. Het is wat Solo zegt: jongens krijgen de ruimte, want ja 'het zijn nou eenmaal jongens'. Meisjes moeten rustig zijn en als ze dat niet zijn, zijn het 'net jongens' en moeten ze zich eens leren gedragen.

Gechargeerd, maar zo was de opvoeding wel, vroeger, waardoor men nog steeds denkt dat vooral jongens zo zijn (en waarbij een jongen ook ineens 'net een meisje' is, wanneer hij niet van stoeien en wilde spelletjes houdt en dan 'moet hij zich niet zo aanstellen')
Opvoeding nu is ook nog vaak zo. Zie het om me heen. Er is verschil en ouders en grootouders en leerkrachten maken dat verschil.

Mijn dames gebruiken 'grof' geweld als ze aan het stoeien zijn. Jeetje wat zijn ze fel. Of zo, dat zijn net jongens... Of zo'n gymleraar die roept dat mijn oudste hard speelt voor een meisje, wat ik eerder al tikte.

Terwijl ik ze niets anders zie doen dan hun fysieke neefjes en de fysieke jongens uit hun klassen. Snap ook echt niet dat mensen dat gaan zitten ontkennen, zo veranderd er dus ook niets.
Alle reacties Link kopieren
DS1971 schreef:
18-10-2020 08:17
Het is toch gewoon een feit dat jongens dit vaker doen dan meiden?

Gelijke kansen is prima. Gelijke uitkomsten willen niet.
Nee dat is perceptie. Mijn dochters stoeien ook altijd met elkaar.
Ik raad je aan om eens de BBC-serie No more boys and girls te bekijken.

Vooral het stukje over dat jongens en meisjes echt anders benaderd worden vanaf dat ze een baby zijn. Mensen moesten op twee baby's passen, een jongen en een meisje. Die werden echt anders benaderd en er werd ook ander speelgoed aangeboden. Achteraf bleek het dezelfde baby te zijn, maar met een andere naam en andere kleding.
Alecta schreef:
18-10-2020 10:33
Maar zo werkt het ook de andere kant op. Het is al een tijdje duidelijk dat het huidige onderwijs gemiddeld slechter bij jongens past dan bij meiden. Jongens presteren namelijk steeds minder. Ik vind dit best wel een punt van zorg. In de klassen van mijn oudste 3 zijn de meiden oververtegenwoordigd, wat raar is als je uitgaat van een gelijke intelligentie.
Ik wild net iets dergelijks typen. Oudste zit in 5 gymnasium. Zes jongens, 22 meisjes.
Alecta schreef:
18-10-2020 10:33
Maar zo werkt het ook de andere kant op. Het is al een tijdje duidelijk dat het huidige onderwijs gemiddeld slechter bij jongens past dan bij meiden. Jongens presteren namelijk steeds minder. Ik vind dit best wel een punt van zorg. In de klassen van mijn oudste 3 zijn de meiden oververtegenwoordigd, wat raar is als je uitgaat van een gelijke intelligentie.

Hier beduidend meer jongens naar havo of vwo.

Maar ik zou zelf ook wel fijn vinden als er meer mannelijke leerkrachten terug keren en als meer aandacht is voor beweging en concentratie en hoe dat te bereiken.

En dat bepaald gedrag ander word aangeleerd of behandeld. Op school en eerder. Dat het fysieke best wat minder mag, dus niet boys will be boys maar fysiek mag en kan voor iedereen maar op gepaste momenten. ;-)
Alle reacties Link kopieren
Ik ben het met Alecta eens; het huidige schoolsysteem is niet voor jongens....

Ik heb hier jongens en meisjes, en vind het brutaler als de meiden aan het stoeien zijn....Vind het dan ook een rare vraag; waarom moet je anders reageren als jongens aan het stoeien zijn?
mybestfriend schreef:
18-10-2020 10:35
Ik wild net iets dergelijks typen. Oudste zit in 5 gymnasium. Zes jongens, 22 meisjes.
Hier ook een gelijke verdeling.

Ik vind het jammer dat hier zo weinig aandacht voor is. En ik word af en toe een beetje moe van de discussie over genderneutraliteit. Als een geslacht niet uit zou maken, zou het ook niet uitmaken dat er bijna alleen nog vrouwen lesgeven op de basisschool. Mijn zonen daarentegen leefden enorm op toen ze (helaas maar 1 jaar van de 8 jaar) een man voor de klas kregen.
doornroosje9 schreef:
18-10-2020 09:03
Omdat ik denk dat het gelijk is en door opvoeding ongelijk wordt.

Heel kort uitgelegd dan.
Maar alle kinderen zijn juist anders. Ik denk dat je door alles gelijk te willen hebben je doel voorbij schiet.

Sterker nog: een aantal jaar geleden was er in het landelijk nieuws een onderzoek waaruit bleek dat jongens het op school steeds slechter deden dan meiden omdat door het gelijkheidsdenken ze niet meer vrij waren om jongensachtige dingen te doen.

En dan kun je heel boos worden om een woord als jongensachtig, maar het echte probleem lijkt mij dat ze geremd worden in hun ontplooiing.
Het-groepje schreef:
18-10-2020 09:04
Zowel mijn dochter als ik stoeien niet. We proberen het wel maar te slap, vinden het zielig, het doet pijn, etc.
Zoontje heeft een paar vriendinnetjes die graag stoeien en sommige vriendjes die dat nooit zullen doen.
Gewoon naar de persoon kijken.
Eens.
Positivevibes schreef:
18-10-2020 09:06
Waarom moet het van jou per se verschillend zijn?

Uit onderzoek is gewoon gebleken dat meisjes van 1 a anderhalf, verder en hoger klimmen dan jongens. Maar dat ouders hun dochters meer afremmen dan hun zoons. Ook de ouders die zeggen (en oprecht denken) dat niet te doen.

Kinderen groeien niet op in een vacuüm. De verschillen tussen jongens onderling en meisjes onderling zijn groter dan tussen jongens en meisjes als groepen. Er is dus geen enkele reden om op dit soort ondereerpen onderscheid te maken en wel heel veel redenen om dat niet te doen.
Waar lees jij dat ik vind dat het verschillend moet zijn? Ik zeg uitdrukkelijk dat je gelijke kansen moet geven, maar niet sturen op de uitkomst.
Juist niet anders. Hetzelfde. Vanaf hun geboorte en ja dan zie nog steeds verschillen. Want kinderen zijn nu eenmaal allemaal anders.

En dan heb je meteen het probleem ondervangen dat voor 'jongens' het huidige systeem niet zou passen.

Want dan zou je ook veel mee fysiekere meiden zijn en waren de ondewijsmethoden misschien wel aangepast.

Ik kan echt niet met mijn botte kop bij dit soort beperkte denkwijzes.
Solomio schreef:
18-10-2020 09:09
En hier zeg je dus precies wat je eigenlijk wilt voorkomen: waarom ervan uitgaan dat jongens 'nu eenmaal' meer fysiek zijn?
Het gaat om verschil tussen kinderen, niet op basis van geslacht.

Mijn totaal niet fysiek ingestelde zoon heeft meermaals te horen gekregen dat ie wel een meid leek.
Gemiddeld gezien zijn jongens wat fysieker, dat zeg ik. Omdat ik dat constateer, maar ook omdat er veel onderzoeken naar zijn. Net zo goed als dat volwassen mannen vaker gewelddadig zijn.

Dat jouw zoon zo wordt aangesproken is natuurlijk stupide, maar dat staat los van mijn punt.

Want terug naar het begin: to vraagt iets over haar zoon en dat wordt meteen in het negatieve getrokken. Was daar nou echt aanleiding voor?
Luci_Morgenster schreef:
18-10-2020 10:36
Hier beduidend meer jongens naar havo of vwo.

Maar ik zou zelf ook wel fijn vinden als er meer mannelijke leerkrachten terug keren en als meer aandacht is voor beweging en concentratie en hoe dat te bereiken.

En dat bepaald gedrag ander word aangeleerd of behandeld. Op school en eerder. Dat het fysieke best wat minder mag, dus niet boys will be boys maar fysiek mag en kan voor iedereen maar op gepaste momenten. ;-)
Ja, maar dat is juist mijn punt: op school mogen boys geen boys zijn. Ik heb een dochter, die heel rustig is en geen bal voor school uitvoert. Mijn zoon is heel druk en beweeglijk en voert ook geen bal uit voor school. Hun intelligentie verschilt niet veel. Dochter werd altijd bejubeld op de basisschool, bij zoon altijd alleen maar gemopper over dat hij niet stil kon zitten, altijd druk was enzovoort (het ene jaar dat hij een mannelijke leerkracht had uitgezonderd).
En dat is nu precies het pijnpunt in het huidige onderwijs. We bieden kinderen een dag met heel veel zelfstandig werken, projecten, samenwerken, drukke lesmethodes, kortom veel onrust. En dan zijn we verbaasd als kinderen druk en onrustig zijn.

Sorry, off topic, maar een frustratiepunt van mij.
Er zit wel degelijk verschil in jongens en meisjes. De hersenen verschelen wat van elkaar en denk aan wat oestrogeen bij vrouwen kan doen en testosteron voor de mannen.
Daarnaast heeft ieder mens zijn eigen karakter en zal je daarop moeten inspelen. Niet alle meisjes zijn hetzelfde. En de jongens ook niet. Kijk gewoon naar het kind.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven