Hoe gaan jullie om met stoeiende jongens?

18-10-2020 07:37 255 berichten
Onze kleuterzoon is nogal een rauwdouwer. Hij houdt van klimmen, rennen, springen en stoeien. Hij kan ‘tegen een stootje’ en over het algemeen gaat dat ook met andere kinderen prima. Ik merk alleen dat niet iedere ouder even oké is met stoeien. En dan bedoel ik niet uit de hand lopen tot vechten, maar gewoon echt het spel stoeien; over en weer.

Ondanks dat het soms wild gaat lachen beiden net zo hard en duiken net zo hard op elkaar. En als er eentje huilt stopt de ander en biedt zijn excuses aan. In mijn beleving een goede leerschool! Ik zie alleen dat een moeder van een vriendje het stoeien vaak al wil stoppen op het moment dat ze het beiden zichtbaar leuk hebben.

Hoe gaan jullie om met stoeiende kleuterjongens?
Anoniem18102020110713 schreef:
18-10-2020 10:47
Juist niet anders. Hetzelfde. Vanaf hun geboorte en ja dan zie nog steeds verschillen. Want kinderen zijn nu eenmaal allemaal anders.

En dan heb je meteen het probleem ondervangen dat voor 'jongens' het huidige systeem niet zou passen.

Want dan zou je ook veel mee fysiekere meiden zijn en waren de ondewijsmethoden misschien wel aangepast.

Ik kan echt niet met mijn botte kop bij dit soort beperkte denkwijzes.
Wetenschappers concluderen dat het probleem er is, het wordt door meerderen onderschreven (waaronder een docent als ik het goed lees) en ik zie het in de praktijk ook.

Is voor jou de ideologie belangrijker dan het welzijn?
Alle reacties Link kopieren
Solomio schreef:
18-10-2020 11:07
Tot een jaar of 12 verschillen die hersenen helemaal niet, daarna treden er wel minieme verschillen op.
Maar aangezien hersenen deels ook gevormd worden door ervaring kun je zelfs dan nog niet stellen dat die verschillen het gevolg zijn van hormonen.
Bovendien zijn er bijvoorbeeld tussen lange en korte mensen ook als groep kleine verschillen.

Toch zou iedereen het heel raar vinden als je vervolgens op basis daarvan conclusies gaat trekken over het karakter van je buurman van 2 meter.

Geslacht is maar 1 kenmerk en weinig bepalend. Laten we in godsnaam ophouden met doen alsof dat alles definieert.
Alle reacties Link kopieren
DS1971 schreef:
18-10-2020 11:07
Ik weet dat er ook sturing is vanuit de opvoeding, maar feitelijk lukt er weinig.

Althans, bij mijn meiden. Die doen gewoon wat ze zelf leuk vinden. Waar ze dan ook weer alle ruimte voor krijgen, ik wil alleen dat ze ook andere dingen proberen.

Zijn ook twee verschillende meiden.

Ook uit wetenschappelijk onderzoek blijkt dat er verschillen zijn. Niet zo binair als we in de jaren 50 dachten, maar het is zeker ook niet zo dat jongens en meiden eigenlijk gelijk zijn als groep, maar dat de verschillen erin worden geramd.
Probleem bij zulk onderzoek is natuurlijk dat je nooit weet of die gevonden verschillen aangeboren of aangeleerd zijn.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
mybestfriend schreef:
18-10-2020 11:10
Maar je zei al dat jouw zoon helemaal niet fysiek is ingesteld. Misschien aangeboren?

Overigens heeft elke klas in mijn ervaring wel een wat rustigere jongen die het liefst alleen met meisjes speelt. Andersom komt minder vaak voor.
Ik heb het over mijn wel fysiek ingestelde zoon, die succesvol geleerd heeft zijn vriendjes niet meteen op hun gezicht te meppen.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Uit mijn eigen ervaring van mijn jeugd kan ik zeggen dat jongens en meisjes totaal verschillend werden behandeld en dat ik dit, als 'jongensachtig' meisje vreselijk beperkend vond. Het heeft mij absoluut geschaad in mijn ontwikkeling.
Alle reacties Link kopieren
Ik zie vaak op mn werk (nou ja voor het verplicht thuiswerken) schoolklassen voorbij lopen op weg naar gymzaal/zwembad. De meeste jongetjes zijn de hele tijd elkaar aan het schoppen, proberen pootje te halen, met tassen slaan etc. Ik weet dat ik datzelfde vroeger als meisje ook al reuze irritant vond. Je hoeft niet als een gedrilde soldaat te lopen maar dat moedwillig klieren....waarom
Alle reacties Link kopieren
DS1971 schreef:
18-10-2020 11:11
Wetenschappers concluderen dat het probleem er is, het wordt door meerderen onderschreven (waaronder een docent als ik het goed lees) en ik zie het in de praktijk ook.

Is voor jou de ideologie belangrijker dan het welzijn?
Je leest niet goed. Ze erkent het probleem en suggereert juist een oplossing om dit te ondervangen.

En ik wou precies die laatste vraag ook aan jou stellen.

We kunnen heel veel problemen in 1 klap verbeteren of zelfs oplossen door mínder focus op geslacht als definiërende factor te leggen. Ook dat is gewoon wetenschappelijk aantoonbaar. Veel mensen lijken echter hun eigen mening belangrijker te vinden dan het welzijn van kinderen.
Positivevibes schreef:
18-10-2020 11:03
Maar we maken die verschillen enórm veel groter dan ze zijn. Door meisjes als baby al strakkere en fysiek beperktere kleding aan te doen en poppen te geven, en jongens een bal, kleding die vies mag worden en 'Ja stoeien hoort erbij'.

Dan kun je al niet eens meer over gelijke kansen praten.

En dat werkt door. En veroorzaakt precies de problemen in het onderwijs die hier genoemd worden.

Feitelijk zijn het op groepsniveau 2 grotendeels overlappende cirkels met maar kleine ruimtes links en rechts.
Die invloed door opvoeding is er zeker, ik zal de laatste zijn dat te ontkennen. Maar het stoort mij al een tijdje dat er hierdoor een tendens lijkt te ontstaan, waarbij alle verschillen tussen de geslachten alleen aan opvoeding (en maatschappij) worden toegeschreven. En dat vind ik een denkfout.
Solomio schreef:
18-10-2020 11:13
Ik heb het over mijn wel fysiek ingestelde zoon, die succesvol geleerd heeft zijn vriendjes niet meteen op hun gezicht te meppen.
Misschien was dat ook zonder jouw bemoeienis wel gestopt.

En mijn zonen die zéér fysiek zijn (vooral met elkaar, jongste is op school juist de jongen die met meisjes speelt, dat kan ook nog!) meppen niet iemand meteen op hun gezicht hoor. Het gaat echt om onvermoeibaar stoeien en achter elkaar aanrennen.
Alle reacties Link kopieren
VANTA schreef:
18-10-2020 11:13
Uit mijn eigen ervaring van mijn jeugd kan ik zeggen dat jongens en meisjes totaal verschillend werden behandeld en dat ik dit, als 'jongensachtig' meisje vreselijk beperkend vond. Het heeft mij absoluut geschaad in mijn ontwikkeling.
Dit dus. En dat gebeurt op immens grote schaal.
Positivevibes schreef:
18-10-2020 10:50
Maar hier haal je 2 dingen door elkaar.

Het is niet dat geslacht niets uitmaakt maar wel veel en veel minder dan men meestal denkt. Het gaat erom dat we niemand in een hokje moeten stoppen op basis van geslacht. En juist daarom is het ook heel goed voor kinderen om te zien en mee te maoen dat lesgeven niet alleen voor vrouwen (of zelfs een bepaald type vrouw) is.

Jij ziet dat als 2 verschillende of zelfs tegenovergestelde dingen in de discussie maar het gaat juist heel goed samen :)

Dat er vooral veel vrouwen voor de klas staan is namelijk precies ook weer zo'n gevolg van dat hokjesdenken en man-vrouwverwachtingen.
Ooit was het onderwijs echt een mannenbaan. Dus hoe is die omslag dan gekomen?
Alle reacties Link kopieren
mybestfriend schreef:
18-10-2020 11:16
Misschien was dat ook zonder jouw bemoeienis wel gestopt.

En mijn zonen die zéér fysiek zijn (vooral met elkaar, jongste is op school juist de jongen die met meisjes speelt, dat kan ook nog!) meppen niet iemand meteen op hun gezicht hoor. Het gaat echt om onvermoeibaar stoeien en achter elkaar aanrennen.
Natuurlijk kan het prima dat het zonder mijn bemoeienis ook gestopt was, maar het gaat mij echt om dat beeld: druk, ach ja, jongens hè, die kunnen daar niks aan doen.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
DS1971 schreef:
18-10-2020 11:17
Ooit was het onderwijs echt een mannenbaan. Dus hoe is die omslag dan gekomen?
Een van de oorzaken is de pabo geloof ik. Mannen moesten ineens ook bij kleuters stages gaan lopen. Lubach had er in oktober 2019 een item over, ik kan het niet meer precies herhalen.
Alle reacties Link kopieren
okkervil schreef:
18-10-2020 10:34
Nee dat is perceptie. Mijn dochters stoeien ook altijd met elkaar.
Ik raad je aan om eens de BBC-serie No more boys and girls te bekijken.

Vooral het stukje over dat jongens en meisjes echt anders benaderd worden vanaf dat ze een baby zijn
. Mensen moesten op twee baby's passen, een jongen en een meisje. Die werden echt anders benaderd en er werd ook ander speelgoed aangeboden. Achteraf bleek het dezelfde baby te zijn, maar met een andere naam en andere kleding.

Ik zie het elke keer weer als ik kaartjes uitzoek: er is een 'lief' meisje geboren of een 'stoere' jongen. Andersom dus niet he.
Later is nu
Alle reacties Link kopieren
Alecta schreef:
18-10-2020 11:15
Die invloed door opvoeding is er zeker, ik zal de laatste zijn dat te ontkennen. Maar het stoort mij al een tijdje dat er hierdoor een tendens lijkt te ontstaan, waarbij alle verschillen tussen de geslachten alleen aan opvoeding (en maatschappij) worden toegeschreven. En dat vind ik een denkfout.
Niet alle maar wel vele malen meer dan de meeste mensen denken.

Op individueel niveau zijn de verschillen tussen vrouwen onderling en mannen onderling even groot als tussen mannen en vrouwen.
Solomio schreef:
18-10-2020 11:18
Natuurlijk kan het prima dat het zonder mijn bemoeienis ook gestopt was, maar het gaat mij echt om dat beeld: druk, ach ja, jongens hè, die kunnen daar niks aan doen.
En misschien geldt dat ook wel voor veel jongens. Net als dat voor sommige meisjes geldt.

Diagnose ADHD wordt bij jongens véél vaker gesteld dan bij meisjes. Hoe komt dat??
Positivevibes schreef:
18-10-2020 10:53
Met uitspraken als dat het een feit zou zijn dat jongens fysieker zijn doe je dat anders niet.
Ik zei gemiddeld fysieker. Wat een feit is.
Solomio schreef:
18-10-2020 11:01
Nog niet zo heel lang geleden was onderwijs vooral een mannending.
Denk je dat jongens toen 'jongensachtige' dingen mochten doen op school?
Nee, integendeel. Maar alleen jongens werden geacht de intellectuele capaciteiten te beheersen.
Echt niet dat ze op de HBS elk uur een rondje om de school mochten rennen ofzo.
Dan is het toch raar dat onderzoekers iets anders constateren.

Ik vind het ook onlogisch. In de praktijk zie je dat vrouwen veel sneller ingrijpen bij ruw spel dan mannen. Gemiddeld dan.

Dus het lijkt mij logisch dat leraren dat ook minder snel doen dan leraressen. Gemiddeld dan.
Positivevibes schreef:
18-10-2020 11:20
Niet alle maar wel vele malen meer dan de meeste mensen denken.

Op individueel niveau zijn de verschillen tussen vrouwen onderling en mannen onderling even groot als tussen mannen en vrouwen.
We zijn het eens. Dit is ook wat ik schreef.
Alle reacties Link kopieren
Mijn ene kind reageerde van jongs af aan niet heel enthousiast op stoeien. Daar ga je dan ook niet heel erg mee door, hoewel ze het tegenwoordig wel kan waarderen en ook best sterk is voor iemand van haar postuur. Andere kind is altijd veel fysieker geweest. Ze stoeide ook altijd gezellig mee met de jongens, en niemand vond het raar dat ze een verzameling dino’s en monstertruck/race-auto’s had.
Ik ben op een gegeven moment wel eens met ouders gaan praten over de gelijkwaardigheid in het stoeien. Een van de vriendjes was een kop groter, en 1,5 keer zo zwaar. Dus als mijn dochter duwde met haar hele gewicht, en hij deed dat ook, ging dat niet altijd even goed. Dat moeten ze natuurlijk ook leren.
Solomio schreef:
18-10-2020 11:03
Het wordt in het negatieve getrokken omdat het aan geslacht gekoppeld wordt.
Nee, ze vraagt gewoon iets over haar zoon.

Als ze hetzelfde over een dochter had gevraagd had je er niet op gereageerd. Dus wie maakt nu feitelijk het onderscheid? ;)
Solomio schreef:
18-10-2020 11:05
Het gaat helemaal niet om 'alles gelijk', het gaat erom dat er op stoeiende jongens anders gereageerd wordt dan op stoeiende meiden.
Jij zegt het. Ik zie het niet.
Alle reacties Link kopieren
DS1971 schreef:
18-10-2020 11:27
Nee, ze vraagt gewoon iets over haar zoon.

Als ze hetzelfde over een dochter had gevraagd had je er niet op gereageerd. Dus wie maakt nu feitelijk het onderscheid? ;)
Dan had ik er ook op gereageerd.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
DS1971 schreef:
18-10-2020 11:28
Jij zegt het. Ik zie het niet.
Je doet het nota bene zelf.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
DS1971 schreef:
18-10-2020 11:17
Ooit was het onderwijs echt een mannenbaan. Dus hoe is die omslag dan gekomen?
Lubach heeft daar inderdaad een tijdje terug een stuk over gedaan.

En het heeft ook te maken met seksisme. Sectoren waar meer vrouwen gaan werken devalueren qua status en geld. Waardoor mannen nog meer afhaken en er ineens echt een omslag komt.

Zoals je al bij kleine kinderen ziet: meisjes kunnen blauw dragen maar jongens willen geen roze. Exact dat effect.

Wederom een reden dus om al dat onderscheid te verminderen. Ook in het belang van jongens en mannen dus, want die worden daar behoorlijk door beperkt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven