Hoe lang baby (4 wkn) laten huilen?

09-08-2009 12:47 99 berichten
Onze zoon van 4 weken komt moeilijk zelf in slaap. Vaak als ik hem in zijn wiegje leg, gaat hij huilen. Gelukkig gaat het 's nachts vaak wel goed trouwens, maar overdag is het soms lastiger. Vannacht heb ik hem na zijn voeding 2 uur moeten 'vermaken' voordat ik hem eindelijk in de wieg kon leggen en hij ging slapen. Nou hoor ik van sommige mensen (ook de consultatiebureau arts) dat je je baby best kan laten huilen. Maar op heel veel internetsites lees ik juist weer dat je een baby niet kan verwennen, en hem ook niet moet laten huilen.

Wat ik nu een paar keer geprobeerd heb, is hem eerst een minuut laten huilen, dan even naar hem toe (laten weten dat ik er ben), dan weg, dan 2 minuten laten huilen, en zo elke keer een minuut langer. Soms valt hij uiteindelijk in slaap, soms raakt hij volledig overstuur. Wat moeten we nu doen? Mijn man en ik weten het echt niet. Hij is ook nog zo klein, en ik kan het zelf eigenlijk niet verdragen als hij zo huilt, ik vind dat zo zielig voor hem.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb mijn zoon (huilbaby) de eerste maanden altijd heel dicht bij me gehouden. Hij lag bovenop me te slapen terwijl ik op de bank zat, of ik had hem in een draagdoek tegen me aan. Op die manier sliep hij het beste en kreeg ik zelf ook de meeste rust. Later (toen hij zo'n 4 maanden was) zijn we begonnen met inbakeren, wat hier ook heel goed heeft gewerkt. Daardoor lukte het om wat structuur in de dagen te krijgen. Persoonlijk kan ik zo'n jonge baby niet laten huilen.
The time is now
wij laten yammini nooit huilen.

als het in slaap komen moelijk gaat dan leg ik mn hand op ar buikje en neurie ik zachtjes.

zodat ze hoort en voelt dat mamma er is.

ik geloof dat zo en kleintje nog geen eigen identiteit heeft en zich alleen in een bedje heel erg verloren kan voelen.
Volgens mij is hij voor de techniek die je gebruikt nog echt te jong. Heb je al gedacht aan inbakeren? Een beetje huilen kan je negeren, maar idd volledig overstuur vind ik wat anders.
Naar mijn mening kan je een baby ook niet verwennen met te veel aandacht. Je kan wel een patroon aanwennen. Als jij je er niet lekker bij voelt om hem te laten huilen moet je dat niet doen. Misschien kan je nog even naast het bedje staan en over zijn bolletje aaien. Aanleren om op schoot in slaap te vallen zou ik niet doen, wel lekker in z'n bedje laten.

Je kindje heeft soms ook gewoon even nodig om de dag te verwerken en in slaap te komen. Wat je nu doet lijkt mij dan al goed.

Heel veel succes en vergeet niet dat als je iets nieuws probeert je dit zeker twee weken moet volhouden, kan die kleine er ook aan wennen.
Mijn kindje huilde ook veel en die heb ik altijd bij mij gehouden. Laten huilen wilde ik niet en steeds even laten weten dat ik er was werkte averechts. Ik sliep 'snachts zitten met baby in mijn armen, niet erg comfortabel maar de enigste manier dat iedereen wat rust kreeg

Overdag ging t bij ons dan weer wel redelijk trouwens. Maar als hij zijn dag(en) niet had drioegen we hem gewoon bij ons, word je erg creatief in ;)

Toen hij een jaar was is het vanzelf minder geworden en nu is hij 3 en wil niet eens meer
er is overgens aangetoond door psychologen dat het laten huilen van je baby schadelijk kan zijn voor de emotionele ontwikkeling van je kindje.
Wat Yamuna zegt.
quote:Yamuna schreef op 09 augustus 2009 @ 12:56:

er is overgens aangetoond door psychologen dat het laten huilen van je baby schadelijk kan zijn voor de emotionele ontwikkeling van je kindje.

Idd. niet laten huilen dus, is mijn mening. Je kindje kan maar op 1 manier zich uiten. Als jij dat negeert wat moet dat kind dan? Vier weken is nog zo klein. Bovendien zit er nog zoweinig ritme in bij zo'n kleine baby.

Met ongeveer 3 tot 4 maanden vond ik het anders worden. Mijn dochters hadden toen een veel beter ritme en ik kende ze al beter waardoor ik veel beter kon zien of ze echt moe waren. Ook waren de huiltjes duidelijk verschillend. En dan vond ik 10 min. nog lang genoeg.
Toen mijn dochter zo jong was, sliep ze alleen maar bij mij of mijn man op de arm. Zodra ze boven haar bedje zweefde, zette ze al aan. Later bleek dat ze overprikkeld werd door ons. Tja wisten wij veel.... eerste kindje. Wij wilden niet gaan inbakeren omdat het zoontje van een vriendin van ons heel veel last heeft gehad van het uitbakeren.

Omdat onze dochter in januari geboren is , hebben wij het effect van inbakeren proberen na te bootsen met heel strak instoppen van dekentjes en lakentje. Dit hielp. Het gaf blijkbaar een gevoel van geborgenheid.

Ook bij de eerste verschijnselen van moeheid naar bed brengen, hielp ontzettend bij ons. De eerste keer heeft dochter een kwartiertje geprutteld en wat gehuild en daarna viel ze als een blok in slaap om vervolgens de eerste 5 uur niet meer wakker te worden.

Wij laten haar wel huilen/ pruttelen, en dan gaan we regelmatig kijken en troosten we haar zonder haar uit bed te pakken. Alleen als ze zichzelf echt overstuur huilt, pak ik haar uit bed. Dan komt ze mi immers toch niet in slaap, als ze zo overstuur is.

Succes ermee!
Een kindje van die leeftijd heeft veiligheid en geborgenheid nodig, dus zou het niet aanraden hem te laten huilen.

Ook is hij volgens mij inderdaad te jong voor de techniek van steeds wat langer wegblijven. Maar wat die techniek betreft: die zou ik ook op een latere leeftijd afraden. Wat je daarmee leert is dat mama toch wel komt, je moet gewoon nog even door blijven huilen. Dat stimuleert dus dat het huilen aan blijft houden. Ik heb wel eens gehoord dat je dan beter eerst altijd meteen kan komen, en dan opeens wegblijft. Dus ook niet na een paar minuten komen, want dan denkt je kind dus dat met doorgaan jij toch wel komt. Het schijnt dat een kindje dan alleen maar kent dat je er meteen bent, en dat het dan vrij snel doorheeft dat je dus blijkbaar niet meer gaat komen, dus dat verder huilen ook geen zin heeft.

Let wel, dit gaat natuurlijk om wat oudere kindjes die huilen om aandacht te krijgen en niet als een kindje echt overstuur is. ;)
wij laten yammini nooit huilen, ze huilt niet veel en als ze huilt dan is er wat aan de hand.

ik heb eenmaal yammini laten huilen op advies van mn moeder (oude stempel ) ik vond het vreselijk mn hart deed pijn ervan !

en als het zo tegen natuurlijk voelt, waarom doe ik dat dan ? dus ik deed t niet meer.

het is soms lastig te verklaren waarom je kleintje huilt, maar vaak kom je er toch achter, en ben ik altijd weer blij dat ik haar niet heb laten huilen omdat ze buikpijn bleek te hebben, door obstipatie, of krampen, verse tandjes in aantocht, waterpokken....

ik zou me lamlendig voelen als ik haar lekker in dr kamertje had laten schreeuwen in dr eentje en achteraf er achter komen dat t kindje gewoon vreselijk pijn had.
quote:marjoleinvh82 schreef op 09 augustus 2009 @ 12:55:

Naar mijn mening kan je een baby ook niet verwennen met te veel aandacht. Je kan wel een patroon aanwennen. Als jij je er niet lekker bij voelt om hem te laten huilen moet je dat niet doen. Misschien kan je nog even naast het bedje staan en over zijn bolletje aaien. Aanleren om op schoot in slaap te vallen zou ik niet doen, wel lekker in z'n bedje laten. Je kindje heeft soms ook gewoon even nodig om de dag te verwerken en in slaap te komen.Eens met Marjolein. Tot een maand of vier kun je een baby niet verwennen, maar wel wennen. Hij is nog maar zo klein en pasgeboren, geef hem nog maar gerust wat hij wil: jou.
Ik laat mijn dochter ook nooit huilen.
quote:Yamuna schreef op 09 augustus 2009 @ 13:10:[/b

ik zou me lamlendig voelen als ik haar lekker in dr kamertje had laten schreeuwen in dr eentje en achteraf er achter komen dat t kindje gewoon vreselijk pijn had.Precies, hier kwamen we er pas bij 7 maanden achter dat zoon verborgen reflux had en dat dat dus de reden van al het huilen was. Ondanks dat ik het nooit voor hem heb kunnen wegnemen door het troosten en dragen, was ik zó blij dat we hem niet hebben laten huilen. Dan had ik me echt schuldig gevoeld.
The time is now
je kan een baby niet verwennen, maar je kan zo'n kleintje al wel heel goed wakker houden en te veel prikkels geven. Huilen kan ook uit vermoeidheid zijn en door dan te gaan wiegen of rond te lopen kunnen sommige babies nog slechter slapen (eigen ervaring). Sommige babies gedeien heel heel goed door veel aandacht en aanwezigheid, sommige wat minder, pas op dat je kindje niet overprikkeld raakt. Inbakeren heb ik in elk geval goede ervaringen mee om dit patroon te doorbreken. En even laten huilen, maar bij zo'n kleintje hooguit een minuut of 10, dat heeft mijn eerste zeker 1 1/2 jaar nodig gehad voor ze in slaap viel. Jongste nooit.
met het rechtop dragen heb je m allicht een hoop pijn bespaard banba !
.
quote:Yamuna schreef op 09 augustus 2009 @ 13:16:

met het rechtop dragen heb je m allicht een hoop pijn bespaard banba !Dat bleek dus ook, zodra je hem neerlegde was het meteen mis.
The time is now
Ik zou alleen maar inbakeren als je zeker weet hoe dat moet. Verkeerd inbakeren verhoogt de kans op wiegendood.
.
Ik laat Linde eigenlijk ook niet huilen. Beetje jammeren wel, maar echt huilen niet.
Ik deed altijd wat Banba deed, gewoon op mijn buik laten slapen en zelf een beetje tv kijken. Het gaat allemaal over voor ze 18 zijn hoor.
quote:sneezeweasel schreef op 09 augustus 2009 @ 13:22:

Ik zou alleen maar inbakeren als je zeker weet hoe dat moet. Verkeerd inbakeren verhoogt de kans op wiegendood.

voordeel van de draagdoek zoals qweru noemde, je kunt jekind veilig strak tegen je aan knopen, en zonder enige moeite kun je m continue in de smiezen houden, je voelt zn ademhaling.

en je kindje word zachtjes gewiegd door jou ademhaling, hoort je hart ruikt je huid... nergens veiliger en fijner dan dicht bij mamma.
inbakeren afbouwen ging hier overigens heel makkelijk. We begonnen met een week of 6, toen het gehuil echt uren achter elkaar duurde, hielp meteen (in combinatie met een hele voorspelbare regelmaat die we tot dan toe ook niet hadden en dus het korte gehuil voor ze sliep), na een week of 6 inbakeren gestopt, en ging prima, waarschijnlijk ook omdat ze toen kon duimen.

Met speciale inbaker doeken kan je niet verkeerd inbakeren trouwens. Je kan alleen wel te lang door gaan ermee, als een kind kan rollen moet je stoppen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven