Hoe lang baby (4 wkn) laten huilen?

09-08-2009 12:47 99 berichten
Onze zoon van 4 weken komt moeilijk zelf in slaap. Vaak als ik hem in zijn wiegje leg, gaat hij huilen. Gelukkig gaat het 's nachts vaak wel goed trouwens, maar overdag is het soms lastiger. Vannacht heb ik hem na zijn voeding 2 uur moeten 'vermaken' voordat ik hem eindelijk in de wieg kon leggen en hij ging slapen. Nou hoor ik van sommige mensen (ook de consultatiebureau arts) dat je je baby best kan laten huilen. Maar op heel veel internetsites lees ik juist weer dat je een baby niet kan verwennen, en hem ook niet moet laten huilen.

Wat ik nu een paar keer geprobeerd heb, is hem eerst een minuut laten huilen, dan even naar hem toe (laten weten dat ik er ben), dan weg, dan 2 minuten laten huilen, en zo elke keer een minuut langer. Soms valt hij uiteindelijk in slaap, soms raakt hij volledig overstuur. Wat moeten we nu doen? Mijn man en ik weten het echt niet. Hij is ook nog zo klein, en ik kan het zelf eigenlijk niet verdragen als hij zo huilt, ik vind dat zo zielig voor hem.
Alle reacties Link kopieren
NIet laten huilen. Alleen veel later pas, als hij (zij?) echt aan het zeuren is, en dat verschil merk je echt wel. Dat komt pas over een jaar ofzo. Bij onze zoon pas toen hij ruim anderhalf was. Nu laten we hem dus wel es huilen, maar dat is dan echt peuter-gezeur, en dat is heel wat anders als een pieperklein babietje dat gewoon nog veel te klein is om überhaupt wat dan ook te beseffen. Zielig dus! Oppakken en troosten!

'vermaken' moet ook geleerd zijn, dat kan een baby van 4 weken ook nog niet. Mijn zoon van ruim 2 kan dat ook nog niet altijd en heeft ook nog veel hulp nodig. Volkomen normaal.

Gek, dat sommige mensen lijken te denken dat een kind met vaardigheden wordt geboren.
quote:qwertu schreef op 09 augustus 2009 @ 13:23:

[...]

Sommige kinderen huilen zichzelf in slaap inderdaad, dus ik zou zeker niet bij de eerste kik al naast het bedje staan. Goed dat je daar ook nog even op wijst. Mijn dochter heeft dat nooit gedaan, maar de kinderen van mijn zus wel. En het heeft even geduurd voor ze dat in de gaten had. Hier dus ook 6 weken en toen was het gehuil al echt uren per dag en ik dacht maar, ah god kind huilt, kom maar hier, ik wieg je wel in slaap of ik draag je wel rond of je bent nog niet moe, etc, etc. Kind was gewoon doodmoe en had het gewoon even nodig om te huilen voor het slapen gaan.
Wat zou het toch handig zijn als samen met je kindje de gebruiksaanwijzing meegeleverd werd he.......

Het kan gewoonweg zijn dat je kindje na de voeding helemaal nog niet wil slapen. Mij werd aangeraden om eerst de luier te verschonen en dan pas te voeden, omdat de meeste kinderen daarvan in slaap vallen. Nou, mooi niet dus, dochterlelie zette het na de voeding op een drukken.

Misschien heeft je zoontje simpelweg minder slaap nodig. Waarom speel je na de voeding niet een half uurtje of een uurtje met hem? Of ga een stukje wandelen.

Trek je in ieder geval niet teveel aan van de opgelegde schema's van het consultatieburo, een kind mag dan gemiddeld 16 uur slapen, het is wel altijd nog een gemiddelde. Het zoontje van mijn zus sliep als baby overdag nauwelijks, het heeft een tijdje geduurd eer ze ermee kon omgaan, omdat iedereen meende dat een baby nou eenmaal moet slapen. Dat hoeft niet perse zo te zijn. En het is aan jou om uit te vinden wat voor jouw kindje geldt. De gebruiksaanwijzing moet je zelf schrijven. En weet je... zodra je klaar bent met schrijven maakt je kind een sprongetje en moet je weer overnieuw beginnen.
Ik laat mijn dochter van zeven weken ook niet (lang) huilen. Ze is nog te klein om te manipuleren en/of verwennen. Niet doen dus, is ook mijn advies.

Als ze wat ouder wordt, is het wat anders... Maar nu: nee, lekker laten merken dat je er bent!
quote:mamalelie schreef op 09 augustus 2009 @ 13:42:

Mij werd aangeraden om eerst de luier te verschonen en dan pas te voeden, omdat de meeste kinderen daarvan in slaap vallen. Nou, mooi niet dus, dochterlelie zette het na de voeding op een drukken.

Het schijnt dat jonge babies een soort veiligheidssysteem hebben: eerst zéker weten dat er nieuwe voedingsstoffen komen voor je de oude eruit gooit. Dus eerst drinken, dan pas poepen. Klopte hier vrij aardig

En verder sluit ik me aan bij het niet laten huilen omdat een baby alleen duidelijk kan communiceren door te huilen, en dat moet je m.i. niet negeren (en is ook aangetoond dat dat op lange termijn schadelijk is, aantoonbaar in de hersenen). Ik word er ook altijd een beetje naar van, zo'n kleintje dat niet weet wat er aan de hand is en zielig alleen gelaten wordt om te huilen.

Het is een beetje de oude stempel he, 'laat maar huilen daar krijgen ze niets van'.

Succes momo!
quote:wen schreef op 09 augustus 2009 @ 14:00:

[...]

Het is een beetje de oude stempel he, 'laat maar huilen daar krijgen ze niets van'.

Succes momo!daar krijgen ze sterke longetjes van
Dat zei zelfs de leidster op mijn kinderdagverblijf
Ik kan ook mijn beide dochters niet laten huilen. Heb ik bij de oudste ook nooit gedaan en doe ik bij de jongste ook niet.

Maar jullie hebben het over een onderzoek dat aantoont dat het slecht voor de hersentjes is toch? Ik zou dat onderzoek wel graag willen hebben. Heeft één van jullie meer info waar ik dat kan vinden?

Ik heb nl met schoonmoeder altijd heibel over dat laten huilen. Ik wil en kan het niet en doe het dus ook niet. Als ik dat onderzoek heb kan ik dat eens aan haar laten lezen.
Verander wat je niet kunt accepteren en accepteer wat je niet kunt veranderen
Als je weet dat kind drie kwartier huilt voordat het slaapt, is er niks mis mee kind te laten huilen. Vind ik.
quote:Chica34 schreef op 09 augustus 2009 @ 14:19:

Ik kan ook mijn beide dochters niet laten huilen. Heb ik bij de oudste ook nooit gedaan en doe ik bij de jongste ook niet.

Maar jullie hebben het over een onderzoek dat aantoont dat het slecht voor de hersentjes is toch? Ik zou dat onderzoek wel graag willen hebben. Heeft één van jullie meer info waar ik dat kan vinden?

Ik heb nl met schoonmoeder altijd heibel over dat laten huilen. Ik wil en kan het niet en doe het dus ook niet. Als ik dat onderzoek heb kan ik dat eens aan haar laten lezen.http://www.zorgvoorborstv ... hologen_over_rvp_2008.pdf
.
En voor het geval onderzoeken aandragen bij jouw schoonmoeder wel helpt :

Research suggests that allowing a baby to “cry it out” can cause brain damage. Some experts warn that allowing a baby to “cry it out” causes extreme distress to the baby. And such extreme distress in a newborn has been found to block the full development of certain areas of the brain and causes the brain to produce extra amounts of cortisol, which can be harmful.

According to a University of Pittsburgh study by Dr. M. DeBellis and seven colleagues, published in Biological Psychiatry in 2004, children who suffer early trauma generally develop smaller brains.

A Harvard University study by Dr. M. Teicher and five colleagues, also published in Biological Psychiatry, claims that the brain areas affected by severe distress are the limbic system, the left hemisphere, and the corpus callosum. Additional areas that may be involved are the hippocampus and the orbitofrontal cortex.

The Science of Parenting by Dr. Margot Sunderland (Dorling Kindersley, 2006) points out some of the brain damaging effects that can occur if parents fail to properly nurture a baby — and that means not allowing them to “cry it out.” Dr. Sunderland, the director of education and training at the Centre for Child Mental Health in London, draws upon work in neuroscience to come to her conclusions and recommendations about parenting practice.

In the first parenting book to link parent behavior with infant brain development, Dr. Sunderland describes how the infant brain is still being “sculpted” after birth. Parents have a major role in this brain “sculpting” process.

Dr. Sunderland argues that it is crucial that parents meet the reasonable emotional needs of the infant. This is helped along by providing a continuously emotionally nurturant environment for the infant.

Allowing a baby to “cry it out” when they are upset will probably be regarded as child abuse by future generations
Heee das snel, thanks jongens. Ik weet eigenlijk niet of het helpt dus ik ga het gewoon proberen.

Fleur: Drie kwartier??? Jeutje, dat vind ik wel veel zeg, dat je dat zelf kunt volhouden.
En:

Newborn babies who cry a lot can end up with attention deficit problems and learning difficulties in later life, Italian researchers said on Monday.

Research conducted by a multi-disciplinary team of bioengineers from Florence University and paediatricians at the city's Meyer Hospital showed particular risks for babies born prematurely (before the 37th week of pregnancy) or who weigh less than 2.5 kg.

''We have confirmed our initial theory that prolonged crying can cause deoxygenation of the blood and that the brains of organisms not yet fully formed like those of premature newborn babies can suffer from this to the extent that it leads to serious growth problems,'' said Florence University bioengineer chief Claudia Manfredi.

Non-invasive equipment including an infrared spectroscope to register the level of oxygen in the brain through a band worn on the forehead and a microphone to record the type of crying were developed in the course of the research to offer a full picture of what happens when a baby wails continuously.

The researchers advised parents to ''follow their natural animal instincts'' to comfort crying newborns.
quote:qwertu schreef op 09 augustus 2009 @ 14:28:

Off-topic: Chica, hier hielp de mededeling dat dit óns kind was. Dat de methode van (schoon)moeder vast ook goed was en dat ik dat respecteerde en dat ze het allemaal met succes op haar eigen kinderen had toegepast, maar dat zij ook onze methode moest respecteren, omdat deze aanpak nu eenmaal was wat ons het beste lag en dat dit ons kind was. Onderzoeken die ik aandroeg werden hier uitgelegd als bevestiging van mijn onzekerheid, dus dat werkte alleen maar averechts.Tja dat heb ik toch echt al een paar keer verteld, maar toch kan ze het niet nalaten om dan zo af en toe een opmerking te plaatsen. Nu heb ik een schoonzus met ook een klein babietje, die dat wel doet (laten huilen) en die op een strak voedingschema zit. Haar baby doet het daar heel goed op hoor, daar niet van en hij slaapt al door enzo. Toch is haar manier niet die van mij, maar af en toe wordt ik zo moe van het feit dat ik dan weer moet horen hoe goed haar dochter het allemaal wel niet doet enzo en dat hij al doorslaapt en bla bla bla en ga dan weer twijfelen aan mijn eigen manier (moet ik niet doen, snap ik, maar gebeurd dan ineens toch)
He Wen waar haal je dat nu allemaal vandaan? Goed zeg, bedankt.
Bovendien slaapt een kind dat lang gehuild heeft, dieper, wat een verhoogde kans geeft op wiegendood (voor kleintjes is diep slapen geen goed idee). Ook de stijging van de temperatuur door het huilen is een risicofactor.

Chica, ik heb ook zo'n schoonmoeder
Chica,die link van mij is van een onderzoek in het nederlands, is misschien wat handiger.
Layla: Ik heb hem zelfs al opgeslapen haha. Dus jij ook super bedankt. Dat is toch een reactie op Ria Blom of niet?

Wen: Voor mij is het engels geen probleem en dan vertaal ik het wel a la minuut voor schoonmoeder haha. Dus jij ook ervaring op dat gebied. Met mijn eigen moeder heb ik trouwens dat probleem helemaal niet. Die laat mij en mijn manier gewoon in mijn waarde.
quote:Chica34 schreef op 09 augustus 2009 @ 14:44:

Layla: Ik heb hem zelfs al opgeslapen haha. Dus jij ook super bedankt. Dat is toch een reactie op Ria Blom of niet?

Wen: Voor mij is het engels geen probleem en dan vertaal ik het wel a la minuut voor schoonmoeder haha. Dus jij ook ervaring op dat gebied. Met mijn eigen moeder heb ik trouwens dat probleem helemaal niet. Die laat mij en mijn manier gewoon in mijn waarde.ria blom is niet van het laten huilen hoor, dat is echt zo'n misverstand. Enige wat zij schrijft is dat je goed moet leren luisteren naar het gehuil, en dat sommige babies huilen nodig hebben om in slaap te vallen en dat je zeker een kindje moet gaan troosten, maar wel in een soort schema van regelmaat (wat overigens niks met de klok te maken heeft, ook een misverstand)
Blom is de laatste jaren wel een stuk extremer geworden begreep ik
quote:fleurtje schreef op 09 augustus 2009 @ 14:22:

Als je weet dat kind drie kwartier huilt voordat het slaapt, is er niks mis mee kind te laten huilen. Vind ik.

na drie kwartier gillen huilen roepen en schreeuwen zou ik het ook van ellende opgeven

maar als een kind nog wat rommelt, jammert, moppert iets wat heel anders klinkt dan huilen.. dan zou ik t ook laten liggen
Chica, ieder kind ontwikkeld zich anders en meestal kunnen ze geen twee dingen tegelijk leren.

Dus ooit komt het moment dat dat andere kleintje al kan praten, maar de jouwe nog niet, maar die van jou kan dan al lopen en het andere kindje nog niet. Mijn dochter begon met praten met 10 maanden en liep pas met ruim 16 maanden (maar wel meteen goed). De kinderen van mijn zus deden het precies andersom. Mijn dochter was zindelijk met 2,5 jaar, de oudste van mijn zus heeft tot bijna 5 met natte broeken rondgelopen. Trek je dus niks aan van dat soort dingen, want geen 2 kinderen zijn gelijk.
quote:Yamuna schreef op 09 augustus 2009 @ 15:13:

[...]

na drie kwartier gillen huilen roepen en schreeuwen zou ik het ook van ellende opgeven

maar als een kind nog wat rommelt, jammert, moppert iets wat heel anders klinkt dan huilen.. dan zou ik t ook laten liggenWas geen ellende hoor, het ging gewoon zo en dat wisten we op een gegeven moment.
quote:wen schreef op 09 augustus 2009 @ 15:02:

Blom is de laatste jaren wel een stuk extremer geworden begreep ikdat zou kunnen dat weet ik niet, ik heb informatie van haar van een jaar of 4 oud gok ik.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven