Hoe omgaan met co-ouderschap?

16-03-2018 07:13 30 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal!
Ik heb een tijdje meegelezen maar toch besloten een account aan te maken.

Sinds ongeveer een half jaar zijn de vader van mijn zoontje (1,5) en ik uit elkaar.
We hebben naar omstandigheden goed contact met elkaar en daarnaast een (voor ons) prima ouderschapsplan opgesteld.
Ik had alleen niet verwacht dat ik het zo zwaar zou hebben op de dagen dat m’n zoontje bij zijn vader is. Het gemis is groot, het liefst zou ik hem natuurlijk altijd bij me hebben.
Ik vind goed contact met beide ouders ontzettend belangrijk dus dit is naar omstandigheden de beste oplossing maar hoe komen jullie de dagen en vooral avonden door dat jullie kind(eren) bij de andere ouder is/zijn? Overdag werk ik gewoon maar als ik dan thuiskom slaat het gemis hard toe.

Liefs Razzy
Je zelf bezig houden.
Om hoeveel dagen gaat het?
Hobby, sporten, studie.
In ieder geval in geen enkel geval dit gevoel niet bij je kindje neerleggen.
Heb je nog vriendinnen/vrienden zonder kinderen met wie je kunt afspreken? Heb je hobby's?
Alle reacties Link kopieren
Wees gerust, je wordt dat gewoon na verloop van tijd, en je zal geleidelijk aan de voordelen ervan leren ontdekken (en zeker wanneer er later een nieuwe partner in jouw leven komt).
Alle reacties Link kopieren
Mis je je zoontje of het "gezinsleven"?

Je bent natuurlijk gescheiden en afgezien van de momenten dat zoontje er is gewoon weer vrijgezel. Dat was het idee van scheiden toch?

Dus hetzelfde als wat andere singles doen. Uitgaan, de krant lezen, een trui breien, filmpje kijken, sporten, eten koken, de hond uitlaten, de was doen, wandelen, de tuin aanharken, thee of een wijntje drinken, nog wat voor je werk doen, bij familie of vrienden op bezoek, even de stad in, op een datingsite of forum, of gewoon niks. ;-)
óu sont les neiges d'antan

Alle reacties Link kopieren
Waterverf schreef:
16-03-2018 07:44
Je zelf bezig houden.
Om hoeveel dagen gaat het?
Hobby, sporten, studie.
In ieder geval in geen enkel geval dit gevoel niet bij je kindje neerleggen.
Dit. Het wordt echt wel makkelijker, misschien vind je het over een tijd zelfs wel fijn om tijd voor jezelf te hebben. Laat het gewoon gebeuren, zoek een afleiding waar je plezier aan beleeft.
Het is al eerder gezegd maar het wordt dus echt makkelijker. Mijn ex keerde na 7 jaar terug in ons leven. In het begin had ik echt een wtf-ga-je-nu-MIJN-kinderen-alsnog-afpakken-gevoel. Kan me ook van de eerste nachten herinneren dat ik maar na mijn werk naar bed ging. Maar nu kan ik er echt van genieten... Geef het wat tijd, het komt goed. Kinderen gaan zelfs 3 weken komende zomer met vader op vakantie. Vorig jaar had ik gaan hyperventileren alleen al bij het idee en nu heb ik in dezelfde periode ook vrij en ben ik al lekker films en boeken aan het verzamelen.
Alle reacties Link kopieren
Ik kon het niet, precies dat missen, steeds weer afscheid nemen, soms niet erbij zijn als ze ziek zijn, eng gedroomd hebben. Dat brak mij op.

Uiteindelijk zijn we, met hele goede afspraken, weer in 1 huis gaan wonen.

Ik hoop voor jou dat het minder wordt/beter zal gaan.
I wanna live my life with the volume full!
Alle reacties Link kopieren
Het heeft tijd nodig. En af en toe blijft het lastig - inderdaad met name als je kind ziek is. Maar mijn dochter is nu een puber, dus met vastgegroeid mobieltje en die houdt nu lekker zelf contact - facetimen of appen ofzo. Dus het grote missen is er af. En je krijgt de kans om je eigen sociale leven weer nieuw leven in te blazen, dus dat is ook wel lekker (ook al zie je dat nu nog niet zo).
Het wordt vanzelf beter.
Even if you are on the right track, you will get run over if you just sit there.”
Hoe vaak is hij bij zijn vader?
Je zou de tijd zonder je kind kunnen besteden aan dingen waar je anders niet aan toekomt zoals relaxen, sporten, uitgaan, studeren. En dat allemaal zonder schuldgevoel!
Ik vind op die momenten weg met vriendinnen of deed het huishouden zodat dat klaar was als de kinderen terug kwamen. Ik vond het vreselijk maar nu ik een nieuwe partner heb is het soms wel eens fijn. Nu dat stabiel is, we getrouwd zijn en we een huis hebben gekocht en de rust weer helemaal terug is vinden we het vreselijk als de kinderen weg zijn. Hier went het schijnbaar niet.
Alle reacties Link kopieren
Dankjewel voor jullie reacties!

Ik spreek regelmatig af met vriendinnen, ga sporten en slaap lekker uit maar telkens is er toch dat moment van thuiskomen of wakker worden in een huis met speelgoed maar zonder kind.
Ik mis mijn ex partner absoluut niet, de gezinssituatie had ik uiteraard graag anders gezien (je sticht niet voor niets een gezin) maar ook daar heb ik vrede mee. Het contact tussen mij en mijn ex is prima, geen strijd, dagelijks contact via whatsapp om elkaar te informeren over de kleine man.

Mn zoontje is de helft van de tijd bij zijn vader. De weekenden zijn om en om. In het ‘ergste geval’ breng ik hem woensdagochtend weg en dan komt hij zondagavond weer terug naar mij.

Ik denk dat het inderdaad tijd nodig heeft, ik hoop dat ik er snel de voordelen van ga inzien en voelen.
Sorry hoor, maar wat een gezeur! Er bestaan ergere dingen op de wereld dan je kind een paar dagen missen! Als je zelf nog een eigen leven hebt, sta je hier niet eens bij stil. Zal wat zijn als mijn man vele vakanties met kinderen naar Marokko gaat en ik kan niet mee ivm werk en ik niet zou moeten weten hoe ik de dagen door kom. :nut: :cry:
Alle reacties Link kopieren
Hoi,

Hier een vergelijkbare situatie. Mijn dochter is ook de helft van de tijd bij haar vader en de weekenden om en om. Dit is zo sinds ze 1 jaar was en ze is nu bijna 4. De dagen dat ze daar is ben ik aan het werk, dat zorgt voor veel afleiding, maar toch is er ‘s avonds nog steeds het gemis waar jij ook over schrijft. Ik haal mn troost uit het plezier dat ze heeft wanneer ze bij papa is en focus me daarnaast op mn studie, ga lekker serie kijken of er op uit met vriendinnen

Toch heeft het ook voordelen. Mini me is een ware threenager en tja, soms lopen de dagen dan wat moeizamer dan anders. We sluiten het altijd goed af hoor, anders zit je helemaal met een rotgevoel. Maar wanneer ze dan weer thuis komt is er echt het gevoel dat je weer met een schone lei begint.
Cantaloupe- schreef:
17-03-2018 11:15
Hoi,

Hier een vergelijkbare situatie. Mijn dochter is ook de helft van de tijd bij haar vader en de weekenden om en om. Dit is zo sinds ze 1 jaar was en ze is nu bijna 4. De dagen dat ze daar is ben ik aan het werk, dat zorgt voor veel afleiding, maar toch is er ‘s avonds nog steeds het gemis waar jij ook over schrijft. Ik haal mn troost uit het plezier dat ze heeft wanneer ze bij papa is en focus me daarnaast op mn studie, ga lekker serie kijken of er op uit met vriendinnen

Toch heeft het ook voordelen. Mini me is een ware threenager en tja, soms lopen de dagen dan wat moeizamer dan anders. We sluiten het altijd goed af hoor, anders zit je helemaal met een rotgevoel. Maar wanneer ze dan weer thuis komt is er echt het gevoel dat je weer met een schone lei begint.
Serieus? Omg!
Alle reacties Link kopieren
sassa_82 schreef:
17-03-2018 11:25
Serieus? Omg!
Prima dat jij er anders over denkt hoor. Ieder zn mening maar om andere mensen af te kraken om hun visie of belachelijk te maken of niet serieus te nemen met zulke opmerkingen vind ik persoonlijk nogal onvolwassen. Heb respect voor een ander!

Als je niks positiefs toe te voegen hebt houd dan alsjeblieft gewoon je mond.
Alle reacties Link kopieren
sassa_82 schreef:
17-03-2018 10:29
Sorry hoor, maar wat een gezeur! Er bestaan ergere dingen op de wereld dan je kind een paar dagen missen! Als je zelf nog een eigen leven hebt, sta je hier niet eens bij stil. Zal wat zijn als mijn man vele vakanties met kinderen naar Marokko gaat en ik kan niet mee ivm werk en ik niet zou moeten weten hoe ik de dagen door kom. :nut: :cry:
Het is niet een paar dagen. Het is de helft van alle tijd. Da's wat anders dan een vakantie. Het is elke week weer een afscheid. Elke keer opnieuw. Dat kun je je niet voorstellen als je het niet meemaakt.
I wanna live my life with the volume full!
Alle reacties Link kopieren
sassa_82 schreef:
17-03-2018 11:25
Serieus? Omg!
Wat een ontaarde moeder ben ik dat ik dat durfde neer te zetten he! :whip:

Het is niet alsof ik neerzette dat ik haar dan op die dagen er van langs geef en alles weer vergeven en vergeten is zodra ze terug is hoor ;)

Echter meen ik uit jouw andere reactie op te maken dat jouw gezin nog compleet is, correct me if I’m wrong, waardoor je denk niet helemaal kan oordelen hoe ik in de situatie sta.

Als co-ouder zijn de dagen samen nu eenmaal beperkt en als het dan net die dagen even wat meer botst, dochterlief even wat minder zin heeft in bepaalde dingen of mij juist dan net wat minder leuk vindt dan is dat jammer. Moet ik dat dan doortrekken of daarop terug komen wanneer ze er weer is? Natuurlijk niet, aangezien ik al aan gaf dat ik er waarde aan hecht om fijn uit elkaar te gaan wanneer ze naar haar vader gaat is dat ook totaal onnodig, vandaar de schone lei.
Alle reacties Link kopieren
sassa_82 schreef:
17-03-2018 10:29
Sorry hoor, maar wat een gezeur! Er bestaan ergere dingen op de wereld dan je kind een paar dagen missen! Als je zelf nog een eigen leven hebt, sta je hier niet eens bij stil. Zal wat zijn als mijn man vele vakanties met kinderen naar Marokko gaat en ik kan niet mee ivm werk en ik niet zou moeten weten hoe ik de dagen door kom. :nut: :cry:
Wat een kutreactie.

Het is niet zo dat ze dreigt zich van een flatgebouw te storten ofzo.
Ze geeft gewoon aan dat ze het moeilijk vindt haar kind de helft van de tijd niet te kunnen zien.
(Dat is ook wat anders dan de vakanties die jij noemt).
Alle reacties Link kopieren
sassa_82 schreef:
17-03-2018 10:29
Sorry hoor, maar wat een gezeur! Er bestaan ergere dingen op de wereld dan je kind een paar dagen missen! Als je zelf nog een eigen leven hebt, sta je hier niet eens bij stil. Zal wat zijn als mijn man vele vakanties met kinderen naar Marokko gaat en ik kan niet mee ivm werk en ik niet zou moeten weten hoe ik de dagen door kom. :nut: :cry:
Gezien je betoog na je 'Sorry hoor', geloof ik niets van deze aangeboden excuses. Kan je ze beter ook achterwege laten...
Interviewer: And you see an equivalence between the idea of god and the idea of a fairy or a Leprechaun??? Dawkins: The evidence of both is equally poor! :-)
Alle reacties Link kopieren
sassa_82 schreef:
17-03-2018 10:29
Sorry hoor, maar wat een gezeur! Er bestaan ergere dingen op de wereld dan je kind een paar dagen missen! Als je zelf nog een eigen leven hebt, sta je hier niet eens bij stil. Zal wat zijn als mijn man vele vakanties met kinderen naar Marokko gaat en ik kan niet mee ivm werk en ik niet zou moeten weten hoe ik de dagen door kom. :nut: :cry:

Sorry hoor...

Nou mijn gezin is in die zin niet meer compleet omdat wij onze dochter hebben verloren op twee jarige leeftijd, dus ik weet wel degelijk wat missen inhoud. Dat is pas het missen van je kind. Niet als je kind om de week of halve week bij vader is.
Alle reacties Link kopieren
sassa_82 schreef:
17-03-2018 19:26
Nou mijn gezin is in die zin niet meer compleet omdat wij onze dochter hebben verloren op twee jarige leeftijd, dus ik weet wel degelijk wat missen inhoud. Dat is pas het missen van je kind. Niet als je kind om de week of halve week bij vader is.
Wat gemeen!
Ik vind het verschikkelijk voor jou dat je je dochter bent verloren, dat is een enorm gemis, maar natuurlijk mag iemand het moeilijk vinden om zijn/haar kind te missen! Al is dat 1 dag in de week, al is dat de helft van de week, al is dat omdat je een kind verloren bent.
Alle reacties Link kopieren
sassa_82 schreef:
17-03-2018 19:26
Nou mijn gezin is in die zin niet meer compleet omdat wij onze dochter hebben verloren op twee jarige leeftijd, dus ik weet wel degelijk wat missen inhoud. Dat is pas het missen van je kind. Niet als je kind om de week of halve week bij vader is.
Dat is heel heftig.
Maar tegelijkertijd ook geen vergelijk.
Alle reacties Link kopieren
Hier geen co-ouderschap, maar dochter gaat ongeveer 1x per maand een weekend naar haar vader/grootouders en wel telkens mooi de helft van alle schoolvakanties.
In het begin zéér moeilijk gehad want ze was nog maar 1,5j oud toen ze weg was bij mij.
Intussen is ze 10j en ik moet zeggen ik geniet wel van die vrije momenten. Ook is het handig dat ik slechts voor de helft van de vakanties opvang moet voorzien op mijn eigen snipperdagjes na, met in de zomer telkens mijn groot verlof op de dagen dat ze zeker bij mij is.
Mijn nieuwe partner is al in haar leven van toen ze iets ouder dan 2j was en ook hij geniet van die momentjes onder ons 2.

Wat ik dus wil zeggen, na wat gewenning zal je echt wel kunnen genieten van die me-time :-)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven