Hoe stoppen met borstvoeding na bijna anderhalf jaar.

20-12-2019 10:32 16 berichten
Dochter is nu bijna anderhalf jaar en ik wil er nu toch wel graag mee stoppen.
Maar... Dochter valt s’avonds altijd aan de borst in slaap.
Overdag vraagt ze ook nog meerdere keren naar de borst en s’nachts ook wel vaak.
Maar hoe kan ik stoppen?? Ik maak me echt druk om het in slaap vallen s’avonds en de nacht..
Door het niet meer te doen.

Het zal even moeilijk zijn misschien, maar ook dat gaat voorbij
Door een andere routine te gaan gebruiken.
Overdag is het makkelijkst om mee te beginnen. Weigeren van de borst en meteen afleiden met iets anders om te doen. Dat geeft even strijd maar zet dat door dan is ze na 2 weken vergeten dat ze overdag aan de borst dronk.

En daarna of ondertussen ook starten met een ander bedritueel in plaats van drinken aan de borst. Bijvoorbeeld haar in bed laten liggen, kusjes, knuffels, aaitjes te geven en zo de affectie te geven die ze uit de borst haalt.

Echt, ze is het snel vergeten als jij actief inzet op een ander ritueel.
Wat goed dat je het al zo lang hebt gedaan!

Waarom wil je nu stoppen? Loopt het nog allemaal goed?
Ik zou me niet druk maken om het in slaap vallen aan de borst, dit is heel normaal en stopt vanzelf als je kindje eraan toe is. Dat ging hier ook 3 keer zo.
Ze heeft er blijkbaar nog behoefte aan, en waarom ook niet?

Wil je toch echt stoppen dan zou ik zorgen dat haar vader haar naar bed brengt en dat de melk "op" is. Dat kan helpen, maar gaat wel een aantal dagen heel moeilijk zijn.
Afbouwen kan ook natuurlijk, dat ze het alleen nog krijgt tijdens het naar bed gaan en dat langzaam afbouwt.

Maar doorgaan kan ook, maak je maar geen zorgen.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben ook gestopt met borstvoeding toen mijn jongste 1,5 was (mijn oudste tot 13 maanden).
Ik ben gewoon langzaam gaan afbouwen, eerst overdag afleiden als ze wilde drinken en wat anders aanbieden. Toen dat goed ging ben ik het voor het naar bed gaan af gaan bouwen. Dat was in het begin lastiger maar mijn dochter had het geluk dat ze duimde dus dat kwam al gauw in de plaats van het voeden tijdens het welterusten zeggen en avondritueel.

Succes!
Mijn zoontje is 1 en ik geef nog borstvoeding. Toevallig zit ik nu in eenzelfde soort proces, alleen niet om af te bouwen maar om ervoor te zorgen dat hij niet meer aan de borst in slaap valt. Dit ivm een slaapassociatie met de borst waardoor hij al vanaf het begin vreselijk slecht slaapt.

We zijn nu sinds vrijdagavond bezig, en met name de eerste paar dagen/nachten waren terror. Veel gehuild, na 3 min troosten, weer wegleggen etc. We hebben hiervoor het 'schema' van snuggles en dreams gebruikt uit de slaapgids van 9-18 maanden, alleen dan aangepast. Zij zegt dat je telkens langer moet laten zitten tussen het laten huilen, maar dat doen wij niet. Ik vind 3 min per keer al meer dan zat, heb de tweede dag in de middag zelf gehuild :').

Maar goed: lang verhaal kort, al na 2 dagen ging het overdag wegleggen goed zonder borst!! Echt fantastisch, want voor die tijd was ik elk slaapje wel minstens een halfuur bezig met hem in slaap te voeden. De nachten gaan nu ook beter en beter, dus ik zou je deze methode aanraden. Als je interesse hebt kan ik je de slaapgids wel opsturen :)
Ik heb erg lang borstvoeding gegeven. Ook met de gedachte dat vooral slaap belangrijk was. En hij dan snel in slaap viel.

Maar hij accepteerde direct dat de melk op was. Hij mist het wel. Dan vraagt hij na een half jaar of de melk nog steeds op is. Maar het is geen probleem.

Hij knuffelt sindsdien wel wat langer. Voor het slapen :flirting:. En ik denk dat het knuffel moment op die leeftijd belangrijker was. Hij was ongeveer 2 toen ik stopte.

Hij sliep niet anders met borstvoeding als zonder.
Een paar dagen of een week uit logeren of zelf een paar dagen weg gaan. Dan is de routine gebroken. Toen die van mij een week uit logeren ging dronk hij 's ochtends nog. Toen ik er niet was vroeg hij er ook niet om en miste het niet. Niet meer gegeven toen hij weer thuis was. Hij was toen ook anderhalf.
Voorlezen kwam in plaats van de borstvoeding. Ik kan me geen drama's herinneren.
Ik heb langzaam afgebouwd (maar door nieuwe zwangerschap ook minder melk). Eerst overdag gestopt buiten slaapjes. Toen gestopt bij middagslaapje en vlak daarna avond/nacht/ochtend. Hij slaapt wel bij ons en had toen nog een speen, maar bij dorst kreeg hij water tussendoor. Uiteindelijk was ik met 19 maanden gestopt.
De reden dat ik wil stoppen is omdat ik er eigenlijk wel klaar mee ben..
Maar ik vind het lastig omdat dochter er nog veel behoeft aan heeft.
En ze slaapt bij ons in bed, dat maakt het nog lastiger om te stoppen.
Ze duimt niet en heeft ook nooit de behoefte aan een speen gehad.
Dochter een paar nachten uit logeren of zelf een paar nachten weg gaan vind ik geen optie.
Ik denk dat ik eerst overdag ga afbouwen, kijken hoe dat gaat en dan langzaam afbouwen voor het slapen gaan en de nacht..
Bedankt voor de reacties!
Mijn kind sliep regelmatig bij ons en bediende zichzelf s nachts. Toen ik dat wilde afbouwen heb ik een paar nachten op de logeerkamer geslapen. Kind moest het dus doen met papa ‘s nachts en die heeft geen melk. Kind accepteerde heel snel dat er s nachts geen melk was, maar wel een aai of een knuffel kon krijgen.

S avonds heb ik het bedritueel aangepast naar voorlezen met een fles. Scheelt dat grote zus altijd al werd voorgelezen terwijl ik jongste voedde. Tegen mama aanhangend in slaap vallen was ook prima.

De slaapassociatie werd de verlegd van ‘borst’ naar ‘knuffelen’.
Hoewel ze prima zelf in slaap kon vallen, op het kdv sliep ze zo in. Thuis wilde ze mama erbij.
Ik ben bij alledrie een weekend weggegaan..... Manlief moest het oplossen. En dat is bij alledrie goed gegaan
Sowieso begrijp ik niet dat mensen hun kind zo lang borstvoeding geven. Ten eerste is het niet nodig, ten tweede vind ik het heel raar als zo'n groot kind aan een borst drinkt en ten derde maakt de moeder zich onmisbaar.
Mijn kinderen hebben gewoon tot 3 a 4 maanden bv gekregen en zijn ook nooit aangeleerd met de borst te gaan slapen en zeker nooit bij mij in bed. Dat vind ik zoiets raars. Een kind is een individu en hoort te leren dat het oké is om alleen te zijn en dat hun kamertje en hun bedje hun veilige haven is. Ouders maken het zichzelf te moeilijk, misschien uit schuldgevoel, dat ze hun kindje zo afhankelijk van zich maken. Ik ben van mening dat je kinderen al vanaf jong moet meegeven dat alleen zijn ook goed is en ze stimuleren dat ze zelfstandig zijn. En ja, mijn kinderen zijn pubers nu en heb een hele goede en gezonde band met ze en ze zijn daarbij ook heel zelfstandig. Maar goed, ieder zn eigen mening. Maar bv tot 1,5 jr en in bed slapen vind ik echt niet oké.
High16 schreef:
22-12-2019 10:40
Sowieso begrijp ik niet dat mensen hun kind zo lang borstvoeding geven. Ten eerste is het niet nodig, ten tweede vind ik het heel raar als zo'n groot kind aan een borst drinkt en ten derde maakt de moeder zich onmisbaar.
Mijn kinderen hebben gewoon tot 3 a 4 maanden bv gekregen en zijn ook nooit aangeleerd met de borst te gaan slapen en zeker nooit bij mij in bed. Dat vind ik zoiets raars. Een kind is een individu en hoort te leren dat het oké is om alleen te zijn en dat hun kamertje en hun bedje hun veilige haven is. Ouders maken het zichzelf te moeilijk, misschien uit schuldgevoel, dat ze hun kindje zo afhankelijk van zich maken. Ik ben van mening dat je kinderen al vanaf jong moet meegeven dat alleen zijn ook goed is en ze stimuleren dat ze zelfstandig zijn. En ja, mijn kinderen zijn pubers nu en heb een hele goede en gezonde band met ze en ze zijn daarbij ook heel zelfstandig. Maar goed, ieder zn eigen mening. Maar bv tot 1,5 jr en in bed slapen vind ik echt niet oké.
Eens. Je leert het ze eerst zelf aan en dan ineens moeten ze het weer afleren.

Ook eens met ieder zn mening, niemand heeft de wijsheid in pacht en doet waarvan hij/zij denkt dat het beste is.
High16 schreef:
22-12-2019 10:40
Maar gelukkig hoef jij niet te begrijpen waarom iemand iets doet als de moeder er zelf maar achter staat ;). En ook jouw goedkeuring hoeft niemand.

Slaap jij ook alleen in een bed dan? Of wel naast je partner omdat je dat fijn vindt 😉?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven