Hoe zit het precies? (Naar de basischool)

29-06-2009 10:25 36 berichten
Alle reacties Link kopieren
Als een kind 4 is gaat het, op of net na de verjaardag naar de basisschool toch?

Wanneer gaat het kind dan naar groep 3? Altijd in augustus dacht ik. Dus sommige kinderen hebben dan minder dan 2 jaar in groep 1 en 2 gezeten, andere kinderen precies 2 jaar en weer andere kinderen meer dan 2 jaar.

Amalia zit op de basischool sinds 7 dec. 2007. Nu lees ik op nu.nl dat zij het zo goed doet dat zij al in aug. naar groep 3 gaat. Maar dat is toch vrij logisch? Ze zit dan op 4 maanden na 2 jaar op de basisschool. Zou toch minder logisch zijn dat ze pas in augustus 2010 naar groep 3 zou gaan?

Nu boeit Amalia mij niet zoveel maar mijn eigen kind wordt bijna 3 dus hier begint ook de basisschool te spelen, en ik vraag mij dit af.

Ook vraag ik me af hoe bewust je voor een school kan kiezen als de kans 40% is dat je kind wordt ingeloot. Zoals hier het geval is (r'dam centrum).
Nee dit klopt niet. Een kind gaat normaal gesproken pas naar groep drie wanneer het 6 geworden is. Dus wanneer een kind bv. in oktober 6 wordt, heeft het bijna nog een heel schooljaar in groep 2 voor de boeg. Terwijl een kind wat in juli 6 wordt eigenlijk meteen naar groep 3 gaat.

Alleen kinderen die er al aan toe zijn zowel op gebied van vaardigheden alswel emotioneel worden soms al in groep drie gelaten wanneer ze nog 5 zijn. Dit is dus wel een uitzondering.
En naar inspectietermen is ze weer geen uitzondering, want 'tegenwoordig' gaan herfstkindjes die het kunnen (alle kindjes die voor januari 6 worden) door naar groep 3.

Kindjes die na januari 6 worden gaan naar groep 2.

Maar het is wel zo dat vaak toch gekozen wordt herfstkindjes nog een jaar te laten kleuteren omdat 1,5 jaar kleuterschool voor veel kindjes toch te weinig is.
quote:juniper8 schreef op 29 juni 2009 @ 10:35:

Nee dit klopt niet. Een kind gaat normaal gesproken pas naar groep drie wanneer het 6 geworden is. Dus wanneer een kind bv. in oktober 6 wordt, heeft het bijna nog een heel schooljaar in groep 2 voor de boeg. Terwijl een kind wat in juli 6 wordt eigenlijk meteen naar groep 3 gaat.

Instromen in groep 3 gaat wel altijd per augustus toch (dus niet op de 6e verjaardag)?

Mijn zoon is van eind sept. 2006. Zou dit dan betekenen dat hij in principe 3 jaar moet kleuteren? Ik vind dit bespottelijk lang. Vind het wel raar dat een maand leeftijdsverschil een jaar kleuteren kan schelen.
quote:Sunemom schreef op 29 juni 2009 @ 10:39:

En naar inspectietermen is ze weer geen uitzondering, want 'tegenwoordig' gaan herfstkindjes die het kunnen (alle kindjes die voor januari 6 worden) door naar groep 3.

Kindjes die na januari 6 worden gaan naar groep 2.

Maar het is wel zo dat vaak toch gekozen wordt herfstkindjes nog een jaar te laten kleuteren omdat 1,5 jaar kleuterschool voor veel kindjes toch te weinig is.Aha, dat klinkt logischer. Kan me inderdaad voorstellen dat 1,5 jaar soms te weinig is. Maar sept/oktober kinderen hebben er dan al zo goed als 2 jaar op zitten.
Nee, een kind dat in september 2006 geboren is, is dus van voor januari, en kleutert dus ongeveer twee jaar.
Mijn zoon is van half september en zal dus wss net geen 2 jaar kleuteren. Dochter is van eind maart en zal dus wss na deze 3 maanden groep '0' nog 2 jaar kleuteren.
Je zoon gaat dan dus voor zijn 6e verjaardag al naar groep 3.
Mijn dochter is van eind december, ik ben benieuwd dan
Mijn zoontje is van december. Zou dat beteken dat - als hij het goed doet - in augustus al naar groep 3 gaat??

(over 2 jaar dan pas, hij is nu 3)

Jong hoor, dan kleutert hij eigenlijk maar 1,5 jaar en is ie pas ruim 5,5 als ie naar groep 3 gaat.

Maar ik neem aan dat je daar zelf ook inspraak op hebt?
In principe horen kinderen naar groep 3 te gaan in het (kalender)jaar dat ze 6 worden. Amalia wordt dit jaar (2009) 6 jaar en gaat dus in augustus naar groep 3. Helemaal volgens de regels.

Vroeger, toen de grens nog bij 1 oktober lag, kleuterden herfstkinderen soms bijna 3 jaar, tegenwoordig kleuteren kinderen dus tussen de 1,5 en 2,5 jaar.

Die 1 oktobergrens is in 1985(!!!!!!) al afgeschaft. Maar hij wordt op veel scholen nog gehanteerd en in de media wordt ie nu weer even van stal gehaald om Amalia een beetje op te hemelen.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.

David Dunning
quote:hope24 schreef op 29 juni 2009 @ 11:22:

Mijn zoontje is van december. Zou dat beteken dat - als hij het goed doet - in augustus al naar groep 3 gaat??

Jong hoor, dan kleutert hij eigenlijk maar 1,5 jaar en is ie pas ruim 5,5 als ie naar groep 3 gaat.

Maar ik neem aan dat je daar zelf ook inspraak op hebt?Eigenlijk moet de redenering andersom zijn. Je zoontje gaat idd voor zijn 6e verjaardag naar groep 3, TENZIJ hij daar dan echt nog niet aan toe is.

David Dunning
quote:hope24 schreef op 29 juni 2009 @ 11:22:

Maar ik neem aan dat je daar zelf ook inspraak op hebt?Hij is dan van voor januari, dus kan inderdaad 4 à 5 mnd voor zijn 6e verjaardag naar groep 3. Maar ik neem ook aan dat dit van verschillende factoren afhankelijk is, waaronder je eigen mening.
Isabon, dat zal afhangen van de ontwikkelingen van je kind. De school waar ik werk houdt nog steeds half oktober aan. Kinderen die nog erg speels zijn, blijven nog een jaar... een ander kind kan wel door.

Ik werk zelf in groep 3 en merk goed verschil. Kinderen die langer kleuteren kunne vaak wat beter plannen, kunnen de leerstof beter aan/overzien, kortom staan wat steviger in hun schoenen. Natuurlijk zijn er altijd uitzonderingen, zoals Amalia kennelijk, maar over de lijn gezien kan ik zeggen dat wat langer kleuteren alleen maar goed is.

Natuurlijk is het leuk als je kind het goed doet en vervroegd doorkan, maar ik zou er ook zeker niet mee zitten als de leerkracht nog een jaar kleuteren adviseert.
quote:Solomio schreef op 29 juni 2009 @ 11:28:

Die 1 oktobergrens is in 1985(!!!!!!) al afgeschaft. Maar hij wordt op veel scholen nog gehanteerd en in de media wordt ie nu weer even van stal gehaald om Amalia een beetje op te hemelen.

Haha! Inderdaad.

Jemig, in 1985 al afgeschaft, maar toch nog een hardnekkige fabel dan. Ik merk ook in mijn omgeving dat niemand echt weet hoe het zit.

Heb geen vrienden met kinderen in die leeftijd, daar zal het ook aan liggen.
Mijn jongste zoon is van 30 november, vandaar dat ik inmiddels exact weet hoe het zit.

David Dunning
Wij dachten dat een extra jaar kleuteren voor Moppekind wel goed zou zijn, maar het laatste half jaar heeft hem echt te lang geduurd. Hij is nu 6,5 jaar (eind oktober 2002) en helemaal toe aan groep 3.

De kindjes die "tegelijk" met hem op school zijn gekomen, zeg oktober-december, hebben ook allemaal zo lang gekleuterd. Beleid van de school.
Ik heb trouwens begrepen dat de 1-oktober-regel nu 1-januari is geworden.
quote:druifje76 schreef op 29 juni 2009 @ 11:37:

Isabon, dat zal afhangen van de ontwikkelingen van je kind. De school waar ik werk houdt nog steeds half oktober aan.

Mmm....het verschilt dus ook per school zo te lezen. Wel gek dan, als het gewoon wettelijk is vastgelegd.

Ik kan me voorstellen dat iets langer kleuteren sommige kinderen goed doet, maar Druifje zegt dus eigenlijk dat kinderen die langer kleuteren het zelfs beter doen in groep 3. Maar ja, die zijn ook een stuk ouder en hebben al 2,5- 3 jaar op school achter de rug. Is misschien ook wel logisch.
Volgens mij is het een richtlijn en geen wettelijk vastgestelde datum. Het verschilt inderdaad per school. En natuurlijk per kind.

Het is ook logisch dat die kinderen 'het beter doen'. In groep 3 kunnen dus kinderen zitten die op 30 december 6 worden en op 2 januari 7. Die kinderen zijn een jaar verder en dus ook een jaar wijzer.
quote:moppetoet schreef op 29 juni 2009 @ 11:43:

Wij dachten dat een extra jaar kleuteren voor Moppekind wel goed zou zijn, maar het laatste half jaar heeft hem echt te lang geduurd. Hij is nu 6,5 jaar (eind oktober 2002) en helemaal toe aan groep 3.

Heeft de school hem dan niet meer uitdaging gegeven?? Extra werkjes, al wat leeswerk misschien???
Even los van het 'groep 3 verhaal', is het overal zo dat als een kind vlak voor de zomervakantie jarig is, dat ze dan toch die laatste paar daagjes naar school gaat? Is het niet minder verwarrend/rustiger voor het kind als het niet gewoon in september beginnen kan?

druifje >> of een kind er goed aan heeft een jaar langer te kleuteren, is heel afhankelijk van het kind. Ik ken ook genoeg gevallen van kinderen die te lang gekleuterd hebben. Dat kan zo'n kind ook behoorlijk demotiveren.
Bij ons op school geldt (of gold) de 1 oktober regel...

Voor 1 oktober jarig (vanaf nieuwe schooljaar gerekend) dan na de zomervakantie een groep opschuiven. Ben je daarna jarig (dus zoals Amalia in december) kleuter je dus ruim 2 jaar.

Mijn dochter is van januari, heeft dus 2,5 jaar 'gekleuterd"

Maar nou las ik dat deze regel is verschoven naar 1 januari!!

Volgens mij kan het helemaal geen kwaad om lang te kleuter of het kind moet echt toe zijn aan groep 3. Maar hier op school gold dan ook dat je groep 3 lesmateriaal kreeg maar wel nog in groep 2 zat........Poeh lastig allemaal hoor
Ik ging er helemaal van uit dat alle kinderen ongeacht verjaardag op hetzelfde tijdstip overgingen. Vroeger was dit wel zo. Blijft het dan de hele schoolcarriere zo of is het vanaf 6 jaar wel gewoon per schooljaar?

Ben in elk geval blij dat dochter van augustus is en baby nu in september is uitgerekend. Lekker duidelijk & makkelijk
Wat Supersmollie zegt vind ik ook :)
JWvb, dat zeg ik ook in mijn eerdere post... het is afhankelijk van het kind. Voor sommige kinderen is bijna 3 jaar kleuteren te lang, voor sommige is het goed...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven