Hoevaak kinderen naar bso/kdv

21-12-2025 20:10 165 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Hi,

Even wat achtergrondinformatie.
Ik heb twee kinderen: een zoon van 6 jaar uit een eerdere relatie (co-ouderschap) en een dochter van 8 maanden uit mijn huidige relatie. Ik werk op maandag, dinsdag en vrijdag (8:30-17:00). Mijn partner werkt fulltime, van maandag tot en met vrijdag (7-16).

Mijn zoon is ongeveer 60% van de tijd bij mij. Alleen op vrijdag gaat hij naar de VSO en haalt oma hem om de week uit school (hij is om de week op vrijdagmiddag bij ons). Op de andere dagen dat hij bij mij is, ben ik vrij en kan ik hem zelf naar school brengen en weer ophalen.

Onze dochter gaat op maandag en dinsdag de hele dag naar de opvang. Over vier jaar, wanneer zij naar school gaat, zal zij op maandag en dinsdag naar de VSO en NSO gaan. Op vrijdagen past oma dan op.

Ik kwam zojuist een opmerking tegen op Facebook waarin werd gezegd dat kinderen tot 4 jaar eigenlijk niet naar de opvang “gedumpt” zouden moeten worden (met opmerkingen als: “lekker je kind door een ander laten opvoeden”). Sindsdien zit het me een beetje dwars. Brengen wij onze kinderen te veel weg? Tegelijkertijd is rondkomen van één salaris voor ons geen optie.

Daarom ben ik benieuwd: hoe vaak gaan jullie kinderen naar de BSO/KDV?
Wissewis schreef:
21-12-2025 20:48
Kind weet straks waarschijnlijk niet beter.

Zelf zou ik hoogstens pogen te kijken of het niet mogelijk is te schuiven met uren.
Zodat er niet persé 3 dagen én VSO én NSO nodig is.
1 iemand die heel vroeg begint en vroeg stopt bijvoorbeeld.
Of persoon 1 die net later begint en dus later stopt terwijl persoon 2 de kinderen bij de BSO ophaalt.

Maar dat moet je in jobs ook maar georganiseerd krijgen.

Ik zou daarnaast ook incalculeren dat niet elke oma eeuwig gezond blijft.
De kans is dus sowieso bestaande dat ook zoon ooit die vrijdag naar de BSO moet.
So be it.
Ja dat klopt idd.

Ach het is nog 3,5 jaar. Misschien hebben we dan ander werk/kan een van ons een halve dag minder werken, …
Onze kinderen ‘hoeven’ ook maar 2 dagen in de week naar het KDV. Als onze oppas weg zou vallen, dan zou ik er precies nul moeite mee hebben om ze een dagje extra naar het KDV te brengen. Ze hebben het daar fantastisch. Vaste vriendjes, als het droog is zijn ze de hele dag buiten, ze doen allerlei creatieve spellen en knutselprojecten, gaan in de kar de hele buurt af, bakken regelmatig vanalles, doen yoga en gym… Ik sta er echt van te kijken hoe leuk ze altijd de dag indelen.
Er is echt niks mis met een KDV wat mij betreft. Laat mensen nou gewoon praten, waarom trek je je zoiets zo aan?
Een vraag aan alle hybride-/thuiswerk ouders of ouders met zelf in te delen uren:

Welk werk doen jullie :-)?

Lijkt me zo ideaal, maar hier als zorgmedewerker gebonden aan vaste tijden!
Het lijkt in Nederland een soort onuitgesproken norm zijn dat maximaal 3 dagen opvang nog acceptabel is. Liefst minder.

Die van mij gaan 4 dagen, want ben fulltime alleenstaande ouder en ik werk 4 dagen. Dat vindt men bijna altijd zielig, of ‘ jeetje, wat veel zeg’. Wat dat betreft kun je het ook haast niet goed doen, want als ik minder zou werken en daardoor dan allerlei toeslagen krijg, dan ben ik weer een luie profiteur die op andermans belastingcenten lekker weinig werkt.

Dus, lekker doen hoe het voor jullie werkt. Schijt aan wat een ander denkt. En Facebook zou ik sowieso gewoon mee stoppen, dat maakt je leven meteen al leuker.
Onze jongens gaan 3 dagen naar vso en 2 middagen bso en 1 middag opa en oma. Ze hebben 1 keer bso op school en 1 keer sportbso. Ze hebben er vriendjes en willen vaak nog niet eens mee als ik ze op ga halen.

Ik vind 3 dagen wel de max. Voor ons. Bij vriendje van zoon is het 4 dagen bso, 1 dag oma en daarnaast nog 5 keer sporten per week. Dat zou niet bij ons passen
You can only succeed when there is room to fail.
De meningen die je op Facebook ziet zijn NIET representatief voor de mening van de gemiddelde persoon! Dan zou je meteen ook denken dat niemand z’n kind meer laat vaccineren, iedereen op Wilders stemt en iedereen zwarte piet nog helemaal pikzwart wil zien. Gekke afspiegeling van meningen. Niks van aantrekken!!

Twee dagen BSO is volgens mij helemaal niet zo gek. Mijn kinderen gaan één middag na school. Ik vind BSO (op school) wel heel overzichtelijk en duidelijk voor kinderen. Zelfde locatie als school, zelfde gezichten. Om kind nou 5 dagen voor en na school daarheen te sturen vind ik zelf wel heftig, mij lijkt toch dat op z’n minst één ouder dan wel ergens iets in zou moeten kunnen aanpassen in werkschema. Maar verder niks mis mee.
Kikkertje schreef:
21-12-2025 20:24
Het is wel degelijk een optie. Namelijk jij wat meer werken en hij minder.

Het is altijd de vrouw die parttime gaat werken en de man fulltime "want het kan bij hem echt niet". Bij vrouwen dan weer miraculeus altijd wel.

Voor de band met de kinderen, voor je relatie, voor het huishouden, eigenlijk voor alles vind ik het juist heel goed als een vader ook op regelmatige basis een dag zelfstandig voor de kinderen zorgt. Zonder achterwacht van de moeder.
Iedereen heeft het recht veilig over straat te kunnen gaan.
Poppedijntje schreef:
21-12-2025 21:00
Een vraag aan alle hybride-/thuiswerk ouders of ouders met zelf in te delen uren:

Welk werk doen jullie :-)?

Lijkt me zo ideaal, maar hier als zorgmedewerker gebonden aan vaste tijden!
Oh het is echt niet ideaal hoor, want als school uit is, dan is er altijd iemand die op de meest onmogelijke momenten vragen heeft, zich een bult valt, een vriendinnetje te spelen heeft of de oplossing voor wereldvrede heeft gevonden. Of sterft van de honger en dorst. (mind you, ze is 9 en kan prima zelf wat pakken, maar dan kan dat ineens niet meer).

En je bent dan nooit meer niet moeder. En ik hou zielsveel van mijn kind, en ik vind moeder zijn heel leuk, maar 7 dagen per week is gewoon teveel. Vroeger nam ik wel eens vrij op de dag dat kind naar de BSO was, maar dat kan dus niet meer tegenwoordig. Dus nu ga ik naar kantoor als ik een dag "vrij" wil.
Hecamel schreef:
21-12-2025 21:24
Oh het is echt niet ideaal hoor, want als school uit is, dan is er altijd iemand die op de meest onmogelijke momenten vragen heeft, zich een bult valt, een vriendinnetje te spelen heeft of de oplossing voor wereldvrede heeft gevonden. Of sterft van de honger en dorst. (mind you, ze is 9 en kan prima zelf wat pakken, maar dan kan dat ineens niet meer).

En je bent dan nooit meer niet moeder. En ik hou zielsveel van mijn kind, en ik vind moeder zijn heel leuk, maar 7 dagen per week is gewoon teveel. Vroeger nam ik wel eens vrij op de dag dat kind naar de BSO was, maar dat kan dus niet meer tegenwoordig. Dus nu ga ik naar kantoor als ik een dag "vrij" wil.
Ik snap het van de ene kant wel.
Maar een baan met enige flexibiliteit in uren lijkt me wel prettig.
Ik werk standaard 8:30-17:00 en geen flexibiliteit daarin. Heb twee vriendinnen (salarisadministratie) en zij kunnen zo flexibel om gaan met werktijden, heerlijk lijkt me dat.
Had toevallig een zelfde gespreksonderwerp met een tijdelijke thuisblijfmoeder, die tegen mij zei dat ze haar 2e kind nu echt niet te veel naar bso of opvang wilde, want waarom heb je dan voor kinderen gekozen.
Dat eerste kind, toen nog gewerkt werd, geregeld naar opa en oma + opvang ging is ineens vergeten. Kind heeft er niks onder geleden.

Kinderen op school worden 4.5-5 dagen opgevoed door anderen, dat is dan ineens wel goed, want hoort erbij.
Als je dan bijvoorbeeld voor thuisscholing kiest is het ook weer niet goed, want dan leren ze niks. Dan moeten ze juist niet thuis zijn.
Poppedijntje schreef:
21-12-2025 21:34
Ik werk standaard 8:30-17:00 en geen flexibiliteit daarin. Heb twee vriendinnen (salarisadministratie) en zij kunnen zo flexibel om gaan met werktijden, heerlijk lijkt me dat.
Ja die flexibiliteit is wel ideaal, maar je moet het altijd wel weer ergens inhalen.
Laat gaan. Je kinderen gedijen daar prima in een stabiele omgeving.
Afkoelen heeft gewerkt
Mensen zouden op facebook dat rare idee dat vaders altijd maar in banen werken waar partime werken niet kan eens wat vaker aan de kaak moeten stellen. Dan lees je tenminste wat nuttigs.
Poppedijntje schreef:
21-12-2025 21:34
Tegelijk weet jij heel duidelijk wanneer je begint en wanneer je stopt.

Hele dagen maar flexibel meebuigen met iedereen en alles - kinderen, werkgever, collega's, partner, ... - is het ook niet altijd.
Na een tijdje is de rek uit dat eeuwig flexibel moeten zijn er ook wel uit als je voor de zoveelste keer weer om 22u nog bezig bent terwijl je eigenlijk gewoon rustig op de bank wil zitten Netflixen met je partner.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Hecamel schreef:
21-12-2025 21:24

Mijn man werkte destijds (incidenteel) thuis op een opvangdag. Kinderen gingen gewoon naar de opvang. Man was dan wel in staat om ze redelijk vroeg te halen. Was handig voor trainingsavond of in deze periode om op tijd te zijn voor kerstdiner op school en wat dan nog meer.

Thuiswerken en tegelijk voor je kinderen zorgen lijkt mij drama. Ik had pad zakelijk iemand aan de telefoon die een thuiswerkdag combineerde met oppassen op de kleinkinderen. Ik wilde het liefst ophangen toen de kleinkinderen vier keer voorrang kregen op het telefoongesprek.
Mijn kinderen zijn altijd drie dagen per week naar de opvang gegaan. Ik werkte vijf en hun vader vier dagen en later 0. Daar had ik weinig gevoelens over. Ik vind het vrij normaal. Ouders moeten werken dus de kinderen naar de opvang als er geen grootouders of andere familie kunnen oppassen.
Ik kreeg wel eens opmerkingen over hoeveel uur ik werkte, meestal van eveneens ft werkende mannen of van parttime werkende vrouwen van die ft werkende mannen.
jojojo schreef:
21-12-2025 21:48
Mensen zouden op facebook dat rare idee dat vaders altijd maar in banen werken waar partime werken niet kan eens wat vaker aan de kaak moeten stellen. Dan lees je tenminste wat nuttigs.
Dat sowieso.
Genoeg vrouwen in ‘leidinggevende functies’ of ‘met een goedlopende zaak’ en die kunnen dan ineens wèl met minder uren uit.
KamilleT schreef:
21-12-2025 22:09
Mijn kinderen zijn altijd drie dagen per week naar de opvang gegaan. Ik werkte vijf en hun vader vier dagen en later 0. Daar had ik weinig gevoelens over. Ik vind het vrij normaal. Ouders moeten werken dus de kinderen naar de opvang als er geen grootouders of andere familie kunnen oppassen.
Ik kreeg wel eens opmerkingen over hoeveel uur ik werkte, meestal van eveneens ft werkende mannen of van parttime werkende vrouwen van die ft werkende mannen.

Tja, tijd dat het anders wordt maar zie ik nog niet gebeuren.

Als een man vier dagen werkt is hij een held omdat hij een dag voor de kinderen zorgt. Als een vrouw vier dagen werkt is dat ineens enorm veel en erg zielig voor de kinderen. 🤔

De algemene opinie hier over verandert helaas nog maar langzaam.

Zelfs nu mijn kinderen volwassen zijn vindt men het veel als ik zeg dat ik vier dagen werk.
Mensen die geen benul hebben wat het met een kind kan doen als ze een aantal dagen naar de opvang of een gastouder gaan. Ze leren daar dingen, die je niet altijd thuis kunt leren. Ze leren er omgaan met andere kinderen. Soms leren ze dingen die thuis niet of moeilijker gaan. Het is niet altijd slecht als een kind meerdere dagen per week naar een opvang of gastouder gaat.
Wissewis schreef:
21-12-2025 21:51
Tegelijk weet jij heel duidelijk wanneer je begint en wanneer je stopt.

Hele dagen maar flexibel meebuigen met iedereen en alles - kinderen, werkgever, collega's, partner, ... - is het ook niet altijd.
Na een tijdje is de rek uit dat eeuwig flexibel moeten zijn er ook wel uit als je voor de zoveelste keer weer om 22u nog bezig bent terwijl je eigenlijk gewoon rustig op de bank wil zitten Netflixen met je partner.
Dat precies, het lijkt allemaal geweldig maar je betaalt daar soms zelf ook een prijs voor. Ik denk dat BSO soms een stuk makkelijker is.
Ben je lekker een onderzoekje aan het doen met exact hetzelfde topic op (tenminste) 2 fora? Lekker bezig! Ik hoef je vast niet te vertellen dat het tegen de huisregels is he?
Tot 4 jaar 3 dagen naar het KDV. Oudste ging eerst 3 dagen naar de bso. Nu zitten ze beiden 2 dagen op de bso, misschien dat dit later wel weer 3 dagen wordt maar 5 dagen school in combinatie met 3 middagen bso is voor onze jongste (kleuter) te pittig.

Overigens heb ik ook een leidinggevende functie en ben ik 2 middagen thuis bij de kinderen. Kwestie van keuzes maken en goed inrichten. Ik geef mijn team veel flexibiliteit in hun werkuren en die flexibiliteit neem ik zelf ook. Als er echt iets is dan weten ze me wel te bereiken maar dat is zelden nodig.
Alles wat op Facebook gezegd wordt moet je wantrouwen.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.

David Dunning
Er is in Nederland gezorgd dat een werkgever hard moet kunnen maken, aan een rechter, dat minder uren echt niet kan ( en dat kan echt bijna nooit hard gemaakt worden) en ik geloof er echt geen reet van bij al die mannen hier op Viva dat altijd precies die ene uitzondering betreft, elke keer weer.
Sok schreef:
21-12-2025 22:38
Ben je lekker een onderzoekje aan het doen met exact hetzelfde topic op (tenminste) 2 fora? Lekker bezig! Ik hoef je vast niet te vertellen dat het tegen de huisregels is he?

Lekker dan, ik wilde net reageren, maar dat laat ik nou maar zitten.
Deck mich zu mit Zärtlichkeiten

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven