Hoeveel uur werk jij i.c.m. kind(eren)?

11-11-2008 12:06 24 berichten
Alle reacties Link kopieren
Misschien is hier al een topic over geweest, ik kon het zo niet vinden.

Nu dan mijn vraag: ik wil weer aan het werk (heb een zoontje van bijna 15 maanden) en krijg nu de kans om tijdelijk een baan aan te nemen voor 24 uur. Het is best een drukke plek, er zit nu iemand voor 5 dagen, maar er is vervanging nodig en nu is dus gezegd dat dit ook in 24 uur kan.

Ik wilde eigenlijk graag aan het werk voor 16 - 20 uur en heb eigenlijk al toegezegd dat ik het ga doen. Maar toch heb ik er geen goed gevoel bij. Zoontje is nu 2x op het kdv geweest en zal straks als ik ga werken ook nog 1 dag bij m'n ouders zijn in de week.

Hij is enorm verkouden sinds vorige week en vandaag wil hij alleen maar slapen eigenlijk en nu slaan de twijfels weer toe: doe ik er wel goed aan om 24 uur te gaan werken?

Ik weet dat ik zelf moet beslissen, maar ben wel benieuwd naar de ervaringen van andere moeders!
Zit er ook een partner in dit verhaal of niet?
Zelfde topic, eerder geopend
Wat is je twijfel nou precies? Die baan waarvan wordt gesuggereerd dat een vijfdaagse functie ook wel in drie dagen te doen is (kortom, werkdruk). Of het feit dat je zoontje ergens anders onder de pannen wordt gebracht?

Ik denk dat je zoontje zich wel redt. Ok, hij is nu effe ziek. Maar dat zal niet zijn normale staat van zijn zijn, dus daar moet je het niet aan ophangen. Kinderen zijn erg flexibel en vinden zo'n beetje alles normaal wat jij normaal vindt. Dus het ligt echt eerder aan je eigen beleving dan dat het zo zielig is voor hem. Want dan zijn al die kinderen op de creche nu inene bere zielig en dat is natuurlijk kul. En jouw zoon is niet anders dan al die andere kinderen en zal dat prima aankunnen. Bij ziekte wordt je wel meer dan als niet werkende in een lastigere situatie gemanouvreerd qua opvang. Want erg zieke kinderen kunnen niet naar de creche. Dan zul je in die gevallen dus iets moeten zien te regelen of zelf thuis moeten blijven.

Hoe kijk je eigenlijk tegen die functie aan, waarbij jij voor 3 dagen werk moet doen waar normaal gesproken iemand 5 dagen voor werkt? Dat lijkt me belangrijker dat je daar een goed gevoel bj hebt en je niks op de mouw laat spelden. Want kunnen ze het uitleggen hoe dat dan in z'n werk gaat?
Hoi,

Ik werk nu 20 uur.

Ik heb een tijdje 24 uur gewerkt, maar dat was me gewoon teveel. Niet om de uren, maar ik werkte toen onregelmatig en draaide toen ook diensten van 6 uur. En was dus meer van huis dan ik wilde.

Nu heb ik regelmatiger werk en zit er wel over te denken om toch 24 uur te gaan werken. Maar dan 8 uur per dag, wat dus neer komt op drie dagen.

Sja en verkouden worden ze toch wel, dat maakt denk ik niet zoveel uit met hoeveel je werkt.

Maar misschien zou je eens kunnen overleggen, dat je eerst 24 uur gaat werken. Maar als het je te veel is dat je dan iets minder zou kunnen werken?

En ik denk dat het goed is om naar je gevoel te luisteren, want werk is leuk. Maar dat moet het ook blijven naar mijn idee.

(zoon is nu 2 jaar en gaat sinds begin okt. 1 x per week naar kdv)

Groetjes Inniemama
Ik heb bij mijn oudste twee kinderen altijd 20 uur gewerkt (mijn man werkt fulltime) en ik heb het ervaren als een constante race tegen de klok met een hoop stress als er eens een kind ziek werd. En dan werkte ik maar 20 uur.

Ik ben er bij de derde mee gestopt. Ik had zo'n beetje een burn out van al dat geren en dat wilde ik niet meer. We hadden geluk dat we goedkoop woonden en dat mijn salaris gemist kon worden. Maar ik snap dat dat niet voor iedereen op gaat.

Nu de kinderen weer wat groter worden wil ik wel weer aan het werk gaan. Ik doe nu schoonmaakwerk tijdens de schooluren trouwens. Maar dat is niet waar ik voor ben opgeleid.

Heb je een partner met wie je de zorg kunt delen? Dat scheelt al een hoop natuurlijk.
4 dagen van 10 uur maar wel van huis uit dus de kinderen hoeven niet opgevangen te worden, soms overblijf.
Ik werk 32 uur en dat gaat met een beetje regelen zo hier en daar helemaal goed. Mijn dochter (1 jaar) gaat 2 dagen naar het KDV en 1 dag naar een GO en haar vader past een dag op. Over deze combi ben ik erg tevreden.

De verkoudheid is niet erg, die zal hij wel op het KDV opgelopen hebben of waar dan ook en dat is alleen maar goed voor het opbouwen van een weerstand.

Ik denk dat hij op een KDV gewoon eventjes moet wennen. Dat kost een paar daagjes maar daarna gaat het vast goed. Of wellicht kun je dan eens denken aan een Gastouder. Deze vind ik net even wat huiselijker dan een KDV. Maar die van mij vindt het bij beide super en lekker spelen met andere kindjes en speelgoed vind ze helemaal top.

Ik zou het als ik jou was gewoon proberen met je werk. Je kan altijd nog zeggen dat het niks is of wellicht minder uren gaan maken. Maar niet geschoten is altijd mis.
Verander wat je niet kunt accepteren en accepteer wat je niet kunt veranderen
Voor onvoorspelbare dingen zoals ziekte moet en kun je een oplossing verzinnen. Het is belangrijk dat je een vangnet hebt waar je in zo'n geval op kan terugvallen en/of dat je in overleg met je werkgever flexibel kan werken (bijv. thuis werken, je gemiste uren een andere dag inhalen).

Ik denk dat het feit dat je een fulltime baan in 24 uur gaat doen wel een valkuil kan zijn. Ik zou goede afspraken maken over je taken en over (eventueel) overwerk. Overwerk kan ook prettig zijn als het betekent dat je op dagen dat het jou uitkomt, je overuren kan opnemen!

Overigens zijn veel kindjes vaker ziek als ze net naar het kdv gaan, omdat ze daar met veel meer ziekteverwekkers in aanraking komen. Hopelijk gaat dat over een tijdje beter :-)

dubio
Ga in therapie!
Bedankt voor jullie reacties!

Mijn man werkt buiten de plaats (steeds wisselend), maar op dit moment anderhalf uur rijden vanaf onze woonplaats. Dus het brengen en halen e.d. komt doordeweeks op mij neer.

Het is zeker een kwestie van gevoel, ik geloof absoluut dat kindjes het naar hun zin (kunnen) hebben op het kdv. En dat het ook wennen zal zijn.

Het is meer gevoelsmatig dat alles nu even op me af komt, bij dat bedrijf hebben ze me verzekerd dat het werk in 24 uur moet kunnen maar dat ik goed mijn grenzen aan moet geven en duidelijk moet zeggen als ik er geen werk meer bij kan hebben (maar goed, ik ben nog niet begonnen, dus dat kan ik ook nog niet inschatten).

Ik ben het eerste jaar bewust thuis gebleven (gelukkig kon dat) maar merk nu dat ik toch graag weer aan 't werk wil, ook in combinatie met het idee dat het goed voor zoontje is om onder de kinderen/andere mensen te komen. Maar dat is persoonlijk natuurlijk, dat is ons gevoel (van mijn man en mij).
Heb je verder een leuk gevoel bij die baan? Zin in, uitdaging etc.? Lijkt me belangrijker voor jezelf om er vol voor te kunnen gaan dat je vertrouwen hebt in dezen baan en werkgever. Want de opmerking 'moet kunnen' die ken ik persoonlijk al te goed (in de zorg wel te verstaan, waarbij alles wel moet kunnen wegens personeelsgebrek en ondertussen heb je niet in de gaten hoe hoog de werkdruk zich opstapelt en je alleen nog maar een de kaauutee klussen toekomt). Dus zou daar vooral erg duidelijk over zijn. Maar 24 uur werken op zichzelf met een (1) normaal gezond kind moet goed haalbaar zijn denk ik : )
ik werk momenteel 16 uur in de week, mijn man werkt ploegendienst en kan dus vaak de kinderen opvangen als ik werk, zo niet dan kan ikaltijd op ouders en schoonmoeder rekenen.

Ben wel op zoek naar iets anders maar meer dan 20 uur wil ik absoluut niet.

Ook geen tijd voor want allerlei schoolcommissies rekenen inmiddels ook wel een beetje op mij.
werkt je man fulltime? kan hij niet n dagje minder werken zodat jij met n gerust gevoel deze baan aan kan nemen?

Mijn vriend en ik werken allebei 32 uur, al meteen vanaf mijn zwangerschapsverlof. Gaat prima. Zoontje (21 mnd) gaat 2 dgn naar kdv en 1 dag past mijn moeder op.
Ik werk drie dagen van 9 uur, 27 uur totaal dus. Bevalt me prima! Ik zou niet meer willen werken, maar ook niet minder.

Oppas door oma en 2 dagen kinderdagverblijf.
MissBB jij schrijft dat het eigenlijk voor 5 dagen is maar 24 uur is ook goed. Dit heb ik werkgevers maar al te vaak horen zeggen, ik wil nl ook 24 uur ivm zorg voor mijn kinderen.

Pas hier goed mee op, want ze lijken (werkgevers) dan heel flexibel maar uiteindelijk komen ze wel verhaal bij je halen waarom dat nog niet gebeurd is etc. Het klinkt heel negatief om dit direkt zo neer te zetten maar dat is helaas al veel te vaak mijn ervaring geweest.

Uiteindelijk loop je je benen uit je lijf maar wordt het heel lastig omdat het eigenlijk werk is voor 38/40 uur. Ik heb niet de hele discussie gelezen dus misschien ben ik wel heel voorbarig, excuses dan hiervoor
Intiem, volgens mij wijs jij precies het goede punt aan, nl. of ik er vol voor wil gaan. Daar twijfel ik dus wel aan. Kan ook komen omdat ik anderhalf jaar thuis ben geweest, maar aan de andere kant ook omdat het niet 'de' baan is op dit moment.

Maar omdat ik al min of meer toegezegd heb, heb ik het gevoel dat ik het eigenlijk niet meer terug kan draaien.

Hoe heb jij het eigenlijk geregeld?

75twinkel, mijn man heeft een eigen bedrijf en werkt dus meer dan fulltime. Dat was destijds ook onze keus toen zoontje geboren werd, in overleg, dat hij zijn bedrijf kon starten en ik voor zoontje zou zorgen. Hij staat overigens 100% achter mij, wat ik ook wil doen, maar kan dus helaas praktisch doordeweeks niet veel aan zorg bijdragen (behalve zoontje in bad en bed doen, dat dan weer wel).

Zou ideaal zijn, als hij ook één dag thuis zou zijn, lijkt me voor iedereen heel fijn, maar is nu gewoon geen optie.
Ik sluit me aan bij de tips van de mensen die vragen of je het werk wel ziet zitten.

Ik werk 32 uur per week verdeeld over de ene week vier dagen en de andere week drie dagen. Er zit min. 1 avond per week bij. In het weekend ben ik vrij.

Ik vind het goed te doen en de afwisseling erg leuk.

Je moet wel goed NEE kunnen zeggen (tegen je werk) en daar ook helemaal achter staan. Anders wordt het zo'n half/half gevoel en daar wordt niemand blij van: jij niet, je kind niet en je werk niet.

Mijn kindje wordt opgevangen door zijn tante, twee oma's en 1 dag kdv. Druk schema voor hem maar over het algemeen heeft hij het goed naar zijn zin.
Man en ik werken ook 32 uur, zoontje van 2 gaat 3 dagen naar kdv. Gaat erg goed, is zijn tweede thuis.

Ik zou niet anders willen, voor mij (ons) is dit ideaal.
Om eerlijk te zijn miss BB, ben ik niet meer (betaald) werkzaam. Ik doe nu alleen nog maar vrijwilligerswerk. Maar da's weer een ander verhaal. Ik baseer mij op de verhalen van anderen en waarbij ik doorgaans begrijp dat 3 dagen per week goed te combineren valt met een kind. Als het er meer worden, is het weer een ander verhaal. Overigens gaat dochter op mijn vrijwilligerswerkdagen gewoon naar de creche, dus daar heb ik wel ervaring in. Mijn ervaring is dat verruit de meeste kinderen creche erg leuk vinden (lekker samen spelen) en inderdaad, ze zijn vaker ziek, want worden geconfronteerd met allerlei bacillen. Voordeel is misschien dat je het dan al gehad hebt op moment dat je kind naar de basisschool gaat, want ziek worden moeten ze nu eenmaal allemaal.

Maar uit je verhaal 'proefde' ik meer een soort weerstand tegen het (soort) werk en dat je daar niet zo heel veel vertrouwen in hebt (in wat men allemaal zegt en beweerd). Maar anderzins heb je een proeftijd en kun je het een kans geven en als het niet bevalt weer stoppen. Niet geprobeerd is natuurlijk altijd misgeschoten. Misschien is het ook drempelvrees waar je dan vanaf bent. Ik vind zoiets zelf altijd lastiger, maar een vriendin van mij is daar heel zakelijk in. Die bekijkt het zo, proeftijd gaat op voor beide partijen en ze stapt zonder gewetenswroeging zo weer op als het anders blijkt te zijn. Kan jij natuurlijk ook gewoon doen!

Succes iig
Je kunt ervan uit gaan dat je kindje het eerste jaar chronisch verkouden is. Het krijgt er niets van. Het wordt alleen sterker en heeft deze periode nu in plaats van als hij naar school gaat ofzo. Ze moeten er door heen.

Drie dagen lijkt me prachtig. Je hebt hem een basis meegegeven en nu kan je weer wat opbouwen voor jezelf. Ik heb het precies zo gedaan: 2 dagen creche, 1 dag ouders. Onze dochter kon er goed mee overweg. Als er maar vastigheid is. Geen gerommel, dan dit, dan dat. Daar word jij en ook je kind onrustig van!

Succes!
Volg je hart. Dat klopt.
Mijn kinderen gaan sinds ze een baby zijn drie dagen naar de creche. Gaat prima, ze hebben het uitstekend naar hun zin. Mijn oudste is in de afgelopen twee jaar 1 dag ziek thuisgebleven. De jongste (tien maanden) in de afgelopen acht maanden nog nooit.

Misschien heb ik geluk, misschien ben ik wat makkelijker dan andere ouders bij ziekte. Verkouden en een beetje verhoging? Gewoon naar de creche. De leidsters bellen wel als het niet gaat, dan kom ik ze wel ophalen. Eigenlijk gaat dat altijd prima, slapen ze gewoon wat meer dan normaal. Ik heb ze beide 1 keer eerder opgehaald, omdat de koorts vrij hoog was geworden.

Kinderen bouwen razendsnel een uitstekende weerstand op als ze veel in contact staan met andere kinderen, is mijn ervaring. Laat die angst om hun welzijn je niet weerhouden om te gaan werken.
En zo is het toevallig ook nog eens een keer
Ik denk dat je het goed geregeld hebt. Drie dagen kinderopvang is ook te doen, maar jij hebt je ouders nog als oppas erbij en dat geeft ook voordeel. Ik had dat graag ook zo gewild, maar helaas.

Zoals Pink zegt: door die ziektekiemen moeten ze zich echt even door worstelen en die krijgen ze anders op de kleuterschool wel.
Allemaal bedankt voor de reacties, ik heb op het andere topic over werk en kinderen ook even mee zitten lezen.

Op het kdv gaat het eigenlijk heel erg goed, dus dat is het punt niet (meer). Ik heb besloten toch voor een baan van 16 uur te gaan, de andere baan van 24 uur voelde niet goed en is gewoon ook slecht te combineren binnen ons gezin.

Maar ik vond het fijn 's te lezen hoe andere moeders/ouders dit doen!
Ik werk gelukkig nada noppes i.c.m. kinderen. Moet er niet aan denken zeg (aan die kinderen dus).

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven