Hoodie in huis

18-03-2023 20:47 80 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Onze puber loopt letterlijk iedere dag de hele dag met een hoodie over zijn hoofd getrokken door het huis. Vindt hij fijn, zegt hij. Het weer maakt niet uit. Als het koud is, is het een badjas met een hoodie over zijn hoofd. Tijdens het eten doet hij het op verzoek af. Ik vind dit niet prettig, maar misschien ben ik wel een zeur?
Alle reacties Link kopieren Quote
Tijdens het eten snap ik het trouwens wel hoor, TO. Op sommige momenten is het ook gewoon niet zo gepast en dan is het volgens mij prima om van hem te vragen dat hij zijn capuchon afzet. Verder zou ik hem lekker laten...

Hij heeft waarschijnlijk ook gewoon behoefte aan de afstand die het schept. Had ik in ieder geval wel als puber en mijn (nog een stuk jongere) kind met prikkelverwerkingsstoornis draagt ook vaak een capuchon.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik vind het zelf ook irritant als mijn dochter met een capuchon op haar hoofd door het huis loopt. Ze moet hem van mij af doen als ze aan tafel zit of met iemand praat, verder laat ik het los.
Alle reacties Link kopieren Quote
Chamonix schreef:
18-03-2023 21:16
Ha ha ik bedoel de capuchon, en niet de hoodie dus.
Voor alle duidelijkheid: ik maak er geen probleem van. Het is geen discussiepunt maar ik wilde peilen of ik me aanstel of hoe anderen het zien. ;-)
Ik heb er weleens iets over gezegd, hij weet hoe ik erover denk en daar is het bij gebleven.
Maar wat ik er vervelend aan vind: het sluit af en schept afstand. In combinatie met de badjas komt het ook wat lamlendig over…net als de hele dag in pyama rondlopen, zegmaar.
Het sluit af en schept afstand. Precies waar een puber behoefte aan heeft en het past prima in zijn fase van ontwikkeling. Meer op zichzelf zijn, zelfstandigheid ontwikkelen, onafhankelijkheid ontwikkelen, experimenteren met afstand en nabijheid.

Laat gaan. Als de capuchon af mag op momenten dat je wel verbinding wil en mag verwachten, zoals met eten of als je met elkaar in gesprek gaat, dan is dat toch prima?
Jufjoke schreef:
18-03-2023 21:48
Probeer het meer te zien als 'ik ben als puber nog niet sociaal volgroeid en voel me soms slecht op mijn gemak '.
Of simpeler: "Ik vind warme oren fijn"

Zelf droeg ik graag mutsen, ook binnen. Ik vind dat nog steeds fijn, maar draag nu alleen een muts als het buiten koud is en ik daar dan ook ben.
Man en oudste dragen graag een capuchon in huis, maar niet als er bezoek is. Prima.
Alle reacties Link kopieren Quote
Op zijn 25ste loopt hij zo waarschijnlijk niet meer rond.

Gewoon nog een paar jaar uitzweten dus.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Alle reacties Link kopieren Quote
patchouli_ schreef:
18-03-2023 22:07
Het sluit af en schept afstand. Precies waar een puber behoefte aan heeft en het past prima in zijn fase van ontwikkeling. Meer op zichzelf zijn, zelfstandigheid ontwikkelen, onafhankelijkheid ontwikkelen, experimenteren met afstand en nabijheid.

Laat gaan. Als de capuchon af mag op momenten dat je wel verbinding wil en mag verwachten, zoals met eten of als je met elkaar in gesprek gaat, dan is dat toch prima?
Vragen of hij het tijdens gesprekken afdoet. Dat heb ik nog niet gedaan; ik denk dat dat teveel weerstand gaat geven. Ik laat het absoluut gaan.
Ben ikzelf nog benieuwd of bijvoorbeeld de hele dag in pyama rondlopen ook prima is (in het weekend)? Of is dat anders?
Alle reacties Link kopieren Quote
Chamonix schreef:
18-03-2023 22:29
Vragen of hij het tijdens gesprekken afdoet. Dat heb ik nog niet gedaan; ik denk dat dat teveel weerstand gaat geven. Ik laat het absoluut gaan.
Ben ikzelf nog benieuwd of bijvoorbeeld de hele dag in pyama rondlopen ook prima is (in het weekend)? Of is dat anders?
Nee, voor mij is dat niet anders. Als puber in het weekend gaat werken, sporten of de hond uitlaten, dan kleedt hij zich heus aan. Mocht hij op de overige momenten een pyjama willen dragen, dan maak ik me daar niet druk om.
Alle reacties Link kopieren Quote
Banananaa schreef:
18-03-2023 21:54
Capuchon ophouden kan gewoon een manier zijn om minder prikkels te krijgen. Ik zie het probleem niet. Zeker thuis moet een plek zijn waar je kan dragen wat je wil.

Mijn man draagt om vergelijkbare redenen vrijwel altijd een noise cancelling koptelefoon. Maar het betekent dus ook dat ik als ik iets wil vragen of zeggen, altijd expliciet zijn aandacht moet trekken.

Een “en passant” opmerking in de trant van ‘he, ik dacht dat we nog boter hadden’ of ‘jak, de kat heeft gekotst’ hoort hij niet en dat betekent dat een groot deel van de alledaagse kleine interactietjes onmogelijk zijn. Of ik moet er een punt van maken om voor hem te gaan staan of echt luidop zijn aandacht te trekken maar dat doe je niet voor die kleine dingen.

Ik snap waarom hij die koptelefoon nodig heeft maar ik lever er wel wat op in. En daarom snap ik ook dat het om precies dezelfde reden onprettig kan zijn als je zoon permanent een capuchon over zijn hoofd trekt. Ja, je kunt zijn aandacht trekken als het nódig is, maar voor de rest word je zo min mogelijk gezien.
ginevra wijzigde dit bericht op 18-03-2023 23:07
0.09% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Een capuchon is toch nauwelijks noise cancelling te noemen. Mijn zoon hoort prima met zijn hoodie en ik heb niet het idee dat het communicatie in de weg staat.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ginevra schreef:
18-03-2023 22:38
Mijn man draagt om vergelijkbare redenen vrijwel altijd een noice cancelling koptelefoon. Maar het betekent dus ook dat ik als ik iets wil vragen of zeggen, altijd expliciet zijn aandacht moet trekken.

Een “en passant” opmerking in de trant van ‘he, ik dacht dat we nog boter hadden’ of ‘jak, de kat heeft gekotst’ hoort hij niet en dat betekent dat een groot deel van de alledaagse kleine interactietjes onmogelijk zijn. Of ik moet er een punt van maken om voor hem te gaan staan of echt luidop zijn aandacht te trekken maar dat doe je niet voor die kleine dingen.

Ik snap waarom hij die koptelefoon nodig heeft maar ik lever er wel wat op in. En daarom snap ik ook dat het om precies dezelfde reden onprettig kan zijn als je zoon permanent een capuchon over zijn hoofd trekt. Ja, je kunt zijn aandacht trekken als het nódig is, maar voor de rest word je zo min mogelijk gezien.
Een noice canceling koptelefoon vind ik wel wat anders dan een capuchon.
Kan jouw man de normale thuisgeluiden niet aan, dat hij die koptelefoon altijd draagt?
Dat lijkt me voor jou echt heel zwaar. Want dat betekent dat jij dus op elk geluid in huis moet reageren, omdat hij dat niet kan. En dat hij dus nooit reageert op jou, en jouw leefgeluid.
Ik hoop dat jullie geen kinderen hebben?
Alle reacties Link kopieren Quote
We hebben geen kinderen nee. En ik denk dat een koptelefoon idd nog iets verder gaat dan een capuchon, maar de capuchon wordt kennelijk wel gedragen tegen prikkels. Dus iets van ‘afsluiten voor de anderen’ zit er wel bij lijkt me. En dat is niet leuk als je samenleeft.

Wat ons betreft, wij hebben allebei onze eigenaardigheden en beperkingen dus dit lukt ook wel, maar het is soms wat minder gezellig idd.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik zou zeggen: laat dat kind lekker met capuchon in huis rondhobbelen. Aan tafel de capuchon af, lijkt me een goede regel.
Alle reacties Link kopieren Quote
Chamonix schreef:
18-03-2023 22:29
Vragen of hij het tijdens gesprekken afdoet. Dat heb ik nog niet gedaan; ik denk dat dat teveel weerstand gaat geven. Ik laat het absoluut gaan.
Ben ikzelf nog benieuwd of bijvoorbeeld de hele dag in pyama rondlopen ook prima is (in het weekend)? Of is dat anders?
Ik ken hordes mensen die tijdens 't weekend en op vrije dagen de hele dag in pyjama blijven rondlopen als ze niet buiten moeten.
En die zelfs in pyjama - eventueel met jas erover - naar de plaatselijke supermarkt gaan.

Zolang het geen opvallend superman-exemplaar is waarmee ze in de supermarkt rondrennen ... who cares?
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Alle reacties Link kopieren Quote
Chamonix schreef:
18-03-2023 22:29
Ben ikzelf nog benieuwd of bijvoorbeeld de hele dag in pyama rondlopen ook prima is (in het weekend)? Of is dat anders?
Wij doen niet anders :-D
Alle reacties Link kopieren Quote
Wissewis schreef:
18-03-2023 23:17
Ik ken hordes mensen die tijdens 't weekend en op vrije dagen de hele dag in pyjama blijven rondlopen als ze niet buiten moeten.
En die zelfs in pyjama - eventueel met jas erover - naar de plaatselijke supermarkt gaan.

Zolang het geen opvallend superman-exemplaar is waarmee ze in de supermarkt rondrennen ... who cares?
Zou juist helemaal top zijn.
Jaja.
Alle reacties Link kopieren Quote
Wij hebben hier soms hele dag een huispak of pyama aan, heerlijk.

Iedereen heeft ook wel eens de capuchon op en ( horror voor sommigen) wij hebben ook wel eens gewoon ( en ja ook wel eens met noisecanceling aan) koptelefoon op of loop-oordoppen in en een capuchon op, ook de volwassenen.

3x adhd en dan nog 1x iemand die gewoon graag muziek luistert tijdens de stomme huishoudelijke klussen binnen en buiten.

Ik ben nog nooit in pyama naar de supermarkt geweest maar ik zie best vaak jonge mensen met rare onesies bij de chips.
:lol: :lol:
lucifee2023 wijzigde dit bericht op 18-03-2023 23:34
20.18% gewijzigd
Jaja.
Alle reacties Link kopieren Quote
Kind (nog geen puber) heeft ook hoodie-dagen. Soms trekt hij ook een dekentje over zijn hoofd. Ik laat hem lekker, die afstand die die capuchon schept, heeft je kind juist nodig.
Alle reacties Link kopieren Quote
Hier een puber die altijd met zijn pet op loopt. Ik erger me wel eens eraan omdat ik zijn gezicht amper zie daardoor. Maar goed heb de discussie opgegeven. Ook dat ie tijdens het eten af moet heb ik maar opgegeven. Dat laatste vind ik wel irritant
Vandaag is wat gisteren nog toekomst was
Alle reacties Link kopieren Quote
Chamonix schreef:
18-03-2023 22:29
Vragen of hij het tijdens gesprekken afdoet. Dat heb ik nog niet gedaan; ik denk dat dat teveel weerstand gaat geven. Ik laat het absoluut gaan.
Ben ikzelf nog benieuwd of bijvoorbeeld de hele dag in pyama rondlopen ook prima is (in het weekend)? Of is dat anders?
Gesprekken als in de zin dat je het samen even ergens echt over hebt. Meer dan 2 minuten, zeg maar.
Niet in de zin van een vraag stellen en een puberantwoord krijgen. Dat is geen gesprek.

Hier thuis is het niet gangbaar om in je pyjama te blijven lopen.
Huiskleding is prima, als je de deur niet uit hoeft. Joggingbroek/yogabroek, schoon shirts /trui/sweater.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ginevra schreef:
18-03-2023 23:04
We hebben geen kinderen nee. En ik denk dat een koptelefoon idd nog iets verder gaat dan een capuchon, maar de capuchon wordt kennelijk wel gedragen tegen prikkels. Dus iets van ‘afsluiten voor de anderen’ zit er wel bij lijkt me. En dat is niet leuk als je samenleeft.

Wat ons betreft, wij hebben allebei onze eigenaardigheden en beperkingen dus dit lukt ook wel, maar het is soms wat minder gezellig idd.
Verschil vind ik wel dat kinderen noodgedwongen met hun ouders samenleven (ik ben heel blij met kind, maar kind woont liever in het hutje op de hei) en dat partners voor elkaars gezelschap kiezen.
Alle reacties Link kopieren Quote
patchouli_ schreef:
18-03-2023 23:37
Gesprekken als in de zin dat je het samen even ergens echt over hebt. Meer dan 2 minuten, zeg maar.
Niet in de zin van een vraag stellen en een puberantwoord krijgen. Dat is geen gesprek.

Hier thuis is het niet gangbaar om in je pyjama te blijven lopen.
Huiskleding is prima, als je de deur niet uit hoeft. Joggingbroek/yogabroek, schoon shirts /trui/sweater.
Ook prima kleding om mee naar te buiten te gaan. :roll:
Jaja.
Alle reacties Link kopieren Quote
Zich afsluiten hoort natuurlijk bij de puberteit; jezelf uitvinden, afstand nemen van je ouders, ontwikkeling, etc.

Aan tafel of in samenzijn (tv kijken als gezin bijv) lijken me prima momenten om de regel te hebben dat ie dan af gaat. En voor de rest mag ie thuis gewoon lekker zichzelf zijn toch?
Alle reacties Link kopieren Quote
frambozentaartje schreef:
18-03-2023 23:38
Verschil vind ik wel dat kinderen noodgedwongen met hun ouders samenleven (ik ben heel blij met kind, maar kind woont liever in het hutje op de hei) en dat partners voor elkaars gezelschap kiezen.
Haha denk toch dat hij je wel mist om dat hutje op de hei. Hoewel mijne ook bijna niet van zijn kamer komt.
Hij loopt eigenlijk meestal in jogging broek en trui. Schijnt ook goed te zijn om hun eigen identiteit te laten uitvinden.
Vandaag is wat gisteren nog toekomst was
Alle reacties Link kopieren Quote
Ach, mijn ex-man droeg bijna altijd zijn jas binnen als we bij mijn ouders waren.. 😁😎
Haast, ik moet niet vergeten te zwaaien,als ik mezelf voorbij loop...
Alle reacties Link kopieren Quote
Daley71 schreef:
18-03-2023 21:06
Stel je voor dat iemand je in je gezicht aankijkt. Brrr. Hoe minder interactie, hoe beter. Liever helemaal geen!
Oh heaven. Precies zoals ik het inderdaad het liefste heb.

TO: wat is het probleem?

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven