hoog sensitief kind en nu?

04-03-2009 08:23 243 berichten
Alle reacties Link kopieren
Afgelopen maandag hadden we een "slecht-nieuws"gesprek met het kinderdagverblijf over ons zoontje van 3 en half. Ze gaven aan het dat het een hartstikke lief en sociaal joch is, maar dat hij enorm hangt aan structuur en grote moeite heeft met veranderingen. Zo vindt hij het heel moeilijk als de groepen worden samengevoegd, zijn vaste leidster er even niet is etc. Hij heeft hier dan echt begeleiding bij nodig. Ze gaven aan zich zorgen over hem te maken hoe het moet als hij over een half jaar naar de basisschool gaat.

Best herkenbaar, maar wel confronterend. Zelf ben ik pedagoog dus kwam autisme direct bij me op, maar dat heb ik ook weer van de hand gedaan, want daar is hij veel te gevoelig, inlevend en sociaal vaardig voor.

Goed, ik ben gaan googlen en kwam op het onderwerp hoogsensitieve kinderen ofwel nieuwetijdskinderen. Nu heb ik daar nooit zo veel mee gehad. Dacht altijd dat dit was voor mensen die zichzelf of hun kind gewoon bijzonder vonden of in ontkenning zaten als hun kind autistisch was (sorry, als dit wat bot klinkt). Maargoed, ik heb me hier toch eens in verdiept en viel bijna van mijn stoel van verbazing. Want daar stond mijn kind beschreven. O.a. zijn grote woordenschat, sterke reukzin, gevoeligheid, (faal)angstige gedrag, aanvoelen van emoties, moeilijk omgaan met veranderingen, grote gevoel voor humor en eeuwige waarom-vragen. Nouja, en nog meer eigenlijk.

Maar nu? Ik heb wat verder gegoogled maar kom dan toch al snel op wat zweverige pagina's terecht, waar ik weinig boodschap aan heb. Hoe serieus wordt deze term momenteel eigenlijk genomen in hulpverleningsland? Hoe informeer ik school tzt? Hoe bereid ik mijn zoon hier uberhaupt op voor?

Wie kan mij wat over hun ervaringen vertellen en advies geven.

Ik hoor het graag!
quote:imni schreef op 04 maart 2009 @ 14:25:

Beste Fluffy, dan vraag ik mij dus inderdaad met mijn zienswijze af of hij wel autistisch is....

Dan ben ik blij dat jij pedagoog-af bent inmiddels

Een autist is er in alle soorten en maten. Er zijn inmiddels zoveel zijtakken van autisten dat je niet gewoon weg kan zeggen dat een kind die zich wel kan uiten geen autist is.
Zo ! En dan kunnen we nu weer allemaal normaal doen....
quote:imni schreef op 04 maart 2009 @ 14:31:

Heb geen bijscholing nodig, want ik werk al een tijd niet meer als pedagoog (heb dat volgens mij al een paar keer opgeschreven)

Maar bij Asperger is men heel verbaal vaardig, maar sociaal invoelend toch niet of wel?

He, nu ga ik er nog op in, terwijl ik dat eigenlijk niet meer wilde doen...

het is vaak te moeilijk om niet door te gaan, ik ken het.

Verbaal vaardig zijn ze hier zeker. ze lullen je zo onder tafel en zoals ik al aangaf met het Hitler voorbeeld, ze praten ver boven hun leeftijdsniveau. Onze knullen hebben moeite met sociale situaties. De koffietafel bij een uitvaart snappen ze niet. Er is koffie en lekkers, dus is het een feestje. Maar er is iemand dood dus hoezo dan dat feestje. Zusje valt en zoon is overstuur. Hij denkt dan namelijk te ver door en ziethaar al in het ziekenhuis liggen, terwijl het niet zo ernstig is. Hij is dus wel sociaalvoelend, maar weet niet wat ermee te doen. Hij heeft moeite met vriendjes. Dat vriendjes wel eens ruzie maken en toch vriendjes kunnen zijn, klopt in zijn hoofd niet. Want vrienden maken geen ruzie. Alle emoties zijn er en sociaal gedrag ook, maar het onberekenbare van die gevoelens en situaties maakt dat ze zich vaak terugtrekken. Zoon zegt geen vriendjes te willen, want dat is ingewikkeld.
quote:imni schreef op 04 maart 2009 @ 14:25:

Beste Fluffy, dan vraag ik mij dus inderdaad met mijn zienswijze af of hij wel autistisch is....

Dan vraag ik me ten zeerste af wat jou geleerd is op je opleiding. Als jouw zienswijze van een autist idd een Rainman is...

Mijn zoon heeft wel degelijk ASS, hij is wat jonger dan de zoon van Fluffy, maar is sociaal, redelijk inlevend en heel gevoelig(jaja, de naadjes en de labeltjes). Ik vermoed dat zoon op 9-jarige leeftijd ongeveer net zo zal zijn.
Borodini, oftopic, maar toch. Hoe is het met jullie knul?
quote:FluffyC schreef op 04 maart 2009 @ 14:42:

Borodini, oftopic, maar toch. Hoe is het met jullie knul?mwoah niet zo best, in dit topic ergens schreef ik nog hoe het met hem ging, ik zal vandaag of morgen zijn eigen topic even uppen en een update geven okay ? .
Zo ! En dan kunnen we nu weer allemaal normaal doen....
quote:iry schreef op 04 maart 2009 @ 13:12:

Hozo respectloos ivy?

Omdat ik daar niet in geloof?

Daar mag ik toch een mening over hebben,niets respectloos aan.

Ik kan tot zekere hoogte best meegaan in dingen,maar het kan ook veel te ver gezocht zijn.Iemand zweefteef noemen vind ik niet respectvol. Of jij er wel of niet in gelooft heeft idd niets met respect te maken, wel hoe je je uitdrukt over diegene die er wel in gelooft.
Goh, ik begin ook te twijfelen door jullie reacties. Nu is het ook wel een tijdje geleden, maar toch.

Maar als ik de theorie er op na sla, lees ik toch overal dat het om een moeizame sociale interactie gaat, waarin weinig wederkerigheid is en communicatie moeizaam verloopt.

Zo heb ik het ook altijd ervaren. Maar inderdaad toentertijd werkte ik wel met kinderen die behoorlijk autistisch waren. Dus misschien moet ik inderdaad dit meer gaan nuanceren, want autistiform gedrag is natuurlijk een heel groot gebied.
quote:imni schreef op 04 maart 2009 @ 14:27:

Ja, Maleficent en Kjong, zo stond ik er ook in... tot het gesprek van afgelopen maandag dit door elkaar heeft geschud.Maar JIJ kent je kind het beste. Veel beter dan een juf op school. Probeer te vertrouwen op je gevoel, hoe je hiermee om moet gaan. Een moederinstinct zit er nooit naast.
Stressed is just desserts spelled backwards
quote:borodini schreef op 04 maart 2009 @ 14:44:

[...]

mwoah niet zo best, in dit topic ergens schreef ik nog hoe het met hem ging, ik zal vandaag of morgen zijn eigen topic even uppen en een update geven okay ? .Graag. Ik had al gezocht, maar kon het niet vinden. Jammer om te horen dat het niet zo goed gaat
Je hebt gelijk Maleficent, maar ik wil de zorg van het kinderdagverblijf ook serieus nemen. Zij vragen zich af of hij zich op school wel gaat redden en dat is niet nix...
quote:imni schreef op 04 maart 2009 @ 14:44:

Goh, ik begin ook te twijfelen door jullie reacties. Nu is het ook wel een tijdje geleden, maar toch.

Maar als ik de theorie er op na sla, lees ik toch overal dat het om een moeizame sociale interactie gaat, waarin weinig wederkerigheid is en communicatie moeizaam verloopt.

Zo heb ik het ook altijd ervaren. Maar inderdaad toentertijd werkte ik wel met kinderen die behoorlijk autistisch waren. Dus misschien moet ik inderdaad dit meer gaan nuanceren, want autistiform gedrag is natuurlijk een heel groot gebied.Theorie en praktijk is heen heel groot verschil. Maar dat iets moeizamer gaat wil niet zeggen dat daat komt omdat er dus een gebrek ergens aan is. Vaak is het een verschil in manier van communiceren. Oudste word stierlijk vervelend als hij verdrietig is. Dat maakt praten over zijn verdriet moelijk, maar wil niet zeggen dat hij geen verdriet voelt. Hij uit het alleen anders dan wij.
Nee joh, neem ze niet al te serieus.

Neem vooral je kind heel serieus, en je intuitie. (Daarvoor had je schijnbaar nooit erge last van twijfels over zijn gedrag, dus laat dat zo)

Straks ga je me nog vertellen dat de arts van het consultatiebureau altijd gelijk heeft.
Moeizama sociale interactie.

Dat heb ik ook met mijn dochter van 20 maanden.

Die gaat op de grond liggen krijsen als ze d'r zin niet krijgt.

Retemoeilijke en onwijs asociale interactie hebben wij dan.
En toch Fluffy, onderstaande is de theorie over Asperger:

Asperger wordt tot het autismespectrum gerekend. Net als bij de andere stoornissen uit dit spectrum is er sprake van een onhandige motoriek, moeite met het lezen van sociale situaties, gebrek aan inlevingsvermogen, moeite met veranderingen, een neiging tot vaste gewoonten, een voorkeur voor bezigheden en interesses met sterk herhalende of systematische elementen, neiging tot obsessief gedrag en makkelijk opgaan in een fantasiewereld.

Belangrijke verschillen met klassiek autisme zijn de praktisch normale taalontwikkeling, de normale of zelfs hoge intelligentie en de normale neiging contacten met anderen te leggen (hoewel dat doorgaans niet goed lukt). Het syndroom van Asperger wordt om deze redenen vaak tot het mildere eind van het autismespectrum gerekend. Vaak worden mensen met het syndroom van Asperger als een normaal begaafd persoon beschouwd, maar vaak wel als iemand die excentriek, wereldvreemd of een einzelgänger is.

Hierin staat toch duidelijk dat er een gebrek aan inlevingsvermogen is en moeite met het lezen van sociale situaties. Dit is ook zoals ik het herken en als zodanig dus ook niet bij mijn zoon...
Dat het KDV zich zorgen maakt en di aangeeft is prima. Maar het zegt nog weinig. Een stil kind kan ineens opleven, terwijl de grootste mond van de groep ineens helemaal ondergesneeuwd word. Toen mijn jongens op het KDV zaten werd er ook aan van alles getwijfeld. Wat heet, toen die van negen overging van groep vier naar vijf, had zijn juf de twijfels of hij het wel kon redden in vijf. Hij kwam bij een meester die hem beter begreep en beter met zijn specifieke dingen kon omgaan en zijn schoolwerk floreert. Terwijl hij voorwaardelijk over was, vroeg de meester zich na twee weken in het nieuwe jaar al af wáárom dat voorwaardelijk was. Hij is hoogbegaafd met een enrome discrepantie tussen verbaal en performaal IQ. Schoolwerk is voor hem een eitje, maar als hij niet goed in zijn vel zit of niet goed begrepen word, is het niets.
haha kjong, dat heb ik ook met m'n dochter, die lekker koppig is en graag grenzen zoekt, maar dat is toch echt anders...
quote:imni schreef op 04 maart 2009 @ 14:55:

En toch Fluffy, onderstaande is de theorie over Asperger:

Asperger wordt tot het autismespectrum gerekend. Net als bij de andere stoornissen uit dit spectrum is er sprake van een onhandige motoriek, moeite met het lezen van sociale situaties, gebrek aan inlevingsvermogen, moeite met veranderingen, een neiging tot vaste gewoonten, een voorkeur voor bezigheden en interesses met sterk herhalende of systematische elementen, neiging tot obsessief gedrag en makkelijk opgaan in een fantasiewereld.

Belangrijke verschillen met klassiek autisme zijn de praktisch normale taalontwikkeling, de normale of zelfs hoge intelligentie en de normale neiging contacten met anderen te leggen (hoewel dat doorgaans niet goed lukt). Het syndroom van Asperger wordt om deze redenen vaak tot het mildere eind van het autismespectrum gerekend. Vaak worden mensen met het syndroom van Asperger als een normaal begaafd persoon beschouwd, maar vaak wel als iemand die excentriek, wereldvreemd of een einzelgänger is.

Hierin staat toch duidelijk dat er een gebrek aan inlevingsvermogen is en moeite met het lezen van sociale situaties. Dit is ook zoals ik het herken en als zodanig dus ook niet bij mijn zoon...En toch zeg ik je dat theorie en praktijk verschilt. Wat door de `normale` mensen wordt gezien als een gebrek aan, is gewoon een verschil in uiten. Zoon springt vol enthousiasme op een vriendje. Om te spelen. Vriendje vind dit niet bepald geslaagd en word boos. Zoon vraagt zich af waarom ,want hij wilde toch spelen. Hij wéét niet hoe hij het in de praktijk meot aangeven als hij wil spelen, maar dat neemt niet weg dat hij het wel wil.
quote:imni schreef op 04 maart 2009 @ 14:48:

Je hebt gelijk Maleficent, maar ik wil de zorg van het kinderdagverblijf ook serieus nemen. Zij vragen zich af of hij zich op school wel gaat redden en dat is niet nix...maar je kind is thuis altijd anders dan op een KDV. dat merk ik ook zo sterk aan onze Jonathan. Die is thuis heel open naar ons, en brabbelig en maakt veel contact. Op het KDV sluit hij zich meer af, want het is druk. Hij gaat wat meer zijn eigen weg. Dan horen we ook wel eens termen als autistiform gedrag, maar het gedrag wil niet zeggen dat hij dat ook is. Je moet je weg vinden in wat hij thuis laat zien en wat ze vertellen op het KDV. Natuurlijk moet je dat niet naast je neer leggen. Maar probeer ook te kijken naar je kind zoals je dat deed voordat je deze dingen hoorde. Als het echt goed mis was dan had je dat wel gevoeld denk ik. Moeders van een autistisch kindje voelen dat zelf vaak al feilloos aan dat er 'iets' is. Ik denk dat de tips van Zwieber heel nuttig zijn, praat er desnoods over met de toekomstige juf dat je kindje gevoelig is, en wat je kunt doen en wat zij kunnen doen om de overgang zo goed mogelijk te laten verlopen. En 3.5 jaar oud, dan kan er nog zoveel veranderen.
Stressed is just desserts spelled backwards
quote:Maleficent schreef op 04 maart 2009 @ 14:59:

[...]

Moeders van een autistisch kindje voelen dat zelf vaak al feilloos aan dat er 'iets' is.

Ja! vanaf dat de heren geboren waren wist ik dat ze anders waren. En hun aparte gedrag is voor mij niet vreemd. Ik ken ze, weet hoe ze zijn, wat je wel en niet moet doen. Ik voed ze op op gevoel (klinkt ook lekker zweverig). Dat werkt zo goed dat er weinig opvoedadvies uitkomt bij de GGZ.

Gister kregen we de uitslag van de psychiater over eventuele medicatie. Alles wat wij aangaven waar we ons zorgen om maakten werd bevestigd. We hoorden letterlijk niets nieuws.
He Fluffy, jouw voorbeeld vind ik wel een voorbeeld van autisme. Jouw zoontje wil graag samenspelen, maar begrijpt niet goed hoe dit aan te pakken (begrijpen van sociale regels) en springt op de ander (denkt niet vanuit het andere kind dat hij dit wel eens niet fijn zou vinden).

Maleficent: ons zoontje is op het kinderdagverblijf niet anders dan thuis. Verbaal erg aanwezig, praat veel, maakt veel grapjes, is erg sociaal voelend, maar heeft moeite met veranderingen en hecht erg aan oude structuur en behoorlijk faalangstig. Dat is gewoon iets wat bij hem hoort en waar wij rekening mee houden. Hopelijk kan zij toekomstige juf of meester hem hier goed in begeleiden.

Nou, ik laat het hier even bij. Vind het mooi geweest. Bedankt voor jullie reacties.
quote:imni schreef op 04 maart 2009 @ 08:41:

? newtime children?

Pak hem even niet.

Nieuwetijd = New age.....
quote:nippo schreef op 04 maart 2009 @ 16:16:

[...]

Nieuwetijd = New age.....Jeejum nippo, over mosterd gesproken...dit verdient een vat vol
TO: neem even rust om het bericht van het KDV te laten bezinken. Je schrikt je te pletter op zo'n moment en gaat je de vreemdste dingen in het hoofd halen. Allemaal reeel en mogelijk maar ook allemaal dingen die KUNNEN gebeuren en niet ZULLEN gebeuren.

En blijf vooral nuchter, jouw kind zal niet de eerste zijn die moeite heeft met de verandering naar school. Juist door dit bijtijds bij school te melden kunnen zij je vertellen hoe ze hiermee omgaan en je zorgen wegnemen. Want ik denk dat je je druk gaat maken om iets wat heel veel voorkomt bij kinderen. Laat het bezinken, bedenk je dat het KDV je kind goed kent maar dat ook zij niet kunnen inschatten hoe hij reageert op school. Zeker omdat er nog een half jaar tussen zit waarin je hem kan voorbereiden.

Heb je het wel eens met zoonlief over school? Wat vertel je hem dan? Heb je boekjes gekocht over de eerste keer naar school etc? Vertel hem over wat hij kan verwachten etc.

NIET AL TE DRUK MAKEN! Vooral omdat je kind dondersgoed doorheeft dat jij op het kdv over hem hebt gesproken en dat er iets gaande is. En kinderen pikken het op.
Imni, hier ook een moeder die zoekende was destijds.

Je voelt zelf als moeder heel goed dat je kind 'anders' reageert.

Als dan andere mensen dit gaan bevestigen, dan wil je gewoon graag weten of er daadwerkelijk iets met je kind aan de hand is.

Bij mij was het net zoals ik hier op dit topic zie gebeuren, iedereen heeft zo z'n gedachten, z'n mening of een oordeel, ik werd daar destijds heel onzeker van.

Uiteindelijk hebben wij ook bij een psycholoog/orthopedagoog aangeklopt.

Niet om nou gelijk een diagnose, een etiketje of een label te krijgen, maar om handvaten aangereikt te krijgen, hoe wij het beste met haar gevoeligheid om konden gaan.

Zij wezen ons op het boek "het hoog sensitieve kind" van Elaine N. Aron.

Er ging voor mij een wereld open, wat een herkenning.

Ik heb het gelezen en het geeft je net even wat meer inzicht in de reakties en emoties van je kind,elk kind gaat anders om met prikkels en veranderingen, maar ook elke volwassenen reageert daar weer anders op. Het boek geeft advies en praktische tips.

Ik heb overigens ook hele stukken overgeslagen, het is wel typisch "amerikaans" maar het was interessant en ik heb er toch wat aan gehad.

Misschien een tip voor jou?
Kan me alleen maar aansluiten bij FluffyC.

Mijn zoon heeft de diagnose klassiek autisme, met daarnaast een torenhoog IQ. Sinds de diagnose zijn er veel deuren opengegaan die daarvoor gesloten bleven. Hij is bijvoorbeeld overgevoelig voor geluiden. Alleen al om die reden redde hij het niet op een reguliere basisschool. Teveel kinderen in een klas en al die kinderen ademen. Dat is voor hem al teveel. Kan ik ook HSP noemen tuuk, maar het hoort echt bij zijn autisme.

Nu zit hij in het speciaal onderwijs, waar ze vervolgens niks kunnen met zijn torenhoge IQ, waardoor inmiddels de voorlopige conclusie is dat er voor dit kind geen adequaat onderwijs is en hij nu thuis zit. Wat trouwens offtopic is.

Ik had tot een jaar of twee geleden net zo'n beeld van autisme als imni en weet het anders zijn van mijn zoon voornamelijk aan problemen voortkomend uit zijn hoogbegaafdheid. Totdat zoon een klasgenootje kreeg met pdd-nos, daar mee bevriend raakte en dat jongetje een paar keer hier thuis was geweest. Pas toen ben ik gaan ontdekken dat autisme een ongelofelijk breed spectrum is.

Mijn zoon kan zich erg goed inleven in anderen, maar met wat hij dan ervaart kan hij vervolgens niet zoveel. Hij kan beter tegen verandering dan zijn broertje, die niet autistisch is (nou ja, die wordt momenteel onderzocht, maar ik heb maar vast mijn conclusie getrokken) en hij kan beter tegen verandering dan ik (en ik ben zelf ook onderzocht en niet autistisch bevonden). Ik kan een hele waslijst opnoemen van autistische kenmerken die mijn zoon NIET heeft, maar ik kan een nog veel langere waslijst noemen van autistische trekjes die hij WEL heeft.

Autistisch en hoogbegaafd, geeft wel de indruk dat ik erg aan labeltjes gehecht ben, maar zo zie ik mezelf toch niet. Die labeltjes zijn er noodgedwongen gekomen, omdat hij totaal vastliep op school.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.

David Dunning

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven