Hoogbegaafd of autisme

12-07-2019 18:44 102 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi

Hoop dat er iemand mij wijzer kan maken.

Mijn zoontjes van 3 jaar oud, spreken nog steeds niet, het lijkt alsof ze niet alles goed begrijpen, ze kunnen wel alles heel goed nazeggen en zijn pas begonnen met woordjes, zoals drinken, eten, schoenen aan, sokken aan, dankje wel, daag, tot ziens etc. Ervoor gingen ze zelf proberen om drinken te pakken of een broodje. Of ze trokken aan ons en duwen ons voorruit richting de keuken, om ons duidelijk te maken dat ze honger hebben. Ik mis was in de communicatie.


Ze hebben ook tot hun 2.3 jaar gehoorproblemen gehad door vocht in de oren. Ze waren vooral in hun eigen wereldje en spraken niet en maakte ook niet echt oogcontact.
Na het plaatsen van de oorbuisjes zijn ze meer opengebloeid, en konden ze plots tot 100 tellen in 2 talen en ze herkennen en lezen ook echt de cijfers en dit ook met het alfabet lezen ze ook perfect, kleurtjes en vormen herkennen ze ook in 2 talen.

Ook hebben ze een super goed geheugen. Ze hoeven maar 1 a 2 x naar een filmpje te kijken en kennen letterlijk heel het filmpje naspelen tot in de details( zoals geluidjes, gebaren etc)


Week geleden heeft een van mijn zoontjes 4 letters geschreven met heel erg veel woede. Hij was al heel de week erg gefrustreerd, en toen was het opeens een opluchting.


Verder spelen ze alleen met elkaar en de zus en dat ziens een paar maanden. Totaal geen intressen in andere kindjes.

Ze maken nu ook veel meer en beter oogcontact, het fladderen is minder als voorheen.

Ook zijn er al bij een kinderpschogool geweest die spreekt over autisme, maar vind hen nog te jong om om een diagnose te stellen. Over hun slimme kant heeft ze totaal niet echt oog voor gehad, toen ik dat naar bovenhaalde sprak ze over de idiot syndroom, waar ik het totaal niet mee eens ben.




Iemand die dit herkend?
poldervrouw schreef:
12-07-2019 21:14
Exact en soms zijn HB kinderen toevallig autistisch .. Ik heb er zo 1 :-) Maar het ene staat los van het andere

Poldervrouw, hoe uit zit ASS en hb? Ik ben daar al tijden over aan het piekeren en draai mezelf vast in indicaties en contra-indicaties.

TO, als je hoopt op hb: weet wat je wenst. Het is voor degenen die ik goed ken echt geen pretje.
Wat de diagnose ook is. Je kinderen zijn 3 en lopen behoorlijk achter in de taalontwikkeling zoals ik het begrijp. Daar zou je wel iets mee moeten doen (logopedie), hoe jonger hoe beter. Met 3 zou ik dat niet meer aankijken. En dat gaat je ook meer informatie geven over hun verdere ontwikkeling wat zal helpen bij evt diagnostiek zo nodig op termijn.
Alle reacties Link kopieren
Zoals tu1nhek aangeeft is idd logopedie een optie? Ze hebben een achterstand m.b.t. taalontwikkeling en dit kan ze weer een stapje vooruit helpen. Is dit nog niet aangekaart vanuit het consultatiebureau? Vaak zijn ze daar ook wel alert op.
Alle reacties Link kopieren
Ghost79 schreef:
12-07-2019 19:51
Hier ben ik het niet helemaal mee eens. Vaak zie je juist dat hoogbegaafde mensen zwakker zijn op sociaal gebied. Laat ze testen zodra het kan en zoek hulp bij de taalontwikkeling door bijv. logopedie. Hoe eerder je begint des te meer resultaat je boekt! En luister vooral naar je onderbuikgevoel!
Het meest gehoorde fabel over hoogbegaafden....
Ze zijn juist sterker op sociaal gebied, waardoor ze geen klik hebben met leeftijdgenoten.

@to; taalontwikkeling doet op die leeftijd heel veel.
En het is een tweeling, toch?
Die hebben ook heel vaak een eigen leefwereldje/taal met z’n tweetjes. Komt wel goed.
Ik heb ook een hb kind met autisme...
Nou das geen pretje.
Veel gedoe en zorgen. Kinderen met hb zijn niet slimmer maar denken anders.
3 is idd jong voor diagnoses.
Mijn advies is als er problemen zijn testen zodat er hulp kan komen. Daarvoor niet doen!

Weet wel dat bv tellen net als een liedje aanleren is. Dus dat kinderen jong kunnen tellen is niet bijzonder.
Kunnen ze puzzelen of hebben ze gekropen als dreumes? Hoe is de motoriek?
Mijn kind kon heel vlot en prima praten met twee. Kroop niet, motorisch houterig, leerde zichzelf lezen met vier en speelde geen spel en altijd alleen tot op de dag van vandaag.
Ik lees dat niet in jou verhaal.

Sterkte!
Alle reacties Link kopieren
Bedankt allemaal voor jullie reacties

Om algemeen te antwoorden op de meeste vragen, doe ik het even zo.

Mijn zoontjes krijgen idd logopedie, in het begin was het moeizaam omdat ze vooral hun eigen ding willen doen, dus was het vooral eerst zoeken en manieren bedenken om contact te maken.


wat ik uit jullie reacties kan halen is het heel normaal dat een kind op 2.5 jarige leeftijd cijfers kan lezen tot 100 en letters kan lezen. Mijn dochtertje van 4 jaar kan dit namelijk niet, vandaar dat ik aan hb dacht.
Ik heb namelijk nooit een peuter gezien die super snel alles goed kan onthouden tot in details aan toe. Daar schrikt iedereen toch wel van.

Mijn zoontjes gaan idd naar de kdv en daar merken ze op dat ze graag willen leren en vooral bezig zijn met letters en cijfers . En leidster schrok er zelfs van dat mijn zoontje zomaar de letters ging spellen op haar t- shirt. En ze zijn ook heel erg bezig met liedjes ze onthouden het al na 1 x horen en dit ook met de gebaren die erbij horen.

Op de kdv dachten ze dat mijn zoontjes niets oppikte van wat ze allemaal doen en leren omdat ze vooral bezig zijn met hun eigen ding doen, maar ondertussen hebben ze onopgemerkt alles geobserveerd en onthouden en brengen ze het naar buiten wanneer zij het willen.

En waarom ik ook aan hb dacht is door een leidster die erover begon, en kenmerken zag van een kindje die ze kent die hb is. Ze vond het heel knap dat ze al vroeg letters en cijfers kunnen lezen en alle kleurtjes en vormen kennen. Ze zijn de enige op heel de opvang, dus lijkt het me niet iets heel gewoonlijks zoals sommige hier doen overkomen.


De taal komt nu stap voor stap wel op gang, dacht misschien ervaringen te lezen van ouders die het zelfde hebben meegemaakt of waarvan de kindjes taalachterstand hebben maar tegelijkertijd ook een slimme kant hebben.
Je kunt ook gewoon slimme kinderen hebben (misschien op een bepaald vlak) zonder dat ze meteen hb zijn. Dat iets minder gebruikelijk is zegt ook weinig.

Mijn broer was inderdaad ver voor de kleuterleeftijd geobsedeerd door getallen. Is dat altijd gebleven en heeft ook wiskunde gestudeerd en is cum laude afgestudeerd. Hij is niet hb. Hij is gewoon goed in wiskunde.
Alle reacties Link kopieren
Mijn zoontje kende voordat hij naar de peuterspeelzaal ging het hele alfabet, mijn dochter kon tot 1000 tellen voordat ze naar de kleuterschool ging. Allebei niet dom, maar absoluut niet hoogbegaafd. Inderdaad, kinderen zijn sponzen.

Misschien moet je je niet zoveel zorgen maken. Laat de tijd zijn werk doen, als het nu al beter wordt, zal groeien en leren (samen met de zorg en de liefde van de mensen om hen heen) ze het warme bed geven om op te groeien zoals bij hen past. En de professionals zullen wel ingrijpen als het echt buiten de normale paden valt.

maar eerlijk: ik hoor niets wat ik niet al eens bij een tweeling of ander kind gezien heb. En dat was allemaal normaal :)
Zonder oorzaak geen gevolg
Autisme en hoogbegaafdheid kan ook samen gaan, er is een autisme spectrum stoornis (Asperger) waarbij hoogbegaafdheid ook voor kan komen en er zijn ook mensen die dat allebei hebben.
Alle reacties Link kopieren
TO, waar ben je precies naar op zoek? Je hebt twee kinderen met een taalachterstand, waarschijnlijk omdat ze tweetalig worden opgevoed en tweeling zijn. Daarvoor volgen ze nu logopedie. Daarnaast waren er blijkbaar gedragingen die wezen op autisme en daarvan zegt een professional dat het te vroeg is om ze te diagnosticeren.

Waarom ben je nu toch op zoek naar een label voor je kinderen? Stel dat ze slimmer zijn dan gemiddeld, ondanks dat daar eigenlijk op deze leeftijd nog weinig zinnigs over te zeggen is, wat maakt dat dan uit? Een diagnose voor hoogbegaafdheid is pas zinvol als een kind blijkt onder te presteren. Jouw kinderen gaan nog niet eens naar school, dus blijf gewoon weg bij dit soort diagnoses. Stimuleer je kinderen om zich te ontwikkelen en wees blij als ze ergens goed in mee komen, zonder direct op zoek te gaan naar een compensatiediagnose omdat je kinderen op een ander vlak nog niet goed meekomen.

En hang je ook niet teveel op aan opmerkingen van het kinderdagverblijf. Iedereen zal tegen jou de bijzondere kanten van je kind benadrukken. Daardoor kun je het idee krijgen dat ze veel bijzonderder zijn dan andere kinderen, maar iedere ouder heeft de behoefte om te horen hoe bijzonder zijn of haar kind is en daar zijn professionals die met kinderen en vooral ouders werken op getraind. Op het kdv 'schrikken' ze niet echt hoor.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou er ook geen label opplakken, gewoon observeren lijkt me al enig, ze klinken echt supergrappig. Je ziet vanzelf welke kant het opgaat, voorlopig hoeven ze nog niet zoveel behalve op hun vierde zindelijk zijn voor school.
Mijn zoontje is sinds 3 weken gediognoseerd met ASS. Hij is 3 jaar en 5 maanden.
Wat ik zie bij hem en uit jouw verhaal zie ik weinig van autisme in terug, maar goed ik ben niet een psycholoog.
Je kunt beter de onderzoeken laten starten als je het graag wilt weten en of zorgen maakt.
Je kinderen klinken zeker als slimme kinderen. Ze zijn nog te jong om te zeggen of er van hoogbegaafdheid sprake is, maar je kunt het wel in je achterhoofd houden.

Ze krijgen nu logopedie en zoeken meer contact met de buitenwereld, als ik het zo lees. Dat ks positiefs. Vaak kun je er meer van zeggen (geldt ook voor een mogelijk label) als ze wat ouder zijn.

Hopelijk helpt de logopedie goed.
Kijk als ze nu hardop de encyclopedie voorlezen in het Russisch, Engels en Frans dan heb je iets bijzonders
Wat ik wel zou aanraden is om voor je zoontjes alvast het traject in werking te stellen om naar speciaal onderwijs te gaan. Ze kunnen straks niet naar de reguliere basisschool als ze nog niet goed praten en de kans is te groot dat ze hun spraakachterstand niet in de komende maanden opeens gaan inhalen.
Alle reacties Link kopieren
Ghost79 schreef:
12-07-2019 19:51
Hier ben ik het niet helemaal mee eens. Vaak zie je juist dat hoogbegaafde mensen zwakker zijn op sociaal gebied. Laat ze testen zodra het kan en zoek hulp bij de taalontwikkeling door bijv. logopedie. Hoe eerder je begint des te meer resultaat je boekt! En luister vooral naar je onderbuikgevoel!
Hier ben ik het niet mee eens. Nu haal je hoogbegaafd en autistisch door elkaar.
Ik leg de lat lekker hoog. Dan kan ik er makkelijker onderdoor.
Amat schreef:
13-07-2019 00:43
Bedankt allemaal voor jullie reacties

Om algemeen te antwoorden op de meeste vragen, doe ik het even zo.

Mijn zoontjes krijgen idd logopedie, in het begin was het moeizaam omdat ze vooral hun eigen ding willen doen, dus was het vooral eerst zoeken en manieren bedenken om contact te maken.


wat ik uit jullie reacties kan halen is het heel normaal dat een kind op 2.5 jarige leeftijd cijfers kan lezen tot 100 en letters kan lezen. Mijn dochtertje van 4 jaar kan dit namelijk niet, vandaar dat ik aan hb dacht.
Ik heb namelijk nooit een peuter gezien die super snel alles goed kan onthouden tot in details aan toe. Daar schrikt iedereen toch wel van.

Mijn zoontjes gaan idd naar de kdv en daar merken ze op dat ze graag willen leren en vooral bezig zijn met letters en cijfers . En leidster schrok er zelfs van dat mijn zoontje zomaar de letters ging spellen op haar t- shirt. En ze zijn ook heel erg bezig met liedjes ze onthouden het al na 1 x horen en dit ook met de gebaren die erbij horen.

Op de kdv dachten ze dat mijn zoontjes niets oppikte van wat ze allemaal doen en leren omdat ze vooral bezig zijn met hun eigen ding doen, maar ondertussen hebben ze onopgemerkt alles geobserveerd en onthouden en brengen ze het naar buiten wanneer zij het willen.

En waarom ik ook aan hb dacht is door een leidster die erover begon, en kenmerken zag van een kindje die ze kent die hb is. Ze vond het heel knap dat ze al vroeg letters en cijfers kunnen lezen en alle kleurtjes en vormen kennen. Ze zijn de enige op heel de opvang, dus lijkt het me niet iets heel gewoonlijks zoals sommige hier doen overkomen.


De taal komt nu stap voor stap wel op gang, dacht misschien ervaringen te lezen van ouders die het zelfde hebben meegemaakt of waarvan de kindjes taalachterstand hebben maar tegelijkertijd ook een slimme kant hebben.

Je kinderen zijn tweetalig begrijp ik? Tweetalige kinderen kunnen nog wel eens langzamer starten dan kinderen die maar 1 taal leren.
Niemand op het forum kan hier antwoorden op geven.
Wel verbaast het mij dat je zoveel belang hecht aan wat ze bij de opvang vinden.
Ik weet niet hoe de opvang bij jullie is geregeld, maar over het algemeen zijn het de allerleukste- en liefste leidsters, maar geen enorm pientere dames die daar staan. Ze hebben geen ingewikkelde studies moeten doen om dat werk te doen, dus kunnen echt geen uitspraken doen over eventuele stoornissen.
Alle reacties Link kopieren
Misschien dat zij zich in bepaalde gebieden wat sneller ontwikkelde omdat zij via gehoor en gesproken communicatie te weinig stimuli kregen doordat zij niet goed hoorde. De mensen en ook kleine mensen reageren op prikkels uit hun omgeving. Zij hebben zich ontwikkeld met wat zij hebben opgepikt.

Mijn nichtje van 3 kan ook letter oppikken, spreekt Engels en zingt liedjes en het alfabet in het Engels. Het eerste woord dat in de morgen uit haar mond komt is namelijk: YouTube.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Met deze informatie kun je echt niet speculeren over autisme of hoogbegaafdheid en ik vraag me af of je deze stoornissen niet door elkaar haalt. Er kan zoveel meer aan de hand zijn. Wat denk je bijvoorbeeld van TOS? Als ik jou was zou ik zsm contact opnemen met een audiologisch centrum voor multidisciplinair onderzoek (gehooronderzoek, logopedisch onderzoek en psychologisch onderzoek) en niet zelf diagnosticeren.
anoniem_387698 wijzigde dit bericht op 13-07-2019 09:47
Reden: iets vergeten
14.99% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Hier ook een zoontje van 3 dat nog niet goed praat, maar wel de letters van het alfabet kent. Hij is snel overprikkeld en kan zich soms terugtrekken in zijn eigen wereld. Maar op andere momenten is hij juist heel sociaal en knuffelig.

Een leidster op de psz pusht een beetje richting autisme, maar ik vind hem nog te jong voor een diagnose. Ook heb ik het afgelopen jaar vaak gedacht: is dit nou gewoon autisme of gewoon typisch peutergedrag?

Wel heeft hij logopedie en fysiotherapie, en gaat hij naar een speciale psz-groep die wat kleiner is. Daar is zijn taal heel erg van vooruit gegaan (al heeft hij effectief nog een taalachterstand van een jaar).

Meer kunnen we nu niet doen, hij zal het toch echt zelf meer moeten oppakken.
Alle reacties Link kopieren
Kikikip schreef:
13-07-2019 09:45
Met deze informatie kun je echt niet speculeren over autisme of hoogbegaafdheid en ik vraag me af of je deze stoornissen niet door elkaar haalt. Er kan zoveel meer aan de hand zijn. Wat denk je bijvoorbeeld van TOS? Als ik jou was zou ik zsm contact opnemen met een audiologisch centrum voor multidisciplinair onderzoek (gehooronderzoek, logopedisch onderzoek en psychologisch onderzoek) en niet zelf diagnosticeren.
Ik ben benieuwd waarom de huidige betrokken professionals dat (nog) niet gedaan hebben.
Alle reacties Link kopieren
Ten aanzien van een ontwikkelingsvoorsprong of hoogbegaafdheid wordt tegenwoordig ook naar de zijnskenmerken van hoogbegaafdheid gekeken. Niet alleen maar maar cognitie/schoolse vaardigheden.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb geen ervaring met hoogbegaafdheid. Wel met autisme. Mijn zoontje is autistisch en verstandelijk beperkt. Hij fladdert. Maakt wel gewoon oogcontact en communiceert op zijn eigen manier. Zit niet echt in zijn eigen wereld. Houdt juist enorm van prikkels en zoekt ze op.

Hij vertoont op gebied van ontwikkeling grote niveau verschillen. Hij kon bijvoorbeeld wel al het hele alfabet schrijven en tellen voordat hij kon praten. En hij is dol op youtube en kon al heel jong voor elkaar krijgen dat als we treinen waren wezen kijken hij vervolgens op youtube ook filmpjes over treinen keek. Geen idee hoe hij die vond.

Hij is overigens net voor zijn 3e verjaardag getest en daar kwam toen wat vroeger klassiek autisme werd genoemd uit. Tegenwoordig valt alles onder de noemer ASS dacht ik.
Ik heb ook een killer body. Als ik maar lang genoeg op je hoofd blijf zitten ga je dood.
Wat een botte reacties allemaal rondom het kunnen van de kinderen.

Als de kinderen werkelijk kunnen 'lezen' en letters natekenen. Dan is dat voor een kind van 2,5 wel degelijk knap.
Hoogbegaafd is vroeg om te zeggen, maar het gemiddelde en bovengemiddelde kind kan dat niet op die leeftijd. Er zullen vast meer kinderen zijn die iets knap kunnen, maar dat wil niet zeggen dat dit gemiddeld is.

Tot 100 tellen is ook knap, voor de duidelijkheid dat is wat de kinderen in groep 3 aangeleerd krijgen en waar een aantal dat ook nog lastig vindt. Er zijn zeker kinderen die dat al veel eerder kunnen, maar met 2,5 is het knap. Sowieso 100... kom op.

Ik las ook nog ergens 1000.... 1000, da's al helemaal uitzonderlijk zo jong.

@to zorg ervoor dat ze alles uit zichzelf doen. Als ze letters leren voordat ze de klank kunnen onderscheiden, kan dat moeilijkheden veroorzaken bij het lezen (aldus de leesexpert bij basalt = niet ik).
En als ze de letters benoemen, noem ze dan als de klank. Dus de A is de a van as en niet de aa van aap.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven