Horeca bijbaan

25-11-2023 19:48 66 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Is hier jeugd (17+) dat in de horeca werkt?
Ik ben benieuwd hoe het bij jullie gaat:

* verdienen ze minimumloon of krijgen ze meer betaald ?
* wat zijn de gemiddelde werktijden?
* wordt er gedeeld in de fooienpot?
* is een drankje doen na werktijd de gewoonte en tot hoe laat dan?
* krijgen ze een maaltijd?

Hoe zijn de ervaringen bij jullie?
Alle reacties Link kopieren Quote
mamaonbekend schreef:
29-11-2023 10:22
Mijn zoon moest zelf een zwarte (spijker)broek en werkschoenen met stalen neus aanschaffen (betaalden wij natuurlijk). Vond ik stom en vind eigenlijk dat het bedrijf dit moet vergoeden. Maar mijn man (geheel andere sector) moest ook zelf werkschoenen aanschaffen. Dus tsja, het is kennelijk op wel meer plekken gebruikelijk.
Ben benieuwd welke regels ze allemaal nog meer aan hun laars lappen. Ook hier geldt, werkgevers zijn verplicht PBM aan te schaffen voor hun werknemers.
Miss_Edwards schreef:
29-11-2023 09:14
Tja, welkom in de horeca zou ik zeggen. Ik kom uit een horeca familie en de meeste bedrijven waar er hier gewerkt werd hielden zich niet aan de normale regels. Mijn moeder heeft jaren zonder pauze gewerkt want geen tijd voor, broer maakt weken van 60 uur en kreeg er maar 40 betaald. Geen overuren betaald krijgen. Ik werkte zelf op mijn 16e ook in de horeca en werkte ook tot 1 uur s'nachts. Nooit geweten dat dat niet zou mogen. Mijn broer werkte toen hij 17 was bij een goed restaurant ver van huis, dus mijn moeder haalde hem vaak op midden in de nacht als hij klaar was. De dag erna ging hij weer naar school. In mijn ervaring nemen horeca eigenaren het niet zo nauw met de regels. Er is overal personeelstekort dus ze zijn al blij dat er iemand staat.
En zeker met de huidige tekorten kunnen jeugdigen beter op hun strepen staan en zich bewust zijn van de regels en hun rechten. Dat wordt nog weleens gelinkt aan arbeidsethos, maar daar ben ik het absoluut niet mee eens.
Alle reacties Link kopieren Quote
Jeleana schreef:
29-11-2023 10:40
Ben benieuwd welke regels ze allemaal nog meer aan hun laars lappen. Ook hier geldt, werkgevers zijn verplicht PBM aan te schaffen voor hun werknemers.
Nou inderdaad, dat is bij de horecazaak waar mijn kind werkt wel netter geregeld.
I’m coming up on infra-red
Alle reacties Link kopieren Quote
Dat van lange dagen herken ik wel, maar mijn dochter kreeg fors meer betaald dan het minimumloon. Ook was alles administratief prima geregeld.
Wel onderdeel van een grotere organisatie dat scheelt allicht.
Drankje na het werk hing er nogal vanaf met welke mensen ze er die dag stonden. Soms was het meteen naar huis of even 1 drankje en andere dagen zaten ze er soms nog wel 2 uur.
Fooienpot werd altijd gedeeld naar rato van het gewerkte aantal uren die maand.
Als ze tot 17:00 uur moest werken, tussendoor een broodje / tosti oid. Na 17:00 uur werken was altijd een warme maaltijd.
Alle reacties Link kopieren Quote
13 uur werken vind ik nogal bizar voor deze leeftijd, notabene voor werk dat je er ook maar gewoon bij doet. Ook voor volwassenen is dat hopelijk een uitzondering, laat staan voor minderjarigen. Ik vind het ook weinig te maken hebben met arbeidsethos trouwens. In ieder geval is arbeidsethos voor mij niet alleen maar: hard en veel werken.

Mijn stiefzoon (18) werkt in een koffiezaakje. Meestal van 12u tot 18u of van 8u tot 16u. Hij krijgt een euro of 6 per uur. Fooi wordt verdeeld over de personen die die dag werken en meestal staan ze met z'n tweeën dus dat tikt lekker aan.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik zou 13 uur werken ook wat gortig vinden voor deze leeftijd. En voor volwassenen ook ja.

Hier is eindelijk het rooster voor de kerstdagen bekend (ik vind het vrij laat. Voor de rest vd kerstvakantie wel beschikbaarheid opgegeven maar daar is nog geen duidelijkheid over, hopelijk komende dagen).
Twee dagen werken met kerst vanaf de middag, dus we kunnen wel als gezin het kerstontbijt doen (daar is mijn kind gek op dus fijn dat dat lukt).
Alle reacties Link kopieren Quote
En, bij jullie kinderen topdrukte in de horecazaken of nog wel te overzien? Veel extra werken ?

Wat ik van mijn zoon begreep nogal wisselend. Ene keer overdag ontzettend druk geweest met lunches en is er ‘s avonds bij het diner geen volle bezetting qua tafels en een andere dag net andersom. Volgend weekend is het natuurlijk wel volle bak.
Maar hij weet nog steeds niet of hij de dagen na kerst moet werken, da’s wel balen dat het rooster nog maar niet bekend is (al weken naar gevraagd). We zien het dan maar wel. En anders maar niet.

Zoon heeft een kerstborrel gehad, maar geen kerstpakket. En aangezien ze die vorig jaar ook niet kregen, zal het nu ook wel niet meer komen. Hoe is dat bij jullie ?
Alle reacties Link kopieren Quote
Pfff wat een hoop vragen, je bent er maar druk mee
Alle reacties Link kopieren Quote
Joh je hóeft niet te reageren hè. Sla dit topic dan lekker over als het je niet bevalt.

Diegenen die wel gezellig willen meekletsen over kids met bijbaantjes in de horeca, welkom !!
Alle reacties Link kopieren Quote
Rooster van mijn zoon is al tot en met januari klaar, dus gelukkig wel duidelijkheid over wanneer hij moet werken. Hij heeft een persoonlijk verjaardagscadeau gehad. Kerstpakket krijgt hij komende week.
Het restaurant waar hij werkt is maanden van tevoren volgeboekt, dus altijd volle bak. Hij werkt beide kerstdagen en zijn manager was zo lief om voor ons nog een extra tafeltje bij te zetten. Wij gaan met kerst dus zoon in actie zien voor het eerst. Heel veel zin in!
Alle reacties Link kopieren Quote
Oh dat is goed geregeld allemaal Arual! Zo kan het dus ook. Heel attent dat ze zelfs een verjaardagskadootje doen, leuk hoor.
En zooo leuk dat je bij je zoon gaat eten, dat is echt leuk om je kind zo aan het werk te zien. Wordt vast genieten, veel plezier !!
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik lees ook ff mee. Dochter werkt in de horeca. Ze werkt eerste kerstdag maar ze hadden nu ook gevraagd of ze tweede kerstdag wil werken. Ik vind dat een beetje teveel en bovendien erg ongezellig maar als ik hier lees, is dat blijkbaar redelijk normaal…?
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik weet niet wat ‘normaal’ is, maar mij persoonlijk lijken me dit superleuke werkdagen, dus ik heb mijn zoon aangemoedigd om zich voor beide dagen beschikbaar te stellen. Hij viert kerst met zijn vaders familie op de 24e en met mijn familie hebben we het feest naar de 30e verplaatst. Ik vind het persoonlijk ook veel fijner om niet twee dagen achter elkaar zo’n feest te moeten vieren.
Ik vind het voor zoon ook gewoon een superleuke ervaring.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik denk dat het wisselt. Bij mijn zoon werd wel verwacht dat je tenminste 1 dag werkte met kerst (als ik het goed onthouden heb).
Maar ik geef niet veel om kerst, ik vind het prima als hij twee dagen wilde werken. En of dat ochtend, middag of avond zou zijn maakte mij niet veel uit. Hij had gewoon hele dag beschikbaar opgegeven.

Kun je daarin niet wat sturen? Moet het perse de hele dag zijn, of is bijv. van 12.00-17.00 ook een optie, dan kun je kerstontbijt en kerstdiner gewoon met haar samen doen.
Het is dus kennelijk extra werken, dus ik denk dat alles welkom is en je daarom wat meer zelf daarin kunt sturen cq vrijheid hebt aan te geven wat jou past.
Alle reacties Link kopieren Quote
Felidaes schreef:
25-11-2023 20:05
Ik denk dat dit overal anders is natuurlijk.

Mijn kind, 17, helpt in de keuken. Mis en place.
Werkt alleen op zaterdag, begint om 8 uur tot 14-15-16 uur. Ligt aan de bezetting en drukte in het restaurant.

Krijgt lunch, die hij zelf mag maken.
Krijgt drinken.
Drankje na werktijd? geen idee, hij werkt niet tot na werktijd.

Hij krijgt 6-7 euro per uur geloof ik.
en elke maand een envelop met fooi.
In zijn geval, met een dag per week is dat tussen de 70-90 euro per maand.
Hij werkt niet na werktijd? Werktijd en sluitingstijd is niet hetzelfde he.
Als restaurant tot 22.00 open is, en je dienst tot 19.00 kreeg mijn dochter idd wat drinken.
Alle reacties Link kopieren Quote
En, iedereen de topdrukte met kerst overleefd?

Zoon had hier wel beide kerstdagen wel erg lange dagen gemaakt, maar ja...hij had het zelf toegezegd. Normaal werkt hij alleen ‘s avonds maar nu ook overdag. Dan zijn er toch weer andere taken te doen, voorbereidingen (mis en place). Hij vond het leuk, was gezellig, heeft nieuwe dingen geleerd en was succesvol geweest.

Volgend jaar zal ie denk ik wat kritischer kijken naar het opgeven van beschikbaarheid, heeft ie ook weer van geleerd 😬. Een dagje rust na meerdere (lange) dagen werken is misschien wat verstandiger :lightbulb:.

Hoe was het bij jullie kids in de horeca?

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven